hoe dan vre-se-lijk

soms zie ik ook bij de jack, van die "over-getrimde" exemplaren, veel Italianen doen dat, plofpoten, geknipt of geschoren.

Moderator: moderatorteam
Het verbaasd me werkelijk hoeveel ik mensen met een schaar aan de gang zie op de show bij hun hond met plukvachtbilly schreef: Vind dat met de zwarte russen ook, alles word geknipt en gemodelleerd , dat ik Freek kocht was het nog een stoere werkhond die werd geplukt.
De Roeselaarse bouviers die ik ken, hebben nog wel degelijk een plukvacht (en worden dus ook geplukt)Nanna schreef: De heden ten daagse Bouvier dient geschoren, gewassen, gepoederd, getoupeerd en opgefluft te zijn. Zoals dat hóórt voor een werkras![]()
Ja, want met die vacht is uiteraard enórm praktisch bij de Bouvier als hij koeien aan het drijven is.Nanna schreef: De heden ten daagse Bouvier dient geschoren, gewassen, gepoederd, getoupeerd en opgefluft te zijn. Zoals dat hóórt voor een werkras![]()
Zo zagen onze boefjes er vroeger uitInge O schreef:je mag twee keer raden wat ik van die evolutie vind.
![]()
![]()
Ik snap precies wat die trimster bedoelde! Er zijn zelfs exposanten/fokkers die de schaar in de snor en wenkbrauwen van teckels met perfecte vachten zettenladybird schreef:Het verbaasd me werkelijk hoeveel ik mensen met een schaar aan de gang zie op de show bij hun hond met plukvachtbilly schreef: Vind dat met de zwarte russen ook, alles word geknipt en gemodelleerd , dat ik Freek kocht was het nog een stoere werkhond die werd geplukt.![]()
Ik was een tijdje terug bij een trimster, zij klaagde erover hoeveel trimsalons de honden met plukvachten gewoon even scheren. Bouviers die geplukt behoren te worden, worden allemaal geschoren. Allemaal voor het gemak van de eigenaar en/of de trimster. Ik durf hier geen belge weg te brengen naar een trimsalon zonder dat ik erbij zou blijven. Ze scheren namelijk voornamelijk onder de noemer plukken
maart schreef:De Roeselaarse bouvie van een kennis: (beestje is wel al 10 jaar oud, oren zijn trouwens niet gecoupeerd, maar zelf zo komen te staan)
Ja daarom pluk ik zelf (en dat is niet mijn 'ding' eerlijk gezegd) als je wat dichterbij had gewoond dan had ik wel geweten waar ik Thor heen had gebracht. (zijn vacht blijft een ramp)hercujess schreef:Ik snap precies wat die trimster bedoelde! Er zijn zelfs exposanten/fokkers die de schaar in de snor en wenkbrauwen van teckels met perfecte vachten zettenladybird schreef:Het verbaasd me werkelijk hoeveel ik mensen met een schaar aan de gang zie op de show bij hun hond met plukvachtbilly schreef: Vind dat met de zwarte russen ook, alles word geknipt en gemodelleerd , dat ik Freek kocht was het nog een stoere werkhond die werd geplukt.![]()
Ik was een tijdje terug bij een trimster, zij klaagde erover hoeveel trimsalons de honden met plukvachten gewoon even scheren. Bouviers die geplukt behoren te worden, worden allemaal geschoren. Allemaal voor het gemak van de eigenaar en/of de trimster. Ik durf hier geen belge weg te brengen naar een trimsalon zonder dat ik erbij zou blijven. Ze scheren namelijk voornamelijk onder de noemer plukkenik heb het zelf gezien!
