En het aanleren van de 'zitfluit', nog mee wachten? Of tegelijkertijd met het aanleren van het 'zit' commando (zijn we nog mee bezig) ook de rolfluit gebruiken (nog niet op afstand natuurlijk

Moderator: moderatorteam
Zo zou ik het ook doen.En Moon,ge(mis)bruik Dante als het kan;Mirto kan een heleboel mede van hem leren.Veenmug schreef:Komfluit wordt vaak al bij de fokker getraind in combinatie met eten krijgen. Lijkt me ook de snelste manier van belonen.
Zitfluit altijd als volgt geleerd. Eerst het mondelinge commando "zit" . Wanneer dat er echt goed inzit "fluit" en direct "zit". Op een gegeven moment komt voor de hond de reactie: zitfluit wordt toch gevolgd door "zit" dus maar meteen bij de fluit zitten.
Echter er zullen wel meer wegen naar Rome leiden.
Mvg Veenmug
Met de zitfluit dus en dat gebaarEnnath schreef:En de stop fluit?
Hoe doen jullie die?
Gelukkig heeft idd de fokker het zo gedaan, en ben ik mee verder gegaan. Maar ik ben (natuurlijkVeenmug schreef:Komfluit wordt vaak al bij de fokker getraind in combinatie met eten krijgen. Lijkt me ook de snelste manier van belonen.
Zitfluit altijd als volgt geleerd. Eerst het mondelinge commando "zit" . Wanneer dat er echt goed inzit "fluit" en direct "zit". Op een gegeven moment komt voor de hond de reactie: zitfluit wordt toch gevolgd door "zit" dus maar meteen bij de fluit zitten.
Mvg Veenmug
Ik heb het ook zo gedaan.Marjoleine schreef:Wij doen het zoals Veenmug (zowel kom als zit), maar we gebruiken wel bij het commando altijd een handgebaar.
Dat kun je dan later uitbouwen naar zitten op afstand in combi met de zitfluit.Met de zitfluit dus en dat gebaarEnnath schreef:En de stop fluit?
Hoe doen jullie die?
Dat is trouwens de hand omhoog (borsthoogte in het begin, op afstand evt iets hoger) en met de handpalm naar de hond toe gekeerd.
Met dat probleem zit ik dus niet.ranetje schreef:Ik heb het ook zo gedaan.Marjoleine schreef:Wij doen het zoals Veenmug (zowel kom als zit), maar we gebruiken wel bij het commando altijd een handgebaar.
Dat kun je dan later uitbouwen naar zitten op afstand in combi met de zitfluit.Met de zitfluit dus en dat gebaarEnnath schreef:En de stop fluit?
Hoe doen jullie die?
Dat is trouwens de hand omhoog (borsthoogte in het begin, op afstand evt iets hoger) en met de handpalm naar de hond toe gekeerd.
De stopfluit en zitfluit is bij mij hetzelfde.
Door het eerst in te trainen als de hond naar me toe komt en hem op de eerste korte afstand meteen iets lekkers toe te gooien (net over de kop heen) heb ik het afstoppen aangeleerd met het snoetje naar mij toe.
Op basis daarvan leer ik daarna het afstoppen als de hond van me weg rent.
Omdat ze de gewoonte hebben naar me te kijken draaien ze om en gaan daarna zitten (ik geef daar een handgebaar bij).
Dan kan je een volgens commando geven.
Maar ik heb wel eens gedacht dat dat niet altijd handig is.
Zoals het hondje van Veenmug.
Dat moety wel gaan zitten op de fluit, maar eigenlijk het wild nakijken om bij een goed schot weten waar hij moet zijn om te apporteren.
Hoe werkt dat Veenmug?
Heb je De Drie Karakters van Anke Bogaerts?Ennath schreef:Voor mij moet die stop fluit gewoon "geen beweging en wachten" zijn.
Voor mijn part op zijn kop terwijl hij zijn oor krabt.![]()
Zo'n doodstop deden mijn BC's ook maar dat was via een heel andere (veel langere) route aangeleerd.
Het is de bedoeling dat Iantho maar een paar dingen "echt goed" in de kop krijgt.
En "stop" is daar één van.
En met een fluit omdat hij twee verschillende bazen heeft.
Met twee verschillende nuances .... dan is het wel fijn dat de paar "levensbelang" dingen wel volkomen gelijk en neutraal zijn.
Maar als het goed is zit dat kom-commando op de fluit er goed in.Moon schreef: Maar ik ben (natuurlijk) heel erg bezig met het hierkomen. Het bekende; op de hurken (als Mirto kijkt), naam roepen, armen wijd en als hij aan komt hollen 'hiieeeer'. Nu vraag ik me af of ik in deze opbouwfase ook de fluit steeds zal gebruiken, of dat ik dit afwissel met het mondelinge commando
. Bij Dante heb ik het fluitcommando er nooit zo goed in gekregen als het commando met de stem . Vandaar dat ik zo doorvraag, ik wil het bij Mirto er wél goed in conditioneren
![]()
Inmiddels zijn de volgende signalen voor haar het teken om te gaan zitten: mondeling zit, fluitcommando zit, opgaand wild, schot en handgebaar.ranetje schreef: Zoals het hondje van Veenmug.
Dat moety wel gaan zitten op de fluit, maar eigenlijk het wild nakijken om bij een goed schot weten waar hij moet zijn om te apporteren.
Hoe werkt dat Veenmug?
Nee ... andere tak van hondensportranetje schreef:Heb je De Drie Karakters van Anke Bogaerts?Ennath schreef:Voor mij moet die stop fluit gewoon "geen beweging en wachten" zijn.
Zo'n doodstop deden mijn BC's ook maar dat was via een heel andere (veel langere) route aangeleerd.
Het is de bedoeling dat Iantho maar een paar dingen "echt goed" in de kop krijgt.
Met twee verschillende nuances .... dan is het wel fijn dat de paar "levensbelang" dingen wel volkomen gelijk en neutraal zijn.
Daar staat de manier in waarop ik het heb aangeleerd.
Werkt goed en vrij snel
Goh stom zeg dat ik daar zelf niet op komMarjoleine schreef:Maar als het goed is zit dat kom-commando op de fluit er goed in.Moon schreef: Maar ik ben (natuurlijk) heel erg bezig met het hierkomen. Het bekende; op de hurken (als Mirto kijkt), naam roepen, armen wijd en als hij aan komt hollen 'hiieeeer'. Nu vraag ik me af of ik in deze opbouwfase ook de fluit steeds zal gebruiken, of dat ik dit afwissel met het mondelinge commando
. Bij Dante heb ik het fluitcommando er nooit zo goed in gekregen als het commando met de stem . Vandaar dat ik zo doorvraag, ik wil het bij Mirto er wél goed in conditioneren
![]()
Als ik Orpa fluit (in het nest geleerd dus) is het alsof ze tegen een muur loopt, ze stopt echt metéén en draait zich om en komt voor.
Als ik haar met de stem roep wil ze nog wel eens overdenken waarom ik dat wil.![]()
Ik zou dus gewoon de fluit gebruiken en dat stemcommando er aan toevoegen.
Waarom vind je het belangrijk dat hij op de stem goed komt als hij de fluit beheerst?
Mijn ervaring (en ik doe het al een hond of acht zo) is dat de stem vanzelf groeit als de fluit er maar in zit.
Ja ik misbruik Dante al regelmatigmarian* schreef:Zo zou ik het ook doen.En Moon,ge(mis)bruik Dante als het kan;Mirto kan een heleboel mede van hem leren.Veenmug schreef:Komfluit wordt vaak al bij de fokker getraind in combinatie met eten krijgen. Lijkt me ook de snelste manier van belonen.
