Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Calcium oxalaat, blaassteen, dieet

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

joldelgra
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 1

Calcium oxalaat, blaassteen, dieet

Ongelezen bericht door joldelgra »

hallo,
mijn hond is in oktober 2009 geopereerd aan een blaassteen(calcium oxalaat).
nu krijgt hij dieet voer en hij heeft nylon bones, krijgt daarnaast wortels en appels, maar hij mist toch bepaalde dingen die normaal wel in zijn voer zaten, als hij de kans krijgt is het net een opruim machine voor het poepveld, dus niet echt smakelijk.

daarnaast kon ik zijn tanden redelijk schoon houden met poetsen en met diverse soorten kluiven, maar met poetsen alleen lukt het niet genoeg en krijgt hij flink wat aanslag.

ik heb gekozen voor trovet, rid, omdat dat smakelijker is dan hills, daarnaast scheelt het ook nog eens 20,00 euro.

het probleem is, spikey heeft een giga trek. ik heb info gevraagd aan hills en da en die weten allemaal niet precies wat hij wel mag hebben.

wie kan mij helpen, mag hij bijv. gekookte groenten en is er nog een andere kluif die hij wel mag hebben.
graag jullie hulp, onderstaande dingen mag hij volgens hills sowieso niet hebben.

Van een aantal producten weten we dat ze deze niet mogen hebben:
Ui, prei, knoflook en andere soorten uit dezelfde familie.
Champignons
Druiven en rozijnen
Macademianoten
Chocolade
Broccoli (andere kool achtigen en bietjes geven geen problemen)
Laatst gewijzigd door joldelgra op 11 feb 2010 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Aantal honden: 2

Re: Calcium oxalaat, blaassteen, dieet

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Ik heb eigenlijk geen tips, maar een hond mag best knoflook, alleen niet al te veel in één keer. Ik zou me denk ik aanmelden op een voedingsforum en daar dezelfde vraag stellen. Want het klinkt inderdaad alsof de hond tekorten heeft. Veel succes in elk geval!
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

joldelgra schreef:hallo,
mijn hond is in oktober 2099 geopereerd aan een blaassteen(calcium oxalaat).

Dat duurt nog wel effe...
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

joldelgra schreef:hallo,
mijn hond is in oktober 2099 geopereerd aan een blaassteen(calcium oxalaat).
nu krijgt hij dieet voer en hij heeft nylon bones, krijgt daarnaast wortels en appels, maar hij mist toch bepaalde dingen die normaal wel in zijn voer zaten, als hij de kans krijgt is het net een opruim machine voor het poepveld, dus niet echt smakelijk.

daarnaast kon ik zijn tanden redelijk schoon houden met poetsen en met diverse soorten kluiven, maar met poetsen alleen lukt het niet genoeg en krijgt hij flink wat aanslag.

ik heb gekozen voor trovet, rid, omdat dat smakelijker is dan hills, daarnaast scheelt het ook nog eens 20,00 euro.

het probleem is, spikey heeft een giga trek. ik heb info gevraagd aan hills en da en die weten allemaal niet precies wat hij wel mag hebben.

wie kan mij helpen, mag hij bijv. gekookte groenten en is er nog een andere kluif die hij wel mag hebben.
graag jullie hulp, onderstaande dingen mag hij volgens hills sowieso niet hebben.

Van een aantal producten weten we dat ze deze niet mogen hebben:
Ui, prei, knoflook en andere soorten uit dezelfde familie.
Champignons
Druiven en rozijnen
Macademianoten
Chocolade
Broccoli (andere kool achtigen en bietjes geven geen problemen)
Waarom staan broccoli en knoflook in dit lijstje? Niets mis mee om toe te voegen in een ruw vezelmix. Broccoli staat niet bekend om een hoog oxalaatgehalte en kun je rustig af en toe geven.

Hoogwaardige eiwitten, vetten en goed opneembare calciumbronnen in onbewerkte vorm zijn beter opneembaar, juist voor een hond die gevoelig is op calcium oxalaat. Als jouw hond nu op broknierdieet staat, zijn er wel restricties voor wat betreft het aandeel verse groentes wat je wilt voeren. Persoonlijk zou ik kiezen voor het advies van Mary Straus om vooral hoogwaardige dierlijke eiwitten toe te voegen aan het dieet van je hond. In de vorm van een goede zelf samengestelde voeding of nierdieet gemalen voeding. Jouw hond zal dan meer broodnodige voedingsstoffen binnen krijgen dan nu het geval is op een broknierdieet.

