Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vers vlees
Moderator: moderatorteam
- Car
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Contacteer:
Vers vlees
Graag ontvang ik van jullie advies, want ik weet niet goed hoe ik moet beginnen/starten! Ik geef Teun (onze goldenpup van bijna 12 wkn) Royal Canin juniorbrokken.
Daarnaast wil ik versvoer/vlees gaan geven. Eigenlijk wil ik daar nu mee gaan beginnen. Kan ik beter 1 maaltijd per dag vervangen door vers vlees? Of kan ik het soms wel doen, soms niet? Of beter 1 dag in de week alle maaltijden vers? En hoeveel moet ik dan geven? Teun eet nu 3 maal daags 80 gram brokken, maar de versverhouding lijkt mij anders liggen. Hoeveel vers vlees kan ik per maaltijd geven? En moet ik dat langzaam introduceren of mag ik gewoon meteen een maaltijd brokken vervangen door een maaltijd vlees van .... gram?
Het liefst geef ik een dag in de week vers en wellicht soms een avond ipv een maaltijd. Kan dat?
Ik heb smuldier en net runderhart (vers) gekocht. Ik neem aan dat als ik zo weinig vers voer en dat in combi met de hoofdzakelijk brokken ik een compleet gebalanceerd menu geef? Of moet ik dan nog dingen bijvoeren?
Dus: Hoe kan ik versvlees introcuderen? Hoeveel gram vers vlees geef ik per maaltijd (Teun is nu 12 weken en krijgt normaal 3x80 gram)? Op welke manier kan ik structuur brengen in voornamelijk brokken en soms versvlees?
Daarnaast wil ik versvoer/vlees gaan geven. Eigenlijk wil ik daar nu mee gaan beginnen. Kan ik beter 1 maaltijd per dag vervangen door vers vlees? Of kan ik het soms wel doen, soms niet? Of beter 1 dag in de week alle maaltijden vers? En hoeveel moet ik dan geven? Teun eet nu 3 maal daags 80 gram brokken, maar de versverhouding lijkt mij anders liggen. Hoeveel vers vlees kan ik per maaltijd geven? En moet ik dat langzaam introduceren of mag ik gewoon meteen een maaltijd brokken vervangen door een maaltijd vlees van .... gram?
Het liefst geef ik een dag in de week vers en wellicht soms een avond ipv een maaltijd. Kan dat?
Ik heb smuldier en net runderhart (vers) gekocht. Ik neem aan dat als ik zo weinig vers voer en dat in combi met de hoofdzakelijk brokken ik een compleet gebalanceerd menu geef? Of moet ik dan nog dingen bijvoeren?
Dus: Hoe kan ik versvlees introcuderen? Hoeveel gram vers vlees geef ik per maaltijd (Teun is nu 12 weken en krijgt normaal 3x80 gram)? Op welke manier kan ik structuur brengen in voornamelijk brokken en soms versvlees?
- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Re: Vers vlees
Ik zou beginnen met 1 dag per week een complete kvv.
Die dag geen brokken voeren.
Wat weegt Teun ongeveer?
Die dag geen brokken voeren.
Wat weegt Teun ongeveer?

- Car
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Teun is, maar dat is een gok, morgen weeg ik hem maar even, een kilo of 10.
Is het geen ik hem (smuldier, dat ingevroren vlees) en runderhart (vers, in stukjes bij de supermarkt) goed genoeg? Ik hoorde dat dat niet 'barf' (?) is. Of moet ik ander, rijker vlees geven of zelf nog 'iets' mee doen? Ik ben echt ontzettend groen p dit gebied en snap alle afkortingen ook amper. Wil mij er wel in verdiepen hoor, maar ik zie door de bomen het bos even niet! Lijkt mij fijn voor Teun om ook eens ECHT vlees te eten, gezond ook. Die brokken zijn prima, maar vers voelt op een of andere manier ook erg goed. Ik wil/kan niet volledig vers voeren, het is echt als vervanging van 1 maaltijd of 1 dag in de week inderdaad. Alle tips zijn welkom, zou erg fijn zijn als jullie mij een beetje op weg kunnen helpen!
Is het geen ik hem (smuldier, dat ingevroren vlees) en runderhart (vers, in stukjes bij de supermarkt) goed genoeg? Ik hoorde dat dat niet 'barf' (?) is. Of moet ik ander, rijker vlees geven of zelf nog 'iets' mee doen? Ik ben echt ontzettend groen p dit gebied en snap alle afkortingen ook amper. Wil mij er wel in verdiepen hoor, maar ik zie door de bomen het bos even niet! Lijkt mij fijn voor Teun om ook eens ECHT vlees te eten, gezond ook. Die brokken zijn prima, maar vers voelt op een of andere manier ook erg goed. Ik wil/kan niet volledig vers voeren, het is echt als vervanging van 1 maaltijd of 1 dag in de week inderdaad. Alle tips zijn welkom, zou erg fijn zijn als jullie mij een beetje op weg kunnen helpen!
