Ik ben hier best van ondersteboven. Hoe gaan jullie met dit soort situaties om?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hardlopers in losloopgebied
Moderator: moderatorteam
- Snokkie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback en Mixje
- Aantal honden: 2
Hardlopers in losloopgebied
Ik ben vanmiddag in het bos geweest waar ik een hardloper tegenkwam. Ik ben hard met Nala aan het trainen dat ze joggers met rust laat, en roep haar bij me zodra ik er een zie. Dat lukt al aardig goed, maar deze had ik echter niet zien aankomen dus kon ik haar niet meer terugroepen, blaffen erachteraan dus
. De hardloper schold mij meteen uit, en pakte zelfs een dikke boomstronk om Nala mee te slaan... Ik doe zo mijn best om het goed te doen, maar dat lukt gewoon niet altijd met zo'n jonge hond. Kunnen we nu niet gewoon een beetje geven en nemen? Ik doe mijn best om mijn hond bij me te houden, als de hardlopers dan even vaart minderen hoeft er toch niets aan de hand te zijn? Waarom meteen zo agressief doen? Daarbij was het nog losloopgebied, dus als je honden dan zo vervelend vindt, waarom zoek je het dan op? Het andere deel van het bos is gewoon aanlijngebied namelijk. Waar kan ik dan nog zorgeloos wandelen? Een normaal gesprek zit er zelden in...
Groetjes Suzanne
en Nala & Sedi

en Nala & Sedi
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Re: Hardlopers in losloopgebied
Sorry sorry sorry zeggen en hond halen. Ik vind dat ik fout zit op zo'n moment. Zit als een havik om me heen te kijken, maar ook ik mis idd wel eens wat. Er zijn veel hardlopers al een keer gebeten, dus ik kan me wel voorstellen dat ze in de verdediging schieten. En losloopgebied wil natuurlijk niet zeggen dat er geen hardlopers mogen lopen
Als ik op tijd ben, wat gelukkig meestal is, krijg ik trouwens altijd heel leuke opmerkingen.

Linda, Izzie en Bram
-
Fin
- Zeer actief
Het beste kun je Nala een lange lijn omdoen. Als er dan een jogger je training verpest door keihard door te rennen, dan kun je op die lijn gaan staan en haar zo bij je houden.
Ik kan je verhalen vertellen maar ik zal het maar niet doen.
Ik kan je verhalen vertellen maar ik zal het maar niet doen.
-
Da-ki
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Akita -japans-
- Aantal honden: 3
ik heb welliswaar geen negatieve ervaring met jogger, moutainbikers or what so ever....
maar ik begin ook altijd met sorry, sorry, sorry
Lange lijn lijkt mij ook de meest geschikte oplossing
maar ik begin ook altijd met sorry, sorry, sorry
Lange lijn lijkt mij ook de meest geschikte oplossing

- Pinschertje
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Dwerg pinscher en een Duitse Pinscher
Ik denk ook gewoon met een lange lijn trainen. Dan heb je toch controle over je hond. Ik kanme ook goed voorstellen dat als je als hardloper al een keer gebeten bent, je de volgende keer de hond van je af wil houden. Wij moeten tenslotte zorgen dat we de hond onder controle hebben.
- Moos
- Zeer actief
Ja, dat is heel vervelend. Dat het mis gaat terwijl je je best doet is al rot, en dat iemand dan compleet uit zijn vel springt ook. Ik vind het heel lastig, want ik snap ook wel weer dat als je als jogger door hond nummer 100 blaffend achterna gezeten wordt je erg heftig gaat reageren.
Maar als ik ook fout zit bied ik wel altijd excuses aan inderdaad.
Ik heb Vera vanaf 8 weken geleerd jogger=koekje/bal halen bij de baas. Dat zit er zo rotsvast ingesleten dat ze vanaf dat ze een maand of 8-10 is als ze ergens in de buurt een jogger ziet (kan ook gerust 100 meter verderop zijn) ze direct naast me komt lopen. Ook als ze even uit zicht is, of de bocht al om, en ze ziet een jogger komt ze als een pijl uit een boog terug om naast me te komen volgen en opkijken. Ik vind het ideaal, en ga het bij een eventueel volgende hond waarvan je niet zeker weet of hij/zij later interesse in joggers gaat krijgen, weer zo doen. Dus niet focussen op "hopenlijk is ze terug te roepen bij joggers", maar het zo regelen dat er helemaal niet teruggeroepen hoeft te worden omdat ze zelf al naast je staan.
Kost dus wel een maand of 6-7 voordat het echt er zo rotsvast inzit dat de hond gewoon niet anders meer kan doen, maar dan heb je ook wat
Maar ondanks dat heb ik ook een keertje gehad dat Vera om bij mij te komen voor de jogger langs moest keren, en terwijl ze al naast me zat die joggers opeens "KUTHOND!" naar d'r liep te roepen. Toen heb ik wel even teruggeroepen dat hij even normaal moest doen, waarop hij zei dat ik die hond aan de lijn moest houden (was losloopgebied). Tja, nou ja, dan ben je verder ook uitgepraat natuurlijk. Als die kuthond toch al uit zichzelf van hem weg rende naar de baas toe, en het is dan nog niet goed, dan weet ik het ook niet meer.
Maar als ik ook fout zit bied ik wel altijd excuses aan inderdaad.
Ik heb Vera vanaf 8 weken geleerd jogger=koekje/bal halen bij de baas. Dat zit er zo rotsvast ingesleten dat ze vanaf dat ze een maand of 8-10 is als ze ergens in de buurt een jogger ziet (kan ook gerust 100 meter verderop zijn) ze direct naast me komt lopen. Ook als ze even uit zicht is, of de bocht al om, en ze ziet een jogger komt ze als een pijl uit een boog terug om naast me te komen volgen en opkijken. Ik vind het ideaal, en ga het bij een eventueel volgende hond waarvan je niet zeker weet of hij/zij later interesse in joggers gaat krijgen, weer zo doen. Dus niet focussen op "hopenlijk is ze terug te roepen bij joggers", maar het zo regelen dat er helemaal niet teruggeroepen hoeft te worden omdat ze zelf al naast je staan.
Kost dus wel een maand of 6-7 voordat het echt er zo rotsvast inzit dat de hond gewoon niet anders meer kan doen, maar dan heb je ook wat
Maar ondanks dat heb ik ook een keertje gehad dat Vera om bij mij te komen voor de jogger langs moest keren, en terwijl ze al naast me zat die joggers opeens "KUTHOND!" naar d'r liep te roepen. Toen heb ik wel even teruggeroepen dat hij even normaal moest doen, waarop hij zei dat ik die hond aan de lijn moest houden (was losloopgebied). Tja, nou ja, dan ben je verder ook uitgepraat natuurlijk. Als die kuthond toch al uit zichzelf van hem weg rende naar de baas toe, en het is dan nog niet goed, dan weet ik het ook niet meer.
Laatst gewijzigd door Moos op 12 feb 2010 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.

