Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
waarom honden laten vasten?
Moderator: moderatorteam
-
Sil
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): maltezer
- Aantal honden: 2
waarom honden laten vasten?
Ik lees hier regelmatig dat jullie je honden een dag laten vasten. Nu heb ik er geen barst verstand van, maar toen ik erover na ging denken vroeg ik me af of het een wetenschappelijk vastgesteld feit is dat dat goed voor ze is, of dat het een hardnekkig bakerpraatje is. Ik kan me voorstellen dat wolven de dag nadat ze een zebra met z'n vijftienen opgegeten hebben (ik noem maar een zijstraat), de volgende dag nog lekker aan het uitbuiken zijn en geen zin hebben om weer te gaan jagen. Zoiets gebeurd natuurlijk nooit bij iemand thuis want de honden krijgen altijd keurig afgepaste maaltijden. Verder zullen wolven regelmatig vasten omdat ze gewoon niks gevangen hebben, maar daar worden ze dan ook goed sjaggerijnig (spelling??) van. Voor de lol zullen ze volgens mij nooit vasten. Kan iemand mij dat vasten dus eens uitleggen? Ik ben er toch wel benieuwd naar.
Tnx
Tnx
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
Re: waarom honden laten vasten?
nee hoor, en ook niet altijd op dezelfde tijd. voor een vastendag krijgen ze dus dubbel hier en dat is voor kiefer bv 3 kiloSil schreef:Ik lees hier regelmatig dat jullie je honden een dag laten vasten. Nu heb ik er geen barst verstand van, maar toen ik erover na ging denken vroeg ik me af of het een wetenschappelijk vastgesteld feit is dat dat goed voor ze is, of dat het een hardnekkig bakerpraatje is. Ik kan me voorstellen dat wolven de dag nadat ze een zebra met z'n vijftienen opgegeten hebben (ik noem maar een zijstraat), de volgende dag nog lekker aan het uitbuiken zijn en geen zin hebben om weer te gaan jagen. Zoiets gebeurd natuurlijk nooit bij iemand thuis want de honden krijgen altijd keurig afgepaste maaltijden. Verder zullen wolven regelmatig vasten omdat ze gewoon niks gevangen hebben, maar daar worden ze dan ook goed sjaggerijnig (spelling??) van. Voor de lol zullen ze volgens mij nooit vasten. Kan iemand mij dat vasten dus eens uitleggen? Ik ben er toch wel benieuwd naar.
Tnx

- anja68
- Actief
- Mijn ras(sen): kruising maltheser/shishu,en een
tibetaanse terrier, - Locatie: maastricht
- Contacteer:
ik laat de mijne nooit vasten,
ze zijn al geen gram teveel..

ze zijn al geen gram teveel..

