Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wanneer vind je een hond een werkhond?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

chrico
Zeer actief

Re: Wanneer vind je een hond een werkhond?

Ongelezen bericht door chrico »

Als hij een salaris mee naar huis brengt??? :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Het ligt er denk ik aan wat voor werk er moet worden uitgevoerd maar ik denk dat, behalve de hulphonden, voor de rest van het werk een grote dosis energie een minimaal vereiste is.
pien29
Zeer actief
Mijn ras(sen): rr

Ongelezen bericht door pien29 »

chrico schreef:Als hij een salaris mee naar huis brengt??? :mrgreen:
:lol:
helemaal mee eens

Groetjes Pien
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

haha dat is een goede.
Leg je hem thuis dan ook gelijk aan de ketting.?? :scratch:

Je kunt zeggen dat de hond qua rasstandaadt een werkhond is.
Maar dat gaat ook niet meer op voor heel wat rassen.
Werkhond is ook een ruim begrip.
Als jouw waakhond blaft en bijt naar inbrekers dan is het een goede werkhond.
Want hij doet zijn werk waarvoor je hem hebt.
Of dat nu een ras is wat daar eigenlijk niet voor bestemt is doet er dan geen ruk toe.
Dus een goede werkhond is voor diegeen die hem aangeschaft heeft ,goed als hij daar goed in is.
Ongeacht wat voor werk/ras .
Beetje ruim,maar zo werkt het wel denk ik.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Magic »

Een echte werkhond is m.i. een hond die je nodig hebt voor je werk. Als je bijv. schaapsherder bent en je hebt een hond die je daarbij helpt. Of als je politieagent bent met een politiehond.

Maar blindegeleiden-honden of hulphonden vind ik ook werkhonden, die zijn hond voor hun beroep ;).

Zelf schaar ik de 'honden waarmee je moet werken om ze tevreden te houden' ook onder werkhonden. Maar daar zullen anderen misschien anders over denken ;).
Afbeelding
Iedere dag feest!
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

ik heb op het australian shepherd forum gelezen dat een hond uit de werklijnen inhoud dat er bij het fokken wordt gelet dat het instinct voor vee behouden blijft.
hieronder een aantal van die eigenschappen:
will to please, gefocust, gereserveerd, eigen inzicht tonen bij het drijven, niet te groot en fors, snel herstellend vermogen, slim en bereid tot samenwerken met de baas.
Laatst gewijzigd door mariaa op 13 feb 2010 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Mijn persoonlijke definitie van een werkhond is een hond die baasgericht is en dus iets voor de baas wil doen. Die een hoog energieniveau heeft en graag beweegt. Daarnaast is een werkhond voor mij een hond die zich laat sturen, belonen en corrigeren zonder dat hij daarvan last heeft. Ik praat wel alleen over werkende herders ed. Een jachthond die zijn neus achterna rent op de hei zal vast ook een werkhond zijn en een whippet die achter de konijnen aan wil ook. Ik vind dat geen werkhonden maar honden die zichzelf lekker weten te amuseren. Die zaken vinden mijn honden nl net zo goed leuk en daar hoeft een hond geen jacht of windhond voor te zijn. Die zijn er hooguit beter in :ok:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Voor mij persoonlijk een hond die het nodig heeft om iets te doen om tevreden te blijven én het juiste karakter heeft om getraind te worden. Dus een Border Collie die vervelend word als de baas er niks mee doet, maar een heerlijk relaxed hondje is als hij zovaak per week agility mag beoefenen vind ik een werkhond, ondanks dat agility niks te maken heeft met de oorspronkelijke taak. Een Border Collie die genoegen neem met wat wandelingen en eigenlijk geen enthousiasme toont tijdens de agility training, dat vind ik dan weer geen werkhond.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Nanna schreef:Een werkhond is een hond die zowel geestelijk als lichamelijk in staat is het werk te doen waar hij oorspronkelijk voor gefokt is.

Precies.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Nanna schreef:Een werkhond is een hond die zowel geestelijk als lichamelijk in staat is het werk te doen waar hij oorspronkelijk voor gefokt is.

helemaal eens
laeken
Zeer actief

marian* schreef:

Precies.
Dus een mopshond is een werkhond als hij op schoot wil liggen en lief is? En een terrier is een werkhond als hij een rat wil doden op het erf? En een podenco is een werkhond als hij een konijn of haas kan vangen als je hem er op los laat? Ik kan daar niks werkhonderigs aan ontdekken zelf omdat mijn honden dat allemaal kunnen en er niet eens voor gefokt zijn :denken: Dat is gewoon hondengedrag.

