Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Steenarend als schaapsherder

Hier kun je al je andere foto's kwijt, zoals vakantiefoto's, foto's van je andere huisdieren, natuurfoto's, foto's van enge spinnen, vogels en dergelijke. Alle foto's dus eigenlijk die niet in de normale fotohoek en ook niet in de wandelrubriek thuishoren.

Moderator: moderatorteam

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Steenarend als schaapsherder

Ongelezen bericht door crutz »

of wel, de jacht op wolven in Mongolië mbv steenarenden om zo ook de kuddes te beschermen
" onclick="window.open(this.href);return false;
lianne05
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laika.

Re: Steenarend als schaapsherder

Ongelezen bericht door lianne05 »

He dat was afgelopen of vorige week zondag bij "try before you die" geloof ik, Filemon heeft dat daar gedaan, wat ik eruit begreep worden ze voornamelijk gebruikt voor voedselwinning en niet perse om de kudde te beschermen, ze jagen ook op vossen en ander spul...
Ze halen zo'n vogel met 1 jaar uit het nest om ze te gaan opleiden, met een jaar of 3 worden ze weer vrijgelaten om zich voort te planten...
Was wel intressant om te zien!
Groetjes Lianne
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Normaal gesproken vind ik het prachtig om roofvogels, samenwerkend met de mens, te zien jagen.
Bij deze film kreeg ik echter, enorm medelijden met die wolven.
Hetzelfde gevoel als, toen ik een keer beelden zag van de vossenjacht in Engeland , die vossen die je daar zag waren kansloos tegen de meute honden.

Het lijkt mij, of er hier ook geen ontsnappen mogelijk is voor de wolf, klopt dat?
crutz
Zeer actief
Contacteer:

lianne05 schreef:He dat was afgelopen of vorige week zondag bij "try before you die" geloof ik, Filemon heeft dat daar gedaan, wat ik eruit begreep worden ze voornamelijk gebruikt voor voedselwinning en niet perse om de kudde te beschermen, ze jagen ook op vossen en ander spul...
Ze halen zo'n vogel met 1 jaar uit het nest om ze te gaan opleiden, met een jaar of 3 worden ze weer vrijgelaten om zich voort te planten...
Was wel intressant om te zien!

het is toch meer om de kuddes te beschermen, net als dat het jagen op vossen ook is om de kuddes te beschermen,
er wordt alleen ook op hazen, reeën etc gejaagd met arenden en dat is idd wel voor voedselwinning :wink:
en idd in landen als Mongolië worden ze op oudere leeftijd gevangen, getraind en na enkele jaren weer vrij gelaten (arenden worden circa 60 jr oud), in NL is dat niet mogelijk (ook niet om zo'n vogel te hebben van daar en hem dan daar weer vrij te laten) omdat wildvang hier niet toegestaan is, alles wat je hier hebt moet aantoonbaar in gevangenschap geboren zijn,
wel worden roofvogels de eerste tijd door hun ouders grootgebracht, uilen niet, die zijn als er mee gevlogen wordt echt imprint

@ Renee,
het jagen op wolven is ook voor de arend vrij gevaarlijk, het zal dus ook een geoefende vogel moeten zijn op eerst al kleiner wild (vossen, hazen etc) om hem later eerst op groot wild (reeën, herten) te trainen en daarna kan hij pas dit soort werk aan
Kymarack
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Mechelsche herders

Ongelezen bericht door Kymarack »

wow mooi om te zien. wist niet dat zo sterk zijn die golden eagles.
hoop alleen wel dat dit alleen mag wanneer er een overschot is aan wolven.
Groetjes Bianca Kyra en Mack
lianne05
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laika.

Ongelezen bericht door lianne05 »

Kymarack schreef:wow mooi om te zien. wist niet dat zo sterk zijn die golden eagles.
hoop alleen wel dat dit alleen mag wanneer er een overschot is aan wolven.
Ik vrees dat ze daar geen rekening mee houden in Mongolië
Groetjes Lianne
Kymarack
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Mechelsche herders

Ongelezen bericht door Kymarack »

tja dat dacht ik al, laatst zag ik ook op tv dat er een aantal wolven afgeschoten moesten worden vanwege overschot. dan zie ik liever dit. wat een kracht hebben die Eagles. zou ook wat zijn voor nederland. lopen nu zo veel vossen en reeen in de polder.
Groetjes Bianca Kyra en Mack
Renee1966
Zeer actief

