Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Lopen en werken

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Lopen en werken

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Hoe doen de werkenden dat nu met uitlaten? Ik laat Bram deze week thuis, dus moet hem 's ochtends uitlaten. Maar het is dan pikkedonker. Lopen jullie zowel 's ochtends als 's avonds een ronde in losloopgebied in het donker? Ik vind het maar eng namelijk.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
S@ndr@
Zeer actief

Re: Lopen en werken

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik loop altijd in het donker met DuCain, dus ik ben niet anders gewent, je kunt dus mensen tegen komen met een "lastige" hond `s morgens vroeg, :19: kan even iets zijn om rekening mee te houden , en verder is het meestal wel rustig overal nog
Zoek stok!
Zeer actief

Maar loop je dan in losloopgebied of in de wijk? Ik heb van die lampjes om de honden te blijven zien, maar ga zelf aldoor bijna op m'n plaat.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

Ik liep ,voor ik ze naar de opvang bracht, om 5 uur 's morgens een dik uur . Niet naar een losloopgebied maar liep dan buiten de bebouwde kom op die boerderij-weggetjes. Op dat tijdstip zijn er zowat nog geen auto's dus kon ik ze ook goed los hebben. Op plekken met veel nijntjes in de wei ging Maxi aan de flex. Oh ja, had wel een zaklampje mee. :F:
Zoek stok!
Zeer actief

Ja zaklamp kan natuurlijk. Ik zit ook steeds om me heen te kijken of ik honden op mensen zie. Nee, vind het niks, doe mij maar lopen in het licht :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Ik loop gewoon door de wijk, wat voornamelijk gras en voet-/fietspaden zijn tussen de flats. Boomer los, Benny aan de flex. Boomer zie ik wel in het donker, Benny niet. Hij is ook niet betrouwbaar met loslopen, dus dat mag alleen overdag, op een losloopplek.

Ik loop vanaf kwart over 6, 3 kwartier tot een uur en kom vrijwel nooit iemand tegen.
S@ndr@
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Maar loop je dan in losloopgebied of in de wijk? Ik heb van die lampjes om de honden te blijven zien, maar ga zelf aldoor bijna op m'n plaat.
ik loop in losloop gebied dan, en alleen als er echt geen maan staat of heel erg bewolkt is dan gebruik ik een zaklamp, maar verder gaat het uitstekend :F: zonder
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Zoek stok! schreef:Hoe doen de werkenden dat nu met uitlaten? Ik laat Bram deze week thuis, dus moet hem 's ochtends uitlaten. Maar het is dan pikkedonker. Lopen jullie zowel 's ochtends als 's avonds een ronde in losloopgebied in het donker? Ik vind het maar eng namelijk.
zo goed als altijd hier in het donker, los op het industrieterrein. Zo goed als geen verkeer, heel veel ruimte en het belangrijkste zo goed als geen andere honden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

het lijkt mij ook niks. Gewoon omdat je dus vrijwel niets ziet.
Een zaklamp is dan wel een aardig idee, moet je er wel eentje hebben die ver schijnt.
Maar met Hera zou ik zoiets dus doodeng vinden omdat ik dan dus ook niet goed kan zien of er toevallig een hond op ons af komt....Hera zou ik dan echt niet los durven laten lopen.
Zoek stok!
Zeer actief

