In principe kunnen wij alles bij allebei de honden doen. De honden lijken geen voorkeur te hebben voor een van ons. Wel wil ik niet dat mijn honden in paniek schieten en dus zal ik bepaalde behandelingen vermijden. Zoals laatst met de nagel van Eva. Onder streng toespreken en veel belonen kan ik die alleen best verbinden. Toen ze er echter de hele week last van had kon je er niet meer zomaar aankomen zonder dat ze hem ging wegtrekken en ging piepen. Ook wil ze dan wel happen (niet door hoor) en dus probeer ik te vermijden iets met die nagel te moeten doen.
Onze honden zijn zo klein dat je ze makkelijk alles kan laten ondergaan in de houtgreep als het echt moet. Ze wegen rond de 20 kilo dus echt veel hebben ze niet in te brengen als wij ze goed vastpakken.

Als het moet kan alles, als iets niet perse hoeft doe ik het liever niet.
Dus eigenlijk proberen wij dingen die ze echt niet goed trekken ook niet te doen omdat ik bang ben dat ze dan toch krisis voelen in het vertrouwen dat ze nu wel in ons hebben. Laatst in die andere topic bv de dremel om de nagels te knippen. Dat kan prima, vasthouden en dremelen maar. Toch wil ik dat niet doen. Ik zie beide honden dan met grote ogen vol angst zitten en dan moeten wij de poten vasthouden en de hond in bedwang houden. Zomaar relaxed iets dergelijks ondergaan zit er zowel bij Eva als bij Cleo niet in. Je zou het wel kunnen trainen maar dat is niet nodig want ze hebben nooit te lange nagels.
Eten wegpakken is nooit een probleem geweest bij de honden hier want dat doe ik nooit dus ze kijken me eens vreemd aan en laten het toe. Eva rent er hooguit mee weg buiten als ze een lijkje heeft gevonden want dat wil ik wel altijd afpakken.
Dus eigenlijk kan alles wel maar probeer ik toch de zaken zo te regelen dat we nooit echt in krisis raken zodat de honden altijd weten dat wij hoe dan ook niks geks met ze gaan doen. Vreemden kunnen hooguit bij Cleo even iets doen maar uiteindelijk kunnen die niks met onze honden. Eva staat niks toe en Cleo tot hier en niet verder als ze al iets toelaat. Dan raken ze echt in paniek want ze hebben normaal gesproken zelfbeschikking. We hebben ze best wel vrij opgevoed dus ik verwacht dat ze hun mond open trekken als ze denken dat dat helpt. Wij hebben ze nl nooit echt gedwongen of onderworpen met geweld of fysiek. Ze zullen dus ook echt durven protesteren verwacht ik. Zinvol is het niet want ze zijn klein en makkelijk in bedwang te houden door ons

Had ik een kangal gehad dan was deze opvoeding misschien minder omdat ik dan wel een hond had gehad die moeilijk onder bedwang te houden was aangezien ik daar niet aan doe. Maar ik heb dus ook geen kangal