@Crutz
Dus als ik het goed begrijp, kan de wolf zich verdedigen tegen zo'n aanval en zou nog kunnen ontsnappen.
De schoonheid van deze manier van jagen kan ik dan wel zien, het moet niet zo zijn dat de wolf altijd het haasje is.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Kymarack schreef:tja dat dacht ik al, laatst zag ik ook op tv dat er een aantal wolven afgeschoten moesten worden vanwege overschot. dan zie ik liever dit. wat een kracht hebben die Eagles. zou ook wat zijn voor nederland. lopen nu zo veel vossen en reeen in de polder.
je mag in NL alleen met een valk en een havik jagen, andere soorten vogels zijn helaas niet toegestaan (wordt gelukkig wel aan gewerkt)
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

Renee1966 schreef:@Crutz
Dus als ik het goed begrijp, kan de wolf zich verdedigen tegen zo'n aanval en zou nog kunnen ontsnappen.
De schoonheid van deze manier van jagen kan ik dan wel zien, het moet niet zo zijn dat de wolf altijd het haasje is.
Volgens mij wordt er bij een aanval van de wolf op de vogel direct een tweede vogel ingezet. ( zo te zien op het filmpje) dus de wolf krijgt geen kans tot ontsnappen.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Renee1966 schreef:@Crutz
de wolf kan zich wel verdedigen ja, dan is de steenarend "het haasje" je ziet ook bv in het filmpje dat dat bijna gebeurd en dat er een 2de arend bij komt, ook dat is niet zonder risico, want roofvogels zijn nl naar elkaar niet sociaal.....

wat je bv ook ziet bij de hazen jacht is dat de oudere hazen slim zat zijn om te "ontsnappen" de hazen die vaak geslagen worden zijn de jongere en de zwakkere
Renee1966
Zeer actief

Hmmm, dus als de wolf zich verdedigt, komt er een tweede arend bij en is het alsnog einde verhaal voor de wolf.
Ik zal wel een muts zijn, maar dat vind ik zielig. :ugh:
Kijken naar zoiets kan ik eigenlijk alleen, als ik het idee heb, dat er een soort van "gelijke strijd" is.
Zoals zo'n haas, die als hij slim genoeg is, toch weg kan komen.

Ik ga dit filmpje maar niet meer in de herhaling bekijken dan :19:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Renee1966 schreef:Hmmm, dus als de wolf zich verdedigt, komt er een tweede arend bij en is het alsnog einde verhaal voor de wolf.
Ik zal wel een muts zijn, maar dat vind ik zielig. :ugh:
Kijken naar zoiets kan ik eigenlijk alleen, als ik het idee heb, dat er een soort van "gelijke strijd" is.
Zoals zo'n haas, die als hij slim genoeg is, toch weg kan komen.

Ik ga dit filmpje maar niet meer in de herhaling bekijken dan :19:
hou er wel rekening mee dat de wereld daar (in Mongolië) wel wat anders in elkaar zit, die schaapskuddes zijn hun inkomstenbron, kledingbron (warmte in de winter) en voedselbron, die zijn daar van levensbelang, de super zit niet om de hoek.....
als die dus bedreigd worden door wilde dieren zal zo'n herder er alles aan doen zijn kudde te beschermen, dus ook op deze wijze.....Mongolië is HET land van de arenden, ze zijn een groot deel van de cultuur daar.

verder ben je ook in NL als jager (dan ff met het geweer) verplicht "weidelijk" te zijn, dus dat je oa een dier niet onnodig mag laten lijden,
een te zwaar beschadigd wild (of dat nu een haas, vos, wolf oid is) laten lopen en niet uit zijn lijden verlossen is dus niet weidelijk....
Laatst gewijzigd door crutz op 14 jan 2010 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Renee1966
Zeer actief

Ja natuurlijk snap ik dat, ik zeg ook niet dat ze er mee moeten stoppen.
Ik ga er alleen niet meer naar kijken.
Ilupa

Ongelezen bericht door Ilupa »

