Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wanneer vind je een hond een werkhond?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Wanneer vind je een hond een werkhond?

Ongelezen bericht door laeken »

Volgens mij lees je niet wat ik zeg Ranetje. Je reageert in ieder geval alsof ik het tegenovergestelde van wat ik zeg zeg :denken: Als een retriever uit zichzelf een dummy opraapt vind ik het geen werkhond. Staat hij naast een jager en werkt hij onder appel, dan vind ik het wel een werkhond. Elke hond kan iets oprapen nl maar niet elke hond kan naast een jager de complete taak uitvoeren. De laatste noem ik dus duidelijk WEL een werkhond :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Nanna schreef:
MARC_S schreef: Honden die hun taak in de genen hebben zitten vind ik geen echte werkhonden. Maargoed, dat mag ik niet zeggen blijkbaar. :19:
Je mag het wel zeggen, maar het is nergens op gebaseerd, en bovendien slaat het nergens op. :mrgreen:
De Fila die is ingehuurd om have en goed op leven en dood te verdedigen is volgens jou DUS geen werkhond omdat dat gedrag hem ingebakken zit. Maar als zijn baas hem zover krijgt dat ie een apportje over een hekje doet is het opeens wèl een werkhond... :19:
Dus jij vind een hond met waaksheid een werkhond? Omdat hij indringers buiten laat staan is het een werkhond? Dan is elke hond een werkhond. En een apportje over een hekje heeft ook niks met werkhond te maken. Een werkhond staat klaar om te werken en kan dat ook erg goed omdat hem een taak AANGELEERD is. Als een fila op commando waakt, goed onder appel staat en dingen kan die hem gevraagd worden is het al meer een werkhond. Als hij bij de hek staat om mensen buiten te houden is het geen echte werkhond.

het is toch niet voor niets dat er op werkcapaciteiten gefokt wordt. Topsi komt toch ook niet van ouders die op de baan gerend hebben. Zij is op uiterlijk gefokt. Ze is geen werkhond ondanks dat ze een konijn kan pakken.

Een collie die op fietsers afrent is toch ook geen werkhond. Een collie die trials loopt met zijn baas weer wel. Maar die doet ook niet zomaar wat vanuit zijn genen zonder na te denken. :ok:
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Nou, ik vind een hond die waaks is - zo waaks dat hij deze taak echt goed en met verve uitvoert - én mensen maken ook nog eens bewust gebruik van deze eigenschap, toch echt wel een werkhond.
Honden die regelmatig een taak uitvoeren (of dat nu waken, hoeden, verdedigen, jagen, een slee trekken etc. is) kun je - wat mij betreft - best werkhonden noemen. :wink:
Afbeelding
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

Maar dan vindt je een werkhond "maakbaar" en dan is je vraag niet meer te beantwoorden omdat je het over individuele honden hebt die geluk hebben dat ze bij een baas komen die met ze werkt.
In openingspost las ik wat anders, daar had je het wel over een hond met de wil.
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Shibby »

Cash schreef:Een hond die ten alle tijden klaar staat om te wilen werken. Weer of geen weer ed.
Ik denk dat dat een goed punt is.

Zelf heb ik eigenlijk 2 beelden van een werkhond. De honden zoals in de IPO/Politie en de schapendrijvers. Juist vanwege het werken voor de baas, het onherroepelijk commando's opvolgen, de onmisbare communicatie tussen hond en geleider. Maar aan de andere kant zijn alle honden die nog voor het oorspronkelijke doel waarvoor ze gefokt zijn gehouden worden.(behalve de gezelschapshondjes dan). Een kommondor die zijn kudde in hongarije bewaakt vind ik ergens toch ook een werkhond. Een Groep beagles die als een joelende meute op het wild af gaan, zijn eigenlijk ook werkhonden. Zolang de hond maar wordt aangeschaft om zijn oorspronkelijke doel uit te kunnen oefenen op serieus niveau (dus geen uit de hand gelopen hobby ideeen).

