Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wie kan wat doen bij zijn/haar hond

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

chrico
Zeer actief

Wie kan wat doen bij zijn/haar hond

Ongelezen bericht door chrico »

Nav een ander topic vroeg ik mij iets af.
Wie kan welke handeling doen bij hun hond en dan bedoel ik de reactie die de hond geeft op de persoon die iets doet (en dan heb ik het niet over kinderen :wink: ).

Als er nood aan de man is:
Kunnen wij beide de etensbakken weghalen of iets eetbaars uit de bek trekken.
Kan ik bij beide wonden alleen verzorgen en manlief mag dat alleen bij Kito zonder mijn aanwezigheid.
Heb ik moeite om een boze Kito weer gerust te stellen terwijl manlief daar geen moeite mee heeft maar dat weer juist met Nikan heeft.

Wie heeft er voorbeelden waar ik nu even niet op kom.
Het is dus het verschil wat honden maken wie er iets zou kunnen doen of maken jullie honden geen onderscheid. Hier is duidelijk de 1 van manlief, de ander van mij. In het dagelijks leven merk je er weinig van maar net op cruciale momenten merk je wie er meer invloed heeft op een hond.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1

Re: Wie kan wat doen bij zijn/haar hond

Ongelezen bericht door Mit »

Bij ons is dat verschil ook heel goed merkbaar. Niet met alle dingen want ik kan héél veel doen bij Quasar (wondjes verzorgen, in zijn etensbak komen, als hij iets heeft wat niet mag kan ik mijn hand in zijn bek steken om het af te pakken). Dit soort dingen kan Lars ook bij Tsuki en toch is er verschil. Ik kan álles bij Tsuki en veel bij Q en bij Lars is het andersom. Bovendien merken we al aan het mee naar buiten gaan en het reageren op stemmen dat Tsuk aan mij hangt en Q aan Lars.
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Daar kan ik kort over zijn: bij Billy kan ik alles, partner bijna alles :wink:, vreemden niets! :ugh:
Silka: ik alles, partner alles, vreemden bijna alles.

En alles is dan idd: vacht/wondverzorging (ook vervelende, pijnlijke dingetjes), alles rondom eten/speeltjes, dingen afpakken etc..
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Bij ons is er ook duidelijk verschil, ik kan veel meer bij mijn jack dan dat mijn vriend kan...
Ik kan als het moet alles bij mijn dieren, alleen als het niet moet zoek ik het ook niet op, voornamelijk bij mijn jack, en dan heb ik het over dingen als iets uit hun bek halen, bak weghalen, kluif afpakken...
Wonden verzorgen, temperaturen is geen probleem bij geen van 3.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

In principe kan ik bij allebei alles( hoewel we bij Gil nog wel aan het trainen zijn ,
bij DuCain kan mijn partner ook bijna alles, bij Gil niet.
wondverzorging ,oren schoonmaken , nagels knippen doe ik allemaal.
en ja ik kan ook ( volle)bakken weghalen en voer afpakken mocht het nodig zijn,
terwijl ze allebei als pup redelijk ( zeg heel erg ) de neiging hadden hun voer met hand en tand te verdedigen :N:
en nu dus niet meer en dat heb ik niet af geleerd door te pas en te onpas dit soort dingen uit te vreten, maar door ze vertrouwen te geven in mij :Q:
pilugor

Ongelezen bericht door pilugor »

ik kan bij mijn honden alles, mijn man kan waarschijnlijk wel alles maar dan moet ik er wel bij zijn.
als ik er niet bij ben hoeft ie niets te proberen maar dat durft hij dan toch niet. :mrgreen:
(ze krijgen ook geen bot-werk of wat dan ook als ik er niet ben ivm verstikking)
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik kan alles bij de honden doen. Marye ook denk ik. Marcel zal het wat lastiger hebben met Izzie omdat hij niet goed weet hoe het aan te pakken.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
chrico
Zeer actief

Rami schreef:Daar kan ik kort over zijn: bij Billy kan ik alles, partner bijna alles :wink:, vreemden niets! :ugh:

En alles is dan idd: vacht/wondverzorging (ook vervelende, pijnlijke dingetjes), alles rondom eten/speeltjes, dingen afpakken etc..
En als je er bij bent?
Bijv bij een DA. Wie heeft er dan meer invloed op de honden?
Want dat is op zich ook raar hier. Als ik met de honden naar de DA ga dan laten zij zich gewoon helpen, hoe pijnlijk de behandeling ook is. Als manlief erbij is en ze vasthoud word er een drama gemaakt, door beide. Moet er wel bij zeggen dat hij meelij heeft als de hond iets mankeerd en eerder geneigd is toe te geven aan iets wat ze niet leuk vinden dan ik. Ik heb zoiets van wat moet dat moet, even tanden op elkaar.
Hij mag bijv al niet meer mee naar show want als hij het idee heeft dat de hond zich niet vermaakt gaat hij gewoon een discussie aan met de keurmeester. Niek was pup en moest nogmaals lopen en hij zegt gewoon, als je het nu nog niet gezien heb dan ben je geen goede keurmeester en liep niet de opgegeven opdracht want Niek was moe volgens hem :smile:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

Ik kan alles doen bij alle 4.. Ceño laat niks toe door vreemden en zal dan ook bijten, de meiden kunnen veel bij hem maar absoluut geen handelingen waarbij hij onder "dwang" iets moet, voeten kijken, tanden, dat soort dingen, dan zal hij ook bijten of snappen.
Voer en dat soort dingen kunnen we alle drie van ze afnemen
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Bij Beau kan alleen ik alles doen. Zelfs het eten laten staan van Jeda als zij het niet gelijk opeet, ben ik er niet twijfelt hij niet om het gewoon op te eten. Jeda is wat makkelijker, als je maar overdreven vriendelijk doet bij bijvoorbeeld het zalven van haar oren anders denkt ze dat je boos bent op haar. Voerbakken weghalen of botten afpakken is bij beide geen probleem mocht het nodig zijn.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Wij kunnen beiden alles doen. Ik moet toegeven dat ik ook erg van het 'niet zeuren, 't moet gewoon, klaar.' ben.
Als ze een wond aan hun poot hebben dan moet die gewoon even in de biotex en dan wil ik daar geen gezeur over.
Tuurlijk stribbelt de een meer tegen als de ander maar uiteindelijk gebeurd het gewoon wel.

Het is alleen wel zo dat ik bijv. veel beter met Bikkel zijn gedrag om kan gaan als Frank. Ik blijf rustiger. Ik denk dat ik meer voor elkaar kan krijgen bij Bikkel dan Frank.

Een vreemde zou denk ik niet zomaar Bikkel kunnen behandelen indien nodig. Hij zal bijten. Hij is wat dat betreft heel wantrouwend en heeft echt maar 1 baas.

Hera is heel gemakkelijk, daar kan iedereen alles bj doen. Ze vind het niet leuk maar zal niet bijten. Die loopt ook zo met de DA mee zonder mij.

Woopy is ook heel wantrouwend. En kan in zijn angst bijten. Tenzij hij iemand goed kent. Sharmayne zou bijv. prima iets bij Woopy kunnen doen.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Hier geen partner, maar ik kan alles doen bij Tirsa wat moet. Zelfs 'n stukje koekje of zo dat tussen lip en tanden zit waar ze niet bij kan, kan ik even verwijder zodat ze het opeet. Stokjes uit d'r mand pakken, d'r eten wegpakken. Of ze het wil of niet, als dingen gedaan moeten worden, moet dat nu eenmaal en zal ze gewoon even moet doen wat ik wil.
Mit
Zeer actief

Bij de DA maakt het voor Tsuki niet uit. De DA wil wel dat we samen komen met Q; Lars moet hem aan de lijn houden en ik moet schrijlings over zijn nek/rug gaan staan om zijn kop in bedwang te houden indien nodig. De DA is bang :19: :19:
Gelukkig hoeven we maar eens per jaar en hij zit dichtbij dus ik vind het wel best maar ik snap werkelijk niet dat je DA wordt als je bang bent. Ze gaf hem een keer een prik en hij boog zijn kop opzij (ik stond er ook nog voor) en ze vlóóg echt naar de andere kant van de spreekkamer :piew:
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Hier kunnen we beiden alles doen bij de honden indien nodig, bij de da gedragen ze zich ook keurig. Alleen Rock zijn nagels knippen blijft een crime :N:
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