grtjes anja,en een poot van shynie en myra.
leer de mens kennen,en je gaat vanzelf van dieren houden.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Het zijn vooral de mensen die vers voeren, die dat doen.
En nee, ze worden er niet chagrijnig van, maar de exacte reden weet ik ook niet.
Ik heb een hond die regelmatig spontaan zelf vast, een dag.
Dus blijkbaar ziet die het nut wel.
En nee, ze worden er niet chagrijnig van, maar de exacte reden weet ik ook niet.
Ik heb een hond die regelmatig spontaan zelf vast, een dag.
Dus blijkbaar ziet die het nut wel.
- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Ik laat mijn hond wel vasten, met deze redenen.
Een rauw gevoerde hond laten vasten heeft twee voordelen:
Ten eerste is dat vasten gewoonte is bij wilde carnivoren. De energie die normaal verbruikt wordt bij de vertering, wordt nu ergens anders in het lichaam verbruikt voor herstel en groei. De tweede reden ligt in de dubbele hoeveelheid eten de dag voor het vasten. Een hondenmaag is rekbaar, als een accordeon. Wanneer de maag leeg is, vouwt hij zichzelf in en dan lijkt hij bijna op een verlengstukje van de darmen. Wanneer de maag vol is, kan er tot 7-8% van het gewicht van de hond in zitten. Verder zit een hondenmaag vol met kleine kliertjes die verteringsenzymen produceren. Deze klieren beginnen te werken op het moment dat ze in aanraking komen met voedsel. Sommige beginnen op het moment dat er eten in de maag komt, maar door de opvouwbaarheid van de maag komen de meeste klieren niet in aanraking met eten, tenzij de maag helemaal gevuld en helemaal uitgerekt wordt. De consequentie hiervan is dat de spijsvertering van een hond efficiënter werkt wanneer hij een grote maaltijd krijgt. Hij verteert een bepaald gedeelte van een kleine maaltijd, maar hij verteert veel meer van een grote maaltijd.
En de krijgt de dag ervoor dus minstens een dubbele portie.
Ten eerste is dat vasten gewoonte is bij wilde carnivoren. De energie die normaal verbruikt wordt bij de vertering, wordt nu ergens anders in het lichaam verbruikt voor herstel en groei. De tweede reden ligt in de dubbele hoeveelheid eten de dag voor het vasten. Een hondenmaag is rekbaar, als een accordeon. Wanneer de maag leeg is, vouwt hij zichzelf in en dan lijkt hij bijna op een verlengstukje van de darmen. Wanneer de maag vol is, kan er tot 7-8% van het gewicht van de hond in zitten. Verder zit een hondenmaag vol met kleine kliertjes die verteringsenzymen produceren. Deze klieren beginnen te werken op het moment dat ze in aanraking komen met voedsel. Sommige beginnen op het moment dat er eten in de maag komt, maar door de opvouwbaarheid van de maag komen de meeste klieren niet in aanraking met eten, tenzij de maag helemaal gevuld en helemaal uitgerekt wordt. De consequentie hiervan is dat de spijsvertering van een hond efficiënter werkt wanneer hij een grote maaltijd krijgt. Hij verteert een bepaald gedeelte van een kleine maaltijd, maar hij verteert veel meer van een grote maaltijd.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik denk niet dat Isabel vasten kan waarderen.
Maar iets zegt me dat ze die dubbele portie een goed plan vindt
Ik moet eerst over naar eenmaal daags, maar daarna ga ik het toch eens doen.
Ik merk dat Orpa zich gewoon meer senang voelt na een dag niks.
Dat geldt dan ook voor de rest, neem ik aan.
Vanaf welke leeftijd doe jij het, Marye?
Maar iets zegt me dat ze die dubbele portie een goed plan vindt
-
Felix
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
Dan heeft zo'n vasten dag ook weinig nutHutsje schreef:nee hoor, en ook niet altijd op dezelfde tijd. voor een vastendag krijgen ze dus dubbel hier en dat is voor kiefer bv 3 kiloSil schreef:Ik lees hier regelmatig dat jullie je honden een dag laten vasten. Nu heb ik er geen barst verstand van, maar toen ik erover na ging denken vroeg ik me af of het een wetenschappelijk vastgesteld feit is dat dat goed voor ze is, of dat het een hardnekkig bakerpraatje is. Ik kan me voorstellen dat wolven de dag nadat ze een zebra met z'n vijftienen opgegeten hebben (ik noem maar een zijstraat), de volgende dag nog lekker aan het uitbuiken zijn en geen zin hebben om weer te gaan jagen. Zoiets gebeurd natuurlijk nooit bij iemand thuis want de honden krijgen altijd keurig afgepaste maaltijden. Verder zullen wolven regelmatig vasten omdat ze gewoon niks gevangen hebben, maar daar worden ze dan ook goed sjaggerijnig (spelling??) van. Voor de lol zullen ze volgens mij nooit vasten. Kan iemand mij dat vasten dus eens uitleggen? Ik ben er toch wel benieuwd naar.
Tnx.
Qua Patet Orbis (Zo wijd de wereld strekt!)
Laika's weblog klik hier!
Laika's hondenforum klik hier
Laika's foto album klik hier
- Reny
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Dus als het goed begrijp zit de truc niet in het vasten maar juist de grote hoeveelheid de dag ervoor
Over de grootte van de maag, Bob is begonnen met 4 keer per dag en zit nu nog op 3 keer per dag voer. Is dat dan om de maag langzaam te laten groeien? Begin je dan met vasten (eigenlijk dus dat dubbel voeren) als de maag op volwassenformaat is?
Over de grootte van de maag, Bob is begonnen met 4 keer per dag en zit nu nog op 3 keer per dag voer. Is dat dan om de maag langzaam te laten groeien? Begin je dan met vasten (eigenlijk dus dat dubbel voeren) als de maag op volwassenformaat is?
En de groeten van de mannen 