Maarja, een aussie die 3 keer per week op hoog niveau agility-training heeft, wekelijks wedstrijden loopt en sowieso iedere dag veelvuldig oefent is eigenlijk ook een werkhond als ik er over nadenk, maar het aanname stemmetje in mijn hoofd roept weer van niet.

Ik kom er met mezelf niet uit dus. :mrgreen:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

MARC_S schreef:
Dat vind ik een pure werkhond. Net als de retriever naast de jager. Die honden hebben een "aangeleerde" taak. Honden die hun taak in de genen hebben zitten vind ik geen echte werkhonden. Maargoed, dat mag ik niet zeggen blijkbaar. :19:
Maar het is toch vaak juist een combinatie van die twee? Dat de hond de taak in zijn genen heeft zitten, maar om dat onder appel te doen moet dan aangeleerd worden. Ik kan Saar bijvoorbeeld nooit zo leren apporteren als Vera. Maar ook al deed Vera dat apporteren al uit zichzelf toen ze een paar weken oud was, het samen 'werken' (tussen aanhalingstekens, want het is ook maar wat recreatief aanklooien wat ik doe) met mij op commando's enzo moest ze wel ook aangeleerd krijgen.
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Een werkhond is een hond die plezier heeft in zijn werk en dat ook goed uitvoert. Of het nou een stafford is die aan weightpulling doet, een jachthond die samen jachttraining doet, of je nou flyball/agillity of weet ik veel wat doet. Ook een husky voor de slee vind i keen werkhond. Er komt veel meer bij kijken dan een beetje trekken en rennen.
Wel vind ik een hond die bv flyball doet en het naar zijn zin heeft maar het niet kan, geen werkhond. Ze moeten het dus ook wel echt uitvoeren ook
Perry en Noah

Afbeelding
jeanine
Actief

Ongelezen bericht door jeanine »

MARC_S schreef:Volgens mij lees je niet wat ik zeg Ranetje. Je reageert in ieder geval alsof ik het tegenovergestelde van wat ik zeg zeg :denken: Als een retriever uit zichzelf een dummy opraapt vind ik het geen werkhond. Staat hij naast een jager en werkt hij onder appel, dan vind ik het wel een werkhond. Elke hond kan iets oprapen nl maar niet elke hond kan naast een jager de complete taak uitvoeren. De laatste noem ik dus duidelijk WEL een werkhond :wink:
wat een onzin om het te laten afhangen van appel.
een meute terriers die op grofwild jagen staan niet al te best onder appel, maar doen super goed hun werk en zijn echte werkhonden.
een terrier of een teckel in de vossenbouw werkt geheel zelfstandig, neemt eigen iniitiatief en beslissingen, dat zijn werkhonden pur sang.
niet die slaafse honden die niks zonder hun baas kunnen.
Afbeelding
Frederiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Frederiek »

Een hond die helemaal niet zelfstandig kan/mag werken zou ik niet direct dé werkhond noemen. Misschien wel een slaafje, o.i.d., maar naar mijn mening heeft zelfstandigheid bijster weinig met het begrip 'werkhond' te maken :19: . Een hond die voor jóu werkt, wat dat dan ook is (gezelschap houden is geen wérk) is m.i. een werkhond. Of dat nou jagen, boeven vangen, of waken is.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik maak onderscheid tussen werkhonden en werklijnhonden. Echte werkhonden vind ik alleen honden die een taak hebben uit te voeren. Niet vrijblijvend zoals bij een sport, maar omdat ze een baas hebben die dat werk doet. Een politiehond dus (zowel bijten als speuren), een BC van een schapenhoeder, een jachthond van een jager, een blindegeleidehond, een husky voor een slee (maar dan waar het echt nodig is) etc. Maar geen BC die als sport aan schapendrijven doet. En geen Mechelaar die IPO doet etc.