In principe kunnen wij alles bij allebei de honden doen. De honden lijken geen voorkeur te hebben voor een van ons. Wel wil ik niet dat mijn honden in paniek schieten en dus zal ik bepaalde behandelingen vermijden. Zoals laatst met de nagel van Eva. Onder streng toespreken en veel belonen kan ik die alleen best verbinden. Toen ze er echter de hele week last van had kon je er niet meer zomaar aankomen zonder dat ze hem ging wegtrekken en ging piepen. Ook wil ze dan wel happen (niet door hoor) en dus probeer ik te vermijden iets met die nagel te moeten doen.

Onze honden zijn zo klein dat je ze makkelijk alles kan laten ondergaan in de houtgreep als het echt moet. Ze wegen rond de 20 kilo dus echt veel hebben ze niet in te brengen als wij ze goed vastpakken. :wink: Als het moet kan alles, als iets niet perse hoeft doe ik het liever niet.

Dus eigenlijk proberen wij dingen die ze echt niet goed trekken ook niet te doen omdat ik bang ben dat ze dan toch krisis voelen in het vertrouwen dat ze nu wel in ons hebben. Laatst in die andere topic bv de dremel om de nagels te knippen. Dat kan prima, vasthouden en dremelen maar. Toch wil ik dat niet doen. Ik zie beide honden dan met grote ogen vol angst zitten en dan moeten wij de poten vasthouden en de hond in bedwang houden. Zomaar relaxed iets dergelijks ondergaan zit er zowel bij Eva als bij Cleo niet in. Je zou het wel kunnen trainen maar dat is niet nodig want ze hebben nooit te lange nagels.

Eten wegpakken is nooit een probleem geweest bij de honden hier want dat doe ik nooit dus ze kijken me eens vreemd aan en laten het toe. Eva rent er hooguit mee weg buiten als ze een lijkje heeft gevonden want dat wil ik wel altijd afpakken. :smile2:

Dus eigenlijk kan alles wel maar probeer ik toch de zaken zo te regelen dat we nooit echt in krisis raken zodat de honden altijd weten dat wij hoe dan ook niks geks met ze gaan doen. Vreemden kunnen hooguit bij Cleo even iets doen maar uiteindelijk kunnen die niks met onze honden. Eva staat niks toe en Cleo tot hier en niet verder als ze al iets toelaat. Dan raken ze echt in paniek want ze hebben normaal gesproken zelfbeschikking. We hebben ze best wel vrij opgevoed dus ik verwacht dat ze hun mond open trekken als ze denken dat dat helpt. Wij hebben ze nl nooit echt gedwongen of onderworpen met geweld of fysiek. Ze zullen dus ook echt durven protesteren verwacht ik. Zinvol is het niet want ze zijn klein en makkelijk in bedwang te houden door ons :wink: Had ik een kangal gehad dan was deze opvoeding misschien minder omdat ik dan wel een hond had gehad die moeilijk onder bedwang te houden was aangezien ik daar niet aan doe. Maar ik heb dus ook geen kangal :mrgreen:
Afbeelding
Mit
Zeer actief

alm@ schreef: Alleen Rock zijn nagels knippen blijft een crime :N:
Ohja, dat lukt bij Quasar dus ook geen pertinent niet. Hij trekt zijn poten terug, begint heel hoog te gillen en als je probeert hem vast te houden dan flipt hij, gewoon link is dat. Nagels zijn dus ook erg lang, we proberen veel over asfalt te lopen om ze te laten slijten. Schuurblokjes werken ook niet.
Afbeelding
Rami
Zeer actief

chrico schreef:
Rami schreef:Daar kan ik kort over zijn: bij Billy kan ik alles, partner bijna alles :wink:, vreemden niets! :ugh:

En als je er bij bent?
Bijv bij een DA. Wie heeft er dan meer invloed op de honden?
Want dat is op zich ook raar hier. Als ik met de honden naar de DA ga dan laten zij zich gewoon helpen, hoe pijnlijk de behandeling ook is. Als manlief erbij is en ze vasthoud word er een drama gemaakt, door beide. Moet er wel bij zeggen dat hij meelij heeft als de hond iets mankeerd en eerder geneigd is toe te geven aan iets wat ze niet leuk vinden dan ik. Ik heb zoiets van wat moet dat moet, even tanden op elkaar.
Hij mag bijv al niet meer mee naar show want als hij het idee heeft dat de hond zich niet vermaakt gaat hij gewoon een discussie aan met de keurmeester. Niek was pup en moest nogmaals lopen en hij zegt gewoon, als je het nu nog niet gezien heb dan ben je geen goede keurmeester en liep niet de opgegeven opdracht want Niek was moe volgens hem :smile:
Aja, als ik er zelf bij ben dan gaat het wel goed. Hoewel, Bill blijft wel wat onbetrouwbaar. Vooral van vreemde mannen kan hij zeer weinig hebben. Overigens waarschuwt hij wel altijd van te voren. Hij laat het hele scala zien (kop wegdraaien, dan lip optrekken, dan grommen) dus tijd zat om je handen van 'm af te trekken. :wink:
Afbeelding
Mir@n
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mir@n »

Alles bij beiden, maar vooral Gaia laat door mij alles toe.
Bella is iets moeilijker, maar voor haar geldt ook "niet zeuren, dooreten".

Destijds bij de tekkel was 't wel grappig. Was er een vent in de buurt, kon ik het shaken, qua luisteren enzo, maar als er wat was.............. dan toch maar liever 't vrouwtje voor de troost. :hmmm:
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

"Leven is veranderen. Veranderen is loslaten. Loslaten is vrij zijn."
....De doorsnee hond is een fijner mens, dan de doorsnee mens.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik kan alles met beide nhonden, Bas kan alleen van Kiki geen kluif afpakken zonder dat ze daarbij een hels kabaal produceert! :O:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ik kan alles doen bij mn honden

De fokster van Kenji en Ditch kan ook alles bij ze doen, haar dochter trouwens ook.
Nja zowieso bij Kenji en Ditch dan, van Elena ben ik niet zo heel zeker of ik moet erbij zijn....

Of vriendje wat bij de honden kan doen ..... geen id. Hij laat dat soort dingen liever aan mij over heb m goed afgericht :engel:
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Jay
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar

Ongelezen bericht door Jay »

Bij mijn teef mag iedereen alles doen, DA mag ook probleemloos aan de ogen komen, ondanks de nare ervaringen hiermee. Eten weghalen is ook geen probleem en wat ze vast heeft wordt op commando direct losgelaten.

Reu is moeilijker, wij kunnen alles doen, maar we moeten wel zorgen dat we geen onverwachte dingen doen. Eten en kluiven wegnemen kan inmiddels ook, maar leuk vindt hij het niet.
Afbeelding
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Als het echt moet, kan ik alles bij Yla doen.
Ze kan er misschien niet blij mee zijn, maar na enig aandringen van mij/ons laat ze uiteindelijk alles toe.
Afbeelding
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

hier kunnen we alletwee alles bij ze doen , wondjes en nagels verzorgen weet ik niet , dat doe ik altijd , kick vindt dat eng :mrgreen: Het eten is ook geen probleem , kan met mijn hand in de bak als ze eten , of in hun bek , daar wen ik ze al aan als ze nog pup zijn :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

Wij kunnen beide álles bij Cena doen, ze vindt werkelijk alles goed. Ik denk ook dat iedereen alles bij haar mag doen!
Maar... ik mag wel met mijn hoofd op haar komen liggen slapen, Paul niet. Dan gaat ze meteen weg.
RIP Cena :roos:
    maart
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Ik kan eveneens alles doen. Bij Ds zal iedereen hier thuis ook wel alles kunnen doen, en bekenden (dichte familie, veel geziene personen,...) gaan er ook veel mee kunnen doen.

bij Fax gaan er niemand thuis zijn eten kunnen afpakken, ik wel denk ik moest het echt nodig zijn, maar dat heb ik in feite nog nooit getest (en niet van plan ook niet).
    Wondjes verzorgen zou mss moeilijker zijn, niet omdat hij het niet wil, maar omdat hij erg onstuimig is en ze daar niet mee overweg kunnen en bepaalde handigheden missen :F:

Bij de DA duld ik geen gerotzooi/gemiep van mijn honden. OP de tafel zitten en harses toehouden.
    Beide veroeren dan ook geen vin bij manipulatie door de DA.
    chrico
    Zeer actief

