Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Inventarisatie kanker en leefomstandigheden: update!

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Inventarisatie kanker en leefomstandigheden: update!

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Voor mijn opleiding complementaire geneeswijzen bij dieren doe ik onderzoek naar leefomstandigheden van honden en het al dan niet ontstaan van kanker. Het is een inventarisatie aan de hand van een vragenlijst, die ik het liefst ingevuld zou zien door eigenaren van honden met, en eigenaren van honden zonder kanker. Ook eigenaren van overleden honden worden dringend gevraagd om de enquete in te vullen.

Invullen kan via deze link: http://www.studentenenquete.nl/vragen/i ... 71&lang=nl
Update: invullen hoeft niet meer, zie update enkele postings hieronder!!

Schroom vooral niet de link te verspreiden onder iedereen die je kent met een hond..
Ik hoop dat jullie me willen helpen, in dat geval alvast bedankt :wink:
Laatst gewijzigd door Moniek B. op 21 okt 2010 21:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Re: Onderzoek kanker

Ongelezen bericht door Madelief »

Ik mis wel een tamelijk essentiele vraag....Hoe is/was de hond toen er kanker werd gediagnosticeerd? Of lees ik daar overheen?
Als ik namelijk invul dat onze flatcoat kanker kreeg zul je waarschijnlijk niet snel vermoeden dat ze 12 was en nog op een maand na 16 geworden is.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Ik snap je vraag, maar voor het onderzoek doet het er niet toe (hoe gek dat misschien klinkt) hoe lang de hond nog geleefd heeft na de constatering van... Het gaat erom om te kijken of er een relatie bestaat tussen hoe de hond geleefd heeft tot het moment dat de tumor is ontstaan. Wat er daarna is gebeurd, is onderzoekstechnisch, niet belangrijk voor het doel wat ik met de enquete voor ogen heb.

Wel fijn om te horen dat je Flatje het nog zo lang volgehouden heeft. Charly (mijn Flatje) helaas niet; die heeft maar 8 jaar mogen worden....(en inspiratie voor dit onderzoek..)
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

hij loopt vast bij mij, zegt steeds dat ik 2 vragen niet heb beantwoord die verplicht zijn. dan doe ik dat en blijf ik die melding krijgen.

(mijn flatje is overigens 7 geworden)
Afbeelding
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:hij loopt vast bij mij, zegt steeds dat ik 2 vragen niet heb beantwoord die verplicht zijn. dan doe ik dat en blijf ik die melding krijgen.

Hmm... welke vragen zijn dat?? Is raar. Misschien dat ie nu beetje oververhit raakt omdat er meerdere mensen aan het invullen zijn?
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Hutsje schreef:hij loopt vast bij mij, zegt steeds dat ik 2 vragen niet heb beantwoord die verplicht zijn. dan doe ik dat en blijf ik die melding krijgen.

bij mij net zo.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

Ingevuld!
Ik vind het erg interessant en heb me aangemeld voor de uitkomsten van je onderzoek.
Bij de vragen over gedrag vond ik het soms lastig kiezen, omdat het gedrag vanaf dat mijn hondje kanker had, nogal af week van het gedrag gedurende zijn leven ervoor (ging geleidelijk).
Misschien zou je Johan de Vos of de Korte Akkeren eens kunnen mailen of zij klanten willen vragen de enquete in te vullen?

Ben overigens ook benieuwd wat je er mee wilt aantonen, aangezien ik zelf ook naar verbanden heb gezocht. Voeding, vaccinaties en eerste levensfase (van mijn herplaatser). Eventueel ook rasgroep denk ik?
Ondanks dat mijn hondje er sinds vorige maand niet meer is, blijft dit onderwerp me bezighouden (mn in de VS, waar onderzoek en ervaring veel verder is)

Succes met je onderzoek :ok:
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

de vraag of er gezinsverandering is geweest tot 12 jaar en de vraag daarna
Afbeelding
yuki
Zeer actief

liep ook een paar x vast net, maar gewoon ff wachten dan is het document vlgs mij aan het laden?

Esther
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

yuki schreef:liep ook een paar x vast net, maar gewoon ff wachten dan is het document vlgs mij aan het laden?
Dat denk ik ook.. ik heb het nog een keer geprobeerd maar bij mij deed ie het wel. Soms duurt het inderdaad even voordat ie een antwoord pakt en dan kan zijn dat het nog niet helemaal verwerkt is en geeft ie aan dat je nog verplichte vragen moet antwoorden.