Ik vind een werkhond een hond die goed kan leren en doen wat er van hem gevraagd wordt. Met de nadruk op U vraagt en wij draaien. Honden die aangeboren kunstjes doen hebben in mijn ogen niks met werkhonden te maken. De draadhaar die met de neus over de grond door de hei stormt is helemaal niet per definitie zo'n goede hond dat hij onder appel en aan de zijde van een jager kan meedraaien. Als hij dat wel kan is hij een echte werkhond. Dat rondjes rennen op de hei kunnen mijn honden immers ook prima.

Een windhond is in mijn ogen nooit een werkhond. Dat is slechts een jagende hond die fysiek zo gefokt is dat het lukt.
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Iedereen kan zijn werkhond dus wel inleveren behalve als het een herder is :denken: Daar komt het dus eigenlijk op neer. Mijn hond is geen werkhond omdat hij zelfstandig is, okee.
Elke werkhond heeft zijn eigen discipline, een dog in een rattenhol is een ietwat raar gezicht en een JR die zwijnen moet tekkelen idem.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Bij een ''werkhond'' denk ik aan een hond met een flinke dosis energie, die zonder activiteiten en bezigheden van de muren afstuiterd en erg vervelend gedrag gaat vertonen, uit pure frustratie en verveling.
Kortom, een hond die bezig kan, wil en MOET zijn, een hond die graag met de baas iets doet (of zelfstandig), die graag actief bezig is, zowel lichamelijk als geestelijk.

Of een werkhond ook GOED is in iets, vind ik niet per sé een maatstaaf. Ook zonder ergens in uit te blinken kan een hond toch echt werkhond zijn, puur door de drive om te willen werken, iets te willen doen.
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

helemaal mee eens
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

soms is het handiger om het topic volledig te lezen :mrgreen:
Je zou een markiesje dan ook een werkhond moeten noemen omdat hij het baasje pleziert, gezelschap houdt. Daar is ie ook voor gefokt. Alleen voor mij is het geen werkhond.
Ben benieuwd hoe andere dit forumuleren
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
mariaa
Zeer actief

Nanna schreef:
*Anita* schreef: Je zou een markiesje dan ook een werkhond moeten noemen omdat hij het baasje pleziert, gezelschap houdt. Daar is ie ook voor gefokt. Alleen voor mij is het geen werkhond.
Nee, natuurlijk is dat geen werkhond. Voor alle non-werkhonden is zelfs een aparte rasgroep opgericht: de gezelschapshondjes.

Windhonden vind ik zelf ook niet echt een "werk" ras omdat de meesten gehouden werden voor de plezierjacht. De adel die met hun lange honden es ff een daggie eropuit gaat om te kijken of ze een gazelle, hert of weet ik wat kunnen scoren. Er zijn maar bitter weinig windhonden die echt een job hadden aan het brengen van vlees in de pot.

Verder vind ik (wat een waanzin overigens) niet alleen herders werrkhonden.
Teckels die ondergronds gaan om daar een vos af te wurgen zijn dat ook. Sledehonden, idem. Jachthonden die de opzieners bijstaan, berghonden die de kudden zelfstandig moeten bewaken.
Noem het allemaal maar op. Allemaal werkhonden.
helemaal mee eens :ok:
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Wij kregen te horen dat een kooikerhondje een werkhondje is toen we de eerste aan wilde schaffen. We vonden het lastig toen we haar kregen om daar een gevoel bij te krijgen.
Echter, er was één activiteit die ze heel graag deed en daarom vonden wij Bente ons werkhondje :pffff:.
Ze hielp ons met de afwas door de schaaltjes voor te spoelen :mrgreen:. Kooikerhondjes zijn dus echte werkhondjes :lol1:.
mariaa
Zeer actief

Nakisha schreef:Bij een ''werkhond'' denk ik aan een hond met een flinke dosis energie, die zonder activiteiten en bezigheden van de muren afstuiterd en erg vervelend gedrag gaat vertonen, uit pure frustratie en verveling.
Kortom, een hond die bezig kan, wil en MOET zijn, een hond die graag met de baas iets doet (of zelfstandig), die graag actief bezig is, zowel lichamelijk als geestelijk.
een hond die de hele dag rondstuitert heeft ADHD dat heeft in mijn ogen niks met werkhonden te maken :mrgreen:

een hond die gefokt is voor het werk dat hij kan, moet wel aangesproken worden in het talent en instinct wat hij bezit.
Afbeelding
Angelique.