estelle schreef:het lijkt mij ook niks. Gewoon omdat je dus vrijwel niets ziet.
Een zaklamp is dan wel een aardig idee, moet je er wel eentje hebben die ver schijnt.
Maar met Hera zou ik zoiets dus doodeng vinden omdat ik dan dus ook niet goed kan zien of er toevallig een hond op ons af komt....Hera zou ik dan echt niet los durven laten lopen.
Daarom heb ik Izzie vandaag thuisgelaten inderdaad. Ik ging langs de Kromme Rijn lopen en zag helemaal voor me dat we een jogger tegen zouden komen. Die ik te laat zie.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Industrieterrein bij mij heeft licht dus ik zie ruim voldoende.... Vind het daar in het licht veel beroerder lopen, veel meer verkeer.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Ik loop op vier dagen van de week (werkdagen) nu met alledrie 's ochtends en 's middags op rustige plekken waar ik met de auto naar toe ga. Het zijn overzichtelijke plekken waarvan ik weet dat er -relatief... blijft Randstad- weinig honden komen. Ze lopen dan alledrie los, tweemaal drie kwartier tot een uur. Rein en Huette sjezen en scheuren. Bolke in keuteltempo. Ik neem hem 's middags ook wel eens niet mee, hangt van zijn dag af en hoe energiek hij oogt.

Eind middag voordat ik naar huis rijd houd ik halverwege huis-werk halt in een rustige wijk met veel grote groenstroken waar Bolke en Rein los kunnen, een minuut of twintig, Huette loopt dan aan de riem. Die is nog te onbetrouwbaar in luisteren. 's Avonds gaan Rein en Huette nog uitgebreid mee uit, ca. 40-45 minuten, gewoon hier in de wijk. Rein los, Huette vast. Bolke daarna, een minuut of tien, los, hier in de wijk.

Op vrije dagen is het ritme vaak heel anders.
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik loop iedere ochtend in het donker en dan gewoon over de straat zeg maar dus niet in een gebied, daar is zowiezo de verlichting vreselijk slecht en veel fietsers ook s'morgens, dus ik loop ca een uur door alphen.... ga elke ochtend wel een andere kant op dus afwisseling zat wat dat betreft, kan gelukkig langs veel uitlaatveldjes lopen dus dat is ook wel makkelijk...
als ik thuis kom gaan we ca 45 minuten over de dijk en daar kan Bowie als er geen ijs ligt vaak even lekker los en Tyson ook, die mag nu trouwens ook gewoon los die zal echt niet in de buurt van het water komen en Samara loopt eigenlijk altijd aan de lijn daar ivm vele katten.
Rond de klok van half 8 gaan we nu ca 30 minuten maar als het weer licht is een uur of korter maar dan fiets ik nog even met Bowie....
Afbeelding
josefientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griekse herder

Ongelezen bericht door josefientje »

Gelukkig begin ik pas om 10 uur dus ik ga om half 10 de deur pas uit. En dan zijn de honden al twee keer uit geweest. Eén keer om 7 uur een snelle p+p ronde in de polder. Sil en Spike los en Willem aangelijnd. Daarna van 8 tot 9 een grote ronde bos, meestal alledrie los, maar de laatste tijd is het erg druk met hazen, knijnen en reeën in het bos en moet Willem dus vast, anders is hij weer een paar uur op zijn eigen houtje aan de wandel. Ik begin dus in het donker en het is licht als ik uit het bos kom. In het donker blijf ik wel op de vertrouwde paadjes, waar ik elk stronkje en kuiltje weet, anders zou ik ook voortdurend gestrekt gaan :mann: . Tussen de middag en 's middags lopen mijn dochters ermee, afhankelijk van weer en wind in polder of bos. 's Avonds krijgen ze weer een wat kleiner rondje bos van mij, in het donker dus. Het was laatst wel even spannen toen er ineens een uil boven Spiky (Chi 3 kg) aan het cirkelen was :N: , die heb ik toen maar even op de arm genomen!
Afbeelding
enjo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ierse setter

Ongelezen bericht door enjo »

Ik loop 's morgensvroeg in het bos, de honden hebben hun lampjes aan. Ik kan zelf heel goed zien in het donker, ik word juist verblind door lampjes of een zaklamp.
Nu de sneeuw allemaal weg is het wel stukken donkerder als met sneeuw.
Afbeelding
rust zacht meissie Joey 19-3-1997 19-11-2010
slaap wel Bereboot 8-9-1997 11-1-2012
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