Dan zijn er nog werklijnhonden. Wat dat is, verschilt per ras. Ik heb een werklijnhond bij de Aussies. Een hond die afstamt van voorouders die gefokt zijn om de oorspronkelijke taak uit te voeren en zich daar ook flink in bewezen hebben. En die deze geschiktheid zelf ook toont.

Vaak vinden mensen een hond die heel druk is en constant naar de baas kijkt voor commando's een werkhond. Dat deel ik zeker niet.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Kooikerhondjes waren vroeger ook werkhonden trouwens. Maar ze worden al zo lang niet meer op hun oorspronkelijke taak gefokt dat ze dat niet meer zijn. Die enkeling die nog wel het werk in de eendenkooi doet daargelaten.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Shibby schreef:Maarja, een aussie die 3 keer per week op hoog niveau agility-training heeft, wekelijks wedstrijden loopt en sowieso iedere dag veelvuldig oefent is eigenlijk ook een werkhond als ik er over nadenk, maar het aanname stemmetje in mijn hoofd roept weer van niet.
Mijn Aussie traint agility, obedience en drijven. Toch vind ik het geen werkhond. Het is wel een werklijnhond.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
laeken
Zeer actief

jeanine schreef: wat een onzin om het te laten afhangen van appel.
Dat is jouw mening. Ik doe jouw mening ook niet af als onzin maar als dat bij de mijne wel moet, ga je gang. Ik vind een meute terriërs die achter de ratten aangaan totaal geen werkhonden. Vindt je dat zo erg? Als je het een keer leuk vind zet ik mijn kruising erbij. Die doet dan mee en is dat dan meteen een werkhond geworden?

Ik denk dat ik de eisen toch iets hoger leg want met de definities uit de topic is een hond die kan volgen al zo ongeveer een werkhond. :denken:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Eigenlijk vind ik een werkhond een hond met een taak (werk) ongeacht het ras of waar hij voor gefokt is. Een hond zonder werk is werkeloos maar kan toch een hoop lol beleven in een hobby waarbij zijn eigenschappen gebruikt worden :wink:
Een hond met een taak kan die zelfstandig uitvoeren of onder appel, dat maakt geen bal uit. Als de taak maar volbracht word.
Of je nu een herder als blindegeleidehond opleid of een poedel, beide hebben zij dezelfde taak en zijn werkhonden. Het opsporen van een gewond dier door een jager kan net zo goed met een rottweiler als een tekkel.
Het gaat om het volbrengen van het werk. Een boerboel die het erf bewaakt en niemand toelaat of een herder die aanslaat en de baas waarschuwd om er daarna op af te sturen, het resultaat is hetzelfde.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
laeken
Zeer actief

Ah, ik zie het al. Het is een pis op herders topic omdat ik toevallig een herder heb (waar ik niks over gezegd heb) en mensen met showhondjes nu beledigd heb doordat ik ze niet als werkhond zie. :ok: Mijn herder komt uit Winner x Winner dus ik vraag me af waarom mensen niet doen alsof ik mijn eigen hond alleen als werkhond zie. :smile: :smile: :smile: Wie zegt dat? :denken:

Nou sorry hoor, dan zijn het allemaal wel werkhonden, ik vind het best. Een showpoedel is ook een werkhond als hij een dummy uit het water vist? Kijk, als zelfs zelfstandig jagende hondjes werkhonden zijn dan is elke hond die zijn eigen scheet kan uitpersen een werkhond. :wink:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

MARC_S schreef:Ah, ik zie het al. Het is een pis op herders topic omdat ik toevallig een herder heb (waar ik niks over gezegd heb) en mensen met showhondjes nu beledigd heb doordat ik ze niet als werkhond zie. :ok: Mijn herder komt uit Winner x Winner dus ik vraag me af waarom mensen niet doen alsof ik mijn eigen hond alleen als werkhond zie. :smile: :smile: :smile: Wie zegt dat? :denken:

Nou sorry hoor, dan zijn het allemaal wel werkhonden, ik vind het best. Een showpoedel is ook een werkhond als hij een dummy uit het water vist? Kijk, als zelfs zelfstandig jagende hondjes werkhonden zijn dan is elke hond die zijn eigen scheet kan uitpersen een werkhond. :wink:
Hoe kleinerend, showhondjes en echte herders en overige tekst :roll:
Jij wil met jouw mening in je waarde gelaten worden maar schoffeld ondertussen anderen onderuit.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
laeken
Zeer actief

Nanna schreef:
Mijn persoonlijke definitie van een werkhond is een hond die baasgericht is en dus iets voor de baas wil doen. Die een hoog energieniveau heeft en graag beweegt. Daarnaast is een werkhond voor mij een hond die zich laat sturen, belonen en corrigeren zonder dat hij daarvan last heeft. Ik praat wel alleen over werkende herders
Daaruit proef ik toch écht dat voor jou alleen échte herders tellen als werkhond. En de rest baggert er maar zo'n beetje achteraan en doet totaal voor spek en bonen mee. :19:
Dat is jouw vertaling. Er staat dat die definitie op dat moment wel alleen geldt voor werkende herders. Bij andere rassen gelden er andere voorwaarden. Dus wat jij daar van maakt staat er niet. :neenee: Als er stond wat jij zegt had ik wel gezegd dat ik alleen werkende herders werkhonden vind :19:

Maar laat maar. Heb geen zin in dit. Iemand vraagt een mening, die geef ik en dan is het niet goed. :ok:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

chrico schreef:
MARC_S schreef:Ah, ik zie het al. Het is een pis op herders topic omdat ik toevallig een herder heb (waar ik niks over gezegd heb) en mensen met showhondjes nu beledigd heb doordat ik ze niet als werkhond zie. :ok: Mijn herder komt uit Winner x Winner dus ik vraag me af waarom mensen niet doen alsof ik mijn eigen hond alleen als werkhond zie. :smile: :smile: :smile: Wie zegt dat? :denken:

Hoe kleinerend, showhondjes en echte herders en overige tekst :roll:
Jij wil met jouw mening in je waarde gelaten worden maar schoffeld ondertussen anderen onderuit.
Nog een. MIJN herder komt uit 2 showkampioenen. Niet uit PH honden of IPOIII honden. Dus waarom nu net doen alsof ik mijn eigen hond een werkhond vind en dan ook de enige? :19:

Kleinerend naar showhonden als je eigen hond uit 2 SHOW-kampioenen komt vind ik heel bijzonder. Dan zit ik toch mijn eigen hond af te zeiken of zie ik het verkeerd?
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

MARC_S schreef:
Dat is jouw mening. Ik doe jouw mening ook niet af als onzin maar als dat bij de mijne wel moet, ga je gang. Ik vind een meute terriërs die achter de ratten aangaan totaal geen werkhonden. Vindt je dat zo erg? Als je het een keer leuk vind zet ik mijn kruising erbij. Die doet dan mee en is dat dan meteen een werkhond geworden?

Ik denk dat ik de eisen toch iets hoger leg want met de definities uit de topic is een hond die kan volgen al zo ongeveer een werkhond. :denken:
uhm.. een meute terriers achter de ratten aan? :denken:
en ja, zet Cleo er maar eens tussen, laat die maar eens mee gaan op de vos :ok:
Zoek stok!
Zeer actief

Nanna schreef:Ik vind dat niet getuigen van in hun waarde laten van rassen die nou eens niet slaafs naast hun baas hobbelen maar hun taak op andere wijze uitvoeren :19:
Ik vind dat niet getuigen van in hun waarde laten van herders :19: :F: Als Izzie drijft, loopt ze bepaald niet slaafs naast mij. Vind dat ook wel een beetje een flauw terugkerend iets. Alsof herders een simpel knopje hebben waardoor ze alles doen wat je zegt en nooit zelf nadenken. De mijne heeft dat eerste niet en doet dat laatste gelukkig wel.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik heb al even zitten nadenken over wat voor mij de definitie is van een werkhond, maar kan het eigenlijk niet beter verwoorden dan Linda al gedaan heeft:
Zoek stok! schreef:Echte werkhonden vind ik alleen honden die een taak hebben uit te voeren. Niet vrijblijvend zoals bij een sport, maar omdat ze een baas hebben die dat werk doet. Een politiehond dus (zowel bijten als speuren), een BC van een schapenhoeder, een jachthond van een jager, een blindegeleidehond, een husky voor een slee (maar dan waar het echt nodig is) etc. Maar geen BC die als sport aan schapendrijven doet. En geen Mechelaar die IPO doet etc.