Mijn honden hebben echt geen ADHD maar als ik ze niet MINIMAAL 3 keer per week (en dat is echt minimaal) flink laat werken krijg ik idd de honden die Nakisha omschrijft hoor :wink:
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

Nanna schreef: Verder vind ik (wat een waanzin overigens) niet alleen herders werkhonden.
Teckels die ondergronds gaan om daar een vos af te wurgen zijn dat ook. Sledehonden, idem. Jachthonden die de opzieners bijstaan, berghonden die de kudden zelfstandig moeten bewaken.
Zoiet ja.
Een hond die ten alle tijden klaar staat om te wilen werken. Weer of geen weer ed.
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
Lellibel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische hond.

Ongelezen bericht door Lellibel »

Nanna schreef:
*Anita* schreef: Je zou een markiesje dan ook een werkhond moeten noemen omdat hij het baasje pleziert, gezelschap houdt. Daar is ie ook voor gefokt. Alleen voor mij is het geen werkhond.
Nee, natuurlijk is dat geen werkhond. Voor alle non-werkhonden is zelfs een aparte rasgroep opgericht: de gezelschapshondjes.

Windhonden vind ik zelf ook niet echt een "werk" ras omdat de meesten gehouden werden voor de plezierjacht. De adel die met hun lange honden es ff een daggie eropuit gaat om te kijken of ze een gazelle, hert of weet ik wat kunnen scoren. Er zijn maar bitter weinig windhonden die echt een job hadden aan het brengen van vlees in de pot.

Verder vind ik (wat een waanzin overigens) niet alleen herders werkhonden.
Eens.

Maar een, ik noem maar wat, teckel, als deze gefokt is voor de show maar toch nog een vos kan doden en brengen is dat dan een werkhond? Lijkt me meer een showhond :mann:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ik denk dat mensen even het verschil niet zien tussen een werkhond en een hond met een taak. Ik vind huskies die een slee trekken ook geen werkhonden. Wel werkende honden. Maar je kan er niks mee behalve ze lekker voor de slee laten rennen en dat doen ze als vanzelf.
Ik vind het loslaten van een tekkel op een vos niks met een werkhond te maken hebben. Een pitbull kan je ook loslaten op een vos en als je een tekkel die nooit iets geleerd is uit een beetje hevige lijnen op een vos zet kan hij het ook. Wat is daar werkhonderig aan? :denken: Volgens mij zijn tekkels ook helemaal geen werkhonden maar jagende honden. :19:

En ik ga echt niet zeggen dat alleen herders kunnen werken. Wel versta ik onder een werkhond een hond die samenwerkt. Een boerboel die niemand binnen laat vind ik niks met een werkhond te maken hebben al waakt hij beter dan een leeuw. Waaksheid is gewoon ingefokt. Elke hond kan waken als je dat infokt. :pffff:
Afbeelding
Angelique.

MARC_S schreef: Ik vind huskies die een slee trekken ook geen werkhonden. Wel werkende honden. Maar je kan er niks mee behalve ze lekker voor de slee laten rennen en dat doen ze als vanzelf.

Nou dat is dus echt absoluut niet waar, ja het rennen wel ja maar het is ook fijn als ze naar rechts, links en meer van dat soort dingen luisteren en het feilloos uitvoeren.
Ik geef het je te doen een perfecte leidhond opleiden :ok:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Dat vind ik wel een kromme redenering.
Showen is gewoon rondje ringhuppelen en effe mooi staan.
Dan is het gewoon een goede werkhond die ook nog mooi is.

Zou net zijn of dat die goed werkende directrice ,mooi en blond.
Dus alleen maar een mooi wijf is en geen goede directrice .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Angelique.

Nanna schreef:
MARC_S schreef: Ik vind het loslaten van een tekkel op een vos niks met een werkhond te maken hebben.
En ik ga echt niet zeggen dat alleen herders kunnen werken. Wel versta ik onder een werkhond een hond die samenwerkt.
Goed. Er komt een oproep binnen bij een jachtopziener die een Teckel heeft. Er is een ree aangeschoten en gewond weggevlucht. Of de jager die ree op wil zoeken met zijn hond.
Nou is in jouw ogen een teckel géén hond die samenwerkt met zijn baas.
Wat denk je?
Dat die teckel alleen in de auto stapt, die ree opspoort en dan met zijn mobieltje doorbelt waar hij het beest gevonden heeft? :denken:

niet ? :eek:

stomme teckel :smile:
Lellibel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische hond.