- Ceseman
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 Zwitserse Witte herders
César en Luca vasten ook, ze eten om dag en de andere dag is de vastendag.
César krijgt zo'n kleine 2 kg en Luca een goede 1 kg.
Soms is het iets meer, bv. met pens en soms iets minder. Maar ik houd de 2 en de 1 kg aan.
Ik merk juist dat ze, sinds ze vasten, niet meer lopen te schooien en geen honger meer hebben na de maaltijd. Daarnaast zitten ze strakker in hun vel en blijven ze mooi op gewicht. En chagerijnig? Nou zij niet hoor, hier is iedere dag lang leve de lol.
Het enige wat ze hier op een vastendag krijgen is sowieso vloeibaar ( als het vast voedsel is, dan moet de maag nl. toch werken) en dat bestaat oa. uit een rauw ei zonder schil en wat yoghurt met honing.
César krijgt zo'n kleine 2 kg en Luca een goede 1 kg.
Soms is het iets meer, bv. met pens en soms iets minder. Maar ik houd de 2 en de 1 kg aan.
Ik merk juist dat ze, sinds ze vasten, niet meer lopen te schooien en geen honger meer hebben na de maaltijd. Daarnaast zitten ze strakker in hun vel en blijven ze mooi op gewicht. En chagerijnig? Nou zij niet hoor, hier is iedere dag lang leve de lol.
Het enige wat ze hier op een vastendag krijgen is sowieso vloeibaar ( als het vast voedsel is, dan moet de maag nl. toch werken) en dat bestaat oa. uit een rauw ei zonder schil en wat yoghurt met honing.
-
Sil
- Zeer actief
marye schreef:Ik laat mijn hond wel vasten, met deze redenen.
Ok, bedankt, dat klinkt logisch. En dat van die dubbele maaltijd dat wist ik niet, maar ik kan me voorstellen dat het in het wild ook zo ongeveer werkt, met af en toe een grote prooi vangen, en dan weer een tijdje met weinig of niks moeten doen.
Reny schreef:Het enige wat ze hier op een vastendag krijgen is sowieso vloeibaar ( als het vast voedsel is, dan moet de maag nl. toch werken) en dat bestaat oa. uit een rauw ei zonder schil en wat yoghurt met honing.
Dat van die yoghurt vind ik trouwens ook interessant. Waarom yoghurt? Het zit niet in het natuurlijke dieet van een wolf en is gemaakt van melk wat op zijn beurt weer gemaakt wordt voor een kalf met vier magen en een compleet ander spijsverteringssysteem. (Ik ben er om die reden (en omdat ik er veel over gelezen heb) ook van overtuigd dat melk echt niet zo gezond is voor de mens, maar dat er wel dik geld mee verdient wordt).
- Ceseman
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 Zwitserse Witte herders
Ceseman schreef:
Yoghurt (hier krijgen de honden uitsluitend geitenyoghurt) bevat goede bacteriën die het spijsverteringssysteem schoonhouden. Zie het als een soort reinigingskuurtje.Sil schreef: Dat van die yoghurt vind ik trouwens ook interessant. Waarom yoghurt? Het zit niet in het natuurlijke dieet van een wolf en is gemaakt van melk wat op zijn beurt weer gemaakt wordt voor een kalf met vier magen en een compleet ander spijsverteringssysteem. (Ik ben er om die reden (en omdat ik er veel over gelezen heb) ook van overtuigd dat melk echt niet zo gezond is voor de mens, maar dat er wel dik geld mee verdient wordt).
Daarnaast heeft yoghurt een positieve werking op de darmflora (= weerstandverhogend door oa. de bifidus en acidofilus cultures).
Sommige mensen geven de honden ook kefir, maar daar zijn ze hier nou niet echt zo dol op.
Yoghurt is in tegenstelling tot melk zuur, door de bacteriën, en wordt daarom door de honden goed verdragen. Melk niet.
-
mwillow
Vasten wordt vaak gezien als uithongeren. Maar dat is niet de functie van een vastendag.
Ik geef ook vloeibaar op vastendagen. Honingwater of honing/geitenyoghurt. Koemelkproducten geef ik niet, inderdaad omdat dat voor de mens bijzonder slecht is.
Het is behoorlijk wetenschappelijk vastgesteld door een aantal biologen en aanverwanten dat vasten bij verschillende diersoorten een grote functie heeft. Vasten doe je niet voor je lol of om je hondje te pesten, maar voor het reinigen van het lichaam van je hond in zijn verschillende facetten. En dat bereid je goed voor door de dag er voor zijn maag goed te vullen en op de vastendag zelf vloeibaar te geven, zodat hij die dag prima door kan komen.
Ik geef ook vloeibaar op vastendagen. Honingwater of honing/geitenyoghurt. Koemelkproducten geef ik niet, inderdaad omdat dat voor de mens bijzonder slecht is.
Het is behoorlijk wetenschappelijk vastgesteld door een aantal biologen en aanverwanten dat vasten bij verschillende diersoorten een grote functie heeft. Vasten doe je niet voor je lol of om je hondje te pesten, maar voor het reinigen van het lichaam van je hond in zijn verschillende facetten. En dat bereid je goed voor door de dag er voor zijn maag goed te vullen en op de vastendag zelf vloeibaar te geven, zodat hij die dag prima door kan komen.
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
dat ligt er toch maar aan waarom je het doet? ze krijgen wel dubbel maar wel makkelijk verteerbaar eten, pensFelix schreef:Dan heeft zo'n vasten dag ook weinig nutHutsje schreef:nee hoor, en ook niet altijd op dezelfde tijd. voor een vastendag krijgen ze dus dubbel hier en dat is voor kiefer bv 3 kiloSil schreef:Ik lees hier regelmatig dat jullie je honden een dag laten vasten. Nu heb ik er geen barst verstand van, maar toen ik erover na ging denken vroeg ik me af of het een wetenschappelijk vastgesteld feit is dat dat goed voor ze is, of dat het een hardnekkig bakerpraatje is. Ik kan me voorstellen dat wolven de dag nadat ze een zebra met z'n vijftienen opgegeten hebben (ik noem maar een zijstraat), de volgende dag nog lekker aan het uitbuiken zijn en geen zin hebben om weer te gaan jagen. Zoiets gebeurd natuurlijk nooit bij iemand thuis want de honden krijgen altijd keurig afgepaste maaltijden. Verder zullen wolven regelmatig vasten omdat ze gewoon niks gevangen hebben, maar daar worden ze dan ook goed sjaggerijnig (spelling??) van. Voor de lol zullen ze volgens mij nooit vasten. Kan iemand mij dat vasten dus eens uitleggen? Ik ben er toch wel benieuwd naar.
Tnx.

