Ga jij dan vertellen of je denkt dat iemand geschikt is of ga je het ras afraden vanwege jouw bevindingen van een middag.
Voorbeeldje.
Belangstellende mensen, je heb ze op show een keer gesproken en tijdens het praten kom je erachter dat je niet gek ver uit elkaars buurt woont.
Je nodigt ze uit om de honden in hun thuissituatie mee te maken en mee te maken tijdens een wandeling in een wat drukker aanlijngebied (waar je weet dat er ook mensen zijn die hun hond los laten lopen) en in een gebied waar zelden iemand komt en de hond zijn gang kan gaan.
Tijdens het praten kom je erachter dat deze mensen theoretisch redelijk op de hoogte zijn maar in de praktijk de plank misslaan.
Omdat ik vind dat dit ras niet voor beginners is en je echt wel moet weten wat je in handen heb, heb ik ook gevraagd na afloop of zij alsjeblieft willen uitkijken naar een wat makkelijker ras, een ander type hond wat beter bij hun past met uitleg waarom en wat er in mijn ogen mis ging allemaal. Zij worden bij binnenkomst begroet door de honden waarbij er armen om de nek geslagen werd, gezicht op de kop gelegt werd en lekker geknuffeld in hun ogen. Kito staat bijv al tongelend geluid te maken waarop ik moest zeggen dat zij hem los moesten laten, zo begroet je dit type hond niet als vreemde om maar een klein voorbeeld te geven. Afijn, de hele middag deden deze mensen wat je bij allemansvriendjes zou kunnen doen en met het uitlaten zagen zij geen wisselwerkingen tussen honden en werd er steeds gezegd, ohhhhhhhhhhhh wat is hij lief, terwijl Nikan bij een hond die hem fixeerde en sluipend wilde benaderen duidelijk spanning aan het opbouwen was. Ohhhhhhhh leuk hij wil spelen en zij snapte niet dat ik de andere hond weghield uit Nikan zijn cirkel. Lu leefde toen nog en met haar konden ze zien dat soms, ondanks trainen andere honden een groot probleem kan blijven. Kleine hysterica liet haar beste kant zien

Het eindigde dat ik bedankt werd voor de info en dat zij nog samen gingen overleggen.
Werd net gebeld, mensen hebben een pup van ruim 4 maanden nu die al twee keer gevochten heeft en elke hond wil grijpen die zij tegen kwamen. Mensen zitten met hun handen in het haar. Ik heb ze terug verwezen naar degene waar zij de hond vandaan hebben al verwacht ik er weinig van omdat deze fokker in mijn ogen ook de plank missloeg met het in eerste instantie al een puppenreu aan deze mensen te doen toekomen. Gaan zich op hun manier verdiepen in het ras, word ze afgeraden, halen een pup van marktplaats zonder stamboom want dat scheelde toch zo een 700 euro.
Ik word hier zooooooooo moe van

Hoe kan je mensen zoiets uit hun hoofd praten? Ik dacht dat ik redelijk duidelijk was geweest, eerlijke mening heb gegeven met uitleg waarom enz enz. wat moet je nog meer?