Als het nog heel erg donker is dan is het bij mij een aanlijnwandeling door het dorp.
door mijn wisselende diensten kan ik toch vaak wel even het bos in waar ik nog geen minuut lopen vandaan woon
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik loop alleen het laatste rondje in het donker. Ik hou de honden dan vast omdat hier geen verlichting is en er nogal wat hazen lopen. Gisteravond liep ik wel in het donker om 18:00 uur omdat Martijn ziek was en toch niet naar behendigheid kon gaan. Dus toen moesten ze ineens toch uitgelaten worden. Toen ging het dus ook meteen mis want ik hoorde honden blaffen dichtbij en zag niks. Mijn honden keken naar een wei met schapen en daar liepen dus honden die ik niet kon zien. Ze waren op de schapen aan het jagen denk ik en er reed een roepende eigenaar met een auto rond op die weg. Ook liep er iemand die heel hard ging schreeuwen ineens vlak bij mij. Ja, dat vind ik dus ook eng want wat gebeurd er als die honden in het pikkedonker op mij af komen. Of er staat ineens een man die gaat roepen vlakbij en Eva en Cleo schrikken en die man vergist zich in hond? Ik kan mijn honden niet ook loslaten en ik zie niks. Ik zie ze niet eens aankomen en ik zie niemand staan hier.

Dus ik begrijp je dillema prima. Zo had ik een paar maanden geleden dat er ineens 3 mannen midden in de nacht op het strand fietsten. Ik had de honden nog los ook en zag dat ze heel alert werden. Geroepen en aangelijnd en ineens dus op 4 meter afstand stemmen en gedoe. Pfieuwww, dan schrik ik me dus helemaal lam omdat daar werkelijk nooit iemand is normaal gesproken :eek:
Afbeelding
Ceseman
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Zwitserse Witte herders

Ongelezen bericht door Ceseman »

Ik loop 's ochtends vroeg in het donker zo'n anderhalf uur met de honden in een natuur-recreatiegebied.
Ik kom 1 man tegen met een Vizsla, en dat is de enige.
Nou heb ik witte honden, kan ze dus onderscheiden, maar ze blijven ook bij me in de buurt, dus niet zo'n probleem.
Ik ga niet in het bos lopen omdat ik daar zelf helemaal niks zie èn met het feit dat mijn honden in het donker nog waakser zijn, vind ik dat zelf niet prettig.

Nu in de winter loop ik rond 7.00 u 's ochtends. In het voorjaar en 's zomers vaak rond 5.00 u.
Nou begin ik in het voorjaar en de zomer vaak ook vroeg, ja en dan schiet de lange wandeling er wel eens bij in. Maar ik zorg altijd dat ik minimaal 4 ochtenden in de week een lange wandeling kan maken. De andere ochtenden moeten ze zich behelpen met een wandeling van een half uur door de wijk.
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Ik vind in de schemering / donker buiten zijn met de honden eigenlijk best wel fijn. Het is dan rustig en stil en daar houd ik wel van. (Heb het dan over de avond en nacht, ik ben niet zo'n vroege vogel :wink: ).
Ik zie zelf bijzonder weinig (nachtblind) maar ken de weggetjes hier in de polder en het park heel goed én heb een zaklamp bij me én de honden dragen banden met lampjes; ik wil namelijk wel weten waar ze uithangen :wink: .
Wat ik ook nog wel eens doe: een stukje rustig fietsen langs de rivier, terwijl de honden langs het water scharrelen. Voordeel is dat als ik op de fiets ben, de honden altijd dicht bij me in de buurt blijven. Op een of andere manier lijkt het feit dat ik op de fiets zit het 'roedelgevoel' te versterken. :19:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik had in Schoorl hetzelfde probleem. Het bos was stikdonker, en dat vond ik gewoon echt belabberd lopen. Dus dan deden we een aanlijn ronde door de wijk voordat ik moest werken. Maar dat was toendertijd nog nooit een hele dag (dat ik werkte dan bedoel ik).
Hier werk ik nu wel soms een hele dag (met pauze tussendoor, zo ben ik nu 2 uur vrij, vanochtend gewerkt, en vanmiddag ga ik weer), maar hier bof ik ontzettend dat er twee verlichte losloopparkjes zijn. Daar loop ik dan dus een uur voordat ik ga werken, ben ik super blij mee :ok:
Afbeelding
StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

mijn vriend laat ze ochtends en avonds uit.. los..