Mvg Veenmug
En wanneer is het handig om daarmee te beginnen? Eerst 'de zit' op stemcommando aanleren? Of al gelijk de rolfluit daarbij gebruiken (dus nog niet op afstand)?ranetje schreef:Ik heb het ook zo gedaan.Marjoleine schreef:Wij doen het zoals Veenmug (zowel kom als zit), maar we gebruiken wel bij het commando altijd een handgebaar.
Hoe doen jullie die?
De stopfluit en zitfluit is bij mij hetzelfde.
Door het eerst in te trainen als de hond naar me toe komt en hem op de eerste korte afstand meteen iets lekkers toe te gooien (net over de kop heen) heb ik het afstoppen aangeleerd met het snoetje naar mij toe.
Op basis daarvan leer ik daarna het afstoppen als de hond van me weg rent.
Omdat ze de gewoonte hebben naar me te kijken draaien ze om en gaan daarna zitten (ik geef daar een handgebaar bij).
Dan kan je een volgens commando geven.
Maar ik heb wel eens gedacht dat dat niet altijd handig is.
Zoals het hondje van Veenmug.
Hoe werkt dat Veenmug?
Ik heb een iets andere training gehad dan VeenmugMoon schreef:En wanneer is het handig om daarmee te beginnen? Eerst 'de zit' op stemcommando aanleren? Of al gelijk de rolfluit daarbij gebruiken (dus nog niet op afstand)?
Dat oogcontact zoeken is natuurlijk hartstikke goed, maar bij het stuiteren van de dummy of het klinken van het schot zitten op de fluit is voor jou en haar niet een onmiddelijk oogcontact toch?Veenmug schreef:Inmiddels zijn de volgende signalen voor haar het teken om te gaan zitten: mondeling zit, fluitcommando zit, opgaand wild, schot en handgebaar.ranetje schreef: Zoals het hondje van Veenmug.
Dat moet wel gaan zitten op de fluit, maar eigenlijk het wild nakijken om bij een goed schot weten waar hij moet zijn om te apporteren.
Hoe werkt dat Veenmug?
Eigenlijk gewoon geleerd zoals ik ook bij de overgang van “zit”naar “fluit”omschreef.
Gewoon lekker bij je in de buurt laten scharrelen evt lange lijn en dan zitfluit. Niet doen 2 of 3 grote stappen en je corrigeert. Afstand vergroten. Dan onverwacht dummy bij haar langs laten stuiteren(nabootsing opgaand wild) en meteen zitfluit, vervolgens schot zitfluit. Zoveel mogelijk begeleid door handgebaar. Bij mij hand naast mijn gezicht. Voor “down” op navelhoogte.
Loop wel eens met beide handen vol dus fluitcommando alleen moet voldoende zijn. Handgebaar is nu al voldoende om te gaan zitten. Ze let meestal behoorlijk op me dus ideaal ivm stilte in het veld.
Hopelijk een beetje duidelijk.
Mvg Veenmug
Ps. na het afstoppen zoekt ze wel snel even oogcontact zodat ze ook met handgebaar uitgestuurd kan worden
Had in deze zin ws. het woordje "en" beter kunnen vervangen door "of". Afhankelijk van de situatie zal ze door een ervan gaan zitten en wachten op een vervolg commando hetzij bv. apport, hier, de opdracht om door te jagen.(Dus ook het opgaan van een haas zou voor haar zit moeten betekenen. Helaas toch nog wel eens de fluit als extraatje nodig)ranetje schreef: Inmiddels zijn de volgende signalen voor haar het teken om te gaan zitten: mondeling zit, fluitcommando zit, opgaand wild, schot en handgebaar.
