Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraagje aan de rauwvoerders

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Aiko 09
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita inu

Vraagje aan de rauwvoerders

Ongelezen bericht door Aiko 09 »

Hoe vind jullie huisgenoot/man/vrouw/vriend of vriendin dat er rauw gevoerd wordt? Is er een bepaalde grens, bijvoorbeeld geen hele herkenbare dieren voeren? Of wordt er gewoon niet met het eten van de hond bemoeid?

Een vraagje omdat ik hier met een klein issue zit. Mijn vriend vind dat de grens is bereikt met het voeren van hele (herkenbare) prooidieren, hij wilt het liever niet, vind het vies en ook onnodig omdat er ook karkassen, los orgaan en spiervlees kan worden gevoerd.

Ik vind hele prooidieren gewoon makkelijker, ik hoef niet alles uit te rekenen en het portioneren (wat sowieso mijn taak is) gaat vlugger aangezien ik geen frankensteinprooi in elkaar hoef te draaien...

Is het gewoon een kwestie van wennen en niet zeuren? Ik ben tenslotte diegene die zich met de voeding bezighoud, ik verdeel alles, ik voer Aiko, en ik haal het zelfs...
Afbeelding
laura86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese Stabij en 2 Aussies
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Vraagje aan de rauwvoerders

Ongelezen bericht door laura86 »

Lastig. Maar vind hij het zielig ofzo om die hele dieren te zien?

Hier zou het geen probleem zijn denk ik. Ik heb er zelf alleen soms wat moeite mee. Het heeft me tijd gekost voor ik bijvoorbeeld konijnenkoppen durfde te betellen en aan durfde te raken en een karkasje in stukken durfde te hakken. Maar ik ben zelf vegetariër dus dan is het wel een beetje dubbel. Mijn vriend vind alles best zolang ik het maar het menu maak, bestel, betaal, in porties verpak en ontdooi. Als ik het vraag wil hij het ook best voeren.

Ik heb laatst om eens te proberen een kwartel in de veren gekocht. Hij vond het prima maar ik ben stiekem toch benieuwd hoe hij zal reageren als de honden ermee bezig zijn. Als ik ze pens geef krijg ik wel altijd de klacht dat dat veel te erg stinkt, dan komt hij echt niet in de buurt :F:

Misschien is het gewoon een kwestie van wennen?
Ceseman
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Zwitserse Witte herders

Ongelezen bericht door Ceseman »

Voor onzer lieve vrede wil zou ik zeggen, niet doen als je er echt bonje om gaat krijgen. Maar de redenen die hij aandraagt, zoals vies is betrekkelijk. Ik ga ervan uit dat je alles opruimt. Als je bv. naar een zalmkop ed. kijkt, dat is ook herkenbaar en stinkt denk ik meer een uur in de wind.
Je kan idd een prooi simuleren, zo doe ik het zelf ook. Alhoewel ik geloof niet dat je precies dat kunt krijgen in vergelijking met een echt prooi, zoals de kip die Aiko vandaag had.
Afbeelding
Aiko 09
Zeer actief

Nou echt bonje zal ik niet krijgen, ik ben toch de baas :pffff: :mrgreen:

Nee hoor als hij het echt niet wilt moet het maar anders, ik vind het alleen wel makkelijk zo, hoef me niet druk te maken om percentages en of hij alles wel in de juiste verhoudingen binnenkrijgt. Het is niet iedere dag een heel dier hoor, en zeker niet zo'n grote als die haan...

Dit is Aiko's menu op het moment:

Gewicht: 22kg
Percentage: 4%
Per dag: 880 gram
Per week: 6160 gram

week 1:

Maandag: 440g pens/440g zalmkop
Dinsdag: kip in de veren 880g
Woensdag: Heel kwartel 880g
Donderdag: duif in de veren 800g/80g overig
Vrijdag: 440g pens/ 440g sardientjes
Zaterdag: Konijn heel 880g
Zondag: 550g fazantkarkas/ 330g runderhart

week 2

Maandag: haaskarkas 440g/ lamspens 440g
Dinsdag: duif in de veren 880g
woensdag: eendkarkas 600g/ lamshart 280g
Donderdag: 440g zalmkop/ 440g pens
Vrijdag: Konijn heel 880g
Zaterdag: kwartel in de veren 400g/ sardientjes 480g
Zondag: pens 500g/ parelhoenkarkas 300g/ overig 80g