- Snokkie
- Zeer actief
Natuurlijk mogen er ook hardlopers komen! En ik wil ook absoluut geen overlast verzorgen met mijn hond. Maar als je weet dat je in een losloopgebied bent, dan weet je ook dat er wel eens iets, ongewild, kan gebeuren. Dan kun je daar als hardloper toch ook rekening meehouden? Even inhouden bijvoorbeeld.
Misschien moet ik maar eens wat mensen inschakelen om als hardloper te fungeren. Zodat ik het geheel in scene kan zetten, en het leerproces wat sneller gaat. Want om haar vanaf nu altijd aan een lange riem te doen voor die ene keer dat ze er wel tussendoor piept zie ik ook niet zo zitten
. Dan krijg ik een heel vervelende hond...
Misschien moet ik maar eens wat mensen inschakelen om als hardloper te fungeren. Zodat ik het geheel in scene kan zetten, en het leerproces wat sneller gaat. Want om haar vanaf nu altijd aan een lange riem te doen voor die ene keer dat ze er wel tussendoor piept zie ik ook niet zo zitten
Groetjes Suzanne
en Nala & Sedi

en Nala & Sedi
- Moos
- Zeer actief
Snokkie schreef:Natuurlijk mogen er ook hardlopers komen! En ik wil ook absoluut geen overlast verzorgen met mijn hond. Maar als je weet dat je in een losloopgebied bent, dan weet je ook dat er wel eens iets, ongewild, kan gebeuren. Dan kun je daar als hardloper toch ook rekening meehouden? Even inhouden bijvoorbeeld.
Misschien moet ik maar eens wat mensen inschakelen om als hardloper te fungeren. Zodat ik het geheel in scene kan zetten, en het leerproces wat sneller gaat. Want om haar vanaf nu altijd aan een lange riem te doen voor die ene keer dat ze er wel tussendoor piept zie ik ook niet zo zitten. Dan krijg ik een heel vervelende hond...
Ik denk dat hardlopers vaak ook gewoon niet zo goed weten wat losloopgebied is, en wat niet. Misschien ook wel omdat nogal veel mensen hun hond ook gewoon los laten lopen in aanlijngebied

- Lellibel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatische hond.
Vervelend inderdaad! Heb zelf nooit zoiets meegemaakt, mijn hond gaat niet achter mensen of andere dingen aan, maar als dat zou gebeuren pech dan maar. Als je als hardloper panisch bent voor honden ga je toch niet in een losloopgebied rennen? En een hond dan gaan slaan is, nogal dom. Ja ben ik weer met mijn egoïstische mening maar ik haat nou eenmaal mensen die honden slaan klaar 