-
ignit
- Zeer actief
- Contacteer:
Als wij 12 uur niet eten, vasten we - maar het begrip vasten kun je niet zomaar overzetten op de hond. Zijn spijsvertering is anders dan de onze...Sil schreef:Ik lees hier regelmatig dat jullie je honden een dag laten vasten. Nu heb ik er geen barst verstand van, maar toen ik erover na ging denken vroeg ik me af of het een wetenschappelijk vastgesteld feit is dat dat goed voor ze is, of dat het een hardnekkig bakerpraatje is.
De mensenmaag is een zakje - soms ook wel een zak.
De belangrijkste vertering vindt plaats in de darmen -> het eten begint al na een paar uur door te sijpelen naar de darmen. Als we gaan slapen, is de maag leeg en krijgt hij de gelegenheid om te rusten. De volgende ochtend komen de restanten al naar buiten.
Bij honden vindt het grootste deel van de vertering plaats in de maag.
Het eten blijft lang in de maag, voordat het doorschuift naar de darmen. Er zijn onderzoeken gedaan, waaruit bleek dat pas na 12 uur het laatste vlees uit de hondenmaag doorgegaan was naar de darmen - en 24 uur voordat de eerste restanten naar buiten kwamen.
Een hond die rauw gevoed wordt en ook rauwe botten met vlees eet - en 24 uur geen eten krijgt - vast niet. Zijn maag krijgt nauwelijks de kans om te rusten. Botten blijven langer in de maag dan vlees....
Ik heb in 2006 een stukje geschreven over de duur van de spijsvertering. Het is te vinden op http://barf-natuurlijk.nl/html/artikele ... ering.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat betreft veel eten geven de dag voor het vasten - ik heb dat in het begin ook gedaan. Vond het te sneu, dat ze een dag geen eten kregen.
Toch is het beter om het eten dat je hond per week krijgt, te verdelen over 6 porties als je 6 dagen wilt voeren. Dan kun je hem ook niet overvoeren. Op de dag dat je niet voert, zorg je wel dat er steeds vers water klaar staat.
Vriendelijke groet,
Ignit Bekken.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
- Aantal honden: 1
Reny schreef:Dus als het goed begrijp zit de truc niet in het vasten maar juist de grote hoeveelheid de dag ervoor![]()
Voor Gol stel ik zelf haar voer samen, al vanaf pup. Ze is zelf begonnen met vasten, dan niet een dag maar een maaltijd. Ik gaf bv eerst 4 maaltijden per dag en ze gaf zelf aan dat ze genoeg had door gewoon niet meer te eten. Ik ben toen begonnen met af en toe een maaltijd overslaan en/ of een maaltijd dubbel voeren. Als pup hebben ze natuurlijk een piepklein maagje en best veel voer nodig qua verhouding, vandaar de meerdere maaltijden.
Vóór haar castratie (1,5 jaar) gaf ik Gol meestal 1 keer in de 3 dagen eten, na de castratie merkte ik dat dat niet meer werkte. Ze ging ontzettend veel van straat vreten dus toen ben ik weer gaan uitproberen en ben erachter gekomen dat nu 2 keer per dag voeren het beste is voor Gol. Ze vreet niet meer van straat iig. Af en toe geef ik haar nog wel eens een dubbele maaltijd en eet ze 1 keer per dag en dat gaat prima. Goed kijken dus naar je hondje en uitproberen wat het beste bij hem past
- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Ik vind dat het vanaf ongeveer een jaar kan.Marjoleine schreef:Ik denk niet dat Isabel vasten kan waarderen.
Maar iets zegt me dat ze die dubbele portie een goed plan vindt![]()
Maar de hond moet eerst inderdaad al 1x per dag gewend zijn op verschillende tijdstippen.