Voor die lokale bevolking is het noodzakelijk en vind ik het een fascinerend gebruik, maar ik hoop van harte dat dit geen "sport voor de sport"/toeristenattractie wordt want het blijft wel verschrikkelijk dieronvriendelijk. Hoe lang zou het duren voor die arme wolf uiteindelijk dood is? Eerst tegen die arend vechten, dan moeten ze de arend er op een of andere manier afhalen en de wolf dan doodmaken (met geweer?). Verder lopen die arenden ook heel veel kans op letsel, dat kan men duidelijk zien op de beelden. Een wilde arend zie ik zoiets nog niet snel doen en deze getrainde arenden zijn te dom om het risico in te zien.
Wel een knap staaltje overleven door de mensen van ginder.
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Kan d'r niks aan doen en ik snap ook heel goed dat ze bejaagd worden en het nut er van, maar van het wolvenpupje bij 5.30 krijg ik toch een naar gevoel in mijn maag. :(
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Ilupa schreef:Voor die lokale bevolking is het noodzakelijk en vind ik het een fascinerend gebruik, maar ik hoop van harte dat dit geen "sport voor de sport"/toeristenattractie wordt want het blijft wel verschrikkelijk dieronvriendelijk. Hoe lang zou het duren voor die arme wolf uiteindelijk dood is? Eerst tegen die arend vechten, dan moeten ze de arend er op een of andere manier afhalen en de wolf dan doodmaken (met geweer?). Verder lopen die arenden ook heel veel kans op letsel, dat kan men duidelijk zien op de beelden. Een wilde arend zie ik zoiets nog niet snel doen en deze getrainde arenden zijn te dom om het risico in te zien.
Wel een knap staaltje overleven door de mensen van ginder.

als de arend goed zijn werk doet hoeft de wolf niet afgeschoten te worden, als je ze bv ook een ree ziet slaan is dat bijna ter plaatse rust....is het nodig de wolf uit zijn lijden te verlossen dan wordt hij idd zo snel mogelijk afgeschoten,
de vogel is geleerd van zijn "prooi" af te komen voor voer op de handschoen, dus dat is zo gebeurd.....

en het zijn praktisch wilde arenden waar ze in die landen mee werken, ze mogen daar nog aan wildvang doen en de arenden waar ze mee werken worden dan ook op volwassen leeftijd gevangen, getraind en na enkele jaren weer los gelaten om zich weer voort te planten.....

sowieso zijn roofvogels (bijna) altijd (ook die in gevangenschap geboren hier in NL) ouderopfok en geen handopfok
Ilupa

Ongelezen bericht door Ilupa »

crutz schreef:
als de arend goed zijn werk doet hoeft de wolf niet afgeschoten te worden, als je ze bv ook een ree ziet slaan is dat bijna ter plaatse rust....is het nodig de wolf uit zijn lijden te verlossen dan wordt hij idd zo snel mogelijk afgeschoten,
de vogel is geleerd van zijn "prooi" af te komen voor voer op de handschoen, dus dat is zo gebeurd.....

en het zijn praktisch wilde arenden waar ze in die landen mee werken, ze mogen daar nog aan wildvang doen en de arenden waar ze mee werken worden dan ook op volwassen leeftijd gevangen, getraind en na enkele jaren weer los gelaten om zich weer voort te planten.....

sowieso zijn roofvogels (bijna) altijd (ook die in gevangenschap geboren hier in NL) ouderopfok en geen handopfok
Ben toch niet overtuigd hoor... Het is niet omdat ze in het wild geboren zijn dat het daarom normaal is dat een arend een wolf aanvalt die eigenlijk te groot is als prooi. Daar mòet toch een soort training aan vooraf gaan? (Die hopelijk niet al te wreed is voor beide dieren.) Een wilde arend durft zoiets toch niet vermoed ik? Als die wolf eens bijt en hard gaat schudden kan die enorme schade aanrichten. Waarom zou een arend uit zichzelf zo'n risico lopen.
Trouwens: hoe meer filmpjes/info ik hierover vind, hoe meer het erop lijkt dat dit eerder een soort sport is als een noodzaak om te overleven. Er wordt soms zelfs een vos of wolf losgelaten terwijl er een publiek zit te kijken. :neenee:
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Als ik het goed begrijp is dit een ''traditie'' die in ere word gehouden. Vroeger had het nut, kennelijk is het nu sport.

Ik heb er niks mee, in elk geval. Ik vind het geen goed idee om twee roofdieren mekaar te laten afslachten, met alle risico voor beide dieren van dien. En waarvoor.. traditie... Als het nou nog een serieus doel diende... :U:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Foto's Diversen”