Bedankt voor het hele verhaal Nettieranetje schreef:Ik heb een iets andere training gehad dan VeenmugMoon schreef:En wanneer is het handig om daarmee te beginnen? Eerst 'de zit' op stemcommando aanleren? Of al gelijk de rolfluit daarbij gebruiken (dus nog niet op afstand)?![]()
Ik heb de pup eerst het zitcommando geleerd op stem en gebaar.
De trainer die de introductie gaf op onze toenmalige jachttraining (van Rana) zei dat je bij een afstand onder de 30 meter stemcommando moest gebruiken en boven de 30 meter fluit.
Dat heb ik braaf gedaan![]()
Bij Ita heb ik ook eerst het stemcommando aangeleerd.
Maar ik heb de fluit wel veel sneller bij de training betrokken.
Dus fluit en zit veel vroeger achter elkaar. (Omdat ik met haar op puppyjachttraining zat en omdat ze heel snel op pikte).
Daarna heb ik thuis het eerste stapje van het spelletje van Anke gedaan om af te stoppen.(eerst zonder commando)
Dat was nog in de hele jonge puppytijd tot een maand of 4/5, maar dat is afhankelijk van de snelheid waarmee de hond het oppakt.
En vervolgens heb ik met het stappenplan van Tineke Antonisse de zitfluit geïntroduceerd.
Dat is eerst lopen en dan stilstaan + fluit-en-gebaar en direct daarna "zit"
Daarna, toen ik zag hoe snel ze reageerde op de fluit het stemcommando achterwege gelaten.
Daarna lopen > fluit-en-gebaar en lopen-op-de-plaats
Daarna lopen > fluit-en-gebaar en doorlopen
En vervolgens samen hardlopen en dan fluit-en-gebaar en zelf hard doorlopen.
Vervolgens met het spelletje van Anke naar me toe roepen, snoepje gooien en direct daarna weer de beweging maken om snoepje te gooien > fluiten-en-gebaar > en dan het snoepje gooien.
Daarna ben ik op steeds grotere afstand de stopfluit gaan oefenen als ze van me af liep.
Heel handig is om in het begin een natuurlijke scheiding (pad/gras of stoep/straat o.i.d.) te gebruiken om saf te stoppen.
Dan is de kans groter dat ze direct stoppen dus de kans op succes is groter.
Ik heb dus de gewone puppytraining + de vorige jachttraining + Anke Bogaerts + Tineke Antonisse gecombineerd
Het ging erg snel op de korte afstand.
Het uitbreiden van afstanden heb ik heel geleidelijk gedaan.
Bij Ita nog niet extreem ver.
Daar lenen zich de meeste terreinen waar ik met haar loop niet zo voor.
Ik moet toch kunnen zien wat ze doet en in de bosjes is dat lastig
Moon schreef:Ik heb trouwens nóg een vraagje (nu ik toch bezig ben). Gebruik jij hetzelfde fluitsignaal voor allebei de honden? Want vanmiddag wilde ik Dante influiten toen ik me bedacht dat ik dan niet zeker wist of Mirto ook zou komen (die was aan het spelen met een andere pup). En omdat ik zoals ik eerder zei, op safe wil spelen met hem, durfde ik de fluit niet te gebruiken. Hoe heb jij dat gedaan?
Is voor elke tak bruikbaar als je maar goed leestEnnath schreef:Nee ... andere tak van hondensportranetje schreef:Heb je De Drie Karakters van Anke Bogaerts?Ennath schreef:Voor mij moet die stop fluit gewoon "geen beweging en wachten" zijn.
Daar staat de manier in waarop ik het heb aangeleerd.
Werkt goed en vrij snel![]()
Ik ga er eens op zoek naar
Dacht dat ik het zo omschreven had.Felix schreef:Zou het gewoon stap voor stap doen, dus commando voor commando .. Alstie in ene twee of meer commando's moet gaan aanleren, kan dat mischien alleen maar verwarring in het spel brengen
Oei die Vitabydevries schreef:Ik ga ook even mee lezen. Ik gebruik hetzelfde fluitsignaal voor Vita en Marlotta.
