Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Beoordeling geschiktheid voor het ras naar jouw mening

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

S@ndr@
Zeer actief

Re: Beoordeling geschiktheid voor het ras naar jouw mening

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Nanna schreef:
Inge O schreef:
Nanna schreef:En ook heel soms vind ik mensen wel erg elitair. Alsof alleen ZIJ met dat zo vreselijk moeilijke ras om kunnen gaan...
Mensen kunnen ook in een ras groeien, niemand is expert in het begin.
Ik heb hier lastige rassen gezien met mensen waarvan ik dacht: dat wordt niks ;-) En dan tóch geen vuiltje aan de lucht.
klopt hoor, maar ga je die mensen vooraf ook zo'n pup aanraden? of, nog een stap verder : ze één van jouw puppen geven?
Nee, niet als het overduidelijke nitwits zijn met rare ideeën.
Maar wel als ze van goede wil zijn en zich goed ingelezen hebben.
Niemand wordt geboren met een schat aan ervaring in een bepaald ras.
Ook dat klopt, ik wist nul komma niks over buldoggen toen ik Baco kreeg, en ben hard bij gaan leren, ( en soms ook giga op mijn bek gegaan )ook nu Bij Gillebil moet ik een tandje bij schakelen soms, :8):
eens is er eentje de 1 ste van dat ras :19:
bij iedere hond en bij ieder ras leer je bij ik hoop van wel ja :D
L@nghaar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door L@nghaar »

Je kunt als beginnende hondebezitter een heleboel leren over een ras maar niet ieder ras past bij iedereen.
Niet iedereen is geschikt voor een ras dat bijv. wat zelfstandiger is of een ras dat heel consequent opgevoed moet worden.
Je kunt veel leren uit boeken, cursussen en van anderen maar feit blijft dat niet ieder ras geschikt is voor iedereen dus ik zou bepaalde mensen zeker afraden een bepaald ras te nemen.
Afbeelding
Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Momenteel heb ik voor men eerste nest allemaal mensen die ermee willen werken, nog niemand tegengekomen die me ongeschikt lijkt. dus kan der jammer genoeg nog niet over meepraten.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Nanna schreef:En ook heel soms vind ik mensen wel erg elitair. Alsof alleen ZIJ met dat zo vreselijk moeilijke ras om kunnen gaan...
Ik heb hier lastige rassen gezien met mensen waarvan ik dacht: dat wordt niks ;-) En dan tóch geen vuiltje aan de lucht.
Nou jaaaaaaaaaaaa, gewoon mijn tekst weg en alleen de quote :denken:
Ben het er mee eens maar sommige rassen vind ik gewoon niet geschikt als 1e hond en alleen genomen op het uiterlijk. Mensen die van goede wil zijn luisteren ook, leren van hun fouten. Zo ken ik ook een stel. Ik dacht in het begin van oef, maar met vallen en opstaan zijn ze er samen gekomen en genieten van hun honden. Dat hebben ze helemaal zelf gedaan door advies te blijven vragen als zij ergens tegenaan liepen en ook iets te doen met de adviezen.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Ennath schreef:Even de andere kant- hoe weten jullie zo zeker dat je nooit indruk maakt met je eerlijke voorlichting ?
Een jaar of twintig geleden overwoog ik een Akita toe te voegen aan mijn veestapel.
Ik heb met twee fokkers gesproken: de ene vertelde mij jubelverhalen, de andere ook eerlijk wat de minpunten zijn.
Resultaat was dat ik rap besloot om geen Akita te nemen: niet geschikt voor een steeds wisselende roedel met veel opvanghonden.
Ik kijk nog wel eens verliefd naar een Akita: maar ik denk niet dat die er ooit gaat komen :engel:

Maar ik bedoel maar: als je voorlichting wél beklijfd merk je daar nooit meer iets van als fokker.

jij bent niet representatief. je bent namelijk hier lid. het is onmogelijk hier langer dan een maand lid te zijn zonder serieus met honden om te gaan. :mrgreen:
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

massam schreef:
Ennath schreef:Even de andere kant- hoe weten jullie zo zeker dat je nooit indruk maakt met je eerlijke voorlichting ?
Een jaar of twintig geleden overwoog ik een Akita toe te voegen aan mijn veestapel.
Ik heb met twee fokkers gesproken: de ene vertelde mij jubelverhalen, de andere ook eerlijk wat de minpunten zijn.
Resultaat was dat ik rap besloot om geen Akita te nemen: niet geschikt voor een steeds wisselende roedel met veel opvanghonden.
Ik kijk nog wel eens verliefd naar een Akita: maar ik denk niet dat die er ooit gaat komen :engel:

Maar ik bedoel maar: als je voorlichting wél beklijfd merk je daar nooit meer iets van als fokker.

jij bent niet representatief. je bent namelijk hier lid. het is onmogelijk hier langer dan een maand lid te zijn zonder serieus met honden om te gaan. :mrgreen:
En werkt dat lidmaatschap ook met terugwerkende kracht :denken: :F:
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

hier ben ik het mee eens, als ik kijk naar mijn zelf ben ik erg gegroeid in mijn kennis naar het ras, gedrag, voeding en hondensporten.