Te beginnen met vuile pens (zijn net als de dik bevleesde karkassen van (wild) gevogelte en kleine prooidieren die in een nierdieet gegeven mogen worden een prima tandenborstel):

Green Tripe may be an excellent food for dogs with kidney failure, as it is fairly low in phosphorus and is highly palatable to dogs. You need to find green tripe, as the bleached tripe that is sold for human consumption does not have the same nutritional value. Most dogs love green tripe, so it might tempt a dog to eat that was anorexic. I've never heard of a dog having digestive upset from green tripe (though sometimes the owners do, it has a fairly strong smell, and some prefer to feed it outside). Unbleached green tripe is hard to find, see the following (note many will ship, although the cost can be high to ship frozen products):

Dit is een advies als je nierdieetbrok en vers voeding samen wilt geven:

Add fresh foods: Note that when feeding a prescription kidney diet to a dog with early stage kidney disease, you can improve the overall quality of the diet and increase the amount of protein without pushing the amount of phosphorus too high by adding fresh foods such as fatty meats, egg whites (and a limited number of whole eggs), dairy, and other animal-based foods. Do not add grains or vegetables, since the presciption kidney diets are already high in carbohydrates. Compare the mg of phosphorus per 100 kcals (far right column) in the prescription kidney diets below with some of the fresh foods listed in the Table of Nutritional Values above and you'll see that many of these foods have similar or less phosphorus per calorie than the kidney diets do. For dogs with early stage kidney disease, look for foods to add with 150 mg of phosphorus or less per 100 kcals. Be sure to add calcium at the rate of 1/2 tsp ground eggshell (1,000 mg calcium) per pound of added food.

Vegetables must be either cooked or pureed in a juicer, food processor or blender in order to be digestible by dogs. Cooking leaches out phosphorus (as well as potassium and magnesium), so it may be the better way to feed for dogs in kidney failure, although cooking also leaches out or destroys vitamins. Boiling or steaming removes more phosphorus than baking, as long as you don't also give the water the food was cooked in. Note that celery, parsley and dandelion greens are diuretics, which may not be desirable for dogs with kidney failure. Dogs with arthritis should avoid white potatoes, tomatoes, eggplant and peppers. Cabbage is good for ulcers, which are common with kidney disease. Information on the phosphorus content of potatoes,sweet potatoes and yams may be found in the table below. Other vegetables, with phosphorus amounts in parentheses, include: asparagus (56), beets (40), broccoli (66), carrots (44), cauliflower (44), celery (25), collard greens (10), dandelion greens (66), endive (28), green beans (19-38), green peppers (19), jerusalem artichoke/sunchoke (78), kale (56), parsley (58), parsnip (71), peas (77-117), pumpkin (44), red cabbage (42), romaine lettuce (45), acorn squash (27), butternut squash (27), crookneck squash (32), spaghetti squash (14), tomato (24), watercress (60), zucchini (32).
Fruits: You can also feed fruits, includingapple (7), avocado (41), banana (20), cantaloupe (17), cranberries (9), cucumber (20), mango (11), peach (12), pear (11), pineapple (7). Fruit does not have to be cooked or pureed in order to be digestible. Colored fruits, such as papaya and mango, are especially good for dogs with arthritis. Bananas and pumpkin are high in potassium. Avoid grapes and raisins, which have been linked to kidney failure when fed in large amounts to a few dogs. Too much fruit may lead to loose stools.
Grains: If you do feed grains, stick to those that are lowest in phosphorus (see table below). In general, white rice is lower in phosphorus than brown rice. Farina (Cream of Wheat Cereal), Cream of Rice Cereal, Malt-O-Meal, and Tapioca are low phosphorus alternatives that can also be used. Try adding butter, meat juices or meat fat for flavor and calories, and cooking in broth or gravy rather than water for added flavor (use low or no sodium broth).
Pasta: Pasta with butter added is a good choice for tasty, low-phosphorus calories.
Honey: Raw honey is good for dogs in general and can be fed to dogs with kidney problems as well. Phosphorus amount is negligible.

http://www.dogaware.com/kidney.html#prescription" onclick="window.open(this.href);return false;

Je ziet dat er heel wat mogelijkheden zijn om je hond gezond bij te voeren.

Er zijn overigens ook een aantal ondersteunende alternatieve middelen in de handel die werken aan het oplossen van o.a. calcium oxalaat. Als je jouw hond goed laat checken, kun je er op tijd bij zijn en dat scheelt weer een operatie.

Veel succes en sterkte met je hond!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”