ik laat ze middags uit.. roxy los storm aan de lijn.. die luisterd namelijk niet zo goed naar mij als naar mijn vriend
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Ik heb ook een wat slechte ervaring in het donker. Ging vaak naar grasvelden toe 's avonds. Bram ineens weg. Ik was doodsbang dat hij geschrokken was ofzo, of was gaan jagen en bij een weg terecht was gekomen. Ik roepen roepen. Blijkt er een garage te staan (in the middle of nowhere!!), echt nooit gezien. Ik hoor piepen. Dus ik denk 'o nee hij zit vast in een val'. Echt doodsbenauwd was ik. Bleek het uit de garage te komen. Ik er in. Zie ik Bram direct achter de deur in een gat staan. Helemaal zielig. Poten gebroken dacht ik. Ik hem er uit gehesen. Begint hij direct weer te rennen als ik hem neerzet. Achter de konijnen aan. Nou, daar ga ik dus nooit meer lopen in het donker. Doodeng.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Rami schreef:Ik vind in de schemering / donker buiten zijn met de honden eigenlijk best wel fijn. Het is dan rustig en stil en daar houd ik wel van. (Heb het dan over de avond en nacht, ik ben niet zo'n vroege vogel :wink: ).
Ik zie zelf bijzonder weinig (nachtblind) maar ken de weggetjes hier in de polder en het park heel goed én heb een zaklamp bij me én de honden dragen banden met lampjes; ik wil namelijk wel weten waar ze uithangen :wink: .
Wat ik ook nog wel eens doe: een stukje rustig fietsen langs de rivier, terwijl de honden langs het water scharrelen. Voordeel is dat als ik op de fiets ben, de honden altijd dicht bij me in de buurt blijven. Op een of andere manier lijkt het feit dat ik op de fiets zit het 'roedelgevoel' te versterken. :19:

Geldt ook voor mij.
Ik loop tussen kwart voor zes-zes uur 's ochtends een uur met de honden. In een hondenuitlaatgebied dat ook een eco-zone is. Dus echt pikkedonker. Maar ik ken het gebied op m'n duimpje, al hebben mijn honden geen halsbanden met licht. Cody heeft een rinkelende penning aan zijn halsband en aangezien hij de lichtvoetige tred heeft van een troep dronken zeelui, hoor je de penning al op een halve km afstand. Kyra en Lyndie zijn aan de witte kraag/poten makkelijk op afstand te zien en alleen Lisa is tricolor is wat lastiger. Maar die blijft graag bij de roedel, dus is dat ook geen probleem.
Op het laatste stuk naar huis rond een uur of zeven kom ik wel eens iemand tegen, maar ook dat is sporadisch.
's Avonds om een uur of 11 loop ik ook nog een drie kwartier in het donker, ik vind het helemaal geen probleem.
Ik kan me nl. niet voorstellen dat iemand een vrouw met vier honden gaat lastigvallen, zelfs niet als het om lassie's gaat :wink: .
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