Zo'n gesprek met de fokker kun je volgens mij ook vergelijken met een soort soliciatatie gesprek, de ene persoon komt beter over dan de ander maar het hoeft nog niet zo uit te pakken in de praktijk.
Ik denk dat je vanuit een paar gesprekken niet altijd kunt zien of mensen geschikt zijn voor het ras.

ook in het contact met vreemde honden (van de fokker) kunnen mensen soms erg onhandig overkomen maar met hun eigen hond kunnen ze dan later wel lezen en schrijven. dus dat vind ik ook niet altijd een goede graadmeter.
Dit zie je ook bij baby's :mrgreen: de meeste kersverse moeder zijn erg handig met hun baby maar een andere baby voelt ook vreemd aan waardoor ze onhandig worden.....
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Mensen zijn ontzettend complex. Ze kunnen heel eigenwijs zijn en volhardend in hun fouten en overtuigingen. Daarnaast kunnen ze een verkeerd beeld geven van zichzelf zowel in positieve als negatieve zin.

Een asielhouder heeft ooit mijn moeder uit het hoofd gepraat om een cockerspanielpup mee te nemen omdat hij zag dat ze nog leed onder de dood van Bessie, mijn toenmalige hond. "bij twijfel niet doen", zei hij. Meestal een terecht advies, maar niet bij mijn moeder. Zij is namelijk niet iemand die spijt krijgt van een hond en hem dan weg doet. Zo steekt ze niet in elkaar. Tot mijn spijt nam ze de pup niet mee.
Maar 2 weken later vonden we Polleke. Was mijn laatste keus op dat moment. Omdat ik nog niet kon weten wat voor hond ze zou worden later. Ik wil er weer zo eentje maar die is er geen meer te vinden. Nooit meer. Nergens.

soms zijn mensen niet in te schatten. Maar de ts beschrijft wel een paar basisfouten die worden begaan door potentiele klanten. En als die mensen niet tot inzicht komen, zal er ergens een hond de dupe worden.
Je kunt mensen niet tot inzicht dwingen, ze moeten dat zelf willen. Lukt het niet, moet je het loslaten omdat je er niets aan kunt veranderen. Maar rot is het wel.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

chrico schreef:Ik word hier zooooooooo moe van :jank:
Hoe kan je mensen zoiets uit hun hoofd praten? Ik dacht dat ik redelijk duidelijk was geweest, eerlijke mening heb gegeven met uitleg waarom enz enz. wat moet je nog meer?
Je kunt niet meer doen dan dat, hoe verdrietig ook.
Een verantwoorde fokker zou misschien geen pup meegeven.
Maar je kan, als fokker, mensen nog verkeerd inschatten ook. :?
chrico schreef:Ik heb af en toe het gevoel dat ik vecht tegen de bierkaai. En dan niet alleen deze keer maar gewoon een hele lange periode. je steekt er tijd in, geeft mensen een kans om de honden irl mee te maken en niet alleen dit ras, dit deed ik bij de doggen net zo.
Hoe vaak je niet tegen een muur aanloop, het is om te janken en elke keer weer denk ik van pfffff hopelijk heb ik mensen bereikt en je voelt je even machteloos als blijkt dat het niet het geval is. Ik ben niet eens fokker, word er geen cent beter van en toch kan ik gewoon niet mezelf omdraaien en denken van doei, niet mijn probleem :(
Nu ook, ik word hier echt moedeloos van als ik dit hoor. Waarom bel je mij nu het fout gaat en luister je niet naar mijn advies.
Heb je ze dat gevraagd? :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
chrico
Zeer actief

Dat is zo Ranetje, ook een fokker kan niet in mensen kijken jammer genoeg.
En het eerste gedeelte heb ik wel gevraagd maar het tweede gedeelte niet :mrgreen:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
ranetje
Zeer actief

chrico schreef:Dat is zo Ranetje, ook een fokker kan niet in mensen kijken jammer genoeg.
En het eerste gedeelte heb ik wel gevraagd maar het tweede gedeelte niet :mrgreen:
:mrgreen:

En ze belden jou omdat je er wat vanaf weet :idea: :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
chrico
Zeer actief

Omdat zij het idee had dat ik met mijn ervaring hun probleem wel kon oplossen
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
ranetje
Zeer actief

chrico schreef:Omdat zij het idee had dat ik met mijn ervaring hun probleem wel kon oplossen
Sommige mensen denken dat je over een toverwoord beschikt.
Even uitspreken en klaar is Klara. :mrgreen:
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

ranetje schreef:
chrico schreef:Omdat zij het idee had dat ik met mijn ervaring hun probleem wel kon oplossen
Sommige mensen denken dat je over een toverwoord beschikt.
Even uitspreken en klaar is Klara. :mrgreen:
Probeer eens! Met een paar hocuspocus gebaren, met de uitspraak "hondje handje hoedje hops! vanaf nu gaat alles vlops!'. Daar waar die domme eigenwijze mensen bij staan. :lol1:
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
daan!
Zeer actief

Ongelezen bericht door daan! »

ik denk dat puppenkopers geneigd zijn de nadelen van hun rashond van hun keuze wat kleiner te maken dan ze zijn.
En dat de betere fokkers over het algemeen de nadelen echt niet achterwege laten.
Sommige minpunten die niet bij een pupkoper passen, komen pas achteraf naar boven.
Sommige dingen kun je al incalculeren.
Toch veel meer verzorging, qua vacht , poetsen in huis ivm kwijlen, daar is nog mee te leven.
Maar een pittig karakter, waar je denkt er een sociaal labje van te maken, met wat meer haar en uitstraling...

Lijkt me heel lastig.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”