- Liesbeth
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Ik ben begonnen met in het weekend vers te gaan voeren ipv brok. Nou ja vers, diepvriesvoer
.
Dus door de week brokken en in het weekend diepvries (kompleet) en dat ging heel goed. Niet mengen ofzo, gewoon in plaats van...........
Dus door de week brokken en in het weekend diepvries (kompleet) en dat ging heel goed. Niet mengen ofzo, gewoon in plaats van...........
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- marye
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zou beginnen met 500 gram per dag.
Zou niet een hele maaltijd hart geven.
Liever zou ik een kvv geven (bijv smuldier), maar liever bijv carnibest of bibi, waar compleet op staat.
Zeker bij een pup vind ik de voeding wel nauw komen.
Zelf zou ik geen botten geven aan een hond die grotendeels brok eet en zou daarom voor kvv kiezen.
Zou niet een hele maaltijd hart geven.
Liever zou ik een kvv geven (bijv smuldier), maar liever bijv carnibest of bibi, waar compleet op staat.
Zeker bij een pup vind ik de voeding wel nauw komen.
Zelf zou ik geen botten geven aan een hond die grotendeels brok eet en zou daarom voor kvv kiezen.

- Ceseman
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 Zwitserse Witte herders
Zo heb ik het ook gedaan.Liesbeth schreef:Ik ben begonnen met in het weekend vers te gaan voeren ipv brok. Nou ja vers, diepvriesvoer.
5 dagen in de week brok en de zaterdag en de zondag kregen ze Smuldier Compleet.
Dat uitgebreid naar 4 dagen brok en 3 dagen Smuldier, enz. tot nu iedere dag vers.
- Car
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Dus smuldier-compleet (uit de diepvries bij de supermarkt) is 'goed genoeg' om aan/in alle behoeftes van een opgroeiende pup te voldoen? En daarnaast 6 dagen brokken, zoals hij ook gewend is. IK heb net even op wat sites over kvv/barf gekeken, maar die maken het zo ontzettend moeilijk! Zijn er meerdere variaties van het smuldier compleet of 'maar eentje'? Niet dat dat uitmaakt, want ik wil denk ik (zoals ik er nu over denk) 1 dag vers geven en de rest op brokken.
En hoe bouw je de hoeveelheid maaltijden op? Beginnen met 500 gram dus, verdeeld over 3 of meerdere maaltijden? Kan ik daar bijvoorbeeld zaterdag meteen mee beginnen, zo in een keer? Of moe tik er voor de eerste keren kokend water over gieten? Of kan het prima (ontdooid) rauw?
Sorry voor al mijn onwetendheid..
En hoe bouw je de hoeveelheid maaltijden op? Beginnen met 500 gram dus, verdeeld over 3 of meerdere maaltijden? Kan ik daar bijvoorbeeld zaterdag meteen mee beginnen, zo in een keer? Of moe tik er voor de eerste keren kokend water over gieten? Of kan het prima (ontdooid) rauw?
Sorry voor al mijn onwetendheid..
-
ignit
- Zeer actief
- Contacteer:
100 gram brokken komt overeen met ongeveer 300 gram rauwe voeding - je voert dus ongeveer drie keer zo veel rauw als brokken.
Om te beginnen kun je nooit problemen krijgen als je 15% van de hoeveelheid brokken vervangt door (ongebalanceerde) rauwe voeding. Dat is in jouw geval 15% van 240 gram = 36 gram brokken = ongeveer 110 gram rauwe voeding.
De pup is nog jong en je zou ook in een keer kunnen overstappen op kvv = kompleet vers vlees. Probleem is dan wel dat hij ineens drie keer zoveel eten in zijn kleine maag krijgt.
Dit kan je opvangen door als volgt te voeren:
de eerste week 25% rauw en de rest brokken
de tweede week 50% rauw en de rest brokken
de derde week 75% rauw en de rest brokken
de vierde week 100% rauw.
Ondertussen lees je zo veel als mogelijk over barf en rauwe voeding, te beginnen met Het bottendocument op http://www.hondenforum.nl/plaza/voeding ... 20512.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor je het weet, ben je bezig om de eerste rauwe vleesbotten te voeren en je eerste groentenmix te maken.
Het is allemaal niet zo moeilijk als het lijkt - het is wel belangrijk dat je weet wat je doet als je zelf wilt samenstellen.
Zolang het allemaal nog onduidelijk is, kun je nooit de mist ingaan als je niet meer dan 15% van de brokken vervangt door rauw vlees.