O nee, maar ik vind het ook niet eng dat ze mij iets aandoen. Ik vind het eng dat ik het idee heb minder controle te hebben. Ik zie het allemaal niet goed en de honden kunnen veel meer hun eigen gang gaan. Ik zie hun lichaamshouding niet eens, dus zie ook niet wanneer Bram achter een fazant aan wil of wanneer Izzie iets verdachts ziet.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik ging (hoef nu niet zo vaak in het donker te lopen, maar komt wel weer) vaak fietsen. Worden de honden toch lekker moe van en ik kan ze gewoon aan de lijn houden. Wel de honden even goed verlichten(en reflectiemateriaal), zodat het voor automobilisten duidelijk is dat je breed fiets omdat er iets naast je loopt. Met Kay (die natuurlijk nog niet zo lang naast de fiets loopt) ging ik ook wel eens naar de voetbalvelden (hier aan rand van wijk) of ander overzichtelijk veldje en dan even bal gooien. Ik ben zelf nachtblind en loop dus niet erg graag in het bos hier als het donker is. Ook niet met een zaklamp en lichtjes aan de honden.
Afbeelding
Rami
Zeer actief

lieke schreef: Ik kan me nl. niet voorstellen dat iemand een vrouw met vier honden gaat lastigvallen, zelfs niet als het om lassie's gaat :wink: .
Dat speelt trouwens bij mij ook mee, ik ben niet bang. Bill is in het donker erg beschermend en waarschuwt als er iets is wat hij niet vertrouwt.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Rami schreef:
lieke schreef: Ik kan me nl. niet voorstellen dat iemand een vrouw met vier honden gaat lastigvallen, zelfs niet als het om lassie's gaat :wink: .
Dat speelt trouwens bij mij ook mee, ik ben niet bang. Bill is in het donker erg beschermend en waarschuwt als er iets is wat hij niet vertrouwt.
hier heb ik er maar één mee, Maar DuCain dwingt wel behoorlijk respect af :N: , dus die angst heb ik nooit gehad,
wel met gladheid en mist dat er misschien heel plotseling iets voor mijn neus zou kunnen staan wat ik niet heb zien aankomen, en dat ik dan echt op mijn snufferd zou belanden :Q:
Rami
Zeer actief

Zoek stok! schreef:O nee, maar ik vind het ook niet eng dat ze mij iets aandoen. Ik vind het eng dat ik het idee heb minder controle te hebben. Ik zie het allemaal niet goed en de honden kunnen veel meer hun eigen gang gaan. Ik zie hun lichaamshouding niet eens, dus zie ook niet wanneer Bram achter een fazant aan wil of wanneer Izzie iets verdachts ziet.
Nou, als de honden ver van me vandaan zouden lopen, zou ik 't ook niet prettig vinden. Maar ze blijven in de buurt, ik kan ze zien en horen en ik kan ze met mijn stem (en stukjes gedroogd vlees :wink: ) goed bij me houden. Alleen Silka doe ik wel aan de riem als er een weg in de buurt is of zo. Ze jaagt niet of nauwelijks meer, maar mocht het eens gebeuren wil ik niet dat ze gevaar loopt (of een gevaarlijke situatie veroorzaakt).
Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Vlakbij m'n huis is een parkje dat voor een deel verlicht is. Daar laat ik Eeb gewoon los, met een knipperend Hema-fietslampje aan haar tuig. Ze gaat dan wel ver weg maar door dat lichtje zie ik waar ze is, en ik loop zelf op een verhard pad. Ze is heel gehoorzaam, niet wegloperig, en goed met honden en mensen. Dus het is geen probleem, gelukkig.
Maar ik zal blij zijn als het weer langer licht is!
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Chicoahua
Zeer actief
Mijn ras(sen): chihuahua/shih-tzu
Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door Chicoahua »

wij werken allebeide 38 uur, maar wisselende diensten, ik ga om half 2 en om kwart over 3 is mn partner thuis dus dan kan prima
het kom heel af en toe welleens voor dat wij allebeide om 6 uur vertrekken en kwart over 3 thuis zijn maar dan vraag ik mn moeder even langs te wippen, maar hij slaapt liever en merkt niet eens dat we weg zijn geweest :D en daarna gaan we vaak met hem fietsen en met dit weer einde wandelen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”