Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vachtvraag ruw/lang

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Re: Vachtvraag ruw/lang

Ongelezen bericht door yamie »

LongFields schreef:
yamie schreef:
Nanna schreef:Nou heb ik nog mijn definitie niet :jank:
langhaar geeft plukken haar in huis en ruwhaar niet . :mrgreen:
Nouwwwwww, dat gaat ook niet helemaal op hoor.
Moet je bij mij eens komen kijken, plukken haar zát in huis, en dat is niet van mij of Eric. :smile:
Het is overigens wél altijd onderwol, en geen bovenvacht, wat hier ronddwarrelt. :wink:

het hele jaar door valt bij jou honden de onderwol eruit?
vosse
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Poedels

Ongelezen bericht door vosse »

gyanty schreef:
vosse schreef:
En bijvoorbeeld de Yorkshire of Malthezer dan? Die hebben toch geen onderwol, of klopt dat dus gewoon niet en hebben ze wel degelijk wat onderwol, maar zo weinig dat ze spreken van niet?

Behoren allebei bij de langhaar veel wol. Dus wel wol. Alleen is deze wat langer dan het laagje wol van bijv. ruwharen..
Zoals ik uit mijn eigen geqoute citaat haal, behoren echte maltezers juist toch niet veel onderwol te hebben, maar doordat er zoveel kruizingen mee zijn gedaan hebben steeds meer 'malthezers' (niet raszuiver) veel onderwol???[/quote]

Denk toch echt dat deze ook onderwol hebben, de ras echte. Alleen is deze qua lengte ook vrij lang. En daardoor lastiger te zien in verhouding tot het dekhaar.

De onderwol van ruwharen verharen gewoon het hele jaar door. Mss bij 1 wat meer als bij de ander vergeleken de dikte van het wol. De laekense heeft een aardig wolletje.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

yamie schreef: het hele jaar door valt bij jou honden de onderwol eruit?
Niet alleen als ze geplukt moeten worden in ieder geval. Misschien moet ik ze eens wat vaker gaan borstelen. :oohja: :mrgreen:
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

vosse schreef:
Denk toch echt dat deze ook onderwol hebben, de ras echte. Alleen is deze qua lengte ook vrij lang. En daardoor lastiger te zien in verhouding tot het dekhaar.

De onderwol van ruwharen verharen gewoon het hele jaar door. Mss bij 1 wat meer als bij de ander vergeleken de dikte van het wol. De laekense heeft een aardig wolletje.
Het verschil dekhaar en onderwol bij bichontypes is makkelijk te zien/voelen, wol is pluizig en zacht en de dekharen zijn hard/stug. Als je dan een hond hebt die graying heeft is het nog makkelijker te zien, de dekharen blijven namelijk altijd zwart.

Een langhaar ruwhaar:
Afbeelding
Haren zijn erg hard/stug en zeer droog.
Heeft misschien wel eens een plukbeurtje nodig :wink:
Afbeelding
Dezelfde langhaar ruwhaar met op de achtergrond een hond met bijna geen dekharen, alleen wol (is wel kort gezet). Aan de rechterkant hond met iets meer dekharen. Naast de ruwhaar staat een leeuwhondje 50/50 dekhaar en onderwol. Aan de linkerkant hond in pupvacht.

Maarja hoe je die verschillen echt goed kunt omschrijven tussen langhaar ruwhaar, ik vind een ruwhaar ruwer haar hebben dan een langhaar, de haren zelf zijn ook dikker. Maar dat gata dan weer niet voor alle rassen op :Q:
vosse
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Poedels

Ongelezen bericht door vosse »

Linsey schreef:
vosse schreef:

Het verschil dekhaar en onderwol bij bichontypes is makkelijk te zien/voelen, wol is pluizig en zacht en de dekharen zijn hard/stug. Als je dan een hond hebt die graying heeft is het nog makkelijker te zien, de dekharen blijven namelijk altijd zwart.

Een langhaar ruwhaar:
Afbeelding
Haren zijn erg hard/stug en zeer droog.
Heeft misschien wel eens een plukbeurtje nodig :wink:
Afbeelding
Dezelfde langhaar ruwhaar met op de achtergrond een hond met bijna geen dekharen, alleen wol (is wel kort gezet). Aan de rechterkant hond met iets meer dekharen. Naast de ruwhaar staat een leeuwhondje 50/50 dekhaar en onderwol. Aan de linkerkant hond in pupvacht.