-
S@ndr@
- Zeer actief
Ik ben honden bezitter en ik jog, en ja er is voor beide wat te zeggen , hoe Gil precies reageert weet ik niet, maar uit coulance zal ik hem even roepen en aan de kanten laten zitten , als ik te laat ben put ik me ook ui in excuses,
maar als ze me uitschelden zullen ze een stuk minder gemeend zijn
maar als jogger en skeeleraar vind ik ook dat eigenaren altijd op moeten letten waar hun vee uithangt
maar als ze me uitschelden zullen ze een stuk minder gemeend zijn
maar als jogger en skeeleraar vind ik ook dat eigenaren altijd op moeten letten waar hun vee uithangt
- Snokkie
- Zeer actief
Oh, al nieuwe reacties tijdens het typen van mijn reactie!
Ik bied trouwens ook altijd mijn excuses aan, en probeer haar dan zo snel mogelijk weg te halen. Maar als mensen meteen op mij beginnen te schelden (ook al zien ze dat ik mijn best doe), en zelfs mijn hond willen slaan, wordt dat toch een ander verhaal vind ik... Ik word hier gewoon echt verdrietig van...
Op dit moment probeer ik trouwens hetzelfde te doen als jij, Moos. Dus met een bal en/ of koekje. Maar dat zit er helaas nog niet zo goed in als bij Vera.
Ik bied trouwens ook altijd mijn excuses aan, en probeer haar dan zo snel mogelijk weg te halen. Maar als mensen meteen op mij beginnen te schelden (ook al zien ze dat ik mijn best doe), en zelfs mijn hond willen slaan, wordt dat toch een ander verhaal vind ik... Ik word hier gewoon echt verdrietig van...
Op dit moment probeer ik trouwens hetzelfde te doen als jij, Moos. Dus met een bal en/ of koekje. Maar dat zit er helaas nog niet zo goed in als bij Vera.
Groetjes Suzanne
en Nala & Sedi

en Nala & Sedi
- Moos
- Zeer actief
Er zijn ook plekken die een deel van het jaar, of soms het hele jaar, helemaal losloopgebied zijn. Dan zouden mensen die willen hardlopen dat bij hun in de buurt nooit kunnen doen omdat alles losloopgebied is, beeeetje de omgekeerde wereld.Lellibel schreef:Vervelend inderdaad! Heb zelf nooit zoiets meegemaakt, mijn hond gaat niet achter mensen of andere dingen aan, maar als dat zou gebeuren pech dan maar. Als je als hardloper panisch bent voor honden ga je toch niet in een losloopgebied rennen? En een hond dan gaan slaan is, nogal dom. Ja ben ik weer met mijn egoïstische mening maar ik haat nou eenmaal mensen die honden slaan klaar
Als je hond 'm achter een jogger aanpeert, dan hoor je je excuses aan te bieden, en niet alleen te denken "ach pech". Je zal namelijk niet de eerste hondenbaas zijn die dat denkt.
En als er maar genoeg hondenbazen zo denken is dat losloopgebied straks ook geen losloopgebied meer.

- Syllie09
- Actief
- Mijn ras(sen): 1 Griekse schoonheid & 1 Spaanse doerak
Vervelend hoor! Ik had/heb hetzelfde met Syl. Het wordt wel een stuk minder maar vanmiddag tijdens haar grote wandeling was het weer raak. Ik riep haar bij me want ik zag de jogger aan komen en ze keek keurig naar mij en heb haar een koekje gegven .Even laten wachten, de jogger ging recht door en ik rechtsaf en toch he... er helemaal achter aan gaan. Dus idd heeel veel sorry sorry sorry en ik heb Syl meteen terug geroepen. Gelukkig luisterd ze daar steeds beter na maar ik had dat echt niet aan zien komen. Maar ik heb ook vaak wat hier ook gezegd is dat de joggers blij zijn en heel leuk reageren als ze zien dat je je hond bij je roept en daar moeten we het dan maar voor doen. Sommige mensen hebben gewoon een bloedhekel aan honden of zijn het zat om bijna in hun enkels gebeten te worden dus tja... Niks aan te doen. Ik heb het hier komen met een lange riem geoefend en dat maakt het terug roepen een stuk makkelijker. Maar ja als ze iets in hun kop hebben die pubers
.
Succes ermee en ik hoop dat het niet snel nog een keer gebeurd ;-0 voor je eigen gemoedsrust.
Groetjes Ilse en pootje Syl
Succes ermee en ik hoop dat het niet snel nog een keer gebeurd ;-0 voor je eigen gemoedsrust.
Groetjes Ilse en pootje Syl

- Moos
- Zeer actief
Dat is ook vervelend hoor, en ik zou me daar ook naar over voelen. Als je zelf al je excuses maakt in ingrijpt, en dat mensen dan nog echt uit hun vel springenSnokkie schreef:Oh, al nieuwe reacties tijdens het typen van mijn reactie!
Het is ook echt wel lange termijn werk, zoiets aanleren zodat het echt een 100% betrouwbaar automatisme wordt. Zoals ik al zei ben ik bij Vera begonnen toen ze 8 weken was, en toen ze rond de 8-10 maanden was was ze echt op dat punt waar ze nu nog steeds is dat ze gewoon niks anders kan doen bij een jogger dan naar mij toe komen. Daarvoor had ze een fase dat ze alleen even snel omkeek naar mij bijvoorbeeld als ze een jogger zag, en dan moest ik nog wel roepen en meteen ballen of meteen koekje erin. Nu krijgt ze de helft van de keren er geen bal of koekie meer voor (ze is nu bijna 2) maar alleen een "goed zo" en "doorlopen".Op dit moment probeer ik trouwens hetzelfde te doen als jij, Moos. Dus met een bal en/ of koekje. Maar dat zit er helaas nog niet zo goed in als bij Vera.
Laatst gewijzigd door Moos op 12 feb 2010 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.