Voor wie het dus vastloopt (hoop dat het er niet teveel zijn.. :scratch: ): even wachten of later proberen?
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .

Ongelezen bericht door jip007 »

ik probeer het morgen nog een keer , heb 3 hondjes die zijn overleden aan kanker 4 , 5 en 6 jaar :(
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

jip007 schreef:ik probeer het morgen nog een keer , heb 3 hondjes die zijn overleden aan kanker 4 , 5 en 6 jaar :(
:roos:
Het is een k-ziekte...
Zou voor de inventarisatie wel fijn zijn als het morgen lukt.

Ik ga ook naar bed, kan geen vragenlijst meer zien :eek:
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

Nou niet vastgelopen hier dus lijst is onderweg :wink:
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Jullie zijn geweldig :cheer: :E:
Binnen 12 uur al bijna 30 reacties... da's meer dan ik gehoopt had!
Maar heb er wel een heleboel nodig hoor; hoe meer mensen invullen hoe beter maar ik ben superblij met jullie medewerking :ok:
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

Zal het straks invullen voor je, 3 honden verloren aan kanker :( Demi 7 jr, Donja net 7 jr en Calsey 1 week 3 jaar....
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
arwen-elza
Actief
Mijn ras(sen): duitse herders

Ongelezen bericht door arwen-elza »

bij deze ook ingevuld en opgestuurd. Elza verloren aan acute leukemie op bijna 4-jarige leeftijd. :(
Jolanda, Daico

Elza 02-11-2003 / 25-10-2007
Arwen 12-11-2002 / 08-07-2015
Doyle 01-07-2007 / 18-09-2019
Kyra 01-07-2012 / 03-08-2021
Daico 01-07-2018 / 01-03-2022

Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Ik heb het ingevuld, maar moet er wel bij zeggen dat onze hond die aan kanker is overleden een hond was met dwerggroei, mentale achterstand daardoor, totaal geen contact met onze andere honden en heel weinig contact met ons. Daarbovenop zou ze maar 1 jaar oud worden en is ze er uiteindelijk 6 geworden. Dus sommige dingen zullen niet echt representatief zijn, maar ik heb het erbij gezet dat het over een schipperke gaat met dwerggroei. :wink:

Ik zal het ook even invullen voor de 4 andere honden die ik nu heb en vroeger gehad heb. :wink:
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Heb m voor Osa ingevuld ( lymfeklierkanker )
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

Ingevuld ......... Beauty (flatcoated retriever) overleed toen ze net 8 jaar was aan kanker :(
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

heb het ingevuld, heb een jack die een tumor had en kanker heeft... en hij doet het gelukkig nog steeds :cheer:
Afbeelding
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Ik ga hem ook invullen!
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

:devil: :devil:

Uitgerekend dit weekend hebben de mensen van de website besloten onderhoud te plegen waardoor de enquete er even uit ligt. Ze hadden me beloofd dat het hooguit drie kwartier zou duren, maar inmiddels heb ik al wat mailtjes gehad van mensen die er niet in kunnen en dat al 1,5 uur geleden... :tong:

Dus: als je nog in wilt vullen (graag! :pffff: ) en je krijgt een witte pagina.. Wil je het alsjeblieft morgen of zo nog een keer proberen???? Dank :mrgreen:

Ben ik blij dat ik tussendoor al wel resultaten opgeslagen heb.. als ze het ding niet weer aan de praat krijgen was mijn werk in elk geval niet voor niets
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Hij doet het weer :E:
(hopen dat het zo blijft...)

Dus wie nog niet ingevuld heeft, maar wel wil (doe maar :pffff: ); het kan weer!
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
yuki
Zeer actief

wat is de sluitingstermijn?
Ik kreeg al te horen van iemand dat hij problemen had met openen, en wilde graag meedoen, aangezien hij ook recent zijn hondje moest afgeven.

Esther
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Ik loop tegen diverse vragen aan die ik echt niet kan beantwoorden. Of door de stelligheid of juist door het gebrek daar aan :19: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Liesbeth schreef:Ik loop tegen diverse vragen aan die ik echt niet kan beantwoorden. Of door de stelligheid of juist door het gebrek daar aan :19: .
Jammer dat het voor jou niet lukt... Het moet soms wel enigszins stellen zijn of juist niet; anders is het qua analyse van data zo'n karwei dat het bijna niet te doen is. Dat is het lastige met dit soort enquetes..
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Bijna een jaar laten, maar: met uitkomsten van de inventarisatie...

Bijna zevenhonderd mensen vulden een uitgebreide vragenlijst in over hun hond. Ruim 200 van hen hadden te maken (gehad)met een hond met kanker. Als gedragstherapeut was ik ook met name benieuwd naar de relatie tussen stress, karakter, opvoeding en kanker. Maar ook over voeding, levensgeschiedenis en vaccinaties werden vragen gesteld.
Op een aantal vlakken zijn er duidelijke verschillen naar voren gekomen tussen honden met en honden zonder kanker.

Zo lijkt er een verband te zijn tussen karakter en kanker. In de groep honden met kanker waren er meer honden die door de eigenaar werden omschreven als makkelijk. Dat wil zeggen; geen problemen met andere honden, makkelijk in de bench kunnen, weinig stress of frustratie en geen angst. In eerste instantie een opmerkelijke uitkomst, maar bekeken vanuit de visie van complementaire behandelwijzen niet eens zo heel raar. Daar is het één van de meningen dat mensen met kanker vaak ook introverte mensen zijn die hun emoties niet zo snel laten zien aan de buitenwereld. Zo zou je ook “makkelijke” honden kunnen bekijken. Als dieren die zich niet snel uiten en zich makkelijk aanpassen aan de omgeving en eigenaar. Betekent dat nu dat elke makkelijke hond kanker krijgt en elke hond met kanker makkelijk is? Vanzelfsprekend niet. Bij het ontstaan van kanker spelen veel meer factoren een rol, waaronder erfelijkheid. Maar het verband is zeker opmerkelijk te noemen en het zou mooi zijn als hier verder onderzoek naar werd gedaan.

Voeding en vaccinaties kwamen ook duidelijk naar voren binnen de inventarisatie. Zo lijkt er een verband te zijn met verse voeding. In de groep honden zonder kanker zaten meer honden die verse voeding kregen dan in de groep honden met kanker. En in de groep honden met kanker zaten ook aanzienlijk meer honden (dan in de groep zonder kanker) die veelvuldig (5 keer of vaker) gevaccineerd werden.

De uitkomsten van de inventarisatie zijn de basis van een boek dat hopelijk (bij voldoende voorinschrijvingen) uitgegeven gaat worden. Mocht je interesse hebben, pb me gerust!!

Met: heeeeel erg veel dank aan iedereen die de enquete ingevuld heeft! :E:
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Re: Inventarisatie kanker en leefomstandigheden: update!

Ongelezen bericht door ranetje »

Heel veel succes met je boek Monique :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
yuki
Zeer actief

Moniek B. schreef: Zo lijkt er een verband te zijn tussen karakter en kanker. In de groep honden met kanker waren er meer honden die door de eigenaar werden omschreven als makkelijk. Dat wil zeggen; geen problemen met andere honden, makkelijk in de bench kunnen, weinig stress of frustratie en geen angst. In eerste instantie een opmerkelijke uitkomst, maar bekeken vanuit de visie van complementaire behandelwijzen niet eens zo heel raar. Daar is het één van de meningen dat mensen met kanker vaak ook introverte mensen zijn die hun emoties niet zo snel laten zien aan de buitenwereld. Zo zou je ook “makkelijke” honden kunnen bekijken. Als dieren die zich niet snel uiten en zich makkelijk aanpassen aan de omgeving en eigenaar. Betekent dat nu dat elke makkelijke hond kanker krijgt en elke hond met kanker makkelijk is? Vanzelfsprekend niet. Bij het ontstaan van kanker spelen veel meer factoren een rol, waaronder erfelijkheid. Maar het verband is zeker opmerkelijk te noemen en het zou mooi zijn als hier verder onderzoek naar werd gedaan.
Volgens bepaalde onderzoeken (veelal bij mensen gedaan) bestaat de theorie dat het ook te maken kan hebben met een hoger HPA? HPA staat voor hypofyse-bijnieras en dit is bij mensen (of honden) die onder stressvolle omstandigheden zijn opgegroeid de hypothese voor het werkingsmechanisme voor stressgevoeligheid.
Bepaalde stressgevoeligheden zijn toegenomen, deze honden reageren heftiger op stress, hun afweerapparaat komt heviger in beweging bij stress. Dit heeft als voordeel dat hun reactie op "aanval"sneller en adequater op gang komt, en de evenwichtige rustige honden volgens vermelde theorie een sloom afweerapparaat hebben???

Ik vind in ieder geval het punt "karakter" dusdanig interessant omdat de andere 2 duidelijk naar voren gekomen punten, slechts bevestigen wat ik al vermoedde, dit punt is tegenstrijdig, aangezien er veel theorien zijn dat kanker ook door grote mate van stress veroorzaakt wordt (ongeacht bij mensen of dieren) wat door dit onderzoek dan weer ondermijnd wordt, tenzij een van de andere theorieen kloppen :idea:

Esther
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

yuki schreef:
Moniek B. schreef: Zo lijkt er een verband te zijn tussen karakter en kanker. In de groep honden met kanker waren er meer honden die door de eigenaar werden omschreven als makkelijk. Dat wil zeggen; geen problemen met andere honden, makkelijk in de bench kunnen, weinig stress of frustratie en geen angst. In eerste instantie een opmerkelijke uitkomst, maar bekeken vanuit de visie van complementaire behandelwijzen niet eens zo heel raar. Daar is het één van de meningen dat mensen met kanker vaak ook introverte mensen zijn die hun emoties niet zo snel laten zien aan de buitenwereld. Zo zou je ook “makkelijke” honden kunnen bekijken. Als dieren die zich niet snel uiten en zich makkelijk aanpassen aan de omgeving en eigenaar. Betekent dat nu dat elke makkelijke hond kanker krijgt en elke hond met kanker makkelijk is? Vanzelfsprekend niet. Bij het ontstaan van kanker spelen veel meer factoren een rol, waaronder erfelijkheid. Maar het verband is zeker opmerkelijk te noemen en het zou mooi zijn als hier verder onderzoek naar werd gedaan.
Volgens bepaalde onderzoeken (veelal bij mensen gedaan) bestaat de theorie dat het ook te maken kan hebben met een hoger HPA? HPA staat voor hypofyse-bijnieras en dit is bij mensen (of honden) die onder stressvolle omstandigheden zijn opgegroeid de hypothese voor het werkingsmechanisme voor stressgevoeligheid.
Bepaalde stressgevoeligheden zijn toegenomen, deze honden reageren heftiger op stress, hun afweerapparaat komt heviger in beweging bij stress. Dit heeft als voordeel dat hun reactie op "aanval"sneller en adequater op gang komt, en de evenwichtige rustige honden volgens vermelde theorie een sloom afweerapparaat hebben???

Ik vind in ieder geval het punt "karakter" dusdanig interessant omdat de andere 2 duidelijk naar voren gekomen punten, slechts bevestigen wat ik al vermoedde, dit punt is tegenstrijdig, aangezien er veel theorien zijn dat kanker ook door grote mate van stress veroorzaakt wordt (ongeacht bij mensen of dieren) wat door dit onderzoek dan weer ondermijnd wordt, tenzij een van de andere theorieen kloppen :idea:
Ik denk eigenlijk dat stress ook een van de veroorzakende factoren is hoor. Maar ik had niet de middelen om chronische stress te meten. Incidentele stress kan wel dmv cortisol-metingen bijv. maar voor chronische stress is veel meer nodig. Sterker nog; er zijn ook veel wetenschappers die zeggen dat "we" dat nog niet kunnen meten in het lichaam.

Mijn visie is dat een deel van de honden die makkelijk zijn voor de eigenaar, wel stress ervaren (van bijvoorbeeld alleen zijn, omgang met andere honden, angst etc) maar die om wat voor reden dan ook niet uiten. Of omdat ze simpelweg niet zo in elkaar steken (karakter-technisch dus) of omdat wij als eigenaar zo'n invloed hebben op de honden dat de hond het niet (meer) laat zien. Hij past zich aan aan zijn omgeving.
Het zou zo mooi zijn als dat nog eens verder onderzocht zou worden of mijn hypothese daaromtrent ook klopt...
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”