Maar Vita loopt de kantjes er een beetje af :N: die heeft echt iets van, jij hebt wel iets
beters om op te letten ik doe mijn eigen dingetje. Marlot roep ik vaak voor met naam
en dat gaat tot nog toe prima. Als Vita er niet bij is doe ik het ook met fluit. Straks leert
ze van haar grote voorbeeld oh fluiten die zijn er om te negeren. Vita gaat dus ook in de
heropvoedingIk hoorde zelf van een puppyeigenaar dat hun grote Bracco sinds
de pup er is soms wel een uur weg is :N: zo bont maakt Vita het gelukkig niet![]()
Zitfluit doe ik ook met stem handgebaar en fluit. Wachten bij de stoep stem en fluit. Gaat best
al aardig. Nu nog zit op afstand, we beginnen maar in de tuin.
groet Brigitte
Weer een aantal handige tips; bedankt Nettieranetje schreef:Moon schreef:Ik heb trouwens nóg een vraagje (nu ik toch bezig ben). Gebruik jij hetzelfde fluitsignaal voor allebei de honden? Want vanmiddag wilde ik Dante influiten toen ik me bedacht dat ik dan niet zeker wist of Mirto ook zou komen (die was aan het spelen met een andere pup). En omdat ik zoals ik eerder zei, op safe wil spelen met hem, durfde ik de fluit niet te gebruiken. Hoe heb jij dat gedaan?
![]()
Dat is inderdaad een hele lastige.
Ik heb het als volgt gedaan:
Als Ita speelde met een andere hond en ik moest Rana terughalen dan riep ik Rana op stem.
Dus naam + commando "hier".
Als ik verder wilde lopen en Ita speelde met een andere hond, dan haalde ik Ita op, speelde even met haar en als beloning voor het even spelen een koekje en nam haar mee aan het lijntje.
Vervolgens kon ik dan Rana influiten als het nodig was. Naam + fluit
Het fluitje voor Ita (inderdaad hetzelfde als voor Rana anders raak ik zelf de kluts kwijt) oefende ik vooral als ik even alleen met haar buiten was.
Of als ze bij elkaar waren en de kans groot zou zijn dat ze op de fluit beiden zouden komen.
Toen Ita wat ouder werd en het blijf commando kende, zette ik ze naast elkaar in zit en dan riep ik ze een voor een bij naam + fluit of naam + "hier" afhankelijk van de afstand.
Degene die kwam werd beloond en degene die netjes bleef zitten werd op die "blijf plek" ook beloond.(vriendelijk terugbrengen naar de blijf plek als ze niet blijft zitten)
Ze weten nu dat als ik alleen fluit zonder naam, dat ze beiden verwacht worden.
Als ik eerst een naam zeg + fluit komt degene die genoemd is.
Het gaat niet vlekkeloos, maar we komen al een heel eind
Brigitte pas op bij Vita.!
Als je haar te veel laat gaan geef je haar een te zelfstandige (hoge) positie en zal ze steeds vaker door de fluit lopen en de overige commando's worden ook een beetje zozo.
Dat is een fout die ik heb gemaakt, waardoor Rana er ook de kantjes afliep.
Een goede kennis van mij (GT) bevestigde naderhand dat zoiets er heel gemakkelijk in sluipt.
Als je in huis oefeningetjes doet is het handig om de oefening eerst met de oudste hond te doen, daarna met de pup en vervolgens nog even bevestigen bij de oudste hond.
Zo houd je de controle beter.
Nee hoor, heb je geen hulpje voor nodigbydevries schreef:Marlot zit ook op puppyklasje en ik geloof dat het de bedoeling was om de hondjes vooruit te sturen
naar paaltje dan de zitfluit en dan krijgen ze daar de beloning. Maar ja om dat thuis te oefenen moet
je een hulpje hebben.