- Lellibel
- Zeer actief
Over wie heb je het, over Nala of over Roos? Mijn hond bijt absoluut geen mensen dat je het weet, en Nala ook niet lijkt me , met je kutjoekelNanna schreef:Als ik daar op mijn gemakje hardloop en jouw kutjoekel probeert mij te bijten dan kan ie idd een knal voor zijn harses verwachten, ja.Lellibel schreef: Als je als hardloper panisch bent voor honden ga je toch niet in een losloopgebied rennen? En een hond dan gaan slaan is, nogal dom. Ja ben ik weer met mijn egoïstische mening maar ik haat nou eenmaal mensen die honden slaan klaar
Een speels hondje dat wat meehuppelt kan ik mee leven, maar niet met een hond die mij gemeend meent te moeten bijten alleen maar omdat ik daar wat loop te joggen.![]()
Zo'n hond hou je maar lekker bij je.
Nou ja sowieso zijn hier andere meningen niet welkom dus ik hou mijn egoïstische mening maar voor me

- -Gaby-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Goh, kan me voorstellen dat dat vervelend is om mee te maken! En dat het losloopgebied is, betekent inderdaad niet dat er geen joggers mogen komen. Maar ik kan mij wel storen aan een jogger die weet ik hoe veel rondjes gaat rennen om de vijver op een drukbezocht losloopveld.
Ik heb een keer iemand gezien die bijna gebeten werd en dat was sneu voor haar, maar ik vond wel dat ze ontzettend dom aan het doen was. Ze rende een stuk, stopte plotseling, deed wat sprongetjes en hupsjes en rende de andere kant weer op. Rhodin gaat niet achter "normale" joggers aan, maar iemand die zo raar loopt te doen... Ik heb hem voor de zekerheid toen maar aangelijnd gehouden, maar had wel zoiets van "Ga toch ergens anders rennen!" Overal staan borden met Losloopgebied, ik zie ze, dus zij ook, en er lopen altijd wel baasjes met hun honden los. Ik was het zo eens aan het overdenken, en toen werd ze al bijna gebeten door een Mechelaar aan een flexlijn. Meisje huilen en doen, ze was zich rot geschrokken. Baasje zei ook meteen Sorrysorrysorry!!
Mocht Rhodin overigens wel achter joggers aangaan, dan zou ik hem aan een lange lijn houden o.i.d. Ik vind wel dat het jouw verantwoordelijkheid is als baas dat je hond niet achter iemand aan gaat en deze kan bijten of schrik aan kan jagen. Maar het zou fijn zijn voor de joggers zelf als ze buiten losloopgebied gingen joggen, met name voor hun eigen veiligheid, want niet iedereen houdt zijn hond aan de lijn, ondanks dat deze achter joggers aan gaat.
En daarbij, er is een stuk meer niet-losloopgebied dan losloopgebied, dus volgens mij hoeven ze daar helemaal geen extra moeite voor te doen.
Ik heb een keer iemand gezien die bijna gebeten werd en dat was sneu voor haar, maar ik vond wel dat ze ontzettend dom aan het doen was. Ze rende een stuk, stopte plotseling, deed wat sprongetjes en hupsjes en rende de andere kant weer op. Rhodin gaat niet achter "normale" joggers aan, maar iemand die zo raar loopt te doen... Ik heb hem voor de zekerheid toen maar aangelijnd gehouden, maar had wel zoiets van "Ga toch ergens anders rennen!" Overal staan borden met Losloopgebied, ik zie ze, dus zij ook, en er lopen altijd wel baasjes met hun honden los. Ik was het zo eens aan het overdenken, en toen werd ze al bijna gebeten door een Mechelaar aan een flexlijn. Meisje huilen en doen, ze was zich rot geschrokken. Baasje zei ook meteen Sorrysorrysorry!!
Mocht Rhodin overigens wel achter joggers aangaan, dan zou ik hem aan een lange lijn houden o.i.d. Ik vind wel dat het jouw verantwoordelijkheid is als baas dat je hond niet achter iemand aan gaat en deze kan bijten of schrik aan kan jagen. Maar het zou fijn zijn voor de joggers zelf als ze buiten losloopgebied gingen joggen, met name voor hun eigen veiligheid, want niet iedereen houdt zijn hond aan de lijn, ondanks dat deze achter joggers aan gaat.
- Lellibel
- Zeer actief
Over geen van beiden. Ik plaatste de opmerking volkomen in het algemeen.Nanna schreef:Over wie heb je het, over Nala of over Roos?Lellibel schreef: Als ik daar op mijn gemakje hardloop en jouw kutjoekel probeert mij te bijten dan kan ie idd een knal voor zijn harses verwachten, ja.
Een speels hondje dat wat meehuppelt kan ik mee leven, maar niet met een hond die mij gemeend meent te moeten bijten alleen maar omdat ik daar wat loop te joggen.![]()
Zo'n hond hou je maar lekker bij je.
Oh oke, ben niet echt snugger