Gek genoeg heeft hij met kwarteltjes niet zo'n moeite...
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:F: Mijn man hakt zonder met z'n ogen te knipperen eendagskuikentjest doormidden...
In het begin vond hij het hele rauwe voer zowiezo allemaal maar niks; maar nu hij ziet hoe goed het met Charlie gaat is hij toch om.
Nu is het 'wat moet dat moet en als het goed is voor de dieren doe ik dat gewoon'...
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Met het simuleren van prooidieren heb je een prima alternatief voor handen, waarmee je hond niets tekort zal komen. Er zijn echter gangbare redenen voor mij om wel prooidieren te voeren. Peter staat er ook volop achter en is ook niet te beroerd om mee in te slaan. Het verdelen en voeren van prooidieren is mijn pakkie aan. De rest wil hij wel voeren als het zo uitkomt. Ik vind jouw kip in deze niet echt een referentiekader om je vriend te motiveren prooidieren te voeren. Dus ik kan me de reactie van je vriend wel voorstellen, eerlijk gezegd. :smile:
Aiko 09
Zeer actief

:smile: De tuin zag er idd wel uit als een horrorset... Maarrr Sander had tot half 5 op zijn werk moeten blijven en die kwam om half 3 thuis, tijd voor weekend vond hij...ja toen had ik geen tijd meer om de boel op te ruimen :19:

Hij vind het met een grotere tuin trouwens minder erg, maar dit geeft zoveel troep op een klein oppervlak..
Afbeelding
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Aiko 09 schreef::smile: De tuin zag er idd wel uit als een horrorset... Maarrr Sander had tot half 5 op zijn werk moeten blijven en die kwam om half 3 thuis, tijd voor weekend vond hij...ja toen had ik geen tijd meer om de boel op te ruimen :19:

Hij vind het met een grotere tuin trouwens minder erg, maar dit geeft zoveel troep op een klein oppervlak..
:E: :smile: Welkom in de wereld van de rauw voerders, Sander.

Ik ben blij met mijn uitloop achter de schuur helemaal achterin de tuin........zaterdag gans...
Frederiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Frederiek »

Haha, mijn vriendin vond het eerst ook helemaal niets, die dooie beesten. Ik heb er geen moeite mee, dus als ik Hades een kip wil geven moet ik dat helemaal zelf weten. Zolang ze er maar niet met haar neus bovenop hoeft te zitten is het wel prima gelukkig. Het is hier geen probleem in elk geval, ik doe het gewoon en zorg dat het een beetje netjes en uit zicht is. Maar Hades leeft voornamelijk op KVV en brokken, hij krijgt niet dagelijks iets herkenbaars. Alleen konijn mag absoluut niet gevoerd worden haha, we hebben er zelf twee en dat gaat haar écht te ver, als ik erover begin springen de traantjes al bijna in haar oogjes :oeps: . Maar voor de rest vindt ze alles prima, als ik alle zooi maar opruim :ok: .
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Ik woon nu alleen, dus dat is lekker makkelijk.
Toen ik bij mijn vader woonde maakte het hem niets uit, als ik maar zorgde dat het werd opgeruimd :wink:
Afbeelding
asani
Zeer actief

Ongelezen bericht door asani »

Hier een man die er absoluut geen probleem mee heeft en zelfs al een keer een haas gevild heeft.
Nu zou hij dat niet meer doen want ze eten ze net zo goed met vacht :smile:
Ik geef ze eigenlijk altijd eten en schuur de tegels schoon als ze wat bloederige karkassen hebben gehad.

Groetjes Rian
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Hier vind vriendje t allemaal best wat ik voer, zolang hij dat maar niet hoeft te zien.
Hij heeft er trouwens ook weinig over te zeggen want t zijn mijn honden ;)

T enige wat hij vraagt is of aub de kamerdeur dicht mag als Elena een zalmkop of pens heeft.
Daar kan hij dan spontaan van over zn nek gaan en das dan militair :roll: :smile:

Of net als laatst, had ik 2 lamskoppen voor de meiden in de bakken op t aanrecht gezet.
Hij liep naar de keuken en komt echt met een gruwel gezicht terug.