Maarja hoe je die verschillen echt goed kunt omschrijven tussen langhaar ruwhaar, ik vind een ruwhaar ruwer haar hebben dan een langhaar, de haren zelf zijn ook dikker. Maar dat gata dan weer niet voor alle rassen op :Q:
Een bichon behoort weer tot de kroesvachten en is geen langhaar ;)
Idd het leeuwenhondje heeft 50/50 zeg je, te vergelijken met die van een malthezer of york
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Ik ben toch benieuwd naar een overzicht met vachttypes en de bijbehorende rassen. Er zijn zoveel verschillende soorten langhaar in uiterlijke verschijningsvorm. Het langhaar van de collie en sheltie lijkt niet op het langhaar van de diverse spanielsoorten.

Marjolein: inderdaad bedoel ik dat verschil: bearded en lang stokhaar. Is bekend hoe dit vererft ten opzichte van elkaar?
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Heb je hier wat aan Elly*? http://www.showdogs.nl/d_vachtverzorging.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Wat voor antwoord willen jullie hebben dan? Ik dacht dat het rijtje met vachttypes wat ik geqoute had eigenlijk best wel duidelijk was, staat zelfs rastypes bij....... Wat willen jullie dan eigenlijk weten? Want als het dat niet is..... weette ikke ook nie meer :U:
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

gyanty: misschien iets mij iets ontgaan. Er komen elke dag zoveel nieuwe berichten overal, dat ik er wel eens te snel door scroll. ik ga even terugzoeken en ga ook de link van Rosita bekijken.
In ieder geval beiden bedankt.
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Een Briard heeft lang haar en behoort knisperent -vergelijkbaar als bij geitenhaar- aan te voelen. Ze hebben een ondervacht en die ondervacht (wol) dient gekamt te worden. Onderwol is niet zacht. De dekharen staan niet bol en zijn ook niet zacht. De Briard heeft beslist geen haar wat geplukt moet worden. Buiten het kammen/borstelen en ontklitten om is het wenselijk om de haren met rust te laten. Af en toe vind ik wollige plukjes haar, dit kan bestaan uit onderwol eventueel vermengd met wat dekhaar. De oorzaak is meestal dat de hond zich even krabt en richt geen benoemingswaardige schade aan.

Het enige wat regelmatig moet worden onderhouden is het in model knippen van zijn voetjes.

Een Biard heeft dus geen gladde dekharen, haren staan niet bol, hoeft niet geplukt te worden. Als je je Briard tijdig verzorgd behoort het geen pluishondje te zijn.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Volgens de ras standaardt moet een Briard , Bobtail , Schapendoes lang in zijn vacht blijven.
Maar dat wil niet zeggen dat zij niet geplukt kunnen worden.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Wilm@

Een Briard is de stamvader van een Bouvier.

Dit houdt in dat men de Briard heeft ingezet om -na kruizing(en)- uiteindelijk de Bouvier als erkend ras te accepteren. De kruizingen hebben er voor gezorgd dat een Bouvier een plukvacht kreeg en de Briard behield zijn normale lange licht golvende vacht.
Een Bouvier heeft kort en wel plukhaar. Die dien je plus minus elk half jaar te plukken om op die manier de dode haren te verwijderen.

Een Briard heeft lang golvend en knisperent hard haar. Zijn haar pluk je niet, nooit! Voor zover ik de eigenaars en de Briards kent -en dat zijn er intussen al heel wat- is er geen enkele Briard die geplukt wordt. Mijn Briards dus ook niet!

Nu ben ik altijd bereid om iets bij te leren en als je hier even de rasstandaard wilt plaatsen waarin verteld wordt dat de Briard geplukt dient te worden, zou ik je daar dankbaar voor zijn. Veel -zowel die van de Vereniging als van de Club en ook de buitenlandse- rasstandaardvoorschriften heb ik al gelezen voordat ik mijn eerste Briard kocht....ik wil altijd graag weten waar ik aan begin voordat ik een hond in huis haal...en nergens lees ik dat een Briard geplukt moet worden.
Dus: een Briard met lang golvend haar wordt niet geplukt.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Maar het kán wel, Wilma.

Wanneer een Briard zich in mijn salon vervoegt en de baasjes zijn niet bereid om regelmatig te kammen en borstelen, niet van plan om het, tegen betaling, door mij te laten doen dan zijn mijn keus eerst uitwollen en kortplukken zijn, voor ik hem foeilelijk kaal moet gaan scheren....
bouvierpoedel
Zeer actief

Eerst even goed lezen voordat je als een bok op de haverkist zit.
hahah
Ik zeg KAN en niet MOET.
En dat de rasstandaard zegt lang laten.