Hoewel een teckel een van de makkelijkste plukhonden qua vacht en model is, heb ik toch nog een hoop klanten die 1 tot 1,5 uur ervoor over hebben om hun hondje bij mij te laten plukken, omdat er blijkbaar nog genoeg trimmers zijn die uit eigen gemak of onkunde (gelukkig bestaat er een vakvereniging als de ABHB voor mensen met vakkennis) de schaar of zelfs de tondeuse er op zetten. Ik heb een teckelklantje dat vanaf de eerste trimbeurt bij me komt, maar omdat de afstand voor hen ook behoorlijk is, zijn ze een keer 'vreemd geweest' in de buurt. Dat hebben ze geweten: Geknipt en geschoren! Dit hondje had een perfecte vacht voor die trimbeurt, daarna was het bijna een Shih Tzu met allemaal zacht, dof en bijna pigmentloos haar. De sterilisatie die er op volgde deed het ook niet bepaald goed, maar na twee keer plukken met tussenpozen van 6 weken is het goddank weer helemaal goed gekomen!
Het is afgrijselijk wat ze bij bepaalde rassen wel niet allemaal uithalen.bouvierpoedel schreef:
Aan heel wat terrier vachten word geknipt,geschoren voor de show hoor om een mooi resultaat te krijgen.
Volgende keer word het gewoon weer geplukt.
Aan de meeste rassen word meer geknutseld voor de show dan aan de gemiddelde bouvier.
Creme spoelingen en kleurshampoo's , kleurkrijt, kalk ,talk,touperen ,hele vachten verven ,neuzen kleuren, haarversteviger , haarlak, haren bleken ...................noem het maar op.
Dan nog het operatief corrigeren van oren ,ogen, staarten of tijdelijk even een beugeltje.
Hier in de omgeving zijn er geen trimmers waar ik bij mag blijven én die dan ook nog plukkenbouvierpoedel schreef:Ladybird gewoon lekker zelf plukken als je daar een beter gevoel over hebt.
Of gewoon een trimmer waar je bij mag blijven.??
Hij is in zijn eerste 18 maanden door de vorige eigenaar alleen maar geschoren en geknipt. Hij heeft alleen de puppypluk gehad van de fokker, daarna dus geschoren. De vacht is wel enorm verbeterd sinds hij hier is, maar toch nog niet goed. Hij blijft rare wollige dode stukken houden en voor mij de eerst plukhond in mijn leven..bouvierpoedel schreef:Wat versta je onder rotvacht Ladybird.??
Kan je fokker hem niet plukken of is dat te ver .?
Al zou het alleen maar zijn om wat advies.?
Nanna zou deze hond ook met deze vacht zijn geboren?Nanna schreef:Ik denk meer voor het gemak van de hondladybird schreef:Bouviers die geplukt behoren te worden, worden allemaal geschoren. Allemaal voor het gemak van de eigenaar en/of de trimster.. Als je DIT vehikel met de hand wilt gaan plukken heb je na een poosje toch écht eeen woedende hond in je arm hangen, en terecht.
De Bouvier is ook al geëvolueerd van plukras naar knipras.
Er zit absoluut verschil in vacht als je verschillende rassen vergelijkt.bouvierpoedel schreef:Ranetje.
Er zit wel verschil in hard en hard.
Een tekkel vacht en terrier vacht is niet te vergelijken met een bouvier vacht.
Ga je bijvoorbeeld een welsch scheren dan heb je sneller een probleem dan met een bouvier.
Wat te denken van aanleg.
Een hond met een zachte bouvier vacht kun je soms plukken tot sint jutemis ,maar hij blijft zacht als het niet in zijn genen zit om een harde vacht te krijgen.
Ik knip mijn bouviers ook hoofdzakelijk.
En ze hebben allemaal een harde vacht ,en kan ze plukken van kop tot teen..
Wat ik meestal doe is een beetje strippen.
En sommige bouviers zijn niet goed te plukken ieder half jaar of hebben toch een harde vacht maar het zit niet los.
Goede vacht verzorging met borstelen en kammen zorgt ook voor een wisseling van vacht.