Wat heb jij nou weer voor die honden ?
Dat is nou een lamskop schat :mrgreen:

Kreeg t vriendelijke verzoek om die dingen voortaan maar te geven als hij er niet was
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Geen probleen hier, moet er wel bij zeggen dat ik geen hele prooidieren voer. :wink:
In het begin vond Mark het allemaal maar zo/zo, maar nu staat hij ook gewoon pens te snijden , lamskoppen aan de honden uit te delen. :D
Alles went, zelfs rauw voeren haha.
Maar meestal voer ik de honden.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Om het bot te zeggen?

Hij heeft niets te willen. Het zijn míjn honden, ik voer ze, hij ziet ze ook niet als zijn honden, dus het is zijn zaak niet. :mrgreen:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Lucia schreef:Om het bot te zeggen?

Hij heeft niets te willen. Het zijn míjn honden, ik voer ze, hij ziet ze ook niet als zijn honden, dus het is zijn zaak niet. :mrgreen:
Haha zo zit het hier ook. De eerste keer dat ik een volledige kwartel aan Izzie gaf, zat hij wel even te kijken. Maar hij vindt het eigenlijk heel logisch, het rauw voeren.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik zou zeggen praat eens met elkaar? Jullie moeten met elkaar af. Spreek een periode af waarin hij redelijkerwijs er aan zou kunnen wennen en bespreek wat jullie kunnen doen als hij er echt niet aan kan wennen. Het is normaal dat hij een periode nodig heeft om om te schakelen. Weeg voor en nadelen af met elkaar af. Maak afspraken met elkaar. Ook wat er gebeurd als jij er bijvoorbeeld een keer niet ben (ga daar gewoon van uit dat het een keer kan gebeuren, al denk je dat het niet gaat gebeuren, maar goed je kan een keer in ziekenhuis belanden of wat dan ook) en hij moet voeren. Probeer niet je gelijk te halen door met voorbeelden van hier te gebruiken, maar richt je op je partner...

Er zijn bijvoorbeeld wel dingen die ik nooit zal voeren: paard, konijn en jonge dieren.. Tja hoe gezond het ook kan wezen, ik eet dit zelf ook niet en kan het niet over me hart verkrijgen....
Afbeelding
miko
Zeer actief

Ongelezen bericht door miko »

Aiko 09 schreef:Hoe vind jullie huisgenoot/man/vrouw/vriend of vriendin dat er rauw gevoerd wordt? Is er een bepaalde grens, bijvoorbeeld geen hele herkenbare dieren voeren? Of wordt er gewoon niet met het eten van de hond bemoeid?
de grens hier is vuile pens binnenshuis voeren :lol1: heerlijk, geeft me het ultieme poldergevoel :D

ik knip het in de tuin in stukken, m'n vrouw kan er niet eens naar kijken....
Mij boeit het niks, ik zou zo een pony of kalfje de tuin in slepen en daar in stukken hakken.
wen
Zeer actief

Ongelezen bericht door wen »

Vriendlief heeft er totaal geen problemen mee en kan er zelf ook van genieten dat zij geniet.
Nu geef ik hoofdzakelijk kvv en een paar keer per week onderdelen.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Ze vinden het vies. En daar houdt het mee op :F:
Ik vind hotdogs ook vies, maar ze mogen het ook eten van me :pffff:

bloederige/stinkende dingen worden wel buiten gegeten. Het huis laten stinken of echt vies laten komen, vind ik zelf ook niet zo smakelijk.
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Lars heeft zelf vroeger barf gegeven toen ik nog niet met hem samen was. Dus dat zegt wel genoeg, hij is ook aanwezig geweest bij het daadwerkelijk slachten.
Afbeelding
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs

Ongelezen bericht door Maylala »

Mijn man is chefkok, dus die vindt het práchtig. Staat glunderend harten en pensen te snijden, vilt met liefde een konijn voor ze, en als er vlees over is van het restaurant zijn de hondjes die eerste aan wie hij denkt. Ze krijgen dus met enige regelmaat hertenbiefstuk, hele eko-mais-kippen, entrecote, zwaardvis, struisvogel en meer van dat soort dingen die je normaal nooit zou kopen als hondenvoer.
Ben ik wel blij mee, moet ik zeggen, dat hij er zo makkelijk in is. Als hij dat niet was zou ik overigens nog steeds vers voeren, hij heeft verder niet zo heel veel vingers in de pap wat de honden betreft. :F:
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Wij geven geen hele prooidieren (dat gaat mij iets te ver, aangezien wij ook knaagdieren in huis hebben), maar verder maakt het niet uit. Mijn man vind het niet fris, maar hij geeft Jaymz wel eten als het moet. En neemt ook de bestelling aan als ik niet thuis ben.
Kortom, het was voor ons beide wennen (eerst kvv en langzaam over naar rauw vlees) en eigenlijk heeft hij er geen probleem mee. De pens stinkt wel volgens mijn man, maar dat vind ik ook.
laura86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese Stabij en 2 Aussies
Contacteer:

Ongelezen bericht door laura86 »

wubjes schreef: Nu geef ik hoofdzakelijk kvv en een paar keer per week onderdelen.