Dan zijn er nog werklijnhonden. Wat dat is, verschilt per ras. Ik heb een werklijnhond bij de Aussies. Een hond die afstamt van voorouders die gefokt zijn om de oorspronkelijke taak uit te voeren en zich daar ook flink in bewezen hebben. En die deze geschiktheid zelf ook toont.

Vaak vinden mensen een hond die heel druk is en constant naar de baas kijkt voor commando's een werkhond. Dat deel ik zeker niet.
Ik denk dat er ook een term bij zou moeten, namelijk sporthonden. Daar versta ik dan onder alle honden die worden gebruikt om de hondensport in al zijn facetten mee te beoefenen. En dat kan dan voor mij net zo goed een Mechelaar of Rottweiler zijn die in de IPO loopt als een Vlinderhondje dat in de agilitysport meedoet.
laeken
Zeer actief

Nanna schreef:Onder het mom van: want dát zijn toch geen échte honden :pffff:
Misschien moet je iets doen aan het minderwaardigheidscomplex dat je schijnbaar hebt over je eigen honden. Je leest zo extreem negatief dat er niet te praten is. Het herdertje afzeiken is overigens niet iets uit alleen deze topic. Als ik dan iets zeg is het eigenlijk zonder eerst te lezen al vertaald in "geen echte honden???". Besef wel dat alleen jij dit opschrijft en verder niemand. Want zoals jij het stelt zeik ik eerst Eva af die niet uit werklijnen komt en daarna noem ik Cleo geen echte hond. Flauw word ik hiervan....
Afbeelding
jeanine
Actief

MARC_S schreef:

ik heb het niet over ratten hoor, wel eens terries zien jagen op een meute levensgevaarlijke wilde zwijnen?
nee denk ik, anders zou je je kruising daar vast niet bij willen zetten, die zou het waarschijnlijk niet overleven.
voor zulk "werk" heb je ervare, verstandige, echte werkhonden nodig, die niet bang zijn, weten wat ze doen.

net als een confrontatie tussen een terrier/teckel met een vos of das onder de grond, daar heeft een hond zonder "werkervaring" geen kaas van gegeten.

mijn lat ligt behoorlijk hoog, met een staande jachthond met ongeveer 100 keer per jaar mee op jacht. en juist de moeilijke apporten die komen binnen omdat de hond veel eigen initiatief toont. een gering bloedspoor wordt niet door een hond gevolgd die steeds aan zijn baas moet vragen wat hij moet doen.

en mijn terriers zijn werkhonden met pensioen, als zijn ze op 10 en 9 jarige leeftijd nog meegeweest als drijfhond op de wilde zwiijen, met veel succes.

wat doen die honden, die lopen de hele dag te jagen ( nee niet zomaar wat in de rondt rennenn) opzoek naar het wild, wilde zwijnen vossen en reeen. en zorgen dat het voor het geweer komt.
savonds zijn ze moe en beschadigd, maar na goede verzorging een goede nachtrust kunnen ze er zo weer tegen aan.
dat zijn werkhonden.

ratten pakken ze wel in hun vrije tijd tijdens het wandelen.
Afbeelding
jeanine
Actief

LongFields schreef:Ik heb al even zitten nadenken over wat voor mij de definitie is van een werkhond, maar kan het eigenlijk niet beter verwoorden dan Linda al gedaan heeft:
Zoek stok! schreef:Echte werkhonden vind ik alleen honden die een taak hebben uit te voeren. Niet vrijblijvend zoals bij een sport, maar omdat ze een baas hebben die dat werk doet. Een politiehond dus (zowel bijten als speuren), een BC van een schapenhoeder, een jachthond van een jager, een blindegeleidehond, een husky voor een slee (maar dan waar het echt nodig is) etc. Maar geen BC die als sport aan schapendrijven doet. En geen Mechelaar die IPO doet etc.