Ongelezen bericht door Lellibel »

MARC_S schreef:Ik denk dat mensen even het verschil niet zien tussen een werkhond en een hond met een taak. Ik vind huskies die een slee trekken ook geen werkhonden. Wel werkende honden. Maar je kan er niks mee behalve ze lekker voor de slee laten rennen en dat doen ze als vanzelf.
Ik vind het loslaten van een tekkel op een vos niks met een werkhond te maken hebben. Een pitbull kan je ook loslaten op een vos en als je een tekkel die nooit iets geleerd is uit een beetje hevige lijnen op een vos zet kan hij het ook. Wat is daar werkhonderig aan? :denken: Volgens mij zijn tekkels ook helemaal geen werkhonden maar jagende honden. :19:

En ik ga echt niet zeggen dat alleen herders kunnen werken. Wel versta ik onder een werkhond een hond die samenwerkt. Een boerboel die niemand binnen laat vind ik niks met een werkhond te maken hebben al waakt hij beter dan een leeuw. Waaksheid is gewoon ingefokt. Elke hond kan waken als je dat infokt. :pffff:
Dus als huskies van zelf een slee gaan trekken voor hun baas met als doel van het ene punt naar het andere komen vind je dat geen werkhond en een BC die schapen hoedt uit zich zelf wel? Waar ligt het verschil dan? Eskimo's hebben ook werkende honden nodig , en een DH zal nooit de snelheid en uithoudingsvermogen hebben van een husky :D
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Werkhonden zijn: jachthonden, hoeders of verdedigers van vee, trekhonden, waakhonden, rattenvangers etc..
Werk dat het gros van de honden tegenwoordig niet meer op grote schaal uitvoert. Het krijgt dan ook vaak een wat andere inhoud, denk bijv. aan reddingswerk, speurwerk, africhting etc..
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Nanna schreef:Marc bedoelt eigenlijk dat hij alleen belgische herders échte werkhonden vindt ;-) De rest hangt er maar wat doelloos bij. :mrgreen:
Marce, Marce, scholam non amas, sed tamen in scholam ire debes
Ach doe niet zo simpel Nanna, je weet precies wat ik bedoel. Als jij me een tekkel kan laten zien die met zijn baas een opdracht kan uitvoeren dan vind ik dat een werkende tekkel. En dan niet aan een touw zijn neus en instinct het werk laten doen want dan kan je net zo goed willekeurige welke tekkel nemen die dat nog in zijn genen heeft.

Als je me als een of andere idioot wil neerzetten moet je ook eerst een stukje vinden waarin ik dat doe. :ok:

Als ik het omdraai vindt jij je eigen honden volgens mij nog werkhonden terwijl het puur showhonden zijn. Ja de puli's rennen rondjes, Topsi vangt konijnen en Simone graaft in een hol. Als dat werkhonden zijn vind ik het prima maar de vraag is wanneer vindt JE een hond een werkhond. Als ik iets anders vind dan jij is dat geen reden om je als een klein kind te gaan gedragen.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Jip schreef:En wat vind je dan van een Golden Retriever die als hulphond werkt?
Die werkt ook voor de baas (ik zag net een schat van een pup in de supermarkt in opleiding......)
Dat vind ik een pure werkhond. Net als de retriever naast de jager. Die honden hebben een "aangeleerde" taak. Honden die hun taak in de genen hebben zitten vind ik geen echte werkhonden. Maargoed, dat mag ik niet zeggen blijkbaar. :19:

Die retrievers die als hulphond werken zijn ook gefokt op basis van werklust. De kruisingen en raspups worden zeer streng gefokt, uitgekozen en opgeleid. Niemand kan zeggen dat die honden niet werken want ze doen wat ze geleerd is en dat is werken. :ok:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

MARC_S schreef:
Jip schreef:En wat vind je dan van een Golden Retriever die als hulphond werkt?
Die werkt ook voor de baas (ik zag net een schat van een pup in de supermarkt in opleiding......)
Dat vind ik een pure werkhond. Net als de retriever naast de jager. Die honden hebben een "aangeleerde" taak. Honden die hun taak in de genen hebben zitten vind ik geen echte werkhonden. Maargoed, dat mag ik niet zeggen blijkbaar. :19:

Die retrievers die als hulphond werken zijn ook gefokt op basis van werklust. De kruisingen en raspups worden zeer streng gefokt, uitgekozen en opgeleid. Niemand kan zeggen dat die honden niet werken want ze doen wat ze geleerd is en dat is werken. :ok:
Dat meen je toch niet Marc?
Waarom denk je dat een retriever heet zoals hij heet? :wink:
Dat is geen "aangeleerde taak"

Een retriever is gefokt om naast de jager mee te gaan en te brengen (retrieven) wat de baas aan kleinwild schiet.
Dat hebben ze in hun genen meegekregen.
Maar dat zijn volgens jou dus geen werkhonden?

Ik heb dit topic proberen uit te prluizen, maar ik zie nergens wat jij werkhonden vindt.

Dus ................................... wat vindt jij werkhonden?

Zijn dat echt alleen maar de honden met een "will to please gefokt" en vervolgens iets doen wat ze is "aangeleerd"?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”