-
S@ndr@
- Zeer actief
Ik doe het ook met DuCain na een pensdag, dan gaat er ook echt een flinke hoeveelheid in,
Van Gils zal nog moeten wachten tot hij ongeveer anderhalf is
Van Gils zal nog moeten wachten tot hij ongeveer anderhalf is
-
nance
- Erelid
Loddie houdt zelf vastendagen, Rambo en Poehbelle vinden het grote onzin.
Hier vasten ze (on)regelmatig, de ene keer 1 keer in de week, de volgende keer 2 keer per week of een week niet. Er wordt dan ook niet gezeurd om voer, ze krijgen wel de dag er voor dubbel pens.
Hier vasten ze (on)regelmatig, de ene keer 1 keer in de week, de volgende keer 2 keer per week of een week niet. Er wordt dan ook niet gezeurd om voer, ze krijgen wel de dag er voor dubbel pens.
-
Sil
- Zeer actief
Bedankt voor de uitleg! Interessant stuk Ignit 
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Als ik het goed begrijp, vasten jullie honden alleen als ze barfen?
Ik geef mijn honden kvv en ik merk dat als ik 's morgens ze een uurtje later te eten geef dan vooral Lyndie en Cody gal braken. En ik heb altijd begrepen dat door van een lege maag komt.
(Nou zou ik het toch niet gauw doen want ik ben bang dat ik door de muitende horde te grazen word genomen :N: )
Ik geef mijn honden kvv en ik merk dat als ik 's morgens ze een uurtje later te eten geef dan vooral Lyndie en Cody gal braken. En ik heb altijd begrepen dat door van een lege maag komt.
(Nou zou ik het toch niet gauw doen want ik ben bang dat ik door de muitende horde te grazen word genomen :N: )

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
@ lieke, met KVV idd niet laten vasten.
Bram had ook een vastendag. Sinds Izzie er is even niet meer omdat ik het zo sneu vind dan. Projectie he
Hij had er geen enkel probleem mee, een dag geen eten.
Bram had ook een vastendag. Sinds Izzie er is even niet meer omdat ik het zo sneu vind dan. Projectie he

Linda, Izzie en Bram
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
O gelukkig! Dan hoef ik ook niet voor mijn leven te vrezen...Zoek stok! schreef:@ lieke, met KVV idd niet laten vasten.
Bram had ook een vastendag. Sinds Izzie er is even niet meer omdat ik het zo sneu vind dan. Projectie heHij had er geen enkel probleem mee, een dag geen eten.

-
ignit
- Zeer actief
- Contacteer:
Het braken heeft niets met barf of kvv te maken en eigenlijk is de lege maag ook niet de oorzaak maar een symptoom. De oorzaak is het altijd op ongeveer dezelfde tijd eten geven.lieke schreef:Als ik het goed begrijp, vasten jullie honden alleen als ze barfen?
Als je altijd rond hetzelfde tijdstip eten geeft en altijd hetzelfde eten, begint de maag alvast met de voorbereiding van de vertering van het eten dat hij verwacht. Denk maar aan de beroemde onderzoeken van Pavlov - honden beginnen al te speekselen bij het horen van de bel, die aankondigt dat er voedsel in aantocht is - als de bel te vaak op ongeveer hetzelfde tijdstip rinkelt, beginnen ze al te speekselen zonder dat ie afgaat.
Dit kun je veranderen door bijvoorbeeld een week lang steeds iets vroeger eten te geven - en dan te wisselen met de etenstijden. Mogens Eliasen legt het heel goed uit in het volgende artikel: http://barf-natuurlijk.nl/beginnen/begi ... _eten.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet,
Ignit Bekken.
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer: