Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Een hond opvoeden
Moderator: moderatorteam
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Re: Een hond opvoeden
Lellibel, je verlegt wel steeds je verhaal he. Je probeert alles zo te lullen dat je toch gelijk hebt.
Mijn hond mag niet uit prullenbakken eten, net zo min als achter ganzen aanjagen. De laatste vind hij erg leuk. We wandelen in het park, ook ganzen. Wedden dat ik hem er zonder lijn langs krijg zonder dat hij erachter aan vliegt. Dat is gewoon training.
Mijn hond mag niet uit prullenbakken eten, net zo min als achter ganzen aanjagen. De laatste vind hij erg leuk. We wandelen in het park, ook ganzen. Wedden dat ik hem er zonder lijn langs krijg zonder dat hij erachter aan vliegt. Dat is gewoon training.
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Wat wil je nou eigenlijk dat men gaat zeggen? Daar ben ik wel benieuwd naar. Wat is je punt?Lellibel schreef:En als je hond speelt in het midden van het veld, jij staat aan de rechterkant en de vuilnisbak is aan de linker, dat is wel een eindje lopen (of rennen) en je hond gaat als een speer naar de vuilnisbak, en roepen heeft geen zin want lekker vuilnis eten is lekkerder dan een worstje?Moos schreef:Tja, net wat Inge zegt, dan ben je er toch zelf bij?Lellibel schreef: En als de vuilnisbak nou eens staat bij je favoriete hondenuitlaatplaats?Dan zorg je dat je ruim daarvoor de hond al even goed afleidt, en passeer je samen die vuilnisbak. Of zoiets.

Linda, Izzie en Bram
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Haha, Zoekstok, daar ben ik ook wel benieuwd naar!
Wat wil ze nu zeggen?
Misschien dat een hond soms wel eens iets doet wat je liever niet hebt ofzo?
Wat wil ze nu zeggen?
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Ik vermoed dat het iets met corrigeren is omdat ik ook iets las over niet overal voor willen belonen. Maar ik hoor het graag van TS zelf.Machie schreef:Haha, Zoekstok, daar ben ik ook wel benieuwd naar!
Wat wil ze nu zeggen?

Linda, Izzie en Bram
Meer met je hond doen, de hond moet zijn energie ook kwijt. Kan die dat niet, dan gaat hij zijn energie op een andere (meestal negatieve) manier kwijt proberen te raken. Soms zijn de oplossingen zoooooo simpel, maar ja het menselijke ego wil nog wel eens in de weg zitten.
Ik moet de eerste hond die aan me behang gaat vreten nog tegen komen en heb er heel wat gehad inclusief opvangers die soms behoorlijke "problemen" mee namen.
Ohw nee 1 pup heeft het ooit is gedaan, mja dat behang had los gelaten...hij heeft zich er prima mee vermaakt
Toen er nieuw behang op zat en dus geen uitstekende stukken heeft die het nooit meer gedaan.
Ik kan niets anders verzinnen dan wat al eerder gezegd is....verveling.
Ohw nee 1 pup heeft het ooit is gedaan, mja dat behang had los gelaten...hij heeft zich er prima mee vermaakt

Toen er nieuw behang op zat en dus geen uitstekende stukken heeft die het nooit meer gedaan.
Ik kan niets anders verzinnen dan wat al eerder gezegd is....verveling.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
Hier is ze volgens mij de enigste die hier wél aan het behang aan de muur mag komen
Ohw, wacht .. Er zit hier granol op de muren .. Vandaar dus dat ze er niet aan komt

Ohw, wacht .. Er zit hier granol op de muren .. Vandaar dus dat ze er niet aan komt

Qua Patet Orbis (Zo wijd de wereld strekt!)
Laika's weblog klik hier!
Laika's hondenforum klik hier
Laika's foto album klik hier
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Pffff, nou vooruit ik wil nog wel op één als ingaan.Lellibel schreef:En als je hond speelt in het midden van het veld, jij staat aan de rechterkant en de vuilnisbak is aan de linker, dat is wel een eindje lopen (of rennen) en je hond gaat als een speer naar de vuilnisbak, en roepen heeft geen zin want lekker vuilnis eten is lekkerder dan een worstje?Moos schreef:Tja, net wat Inge zegt, dan ben je er toch zelf bij?Lellibel schreef: En als de vuilnisbak nou eens staat bij je favoriete hondenuitlaatplaats?Dan zorg je dat je ruim daarvoor de hond al even goed afleidt, en passeer je samen die vuilnisbak. Of zoiets.
Dan zorg je dus dat je aan de linkerkant staat zodat je dus kunt voorkomen dat hij/zij vuilnis kan vreten.
Das toch niet zo moeilijk om creatief te denken, meestal zijn wij iets intelligenter dan de hond..........
Gr. Aniek

- Moos
- Zeer actief
Als je je hond dan niet kan roepen, en je wil niet dat hij in die vuilnisbak gaat zitten, kan hij daar dus niet los spelen. Heel simpel eigenlijkLellibel schreef:En als je hond speelt in het midden van het veld, jij staat aan de rechterkant en de vuilnisbak is aan de linker, dat is wel een eindje lopen (of rennen) en je hond gaat als een speer naar de vuilnisbak, en roepen heeft geen zin want lekker vuilnis eten is lekkerder dan een worstje?Moos schreef:Tja, net wat Inge zegt, dan ben je er toch zelf bij?Lellibel schreef: En als de vuilnisbak nou eens staat bij je favoriete hondenuitlaatplaats?Dan zorg je dat je ruim daarvoor de hond al even goed afleidt, en passeer je samen die vuilnisbak. Of zoiets.

Of je neemt zelf elke keer een nieuwe vuilniszak mee, en haalt die oude eruit, service aan de gemeente

Maar wat wil jij dan? Iets met herrie van die vuilnisbak laten vallen als hij in de buurt komt? Dat lijkt me nou bij een vuilnisbak op een openbaar speelveld amper te doen. Als dat herrie spul namelijk omvalt omdat mijn hond per ongeluk tegen die vuilnisbak aanstoot ben ik niet blij.

- Paddle
- Zeer actief
Dan ga ik de volgende keer naar een ander veldje of ik lijn haar aan bij het passeren van dat veldje.Lellibel schreef:En als je hond speelt in het midden van het veld, jij staat aan de rechterkant en de vuilnisbak is aan de linker, dat is wel een eindje lopen (of rennen) en je hond gaat als een speer naar de vuilnisbak, en roepen heeft geen zin want lekker vuilnis eten is lekkerder dan een worstje?Moos schreef:Tja, net wat Inge zegt, dan ben je er toch zelf bij?Lellibel schreef: En als de vuilnisbak nou eens staat bij je favoriete hondenuitlaatplaats?Dan zorg je dat je ruim daarvoor de hond al even goed afleidt, en passeer je samen die vuilnisbak. Of zoiets.
Ik voorkom het gewoon de tweede keer (en vaak al de eerste keer als ik zie dat er etensresten op de grond liggen ban ik vaak vlugger dan haar om het te zien).
Mijn hond is eigenlijk vrij braaf en doet weinig mis. En dat weinige heeft altijd te maken met eten. Dus dat voorkom ik gewoon.
Wat vind jij de beste methode trouwens?

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
ik snap het probleem niet zo eigenlijk.
Als je geen controle over je hond hebt zorg je eerst dat je die krijgt.
Zolang je dat niet hebt zorg je dat je hond niet bij die vuilnisbak kan komen
Easy peasy (lemon squeezy)
Als je geen controle over je hond hebt zorg je eerst dat je die krijgt.
Zolang je dat niet hebt zorg je dat je hond niet bij die vuilnisbak kan komen
Easy peasy (lemon squeezy)

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- *Linda*
- Zeer actief
Gewoon een vies, goedkoop stinkluchtje op hetgeen dat wordt aangeknabbeld spuiten. Werkt altijdLellibel schreef:Ik weet dat de meningen hierover erg verschillend zijn, maar het lijkt me leuk om het is van meerdere kanten te horen.
Een hond opvoeden: welke methode moet je gebruiken? De beloon methode? De roedelleider, o zo stoer methode? De negatieve methode? De voorkom methode?
Bijvoorbeeld: je wilt een hond leren dat de hond niet meer aan het behang moet knagen als jij weg bent. Wat doe jij?
a. wachten tot de hond toeslaat en straffen (of enige andere vorm van negatief)
b. het behang vervangen door verf (of enige andere vorm van voorkomen)
c. belonen voor als de hond het niet doet (of enige andere vorm van belonen)
d. de hond steeds domineren als je dit ziet (of enige andere vorm van roedelleidertje spelen)
e. anders (uitleggen)
f. afleiden
g. ombuigen van gedrag
Nou vinden veel mensen het negatieve makkelijker, en dat is het ook, maar de hond wordt dan bang van je, en wil je dat wel? De beloon methode is uitermate lastig vooral in deze situatie, het duurt erg lang. Het domineren werkt net als de negatieve beangstigend en de voorkom methode is uitstel, geen afstel, en ook lastig. En als jij een andere methode hebt , altijd leuk om te horen.