Maar zoals Rosita zegt.
Niet iedere honden eigenaar wil of kan zijn hond bij houden en dan is plukken een mooi alternatief.
En wil je hem weer laten groeien dan is de vacht structuur behouden gebleven.
Wilm@

bouvierpoedel schreef:Volgens de ras standaardt moet een Briard , Bobtail , Schapendoes lang in zijn vacht blijven.
Maar dat wil niet zeggen dat zij niet geplukt kunnen worden.
Ik zit niet op de direct op de haverkist, jij hebt je uitleg te kort gehouden. Ik dacht dat je bedoelde dat een langharige Briard wel geplukt kan worden, en dat lukt/gaat ècht niet. Als je besluit je Briard kort te scheren.... :N: .... en dan zijn vacht te onderhouden dmv van plukken, dan kan het wel. Maar dit las ik dus niet omdat je het over 'lang in zijn vacht moet blijven' had en daarna beweerde dat zij geplukt kon worden.

Ik heb nog nooit een kaalgeschoren Briard gezien en het lijkt mij vreselijk. Zoveel werk is het kammen van zijn vacht nou ook weer niet. Voordat ik mijn eerste Briard in huis nam ben ik eerst even langs langs een aantal trimsalons gegaan. Mocht ik onverwachts ziek worden dan wil ik kunnen terugvallen op een professioneel persoon die mijn honden kan kammen zonder veel schade aan te richten. En jawel, gevonden!

Nu ga ik gokken Rosita, maar, ik had vernomen -nomaals, dit weet ik niet zeker, dat het voor een Briard zijn gezondheid slecht zou zijn om het te scheren? Dan bedoel ik niet zijn vacht maar zijn lichamelijke gezondheid. Weet jij hier meer van? Ik probeer het te omschrijven....een Briard heeft een bepaalde manier om zijn warmte/koelte te regulieren, gebruik tong en voetzolen. Die warmte/koelte afgifte raakt van slag als je de Briard scheert. Hoe ik ook zoek en dat doe ik al heel lang, ik vind hier maar bar weinig infomatie. Mag ik dit hier vragen of is dit niet de juiste topic hiervoor?
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

mag best in dit topic, 't antwoord is kort: flauwekul.

:D
bouvierpoedel
Zeer actief

Wilma.
Lees mijn bericht nu eens goed.
En ook het bericht van Rosita.
Jij maakt er iets van wat helemaal niet geschreven is.

Een geschoren vacht kun je daarna niet gelijk plukken.
Wel andersom.
Een lange vacht kun je plukken .
Een geschoren vacht kan aan kwaliteit in boeten.
En een geplukte vacht niet.
En borstelen of kammen is geen academische opleiding hoor.
Dus dat kan iedere trimmer.
Maar om de juiste behandeling/trimtechniek te geven op sommige vachten kan niet iedereen.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Wilma denkt volgens mij dat als je een vacht plukt, die vacht helemaal kort wordt. Dat is natuurlijk niet zo.

Maar als ik met mijn stabij in de rui naar Rosita ga (wanneer kun je, ik heb er weer een), dan ontwolt zij die vacht en plukt het overtollige haar, met haar bekende technieken.
Ik waag mij daar niet aan, ieder zijn vak ;)

Zij plukt dan dus mijn stabij.
Mijn halflangharie stokhaarhond.
Daar wordt het geen korthaar van. Het wordt ook geen geschoren halflanghaar.
Het wordt gewoon een hond die meteen door de rui heen is en van overtollig haar af is (en daarmee ik ook).
En ik laat dat doen omdat ik niet wil dat de kwaliteit van de vacht terugloopt, maar omdat ik wel van dat haar afwil en omdat een stabij in de rui lang en veel haar afgeeft.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Wilm@

Marjoleine schreef:Wilma denkt volgens mij dat als je een vacht plukt, die vacht helemaal kort wordt. Dat is natuurlijk niet zo.