Rami schreef:
    Aja, als ik er zelf bij ben dan gaat het wel goed. Hoewel, Bill blijft wel wat onbetrouwbaar. Vooral van vreemde mannen kan hij zeer weinig hebben. Overigens waarschuwt hij wel altijd van te voren. Hij laat het hele scala zien (kop wegdraaien, dan lip optrekken, dan grommen) dus tijd zat om je handen van 'm af te trekken. :wink:
    Mooi is dat he. Hier zijn de waarschuwingen ook heel duidelijk en als je ze ziet en herkend dan heb je tijd zat. Toch merk je vaak dat mensen de signalen niet herkennen ook al zijn het hondenmensen.
    Zo stond mijn vriendin een keer naast het bed terwijl wij erin lagen en Kito heerlijk bij ons lag. Tijdens het praten aait zij kito die aangaf niet aangeraakt te willen worden. Hij maakt eeen geluidje en zij zei, ohhhhhhhhhh wat lief hij knort helemaal. Ik begon te lachen en zei heel droog, als je nu nog 1x je hand naar hem toe doet dan ben je hem kwijt :mrgreen:
    Hij gaf hele andere signalen af dan haar honden. Dat knorren doet hij om ons te zeggen, als jullie niet reageren dan moet ik wel, dus je laatste kans om te helpen anders krijgt zij een snauw. Hij had al een heel scala afgewerkt.
    Dyna, Lulu, Kito, Nikan
    EstherK
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
    Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Wij kunnen allebei alles bij de honden doen.
    Rami
    Zeer actief

chrico schreef:
    Rami schreef:
    Mooi is dat he. Hier zijn de waarschuwingen ook heel duidelijk en als je ze ziet en herkend dan heb je tijd zat. Toch merk je vaak dat mensen de signalen niet herkennen ook al zijn het hondenmensen.
    Zo stond mijn vriendin een keer naast het bed terwijl wij erin lagen en Kito heerlijk bij ons lag. Tijdens het praten aait zij kito die aangaf niet aangeraakt te willen worden. Hij maakt eeen geluidje en zij zei, ohhhhhhhhhh wat lief hij knort helemaal. Ik begon te lachen en zei heel droog, als je nu nog 1x je hand naar hem toe doet dan ben je hem kwijt :mrgreen:
    Hij gaf hele andere signalen af dan haar honden. Dat knorren doet hij om ons te zeggen, als jullie niet reageren dan moet ik wel, dus je laatste kans om te helpen anders krijgt zij een snauw. Hij had al een heel scala afgewerkt.
    Haha, ja, dat is erg herkenbaar! Een vriend van mij is een echte kattenman en hij dacht ook eens dat Billy knorde van geluk toen hij al aaiend en kloppend ongeveer bij Bill in zijn mand ging zitten... :N:

Bij Bill is het trouwns ook nog eens een vaak een kwestie van een soort van onwaarschijnlijkheidsblindheid (want goldens zijn altijd lief :wink: ).
    Zo schuif ik bij kinderen altijd Silka naar voren. Zij is ontzettend tolerant en lief en heel voorzichtig. Ze houdt echt van knuffelen. Maar kinderen willen altijd Billy aaien... :ugh:
    Afbeelding
    samantha!
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Labrador retriever
    Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik kan alles met allebei de honden doen, en de rest van het gezin ook.
    Bij de DA laten ze ook alles toe.
    Ze gaan ook regelmatig mee naar school om van alles te oefenen en dat vinden ze ook prima, ook als mijn medestudenten het doen.
    Afbeelding
    In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
    Maeve
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
    Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Nora is geen probleem, die laat alles toe van iedereen. Nilo laat wel alles toe van mij, van mijn ouders de meeste dingen ook wel, zeker als ik er ook bij ben. Bij vreemden meestal ook wel, maar dat ligt wel aan de manier waarop. Toen we heupfotos lieten maken was hij het er duidelijk niet mee eens. De dierenarts wou hem op zn rug in die bak leggen terwijl ik een andere ruimte in moest. Toen heeft hij wel even moeilijk gedaan, maar dat is meer klieren dan echt proberen te bijten.
    Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”