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Tja je zult de hond dingen moeten leren en er zal altijd een moment zijn dat het fout gaat, zoals bijvoorbeeld in je laatste voorbeeld. Tja dan haal ik me schouders op en denk ik volgende keer beter (en haal ondertussen mijn hond weg bij de prullenbak). De volgende keer dus beter op de hond letten.
Nou ik zou het fijn vinden als Kay dus alleen maar behang zou knagen
Die van mij knaagt alles kapot (alleen nog geen behang!) De schommelstoel, de salontafel, de verwarming, de bank, kussens, kleedjes, speeltjes, bloemstukjes op tafel. Tja wij kunnen niks anders dan voorkomen. Dus Kay zit voorlopig in de bench als hij alleen is.
En tja opvoeden is een beetje van alles. Ik ben een beetje roedelleider. Ik beloon in de aanleerfase alles en corrigeer als het echt de spuigaten uit loopt. Ik voorkom waar ik dingen kan voorkomen (je gaat de kat niet op het spek binden). En ik probeer creatief in mijn oplossing te zijn en te kijken waar mijn hond op reageert. Ik ben dus ook van het analyseren. Waarom doet een hond zo? Hier dus ook geen 1 ding. Opvoeden van een hond is zo complex dat het gewoon niet op 1 manier is op te lossen. De ene trainingmethode staat in verbinding met de ander.
Nou ik zou het fijn vinden als Kay dus alleen maar behang zou knagen

En tja opvoeden is een beetje van alles. Ik ben een beetje roedelleider. Ik beloon in de aanleerfase alles en corrigeer als het echt de spuigaten uit loopt. Ik voorkom waar ik dingen kan voorkomen (je gaat de kat niet op het spek binden). En ik probeer creatief in mijn oplossing te zijn en te kijken waar mijn hond op reageert. Ik ben dus ook van het analyseren. Waarom doet een hond zo? Hier dus ook geen 1 ding. Opvoeden van een hond is zo complex dat het gewoon niet op 1 manier is op te lossen. De ene trainingmethode staat in verbinding met de ander.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Dan zou ik de vuilbak rechts gaan zettenLellibel schreef:En als je hond speelt in het midden van het veld, jij staat aan de rechterkant en de vuilnisbak is aan de linker, dat is wel een eindje lopen (of rennen) en je hond gaat als een speer naar de vuilnisbak, en roepen heeft geen zin want lekker vuilnis eten is lekkerder dan een worstje?Moos schreef:Tja, net wat Inge zegt, dan ben je er toch zelf bij?Lellibel schreef: En als de vuilnisbak nou eens staat bij je favoriete hondenuitlaatplaats?Dan zorg je dat je ruim daarvoor de hond al even goed afleidt, en passeer je samen die vuilnisbak. Of zoiets.

of gewoon zelf links gaan staan

en nog straffer, als mijn hond niet komt als ik 'hier' roep, dan mag hij niet los. Heb ik ook moeten doen met de mijne toen hij een maand of 10 was en ineens vond dat konijnen pakken en verdwijnen veel leuker was dan komen naar mij.
heeft weer een week of 2-3 geduurd, maar ineens had ie weer door dat het toch fijner is om los te mogen en te komen als ik roep, dan vast te hangen en beetje stom rond te wandelen (en ook te moeten komen als ik roep

- ashafowler
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): americaansebulldog
je zet hem in een keukenkastje
Staat de vuilnisbak hier al jaaaren. En daarvoor zette ik hem altijd op het aanrecht als ik wegging, of zelfs maar naar de wc. Moos zat erin zodra ik mijn kont gekeerd had
[/quote]
En als de vuilnisbak nou eens staat bij je favoriete hondenuitlaatplaats?[/quote]
tja ik heb mijn hond perpaalde dingen af geleerd door verschillende methodes.
bij voor beeld eten wij hebben een lage taffel dus als hij zou willen kan hij zo met zijn neus op mijn bord.
ik heb expres me bord op taffel gelaten met het eten er op en gewacht tot hij met zijn snufferd er bij kwam en dan precies op dat moment kij hard op taffel slaan en nee roepen.
nu kan ik alles onder zij snuffert doen hij zal het pas eten als ik zeg dat het mag. buiten heb ik hem poep voor al mensen poep en eten af geleerd te eten door goed te kijken waar hij mee bezig was dan als hij met zijn ergen in zat een vlesje met batterijen er in net naast hem te gooien en heel hard te zeggen nee. toen hij wat ouder was maakte hij er een keer een spelletje er van want zijn respect voor de fles werd minder toen heb ik de fles op zijn achterse gegooid.
het werkt ik hoef nu alleen met het flesje te rammelen en hij weet genoeg.
op ijs gaan en katten jagen heb ik het anders gedaan. daar heb ik een lange riem van 5 meter gebruikt elke keer als hij er naaar toe vloog heb ik ze riem vast gehouden aan het einde van zijn riem viel hij om en riep ik weer nee toen dat minder werd heb ik hem naast me laten lopen en met een stukje kaas de aan dacht op mij gevestigt de hele tijd met hem praten. nu laat hij katten met rust en als ik nee zeg gaat hij niet op het ijs. tyson pakt alleeen speelgoed van de kinderen als hij echt uit wil en hij nodig moet dan laat hij me dat op die manier zien ik pak dan gewoon het speelgoed af en geef hem ze eigen speelgoed en laat hem nog een half uur wachten tot dat ik zeg dat we naar buiten gaan.
ook wil tyson wel eens op de bank als wij er niet zijn dat voorkom ik door stoelen op me bank neer te leggen zodat hij er niet op kan. ik denk namelijk dat het moment opnamens zijn en je ze pas wat af kan leren als je ze precies op dat moment te pakken heb als ze het doen en niet achter af dus dan maar voorkomen dat zou ik dus ook met die van 6 jaar doen. meer uit laten en in de bensch doen als ik weg ging of bijkeuken als je die hebt.
want dat is gewoon moeilijk af te leren omdat je hem niet op dat moment kan betrappen

En als de vuilnisbak nou eens staat bij je favoriete hondenuitlaatplaats?[/quote]
tja ik heb mijn hond perpaalde dingen af geleerd door verschillende methodes.
bij voor beeld eten wij hebben een lage taffel dus als hij zou willen kan hij zo met zijn neus op mijn bord.
ik heb expres me bord op taffel gelaten met het eten er op en gewacht tot hij met zijn snufferd er bij kwam en dan precies op dat moment kij hard op taffel slaan en nee roepen.
nu kan ik alles onder zij snuffert doen hij zal het pas eten als ik zeg dat het mag. buiten heb ik hem poep voor al mensen poep en eten af geleerd te eten door goed te kijken waar hij mee bezig was dan als hij met zijn ergen in zat een vlesje met batterijen er in net naast hem te gooien en heel hard te zeggen nee. toen hij wat ouder was maakte hij er een keer een spelletje er van want zijn respect voor de fles werd minder toen heb ik de fles op zijn achterse gegooid.
het werkt ik hoef nu alleen met het flesje te rammelen en hij weet genoeg.
op ijs gaan en katten jagen heb ik het anders gedaan. daar heb ik een lange riem van 5 meter gebruikt elke keer als hij er naaar toe vloog heb ik ze riem vast gehouden aan het einde van zijn riem viel hij om en riep ik weer nee toen dat minder werd heb ik hem naast me laten lopen en met een stukje kaas de aan dacht op mij gevestigt de hele tijd met hem praten. nu laat hij katten met rust en als ik nee zeg gaat hij niet op het ijs. tyson pakt alleeen speelgoed van de kinderen als hij echt uit wil en hij nodig moet dan laat hij me dat op die manier zien ik pak dan gewoon het speelgoed af en geef hem ze eigen speelgoed en laat hem nog een half uur wachten tot dat ik zeg dat we naar buiten gaan.
ook wil tyson wel eens op de bank als wij er niet zijn dat voorkom ik door stoelen op me bank neer te leggen zodat hij er niet op kan. ik denk namelijk dat het moment opnamens zijn en je ze pas wat af kan leren als je ze precies op dat moment te pakken heb als ze het doen en niet achter af dus dan maar voorkomen dat zou ik dus ook met die van 6 jaar doen. meer uit laten en in de bensch doen als ik weg ging of bijkeuken als je die hebt.
want dat is gewoon moeilijk af te leren omdat je hem niet op dat moment kan betrappen
groetjes asha +tyson