Maar als ik met mijn stabij in de rui naar Rosita ga (wanneer kun je, ik heb er weer een), dan ontwolt zij die vacht en plukt het overtollige haar, met haar bekende technieken.
Ik waag mij daar niet aan, ieder zijn vak ;)

Zij plukt dan dus mijn stabij.
Mijn halflangharie stokhaarhond.
Daar wordt het geen korthaar van. Het wordt ook geen geschoren halflanghaar.
Het wordt gewoon een hond die meteen door de rui heen is en van overtollig haar af is (en daarmee ik ook).
En ik laat dat doen omdat ik niet wil dat de kwaliteit van de vacht terugloopt, maar omdat ik wel van dat haar afwil en omdat een stabij in de rui lang en veel haar afgeeft.
Nee Marjoleine, ik denk niet dat als je een vacht pukt, dat de vacht dan helemaal kort wordt. Ik heb zelf een Bouvier gehad.

Jouw Stabij heeft oa een andere rui cyclus dan mijn Briards. Mijn Briards zitten niet zolang in de rui. Jij schrijft dat je dan van de ruiharen af bent. Als ik af en toe en dan nog in de maanden september en oktober een plukje haar vind, is dat veel! De ondervacht houd ik bij door hem in de winter 1 keer per week en in de zomer 1 keer per twee weken, te kammen en/of te borstelen. Uiteraard verliezen mijn Briards ook hun dode haren maar bij lange na niet zoveel als wat jij omschrijft mbt je Stabij.
Ik weet niet of een Briard die naar een trimsalon gaat om geplukt te worden? Misschien wel om te scheren omdat de eigenaars dan niet hoeven te kammen, maar een Briard zijn vacht plukken komt heel vreemd op mij over.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Wilma:
Rosita Compagner schreef: Wanneer een Briard zich in mijn salon vervoegt en de baasjes zijn niet bereid om regelmatig te kammen en borstelen, niet van plan om het, tegen betaling, door mij te laten doen dan zijn mijn keus eerst uitwollen en kortplukken zijn, voor ik hem foeilelijk kaal moet gaan scheren....
wat begrijp je hier niet aan?
bouvierpoedel
Zeer actief

Dat het in het nederlands is geschreven.???? :lol1:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Wilma+Barca schreef:Jouw Stabij heeft oa een andere rui cyclus dan mijn Briards. Mijn Briards zitten niet zolang in de rui. Jij schrijft dat je dan van de ruiharen af bent. Als ik af en toe en dan nog in de maanden september en oktober een plukje haar vind, is dat veel!
Nou, ik denk eigenlijk dat het enige verschil is dat ik teven heb en jij reuen.
Stabijs ruien ongeveer drie weken, en toevallig hebben mijn honden een zeer sluike bovenvacht die niet uit te borstelen is. Als ik niks doe zit ik drie weken met haren, als ik de boel laat ontwollen en plukken is de rui in één keer klaar.

Als een stabij niet ruit vind je helemaal niets.
Het verschil is dat teven cyclusgebonden ruien en reuen niet.
Maar buiten hun cyclus ruien mijn dames dus gewoon niet. :19:
Oftewel: de vachten zijn zeer vergelijkbaar, alleen hebben jouw honden langer haar en zijn ze bearded. Maar dat is het enige verschil.

Ik ben lui: ik ben liever in één keer van die haren af. Ik krijg pijnlijke handen als ik het zelf doe. Dus ik betaal er een trimmer voor, die heeft ervoor geleerd tenslotte en heeft getrainde handen.
En een trimmer noemt het plukken. Wat is daar moeilijk aan?

@Rosita: ik gok op het woord "plukken".
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Er word dikwijls gezegd dat honden met haar zoals die van mij (leeuwhondje en york kruising) geen ruiperiodes kennen, mijn honden dus wel. Net zoals bijvoorbeeld een labrador verliezen ze bepaalde periodes in het jaar meer haar. Alleen verliezen ze dat haar niet in het huis, maar in hun eigen vacht om het zo te zeggen. Vlak voor de winter en vlak voor de zomer klitten hun vachten enorm hard, dat zijn de momenten dat ze in de rui zijn. Hun vacht word ook zichtbaar dunner. Rui cyclus valt ongeveer hetzelfde als met elke andere hond, alleen verloopt de rui anders en valt minder hard op. Een weekje veel kammen 2 keer per dag en met dunnere kammen dan anders en klaar. Nadien merk ik bij Kai weer meer zwarte harde korte haren door zijn vacht, dat zijn dan de nieuwe haren die door komen. Bij de zachtere haren merk je dat minder omdat die veel dunner zijn en ze zijn grijs.
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

Briard kan je best plukken, evenals een Schapendoes :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”