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
Moos schreef:Snokkie schreef:Natuurlijk mogen er ook hardlopers komen! En ik wil ook absoluut geen overlast verzorgen met mijn hond. Maar als je weet dat je in een losloopgebied bent, dan weet je ook dat er wel eens iets, ongewild, kan gebeuren. Dan kun je daar als hardloper toch ook rekening meehouden? Even inhouden bijvoorbeeld.
Misschien moet ik maar eens wat mensen inschakelen om als hardloper te fungeren. Zodat ik het geheel in scene kan zetten, en het leerproces wat sneller gaat. Want om haar vanaf nu altijd aan een lange riem te doen voor die ene keer dat ze er wel tussendoor piept zie ik ook niet zo zitten. Dan krijg ik een heel vervelende hond...
Ik denk dat hardlopers vaak ook gewoon niet zo goed weten wat losloopgebied is, en wat niet. Misschien ook wel omdat nogal veel mensen hun hond ook gewoon los laten lopen in aanlijngebied
inderdaad. hardlopers gaan hier het bos in om hard te lopen, dat het ook losloopgebied is (bijna alles hier is losloop) weten ze niet en hebben ze ook niks mee te maken, want ze zijn geen overlastgevers.
wij als hondeneigenaren moeten wel opletten dat ons losloopgebied geen vrijbrief is maar gewoon een recreatieplek waar de hond niet vast hoeft (als het geen speciaal hondenweitje is ofzo) en je dus op moet passen.
conclusie: sorry zeggen en je hond ophalen

- Moos
- Zeer actief
Precies. Ga je nou rondjes joggen in een parkje waar je met 5 min doorheen bent en waar overal bordjes staan "hondenlosloopgebied". Oke, misschien niet zo heel erg handigmassam schreef:
inderdaad. hardlopers gaan hier het bos in om hard te lopen, dat het ook losloopgebied is (bijna alles hier is losloop) weten ze niet en hebben ze ook niks mee te maken, want ze zijn geen overlastgevers.
wij als hondeneigenaren moeten wel opletten dat ons losloopgebied geen vrijbrief is maar gewoon een recreatieplek waar de hond niet vast hoeft (als het geen speciaal hondenweitje is ofzo) en je dus op moet passen.
conclusie: sorry zeggen en je hond ophalen
Maar bossen e.d, tja, die zijn gewoon voor iedereen, en net wat jij zegt, die jogger veroorzaakt geen overlast door gewoon hard te lopen.
Zou ook lekker zijn als niemand meer in het A'damse bos mag joggen "want daar lopen honden los". Het is eerder "honden mogen daar ook bijna overal los, tot mijn verbazing nog steeds, en dan heb je maar te zorgen dat niemand last van ze heeft".
En uiteraard, er kan altijd iets fout gaan, maar dat is dan wel even meer dan "pech, en laat maar waaien"

