Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hondje met dit weer overdag een uur in de auto laten
Moderator: moderatorteam
- Sonnie1983
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
- Aantal honden: 3
Re: Hondje met dit weer overdag een uur in de auto laten
Hier liggen ze overdag buiten, savonds/snachts binnen.
Op training liggen ze hele avond of middag ook aan d epaal of in de auto met achterdeur open.
Volgens mij had alleen de oudste afgelopen zaterdag een beetje koud (beetje trillen in de auto) maar anders nooit. Dus als het weer met trainen -8 a -9 is neem ik wel een dekentje mee waar hij op kan liggen is wat warmer.
Op training liggen ze hele avond of middag ook aan d epaal of in de auto met achterdeur open.
Volgens mij had alleen de oudste afgelopen zaterdag een beetje koud (beetje trillen in de auto) maar anders nooit. Dus als het weer met trainen -8 a -9 is neem ik wel een dekentje mee waar hij op kan liggen is wat warmer.
-
Sandor
2 weken geleden lag mijn doggy in Lapland bij -23 °C buiten met wat hooi te slapen:) elke nacht...
hier slaapt ze nu ook altijd buiten s'nachts
Wat voor hond heb je?
Daar hangt alles vanaf
hier slaapt ze nu ook altijd buiten s'nachts
Wat voor hond heb je?
Daar hangt alles vanaf
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Wel apart dat mensen dan gaan posten dat hun honden 's nachts in de kennel liggen. Als een hond dat gewend is en een dikke wintervacht heeft, kan dat natuurlijk. Maar ik gooi Izzie en Bram toch echt niet in een kennel 's nachts met -10
Een uur in de auto zou ik wel doen.

Linda, Izzie en Bram
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Xena ligt hier voor de kachel maar ligt ook met gemak een dag in de auto met -10 en de klep open. Zij ligt dus niet in de kennel normaal gesproken. Maar ook zij kan wel in de kennel in de schuur als het moet hoor, vacht reageert heel snel.Zoek stok! schreef:Wel apart dat mensen dan gaan posten dat hun honden 's nachts in de kennel liggen. Als een hond dat gewend is en een dikke wintervacht heeft, kan dat natuurlijk. Maar ik gooi Izzie en Bram toch echt niet in een kennel 's nachts met -10Een uur in de auto zou ik wel doen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Jules
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): vuilnisbak
Waar het volgens mij ook nog van afhangt, is het formaat van de hond. De hoeveelheid warmte die hij kan produceren is evenredig met het volume van de hond. De hoeveelheid warmte die hij verliest is evenredig met de oppervlakte van de hond. De snelheid waarmee hij afkoelt is daardoor evenredig met oppervlakte / volume. Als hij zich oprolt heeft hij ongeveer een bolvorm, en dan is die verhouding minimaal. Het oppervlak van een bol is evenredig met het kwadraat van de straal, en het volume is evenredig met de derde macht van de straal. De snelheid waarmee hij warmte verliest is dus evenredig met 1 / straal. Dus hoe kleiner het dier, hoe sneller het afkoelt en hoe meer moeite het heeft om zich warm te houden.
Daarnaast is ook het formaat van de auto van belang. Alleen heeft een auto geen bolvorm, en variëren auto's hoofdzakelijk in lengte maar minder in hoogte en breedte. Als je er van uitgaat dat de auto de vorm van een doos heeft, is de verhouding oppervlakte / volume evenredig met 1/breedte + 1/hoogte +1/lengte. Een grote auto zal dus minder snel afkoelen. Alleen ligt het bij een auto wat ingewikkelder omdat de massa niet homogeen is.
Een kleine hond in een kleine auto zal dus sneller afkoelen dan een grote hond in een grote auto. En dat 2 honden in 1 auto zichzelf warm kunnen houden, wil niet zeggen dat 1 hond dat onder dezelfde omstandigheden ook kan.
Al bij al zijn er zoveel factoren, dat het volgens mij onmogelijk is via internet te voorspellen hoe snel die specifieke hond het koud krijgt. Dan zouden we onder andere moeten weten wat de straal is van je hond in opgerolde toestand
Daarom zou ik aanraden om het proefondervindelijk te bepalen, door je hond in een auto buiten te zetten en elk kwartier te kijken of ie het al koud heeft.
Als ik mijn hond in de auto laat, zet ik de auto bij voorkeur in een parkeergarage omdat de temperatuur daar veel gematigder is. Alleen heb ik wel kans dat mensen zich er mee gaan bemoeien omdat ze denken dat die hond een probleem heeft als ze zit te blaffen. Terwijl ze juist blaft omdat die mensen mijn auto aanraken. Zucht.
Daarnaast is ook het formaat van de auto van belang. Alleen heeft een auto geen bolvorm, en variëren auto's hoofdzakelijk in lengte maar minder in hoogte en breedte. Als je er van uitgaat dat de auto de vorm van een doos heeft, is de verhouding oppervlakte / volume evenredig met 1/breedte + 1/hoogte +1/lengte. Een grote auto zal dus minder snel afkoelen. Alleen ligt het bij een auto wat ingewikkelder omdat de massa niet homogeen is.
Een kleine hond in een kleine auto zal dus sneller afkoelen dan een grote hond in een grote auto. En dat 2 honden in 1 auto zichzelf warm kunnen houden, wil niet zeggen dat 1 hond dat onder dezelfde omstandigheden ook kan.
Al bij al zijn er zoveel factoren, dat het volgens mij onmogelijk is via internet te voorspellen hoe snel die specifieke hond het koud krijgt. Dan zouden we onder andere moeten weten wat de straal is van je hond in opgerolde toestand
Als ik mijn hond in de auto laat, zet ik de auto bij voorkeur in een parkeergarage omdat de temperatuur daar veel gematigder is. Alleen heb ik wel kans dat mensen zich er mee gaan bemoeien omdat ze denken dat die hond een probleem heeft als ze zit te blaffen. Terwijl ze juist blaft omdat die mensen mijn auto aanraken. Zucht.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
De oplossing daarvoor is een plakkaat met uitleg op de auto met grote lettersJules schreef:Als ik mijn hond in de auto laat, zet ik de auto bij voorkeur in een parkeergarage omdat de temperatuur daar veel gematigder is. Alleen heb ik wel kans dat mensen zich er mee gaan bemoeien omdat ze denken dat die hond een probleem heeft als ze zit te blaffen. Terwijl ze juist blaft omdat die mensen mijn auto aanraken. Zucht.
Dan kunnen ze het vanaf afstand lezen
Je kunt allerlei proefondervindelijke testen doen, maar je kunt de hond ook gewoon meteen een jas aantrekken
- Jules
- Vaste gebruiker
Ik denk dat mijn hond die jas op zou eten
En daarna krijgt ze het alsnog koud.
Maar zonder dollen, ik heb proefondervindelijk vastgesteld dat mijn hond in mijn auto in een parkeergarage in de winter het pas na een paar uur koud krijgt. En dat merk ik alleen aan het rillen, want dan wil ze nog steeds niet met me mee naar het kantoor, dus het zal wel meevallen met die kou.
Maar zonder dollen, ik heb proefondervindelijk vastgesteld dat mijn hond in mijn auto in een parkeergarage in de winter het pas na een paar uur koud krijgt. En dat merk ik alleen aan het rillen, want dan wil ze nog steeds niet met me mee naar het kantoor, dus het zal wel meevallen met die kou.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Jules schreef:Ik denk dat mijn hond die jas op zou eten![]()
-
L@nghaar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar
Nilsson heeft ook geen dikke vacht maar die laat ik ook rustig een uurtje alleen in de auto.
Ik zorg wel dat hij wat fleece dekens heeft al was het alleen maar om een lekker nest van te maken.
Ik zorg wel dat hij wat fleece dekens heeft al was het alleen maar om een lekker nest van te maken.

Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
dat is sowieso iets waar ik ze nooit in de auto laat. Het meurt er naar uitlaatgassen, auto's staan veel te dicht op elkaar mocht er iets gebeuren (brand oid). Nee hoor, lekker met trainen in de buurt, zonder stinkende draaiende auto's eromheen.Jules schreef:

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Ik wou zeggen, dat vind ik echt een stinkende meurlucht. Had ze dan ook met dit weer maar in de auto gelaten met wat dekens etc.malinois schreef:dat is sowieso iets waar ik ze nooit in de auto laat. Het meurt er naar uitlaatgassen, auto's staan veel te dicht op elkaar mocht er iets gebeuren (brand oid). Nee hoor, lekker met trainen in de buurt, zonder stinkende draaiende auto's eromheen.Jules schreef:
- Jules
- Vaste gebruiker
Nooit geroken. Maar ja, roker hé.
Een nadeel van buiten vind ik dat de kans groter is dat de auto (en dan ook de hond) wordt lastiggevallen door mensen die niet van andermans spullen af kunnen blijven. Zeg, een stel jongens die het leuk vinden om vuurwerk naar binnen te gooien. En brand, dat kan ook als je hem alleen thuis laat, ik weet niet of het risico in een parkeergarage zoveel groter is.
Een nadeel van buiten vind ik dat de kans groter is dat de auto (en dan ook de hond) wordt lastiggevallen door mensen die niet van andermans spullen af kunnen blijven. Zeg, een stel jongens die het leuk vinden om vuurwerk naar binnen te gooien. En brand, dat kan ook als je hem alleen thuis laat, ik weet niet of het risico in een parkeergarage zoveel groter is.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
boodschappen doen of iets waar ik geen zicht op heb en waar geen andere hondenmensen zijn daar neem ik ze al nooit mee naar toe. Veel te bang dat de auto gejat wordt met honden erin. Alleen naar wedstrijden, trainen etc. Op wedstrijden heb ik er ook niet constant zicht op maar lopen er wel heel veel bekenden, ons kent ons.Jules schreef:Nooit geroken. Maar ja, roker hé.
Ik vind het risico zelf te groot in ieder geval in een parkeergarage en nogmaals de stank van uitlaatgassen is enorm.

- Jules
- Vaste gebruiker
Iemand moet wel flink van de waps zijn om mijn auto te willen hebben - en al helemaal met die hysterische hond erin 
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
tja een blaffende hond in een autokennel; met kennel en al het kanaal in en je hebt een auto... dus nee hoor mij niet gezien.Jules schreef:Iemand moet wel flink van de waps zijn om mijn auto te willen hebben - en al helemaal met die hysterische hond erin
en ja het gebeurd, heb het al een paar keer gehoord. Daarnaast met eigen ogen gezien bij de feestavond van het afgelopen WK in Oostenrijk. Hondenkar met honden erin gejat. De mechelaars gingen teveel te keer en hebben ze losgelaten midden op een 80 km weg, de Duitser was liever en konden ze nog wel gebruiken blijkbaar dus die hebben ze erbij meegenomen. Het zouden je honden maar zijn.

- Jules
- Vaste gebruiker
Triest. Maar zoals ik probeerde te zeggen: Niemand wil mijn auto hebben. Als de hond er niet in zit, zet ik hem niet eens op slot. En soms heb ik de keuze gewoon niet, zoals jij kennelijk wel. Als ik dan moet kiezen tussen mijn auto langs een Amsterdamse gracht of in de parkeergarage van een hotel of bedrijf, dan kies ik voor het laatste.