Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kat te pakken gehad

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

iones
Zeer actief

Re: Kat te pakken gehad

Ongelezen bericht door iones »

nana schreef:Je schreef 30% wordt volwassen dus 70% haalt het niet.
30% van de hazen wordt volwassen ja. 70% haalt het niet. Ik heb er niet bij gezet waar dat aan lag. Ik heb de katten daarvan niet de schuld gegeven. Ik gaf alleen aan dat er toch al zoveel jonge hazen de volwassen leeftijd niet bereiken, en als de haas dan NOG meer moeilijkheden krijgt in de vorm van verwilderde katten, blijft er onvoldoende over.
nana schreef: Verhaal over de wilde kat had ik erbij gezet omdat er vaker gezegd wordt dat de kat niet in de natuur hoort vroeger leefde er dus wel een wilde kat in NL en had ook zijn plek in de natuur.
Juist en ik zei daarop dat dit ook met wolven zo was. Willen we de wolf terughalen met alle gevolgen van dien? Denk je dat de wolven hier nog passen? Ik zie het niet gebeuren. En het waarom geef je hier zelf onder al aan:
nana schreef: Er is gewoon steeds minder ruimte en tolerantie en dieren moeten zich aanpassen en sommige dieren verdwijnen uit de natuur, misschien is de haas en de patrijs ook gedoemd maar waarom zou dat anders zijn dan voor de wilde kat die ook verdwenen was waarom moet de haas enzo wel spaart worden? De problemen met katten die op wild jagen zijn meer de boerderijkatten die niet gesterilliseerd worden en verwilderen toch?
Ik wil aangeven dat er al veel verdwenen is, moet er NOG meer verdwijnen? Ik zou dat niet willen. Waarom moet de haas gespaard worden en de wilde kat niet? Omdat dingen niet meer terug te draaien zijn misschien? Omdat we de natuur niet meer zo terugkunnen brengen als deze was in de tijd dat we hier nog wilde katten en wolven hadden. Waarom zouden de patrijs en de haas nu OOK nog moeten volgen? Dat zou zonde zijn van de diversiteit, er blijft zo steeds minder over. LAten we koesteren wat er nog over is.
nana schreef: We proberen kunstmatig de natuur na te maken met hekken en allerlei ellende, otters terugzetten ging ook niet zo goed want die beten kleine kinderen die ze voerden. Wolven terugbrengen lijkt me helemaal geen goed idee. Geloof heus dat er een moment gaat komen dat katten niet meer van het terrein afmogen en honden groter dan kniehoogte bijvoorbeeld niet meer gehouden mogen worden in de stad ivm overlast.

Hopelijk maak ik dit allemaal niet meer mee want het wordt er niet leuker op.
Ik ben het helemaal met je eens. De bevolking groeit en groeit maar door en er blijft steeds minder over. En met de toename van de bevolking krijg je afname van tolerantie, ook dat nog eens.
Hanneke2 schreef:
Ik zou trouwens met alle plezier (nou ja... :roll: ) kattenbelasting willen betalen.
Absurd!
Waarom mensen belasting laten betalen of iets dat ze liefhebben? Echt belachelijk! Ze heffen al overal belasting op, laat ze in godsnaam afblijven van de dieren van mensen. Die zijn te belangrijk. Dieren zijn geen voorwerpen, daar komt emotie bij kijken!
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

iones schreef:30% van de hazen wordt volwassen ja. 70% haalt het niet. Ik heb er niet bij gezet waar dat aan lag. Ik gaf alleen aan dat er toch al zoveel jonge hazen de volwassen leeftijd niet bereiken, en als de haas dan NOG meer moeilijkheden krijgt in de vorm van verwilderde katten, blijft er onvoldoende over.
Je houdt er wel van, om de zogenaamde wijsheid in pacht te hebben hé ...
iones
Zeer actief

Felix schreef:
iones schreef:30% van de hazen wordt volwassen ja. 70% haalt het niet. Ik heb er niet bij gezet waar dat aan lag. Ik gaf alleen aan dat er toch al zoveel jonge hazen de volwassen leeftijd niet bereiken, en als de haas dan NOG meer moeilijkheden krijgt in de vorm van verwilderde katten, blijft er onvoldoende over.
Hoezo? Anders dan jij gebruik ik nog andere bronnen dan alleen mijn computertje. :lol1:
Ik lees hier en daar nog wel eens wat he. Dan kom je nog eens wat te weten.
Ik heb het speciaal opgezocht: http://nl.wikipedia.org/wiki/Haas_%28dier%29" onclick="window.open(this.href);return false;
Levensverwachting en verdediging

De haas wordt maximaal dertien jaar oud in gevangenschap, maar meestal vier tot zeven jaar in het wild. Het oudst bekende wilde haas was een Poolse haas van 12,5 jaar. In Polen haalt echter slechts 6% de 5,5 jaar.[3] Veel dieren sterven in het eerste jaar (het overlevingspercentage is in het eerste jaar slechts 15%) en veel jongen overleven de eerste winter niet. Ook zijn jonge hazen zeer gevoelig voor nat weer en veel zullen bij aanhoudende regenbuien sterven. In Nederland is de gemiddelde levensverwachting iets meer dan een jaar.[3]

Het wordt hier zelfs nog iets somberder geillustreerd.....

Overigens, mijn bron wat wild betreft is het blad "de Jager". Daar staat veel in te lezen over wild en wildbeheer en over voorplanting, ziektes, gedrag etc.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Felix
Zeer actief
Contacteer:

iones schreef:
Felix schreef:
Hoezo? Anders dan jij gebruik ik nog andere bronnen dan alleen mijn computertje. :lol1:
Ik lees hier en daar nog wel eens wat he. Dan kom je nog eens wat te weten.
Ik heb het speciaal opgezocht: http://nl.wikipedia.org/wiki/Haas_%28dier%29" onclick="window.open(this.href);return false;
Levensverwachting en verdediging

De haas wordt maximaal dertien jaar oud in gevangenschap, maar meestal vier tot zeven jaar in het wild. Het oudst bekende wilde haas was een Poolse haas van 12,5 jaar. In Polen haalt echter slechts 6% de 5,5 jaar.[3] Veel dieren sterven in het eerste jaar (het overlevingspercentage is in het eerste jaar slechts 15%) en veel jongen overleven de eerste winter niet. Ook zijn jonge hazen zeer gevoelig voor nat weer en veel zullen bij aanhoudende regenbuien sterven. In Nederland is de gemiddelde levensverwachting iets meer dan een jaar.[3]

Het wordt hier zelfs nog iets somberder geillustreerd.....

Overigens, mijn bron wat wild betreft is het blad "de Jager". Daar staat veel in te lezen over wild en wildbeheer en over voorplanting, ziektes, gedrag etc.
Aah, een: "ik gebruik google om mijn gelijk te kunnen halen" vrouwtje .. Dan ben je nog triester dan triest ;)
iones
Zeer actief

:19:
Je bent zelf triest! Die houding van jou zegt genoeg! Ik heb geen scanner dus kan het artikel in "de jager" niet scannen. Ik zou werkelijk niet weten waarom ik door een bron op internet te gebruiken triest zou zijn. Bovendien deze discussie slaat werkelijk nergens op.
Als iemand een bewering doet die ergens op gestaafd is, vind jij dat die persoon "de wijsheid in pacht meent te hebben". Het gaat gewoon nergens over! Je bent het topic aan het verzieken.
nana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sarplaninac,flatc mix, franse bull
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door nana »

malinois schreef:
Valerie schreef:
nana schreef:
Je zou dan ook kunnen zeggen als mensen een hond hebben die niet met katten kan waarom dan niet de hond herplaatsen waar hij minder katten tegenkomt....en als je poezen kan leren om binnen te leven dan kun je honden ook leren om katten niet dood te bijten. Zo bekijkt iedereen het uit zijn eigen straatje
Ja ik kan me voorstellen dat mensen last kunnen hebben van loslopende katten, maar mensen hebben ook last van loslopende honden ik kan met mijn honden ook niet zeggen jammer hij liep los.
Nee dat kun je niet zeggen. Waarom zou iemand een huisdier moeten herplaatsen omdat andere mensen de verantwoording over hun huisdier weigeren te nemen?
juist ik ga toch niet MIJN hond weg doen omdat jij (bijv.) je kat niet bij je wil houden

citaat Valerie:Als mensen een kangal op een flat nemen en hij zijn ei niet kwijt kan zeggen mensen herplaatsen die hap. Niemand zegt laat hem maar rondzwerven en door andermans tuinen lopen. Zelfde geld toch voor katten in de stad? Kun je deze niet geven wat hij/zij nodig heeft herplaats hem dan. Ga niet jouw probleem het probleem van de hele buurt maken.
Algemeen bedoelt stuk, dus niet voor jou persoonlijk.

Mijn reactie was op het citaat van Valerie waarin ze zegt als een kangal z'n ei niet kwijt kan herplaats hem dan.
Iedereen bekijkt het vanuit zijn eigen kant, misschien moeten we het ook van elkaars kant bekijken.
Ik probeer gewoon niets te doen wat ik ook niet wil wat een ander bij mij doet. Ik wil niet dat mijn honden een andere hond lastig vallen of laten schrikken maar ik wil ook niet dat mijn katten overlast veroorzaken bij een ander. Als ik dat merk dan probeer ik er iets aan te doen in alle redelijkheid. Als anderen hun hond binnen moeten houden door mijn katten dat vind ik niet kunnen, maar als ik ergens loop met een hond die geen katten moet dan probeer ik over te steken of in ieder geval een probleem te voorkomen ga dan niet roepen moeten ze de kat niet buiten laten. Zo ontwijk ik ook iemand die angstvallig zijn hond aanlijnt ook al loop ik in een losloopgebied en als er iemand roept dat de teef loops is roep ik mijn hond terug. Kunnen wij het niet meer opbrengen om rekening met elkaar en elkaars dieren te houden dan komen er regels en nog meer beperkingen waar de dieren de dupe van worden.
Wat we niet begrijpen..vrezen we...wat we vrezen zullen we vernietigen.

lydia
Felix
Zeer actief
Contacteer:

iones schreef::19:
Je bent zelf triest! Die houding van jou zegt genoeg! Ik heb geen scanner dus kan het artikel in "de jager" niet scannen. Ik zou werkelijk niet weten waarom ik door een bron op internet te gebruiken triest zou zijn. Bovendien deze discussie slaat werkelijk nergens op.
Als iemand een bewering doet die ergens op gestaafd is, vind jij dat die persoon "de wijsheid in pacht meent te hebben". Het gaat gewoon nergens over! Je bent het topic aan het verzieken.
Alleen al door jouw toonzetting verziek jij niet alleen dit topic, maar gewoon overal waar jij aanwezig bent, maar dat feitje ontgaat je waarschijnlijk in het geheel ;)
pien29
Zeer actief
Mijn ras(sen): rr

Ongelezen bericht door pien29 »

Gezellig hier :U:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

nana schreef:

citaat Valerie:Als mensen een kangal op een flat nemen en hij zijn ei niet kwijt kan zeggen mensen herplaatsen die hap. Niemand zegt laat hem maar rondzwerven en door andermans tuinen lopen. Zelfde geld toch voor katten in de stad? Kun je deze niet geven wat hij/zij nodig heeft herplaats hem dan. Ga niet jouw probleem het probleem van de hele buurt maken.

Mijn reactie was op het citaat van Valerie waarin ze zegt als een kangal z'n ei niet kwijt kan herplaats hem dan.
Iedereen bekijkt het vanuit zijn eigen kant, misschien moeten we het ook van elkaars kant bekijken.
Ik probeer gewoon niets te doen wat ik ook niet wil wat een ander bij mij doet. Ik wil niet dat mijn honden een andere hond lastig vallen of laten schrikken maar ik wil ook niet dat mijn katten overlast veroorzaken bij een ander. Als ik dat merk dan probeer ik er iets aan te doen in alle redelijkheid. Als anderen hun hond binnen moeten houden door mijn katten dat vind ik niet kunnen, maar als ik ergens loop met een hond die geen katten moet dan probeer ik over te steken of in ieder geval een probleem te voorkomen ga dan niet roepen moeten ze de kat niet buiten laten. Zo ontwijk ik ook iemand die angstvallig zijn hond aanlijnt ook al loop ik in een losloopgebied en als er iemand roept dat de teef loops is roep ik mijn hond terug. Kunnen wij het niet meer opbrengen om rekening met elkaar en elkaars dieren te houden dan komen er regels en nog meer beperkingen waar de dieren de dupe van worden.
mijn honden mogen niet achter katten aan, maar ongelukken kunnen gebeuren. Dus dat is het risico van je kat los laten lopen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
pammetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door pammetje »

en loslopende kippen dan???
die was hier het haasje :ugh:
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
iones
Zeer actief

nana schreef: Ik probeer gewoon niets te doen wat ik ook niet wil wat een ander bij mij doet. Ik wil niet dat mijn honden een andere hond lastig vallen of laten schrikken maar ik wil ook niet dat mijn katten overlast veroorzaken bij een ander. Als ik dat merk dan probeer ik er iets aan te doen in alle redelijkheid. Als anderen hun hond binnen moeten houden door mijn katten dat vind ik niet kunnen, maar als ik ergens loop met een hond die geen katten moet dan probeer ik over te steken of in ieder geval een probleem te voorkomen ga dan niet roepen moeten ze de kat niet buiten laten. Zo ontwijk ik ook iemand die angstvallig zijn hond aanlijnt ook al loop ik in een losloopgebied en als er iemand roept dat de teef loops is roep ik mijn hond terug. Kunnen wij het niet meer opbrengen om rekening met elkaar en elkaars dieren te houden dan komen er regels en nog meer beperkingen waar de dieren de dupe van worden.
Dat vind ik heel correct. Gewoon is het helaas niet.....
pammetje schreef:en loslopende kippen dan???
die was hier het haasje :ugh:
Kippen zijn normaliter van iemand, uitzonderingen daargelaten. In principe hoor je je kippen op eigen erf te houden. Ik heb een paar haantjes loslopen en een heel enkele keer gaan ze iets te ver. En als ze dan aangereden worden, kan ik het de automobilist niet 100% verwijten, hoewel men hier wel hard rijdt wat ook niet de bedoeling is. En hoewel hier de situatie overzichtelijk is en je dieren kunt zien aan komen lopen. Het is niet nodig om een dier aan te rijden, het is te vermijden door goed op te letten en te anticiperen. Natuurlijk ligt dat moeilijker als er geparkeerde auto's bestaan of bosjes vanwaar ze achter uit kunnen schieten, maar dat is hier dus niet het geval. Gelukkig blijven hier de dieren wel goed op eigen grond en dat scheelt wel.

Het zou anders worden als andermans dieren hier op mijn erf mijn dieren zouden belagen of dood zouden bijten.
Dit geldt niet voor de vos: dat is een wild dier en wij leven op het platteland nabij natuurgebied. Een vos is niets verwijtbaar, hij maakt deel uit van de natuur (waarvan wij te veel hebben ingepikt en/of vernield hebben). Overigens heb ik misschien wel geluk gehad dat de vos hier nooit op bezoek is geweest, terwijl hij bij anderen wel geweest schijnt te zijn.
nana
Zeer actief

malinois schreef:
nana schreef:

mijn honden mogen niet achter katten aan, maar ongelukken kunnen gebeuren. Dus dat is het risico van je kat los laten lopen.
Ja ongelukken gebeuren en in dit geval is het ook een ongeluk. De katteneigenaar moet zich realiseren in wat voor een omgeving zijn kat loopt en hoe veilig dat is voor de kat maar ook de hondeneigenaar moet zijn best doen om te voorkomen dat zijn hond geen kat pakt...maar ja ik vind ook dat je je hond niet op een aangelijnde hond moet laten gaan en je grote lompe hond niet een klein hondje omver moet lopen. Ik zou het ook fijn vinden als je in een aanlijngebied er zeker van kunt zijn dat er geen hond komt buurten...