- corason del perro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
- Contacteer:
Ik ken het verhaal van verschillende kanten. In mijn familie doet bijna iedereen aan hardlopen en ze hebben dan ook al vaak een hond in hun kuiten gehad en heel vaak waren dat herders. Nu heeft ook bijna iedereen in de familie een hond dus kunnen ze goed relativeren. Ik kan me voorstellen dat als je geen hond hebt dat je nogal bang/boos kan worden als hardloper als er weer een zoveelste hond achter je aankomt. Zeker als je weinig van honden weet kun je niet inschatten of dit om te bijten is of gewoon omdat ze het leuk vinden. Dus schiet je in de verdediging.
Ik vind zelf vaart minderen een hele slechte oplossing ik ben een paar keer hardlopers tegen gekomen die dat deden op het moment dat ze een hond zagen. En dat trekt bij mijn honden juist aandacht. Zo heb ik eens ruzie gehad met een stel harlopers omdat ik de hond los had (di e nog geen een keer opgekeken had naar die mannen) Ze waren dus steeds meer vaart gaan verminderen en stonden ineens stil waardoor ik ook zoiets had van huh is er iets en jola toen ook pas? Ik moest Jola aanlijnen want de beet
Dus ik vroeg hoe die daar bij kwam ja hij kende de hond.... Die man was gewoon ontzettend bang ik ben nogal eigenwijs dus heb ze gezecht dat ik haar wel bij me roep de volgende keer dat ik ze tegen zou komen. Nou waren ze rondjes aan het rennen en ik was ze nog 3 keer tegen gekomen. De 2e keer dat we passeerde riep ik jola bij me en bleef ze volgen (nog steeds los) en toen vonden ze haar toch een brave hond
ik weet niet hoe dat in dit losloop gebied is maar ik kan me voorstellen dat je als harloper en geen hondenliefhebber echt niet weet waar het een losloop gebied is voor honden daar let je dan toch niet op!
Ook al heb je straks je hond goed onder controle dan ook kan het nog wel eens mislopen. Dat hadden we laatst met Jola, Odin nog jong en Mac die graag achter joggers aanrent moesten we dus even goed bij ons houden. Jola was zoals anders met haar eigending bezig en normaal negeert ze hardlopers en fietsers dus wij waren niet met haar bezig stond ze ineens naast die hardloopster
Tja dan is het inderdaad sorry sorry sorry.
Overigens lopen beide honden hier ook mee als we gaan joggen dus ze kennen het wat weer als nadeel heeft dat Jola de neiging heeft mee te gaan rennen (niet jagen) als ze ons van dichtbij passeren
Ik vind zelf vaart minderen een hele slechte oplossing ik ben een paar keer hardlopers tegen gekomen die dat deden op het moment dat ze een hond zagen. En dat trekt bij mijn honden juist aandacht. Zo heb ik eens ruzie gehad met een stel harlopers omdat ik de hond los had (di e nog geen een keer opgekeken had naar die mannen) Ze waren dus steeds meer vaart gaan verminderen en stonden ineens stil waardoor ik ook zoiets had van huh is er iets en jola toen ook pas? Ik moest Jola aanlijnen want de beet
ik weet niet hoe dat in dit losloop gebied is maar ik kan me voorstellen dat je als harloper en geen hondenliefhebber echt niet weet waar het een losloop gebied is voor honden daar let je dan toch niet op!
Ook al heb je straks je hond goed onder controle dan ook kan het nog wel eens mislopen. Dat hadden we laatst met Jola, Odin nog jong en Mac die graag achter joggers aanrent moesten we dus even goed bij ons houden. Jola was zoals anders met haar eigending bezig en normaal negeert ze hardlopers en fietsers dus wij waren niet met haar bezig stond ze ineens naast die hardloopster
Overigens lopen beide honden hier ook mee als we gaan joggen dus ze kennen het wat weer als nadeel heeft dat Jola de neiging heeft mee te gaan rennen (niet jagen) als ze ons van dichtbij passeren
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
mwoah, ik weet niet, jij als hondeneigenaar weet dat het een losloopgebied is, van de jogger moet je het nog maar afwachten. zoveel paaltjes staan er nou ook weer niet dat iedereen die in het bos wil (hard)lopen dat er loslopende honden lopen. En loslopende honden is dat misschien nog 1, maar je moet er dan wel voor zorgen dat je geen hond hebt die achter de mensen aanrend en waar zij bang voor moeten zijn. Zou ik in het bos rennen en die van jou komt op me af waarbij ik denk dat ie me wil bijten pak ik ook de 1e de beste stok denk ik.Lellibel schreef:Vervelend inderdaad! Heb zelf nooit zoiets meegemaakt, mijn hond gaat niet achter mensen of andere dingen aan, maar als dat zou gebeuren pech dan maar. Als je als hardloper panisch bent voor honden ga je toch niet in een losloopgebied rennen? En een hond dan gaan slaan is, nogal dom. Ja ben ik weer met mijn egoïstische mening maar ik haat nou eenmaal mensen die honden slaan klaar
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- dagmar88
- Zeer actief
Daar staat losloopgebied gelijk aan iedereen met je mountainbike met 50 km per uur van z'n sokken mogen rijden zonder ff te bellen of roepen en t dient ook nog als quad/brommermarokkanenoefenterrein.
En als er dan ook nog een vrouw over mij heen gebogen in mn oren staat te tetteren dat ik die gevaarlijke rothond bij in de sneeuw spelende kids moet weghouden sta ik me helemaal te verbijten om eens ff te zeggen waar ze Char's stok mag stoppen.
Ze kijkt niet eens naar die kinderen of andere recreeerende mensen; balletje, stokken, modder en andere honden zijn veel leuker
- nana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sarplaninac,flatc mix, franse bull
- Aantal honden: 3
mensen hebben gewoon nu eenmaal een kort lontje.
Die heeft last van honden met hardlopen, een ander heeft last van iemand die de hond laat afstormen op een aangelijnde hond....
Het wordt overal steeds drukker en we hebben steeds meer regeltjes nodig omdat mensen gewoon geen fatsoen meer hebben.
Maar toch moeten het allemaal toch maar met de ruimte doen die er is.
Die heeft last van honden met hardlopen, een ander heeft last van iemand die de hond laat afstormen op een aangelijnde hond....
Het wordt overal steeds drukker en we hebben steeds meer regeltjes nodig omdat mensen gewoon geen fatsoen meer hebben.
Maar toch moeten het allemaal toch maar met de ruimte doen die er is.
Wat we niet begrijpen..vrezen we...wat we vrezen zullen we vernietigen.
lydia
lydia
-
Fin
- Zeer actief
Als je zo'n jogger tegenkomt die in ene het joggers najagen wel héél erg leuk maakt - door in een knalhard tempo met een hond om zijn benen nog eens zowat een halve kilometer door te joggen, met jou erachteraan omdat je je hond probeert te pakken, en je hond denkt, gôh wat leukSnokkie schreef:Natuurlijk mogen er ook hardlopers komen! En ik wil ook absoluut geen overlast verzorgen met mijn hond. Maar als je weet dat je in een losloopgebied bent, dan weet je ook dat er wel eens iets, ongewild, kan gebeuren. Dan kun je daar als hardloper toch ook rekening meehouden? Even inhouden bijvoorbeeld.
Laat je hond niet grondig verpesten, doe er gewoon een lange lijn aan van tien meter en laat die achter de hond aanslepen. Komt er dan een jogger langssjezen, dan ben je er niet afhankelijk van of meneer even wil stoppen/inhouden tot je je om de jogger heen rondspringende hond hebt kunnen pakken, dan kun je op de lijn gaan staan en houd de lol meteen op.
Daarbij reageert een hond aan een korte lijn anders als één aan de lange lijn en die reageert weer anders dan een hond die weet dat hij losloopt, dus het is een heel goed trainingsmiddel.
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Ik ga trouwens regelmatig oefenen met Izzie langs een pad waar veel joggers en fietsers komen. Expres dus met alle aandacht op haar. Misschien een tip voor jou? Het automatisme van terugkomen zat er toen vrij snel in.