Wat heb je dat prachtig verwoord :mrgreen:
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Mijn vriend vindt het prachtig.
Helaas willen onze honden geen dieren met vachtjes eten, anders zou dat nog het enige zijn wat ze zouden krijgen als het aan mij lag.

We hebben eens twee hele konijnen besteld met vacht en al.
Mijn vriend heeft die dingen nog bevroren door staan zagen hahaha, sadist!
En toch hebben wij zelf ook konijnen als huisdier, waar we echt wel om geven.
Die zullen we ook absoluut niet als voedsel kunnen zien.

Het enige dat ik ze niet geef is cavia, daar heb ik een heel bijzondere band mee, en dat vind ik te moeilijk.
Ik denk overigens dat mijn vriend dat ook niet graag zou willen geven.
:zweep:
Kimsjen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua

Ongelezen bericht door Kimsjen »

Ik denk dat mijn man zou vragen of ik me nog wel goed voelde als ik karkassen, etc. ga voeren. Hij zou dat niet echt normaal vinden.
Ik heb zou het zelf niet voeren, maar vind het prima als anderen dat wel doen.
Aiko 09
Zeer actief

Haha, we hadden afgelopen vrijdag visite en Sander zat helemaal op de praatstoel wat rauwvoeren betreft :mrgreen: ik zag de gezichten van de visite trouwens wel langzaam groen worden...

Denk dat hij er aardig aan went, en zolang ik de troep maar opruim én het voeren grotendeels voor mijn rekening neem, is er niets meer aan de hand :cheer:
Afbeelding
Ceseman
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Zwitserse Witte herders

Ongelezen bericht door Ceseman »

Aiko 09 schreef:Haha, we hadden afgelopen vrijdag visite en Sander zat helemaal op de praatstoel wat rauwvoeren betreft :mrgreen: ik zag de gezichten van de visite trouwens wel langzaam groen worden...

Denk dat hij er aardig aan went, en zolang ik de troep maar opruim én het voeren grotendeels voor mijn rekening neem, is er niets meer aan de hand :cheer:
Dat is dan mooi geregeld :ok:
Afbeelding
Sandor

Ongelezen bericht door Sandor »

Maandag: 440g pens/440g zalmkop
Dinsdag: kip in de veren 880g
Woensdag: Heel kwartel 880g
Donderdag: duif in de veren 800g/80g overig
Vrijdag: 440g pens/ 440g sardientjes
Zaterdag: Konijn heel 880g
Zondag: 550g fazantkarkas/ 330g runderh
Waar koop je dat allemaal?
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Sandor schreef:Waar koop je dat allemaal?
Dat kan op verschillende plekken.
Bij Kiezebrink, Herby, Richard, natuurvoer, Lupa, Dog shape etc.
:zweep:
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Aiko 09 schreef:Hoe vind jullie huisgenoot/man/vrouw/vriend of vriendin dat er rauw gevoerd wordt? Is er een bepaalde grens, bijvoorbeeld geen hele herkenbare dieren voeren? Of wordt er gewoon niet met het eten van de hond bemoeid?

Een vraagje omdat ik hier met een klein issue zit. Mijn vriend vind dat de grens is bereikt met het voeren van hele (herkenbare) prooidieren, hij wilt het liever niet, vind het vies
Hier is het andersom. Het kan hem niet gek genoeg zijn. Ik doe de inkoop en ik mag zo eng (in mijn ogen) inkopen als ik wil, hij voert het met alle liefde. Hij staat ook iedere avond uitgebreid voor de vriezer te bedenken wat de dames de volgende dag te eten krijgen.

Heeft hij er dan iets engs uitgehaald, en ik moet toevallig de volgende dag de beesten voederen, dan sla ik over. Krijgen ze pas eten als Pieter weer thuis is.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”