lydia
nana
Zeer actief

Ik heb kippen en parelhoenders ze lopen los in mijn tuin en kunnen allemaal vliegen.Ze gaan niet uit de tuin in de 2 jaar dat ik ze heb is het 2 keer voorgekomen dat er eentje was uitgebroken. De labrador van de overburen laat zichzelf uit en toen ik de buurvrouw vertelde dat ik kipjes en oentjes had toen zei ze "ik hoop dat mijn hond er niet eentje pakt als ze per ongeluk op straat komen " :denken: . Haar hond hoort niet alleen op straat te lopen als dat een keertje per ongeluk gebeurt en 1 van mijn kippen is ook (pure pech) op straat en er gebeurt iets dan zal ik niet moeilijk doen. Maar haar denkwijze is mijn hond loopt altijd los op straat en jij moet er maar voor zorgen dat er nooit een kip ontsnapt :denken:

lydia
iones
Zeer actief

Dat is dezelfde manier van redeneren als mensen die hun kat los laten lopen op straat.
nana
Zeer actief

iones schreef:Dat is dezelfde manier van redeneren als mensen die hun kat los laten lopen op straat.
Ja en zo redeneert iedereen voor zijn eigen we kunnen zelf toch ook normaal nadenken.

lydia
iones
Zeer actief

nana schreef:
iones schreef:Dat is dezelfde manier van redeneren als mensen die hun kat los laten lopen op straat.
Ja en zo redeneert iedereen voor zijn eigen we kunnen zelf toch ook normaal nadenken.
als je vanuit de ander redeneert, gaat dat ten koste van jezelf: je moet dan zelf inleveren.

De vraag is dus eigenlijk meer "in hoeverre mogen we verwachten van iemand dat die vanuit jouw punt gaat redeneren". En vervolgens "in hoeverre gaat wat ik wil ten koste van die ander". En ten koste van die ander moet je eigenlijk wel zoveel mogelijk willen beperken. En daarnaast moet je ook dieren kunnen scharen onder "die ander".
nana
Zeer actief

iones schreef:
nana schreef:
als je vanuit de ander redeneert, gaat dat ten koste van jezelf: je moet dan zelf inleveren.

De vraag is dus eigenlijk meer "in hoeverre mogen we verwachten van iemand dat die vanuit jouw punt gaat redeneren". En vervolgens "in hoeverre gaat wat ik wil ten koste van die ander". En ten koste van die ander moet je eigenlijk wel zoveel mogelijk willen beperken. En daarnaast moet je ook dieren kunnen scharen onder "die ander".

Iones je slaat de spijker op de kop. Ik hou behoorlijk veel rekening met anderen en hoop dan ook dat anderen rekening houden met mij maar volgens mij heb je gelijk en kun je tegenwoordig maar het beste voor jezelf en voor je eigen dieren zorgen.

lydia
iones
Zeer actief

Ik ook. Ik zorg dat mijn honden een optimaal hondenleven leiden. Ze krijgen goed eten, aandacht, ruimte om het huis en als ik met ze ga wandelen mogen ze op de zandwegen los rennen. Als ze een kat aan willen vallen roep ik ze terug. Ik wil niet dat ze andere dieren doodbijten.
Ik kan helaas alleen niet voorkomen dat andere dieren ervoor kiezen om hier op het erf komen zoals konijnen en katten. Ik baal ook wel als bobbes er een te pakken krijgt. Maar daar is verder niets aan te doen. Ik ga daarvoor mijn honden niet altijd binnen opsluiten. Op eigen terrein hebben ze de vrijheid dat ze overal mogen komen, daarbuiten is een ander verhaal. Ze mogen niet in andermans tuin of op andermans erf komen, ook geen dieren doodbijten want daar ben ik bij om op ze te letten.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”