Linda, Izzie en Bram
-
blondie
- Zeer actief
Vervelend hoor.. maar er zijn al wat tips gegeven om het nog wat beter te kunnen trainen.
Ik vind het echter niet normaal dat iemand een stuk hout pakt om een jonge hond even een pak rammel te geven..als ze er zo uitziet als op de foto lijkt het me nou niet echt dat je denkt dat er een aanvallende hond achter je aan komt om je even flink te bijten
En TS geeft zelf ook aan dat ze altijd goed oplet op hardlopers. en een ander weer op paarden of kleine hondjes etc.. soms mis je iets, een paard dat vanachter je aan komt gallopperen op strand of zo of in duin..
En ik vind het een beetje geven en nemen hoor.. op strand hier merk ik vaak dat mensen met paarden even inhouden bij honden.. prima.. en ook met hardlopers merk ik het .. rennen ze onverstoord verder prima. Maar weifelen ze dan roep ik mijn hond even bij me om te laten zien dat hij onder controle is en niet achter de trimmer aangaat.
Maar dat je met wat mensen onverwachte voorbijkomende trimmers wilt gaan oefenen is al een id, en dan idd lange lijn eraan en aan het Hier commando werken, dat dat commando er gewoon goed in zit. Succes!
Ik vind het echter niet normaal dat iemand een stuk hout pakt om een jonge hond even een pak rammel te geven..als ze er zo uitziet als op de foto lijkt het me nou niet echt dat je denkt dat er een aanvallende hond achter je aan komt om je even flink te bijten
En TS geeft zelf ook aan dat ze altijd goed oplet op hardlopers. en een ander weer op paarden of kleine hondjes etc.. soms mis je iets, een paard dat vanachter je aan komt gallopperen op strand of zo of in duin..
En ik vind het een beetje geven en nemen hoor.. op strand hier merk ik vaak dat mensen met paarden even inhouden bij honden.. prima.. en ook met hardlopers merk ik het .. rennen ze onverstoord verder prima. Maar weifelen ze dan roep ik mijn hond even bij me om te laten zien dat hij onder controle is en niet achter de trimmer aangaat.
Maar dat je met wat mensen onverwachte voorbijkomende trimmers wilt gaan oefenen is al een id, en dan idd lange lijn eraan en aan het Hier commando werken, dat dat commando er gewoon goed in zit. Succes!
- Snokkie
- Zeer actief
Bedankt Blondie, dat is een beetje hoe ik er ook over denk. Ik ben er de hele dag 'ziek' van geweest...
Het hier commando zit er al best goed in. Dat oefenen we ook heel veel. Ik kan haar tegenwoordig zelfs tijdens het spelen met andere honden bij me roepen. Maar evengoed, we blijven dat oefenen en belonen! Als ik gericht ga trainen op die joggers, dan zal ik dat wel met lange lijn doen. Maar haar permanent aanlijnen vind ik ook weer niet nodig voor die ene keer dat ze er doorheen piept. En het scenario van samen achter de trimmer aanrennen is ook overtrokken, want meestal kan ik haar met de bal wel teruglokken. Ik opende dit topic dan ook meer omdat ik niet wist hoe ik die agressie om moet gaan, dan dat ik niet weet hoe ik het af moet leren (hoewel alle tips meegenomen worden natuurlijk
).
Edit: Het was trouwens ook niet een stok ofzo hoor, echt een flinke boomstronk waarmee hij haar flink pijn had kunnen doen
(gelukkig kwam ze toen al terug)...
Het hier commando zit er al best goed in. Dat oefenen we ook heel veel. Ik kan haar tegenwoordig zelfs tijdens het spelen met andere honden bij me roepen. Maar evengoed, we blijven dat oefenen en belonen! Als ik gericht ga trainen op die joggers, dan zal ik dat wel met lange lijn doen. Maar haar permanent aanlijnen vind ik ook weer niet nodig voor die ene keer dat ze er doorheen piept. En het scenario van samen achter de trimmer aanrennen is ook overtrokken, want meestal kan ik haar met de bal wel teruglokken. Ik opende dit topic dan ook meer omdat ik niet wist hoe ik die agressie om moet gaan, dan dat ik niet weet hoe ik het af moet leren (hoewel alle tips meegenomen worden natuurlijk
Edit: Het was trouwens ook niet een stok ofzo hoor, echt een flinke boomstronk waarmee hij haar flink pijn had kunnen doen
Groetjes Suzanne
en Nala & Sedi