Ik denk dat er ook een term bij zou moeten, namelijk sporthonden. Daar versta ik dan onder alle honden die worden gebruikt om de hondensport in al zijn facetten mee te beoefenen. En dat kan dan voor mij net zo goed een Mechelaar of Rottweiler zijn die in de IPO loopt als een Vlinderhondje dat in de agilitysport meedoet.
helemaal mee eens
Afbeelding
laeken
Zeer actief

A heb ik geen werkhond en B wat is er mis met een hond die geen werkhond zou zijn volgens mij? :denken: Waarom zou ik dat geen echte hond vinden? Als je daar antwoord op hebt dan weet je toch dat ik dat nooit zo kan bedoelen? :19:
Ik zeg slechts, "ik vind" en daarom werd ook gevraagd. Als ik zei, de enige werkhonden zijn herders en de rest is geen echte hond dan begrijp ik wat je bedoelt maar dat zeg ik dus niet. Dan pis ik net zo hard op mijn eigen honden als op de jouwe :wink:
Afbeelding
jeanine
Actief

Nanna schreef:
jeanine schreef: een meute terriers die op grofwild jagen staan niet al te best onder appel, maar doen super goed hun werk en zijn echte werkhonden.
een terrier of een teckel in de vossenbouw werkt geheel zelfstandig, neemt eigen iniitiatief en beslissingen, dat zijn werkhonden pur sang.
niet die slaafse honden die niks zonder hun baas kunnen.
Ahum
:smile:
Ik moet wel om je stelligheid lachen, maar tóch. Ook een "slaafse" politieherder die zijn baas de bevelen uit de ogen leest is een werkhond. Zou een mooie boel zijn als ie maar uit eigener beweging verdachte personen ging bijten.
Dat werkhond 100% met appèl te maken heeft zie ik niet. Bij sommige rassen wel, bij andere weer niet.
In mijn ogen zijn ook zelfstandig werkende rassen werkhonden. Maar goed, dat zal inmiddels gevoeglijk duidelijk zijn ;-)
ja sorry raakte even een beetje kort aangebrand :boos: als er zulke rare dingen gezegd gaan worden.
de meeste werkhonden hebben juist hun zelfstandigheid nodig, honden die af en toe op het randje gaan of er net over, de mensen die er echt verstand van hebben weten dat je die nodig hebt, alleen met zoete slaafse hondjes redt je het niet in het echt.
op wedstrijden en proefjes wel.
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik geloof dat jachthondenmensen hun hond dan maar pakwerk moeten leren doen of zo.Als ze dat dan een keer goed doen is het blijkbaar pas een werkhond,want ze zijn er niet voor in de wieg gelegd en het zit ze ook niet in de genen :19:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
chrico
Zeer actief

MARC_S schreef:
Nog een. MIJN herder komt uit 2 showkampioenen. Niet uit PH honden of IPOIII honden. Dus waarom nu net doen alsof ik mijn eigen hond een werkhond vind en dan ook de enige? :19:

Kleinerend naar showhonden als je eigen hond uit 2 SHOW-kampioenen komt vind ik heel bijzonder. Dan zit ik toch mijn eigen hond af te zeiken of zie ik het verkeerd?
Nog 1 wat?
Wat vult het aan dat jouw hond uit 2 showhonden komt? Dat je er geen ipo mee kan doen dus dat het dan geen werkhond is? Jij heb dat toch ook geprobeerd al wist je dus dat zij niet uit werklijnen kwam? Wat als het wel gelukt was, dan had jij bewezen dat jouw hond uit showlijnen net zo goed werkt als er 1 uit werklijnen of zo?
Soms is je redenatie niet te volgen net als dat je de mijne niet begrijpt :19:
Net had je het over showhondjes en ja dat vind ik kleinerend in de context zoals jij hem gebruikt. Nu het over je eigen hond gaat is het showhond. Als het om formaat zou gaan dan is mijn hond groter dan de jouwe :smile: dus dat bedoelde je niet op die manier.
1 van mijn honden showt en werkt? Oei hoe kan dat nou :denken: weer een nieuwe term naast sporthonden dan maar? De ander showt niet maar werkt wel, hm oh nee ze zijn zelfstandig dus werken niet.

Je maakt het wel verwarrend hoor :ok:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Nanna schreef:Een werkhond is een hond die zowel geestelijk als lichamelijk in staat is het werk te doen waar hij oorspronkelijk voor gefokt is.
IngeO schreef:voor mij is een hond een werkhond als hij zijn oorspronkelijke taak met plezier en met verve uitvoert
Ik ben het hiermee eens, zo'n hond vind ik een werkhond.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

MARC_S schreef:Volgens mij lees je niet wat ik zeg Ranetje. Je reageert in ieder geval alsof ik het tegenovergestelde van wat ik zeg zeg :denken: Als een retriever uit zichzelf een dummy opraapt vind ik het geen werkhond. Staat hij naast een jager en werkt hij onder appel, dan vind ik het wel een werkhond. Elke hond kan iets oprapen nl maar niet elke hond kan naast een jager de complete taak uitvoeren. De laatste noem ik dus duidelijk WEL een werkhond :wink:
Het zal ongetwijfeld aan mij liggen Marc, maar als jij een hond pas een werkhond vindt als het hem is aangeleerd zijn er heel wat retrievers die voor hun baas retrieven en volgens jou geen werkhond zijn.
Het retrieven hoef je ze namelijk doorgaans niet "aan te leren".

Ik vind je buitengewoon verwarrend redeneren.
MARC_S schreef:Een werkhond staat klaar om te werken en kan dat ook erg goed omdat hem een taak AANGELEERD is. Als een fila op commando waakt, goed onder appel staat en dingen kan die hem gevraagd worden is het al meer een werkhond. Als hij bij de hek staat om mensen buiten te houden is het geen echte werkhond.

het is toch niet voor niets dat er op werkcapaciteiten gefokt wordt. Topsi komt toch ook niet van ouders die op de baan gerend hebben. Zij is op uiterlijk gefokt. Ze is geen werkhond ondanks dat ze een konijn kan pakken.

Een collie die op fietsers afrent is toch ook geen werkhond. Een collie die trials loopt met zijn baas weer wel. Maar die doet ook niet zomaar wat vanuit zijn genen zonder na te denken.
Is een hond nou een werkhond omdat het hem is aangeleerd of omdat hij op werkcapaciteit is gefokt?
De werklijnen bij de herders zijn zelfs honden die je niet "zomaar" moet houden.
Daar moet je mee werken anders kan je hem beter niet kopen.
Maar hij is dan alleen werkhond als hij bij een politieman zit en niet als hij alleen met de baas voor de sport mee doet aan wedstrijden?

En Marc, alsjeblieft
MARC_S schreef:Als jij me een tekkel kan laten zien die met zijn baas een opdracht kan uitvoeren dan vind ik dat een werkende tekkel. En dan niet aan een touw zijn neus en instinct het werk laten doen want dan kan je net zo goed willekeurige welke tekkel nemen die dat nog in zijn genen heeft.
Ik geloof dat je van zweetwerk heel weinig hebt begrepen.
Dus ga niet dit soort voorbeelden geven.
Houd het dan voor jouw definitie van werkhond maar bij herders.

Ik houd het gewoon op de definitie van Nanna
Nanna schreef:Een werkhond is een hond die zowel geestelijk als lichamelijk in staat is het werk te doen waar hij oorspronkelijk voor gefokt is.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”