en Nala & Sedi
- Jakko
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Jakko kijkt nu alleen nog 'raar' naar joggers die in vol trainingspak gewoon lopen; daar klopt dan iets niet hè 
Ook een keer zo'n schrik ervaring gehad. Donker bos, Jakko met lichtje, ik met lichtje om en ineens begint iemand te schreeuwen dat ik mijn hond bij me moet houden. Jakko deed helemaal niets en liep naast me. Wij schrokken ons 3x in de rondte en Jakko gaat uiteraard blaffen richting geluid. Bleek een jogger in het zwart zonder lichtje die maar bleef schelden dat hij Jakko een rotschop zou verkopen. Ik ben niet gauw boos, maar stond toen helemaal te koken
Ik heb hem fijntjes uitgelegd, dat hij van mij een rotschop kon krijgen als ik hem ooit nog zonder licht zou tegen komen (ik ben maar 1.60 groot, maar maakte wel indruk
) en dat is ook de enige keer in mijn leven dat ik gezegd heb dat ik de hond de volgende keer NIET bij me zou roepen. Geheel tegen mijn principes, maar dit vroeg erom
.
Toen ik Jakko als jonkie aan het uitleggen was, dat rennende mensen anders is dan rennende honden, bleek er 's middags een marathon voor m'n deur langs te komen. Ik ben met hem aan de lijn langs de weg gaan staan. Bij nummer 385 was ie d'r helemaal klaar mee
Succes met hem hoor. Gaat vast goedkomen!
Yvonne
PS. Wat soms ook helpt is als je ziet dat de jogger je hond niet ziet, hem toch even bij naam roepen (of een andere kreet), zodat de jogger niet schrikt en van die onverwachte bewegingen gaat maken
Ook een keer zo'n schrik ervaring gehad. Donker bos, Jakko met lichtje, ik met lichtje om en ineens begint iemand te schreeuwen dat ik mijn hond bij me moet houden. Jakko deed helemaal niets en liep naast me. Wij schrokken ons 3x in de rondte en Jakko gaat uiteraard blaffen richting geluid. Bleek een jogger in het zwart zonder lichtje die maar bleef schelden dat hij Jakko een rotschop zou verkopen. Ik ben niet gauw boos, maar stond toen helemaal te koken
Ik heb hem fijntjes uitgelegd, dat hij van mij een rotschop kon krijgen als ik hem ooit nog zonder licht zou tegen komen (ik ben maar 1.60 groot, maar maakte wel indruk
Toen ik Jakko als jonkie aan het uitleggen was, dat rennende mensen anders is dan rennende honden, bleek er 's middags een marathon voor m'n deur langs te komen. Ik ben met hem aan de lijn langs de weg gaan staan. Bij nummer 385 was ie d'r helemaal klaar mee
Succes met hem hoor. Gaat vast goedkomen!
Yvonne
PS. Wat soms ook helpt is als je ziet dat de jogger je hond niet ziet, hem toch even bij naam roepen (of een andere kreet), zodat de jogger niet schrikt en van die onverwachte bewegingen gaat maken
- Anne&Taar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes
Ik heb, genant om toe te geven, ook familieleden die een schurfthekel aan honden hebben, en echt, echt niet zien dat een hond gewoon kwispelend op hen afkomt. Dus lief of niet, zo'n hond kan een henst krijgen. En die mensen houden zich er al helemaaaaal niet mee bezig waar wel of niet een hond losmag...Helaas. Als t aan hun lag, zou alles gemuilkorft aan de riem zitten...
Maar meer als je best kan je niet doen; bij mij is t ook regelmatig NET niet goed gegaan...
de tijd van lekker nonchalant en geheel ontspannen wandelen is definitief voorbij als je eenmaal een hond hebt...
-
S@ndr@
- Zeer actief
Ja de overkill werkt het beste met dit soort dingen gewoon zorgen dat het gewoon wordtZoek stok! schreef:Ik ga trouwens regelmatig oefenen met Izzie langs een pad waar veel joggers en fietsers komen. Expres dus met alle aandacht op haar. Misschien een tip voor jou? Het automatisme van terugkomen zat er toen vrij snel in.
ik probeer ze ook op te zoeken met Gill