Succes!
Ignit Bekken.
Om te beginnen kun je nooit problemen krijgen als je 15% van de hoeveelheid brokken vervangt door (ongebalanceerde) rauwe voeding. Dat is in jouw geval 15% van 240 gram = 36 gram brokken = ongeveer 110 gram rauwe voeding.
De pup is nog jong en je zou ook in een keer kunnen overstappen op kvv = kompleet vers vlees. Probleem is dan wel dat hij ineens drie keer zoveel eten in zijn kleine maag krijgt.
Dit kan je opvangen door als volgt te voeren:
de eerste week 25% rauw en de rest brokken
de tweede week 50% rauw en de rest brokken
de derde week 75% rauw en de rest brokken
de vierde week 100% rauw.
Ondertussen lees je zo veel als mogelijk over barf en rauwe voeding, te beginnen met Het bottendocument op http://www.hondenforum.nl/plaza/voeding ... 20512.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor je het weet, ben je bezig om de eerste rauwe vleesbotten te voeren en je eerste groentenmix te maken.
Het is allemaal niet zo moeilijk als het lijkt - het is wel belangrijk dat je weet wat je doet als je zelf wilt samenstellen.
Zolang het allemaal nog onduidelijk is, kun je nooit de mist ingaan als je niet meer dan 15% van de brokken vervangt door rauw vlees.
Succes!
Ignit Bekken.
- Car
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Bedankt voor alle tips! In het begin wil ik een dag in de week vlees geven, met jullie tips ga ik aan de slaG!
Net wordt ik mij toch op min vingers getikt dat ik Teun 3 maaltijden per dag geef ipv 4. Ik kreeg het advies van de fokker mee om 3 x daags 80 gram brokken te geven. Ik weet niet beter dus doe dat braaf. Hij eet het altijd helemaal op en komt een kilo aan ongeveer in de week, heeft wel altijd zin/trek/honger in zijn maaltje hoor, dat wel. Maar goed, wordt bijna gekilt hierom en nu vraag ik mij af of ik mij daar wat van aan moet trekken en 4 x daags moet voeren of gewoon de 3 x daags?
Jemig zeg, wordt nog net niet voor dierenmishandelaar uitgescholden. Wat heb je toch voor mensen op de wereld..
Net wordt ik mij toch op min vingers getikt dat ik Teun 3 maaltijden per dag geef ipv 4. Ik kreeg het advies van de fokker mee om 3 x daags 80 gram brokken te geven. Ik weet niet beter dus doe dat braaf. Hij eet het altijd helemaal op en komt een kilo aan ongeveer in de week, heeft wel altijd zin/trek/honger in zijn maaltje hoor, dat wel. Maar goed, wordt bijna gekilt hierom en nu vraag ik mij af of ik mij daar wat van aan moet trekken en 4 x daags moet voeren of gewoon de 3 x daags?
Jemig zeg, wordt nog net niet voor dierenmishandelaar uitgescholden. Wat heb je toch voor mensen op de wereld..
-
Fin
- Zeer actief
Waarom geen middenweg: drie keer dags plus een vierde keer een tussendoortje? Over een week of twee is hij er toch al weer aan toe om terug te gaan naar drie maaltijden, dus om hem nu nog op vier maaltijden te zetten, lijkt me de moeite niet.
Ik ben overigens geen barfer of NRV'er maar ik voer eendagskuikens aan één van mijn katten. 't Is even wennen, maar het is wel een leuke kleine barf-maaltijd voor je pup. Hou je er wel rekening mee dat bij het geven van kvv/vers vlees en brokken tegelijk, je het beter bij geperste brokken kunt houden? Ik voer nu Cavom, je hebt ook Prins of Farmfood. Ik meng Cavom brokken door de kvv heen zonder enige problemen.
Ik ben overigens geen barfer of NRV'er maar ik voer eendagskuikens aan één van mijn katten. 't Is even wennen, maar het is wel een leuke kleine barf-maaltijd voor je pup. Hou je er wel rekening mee dat bij het geven van kvv/vers vlees en brokken tegelijk, je het beter bij geperste brokken kunt houden? Ik voer nu Cavom, je hebt ook Prins of Farmfood. Ik meng Cavom brokken door de kvv heen zonder enige problemen.
-
kiki78
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel
Bedan kreeg als pupje van 8 weken bij de fokker 's morgens en 's avonds brok en tussen de middag yoghurt met een rauw ei. De eerste week hier heeft hij dat ook gehad en daarna was hier de vriezer weer gevuld en is hij over gegaan naar zelf samengesteld en kreeg hij 3 maaltijden per dag. Met ongeveer 12 weken is hij over gegaan naar 2 maaltijden en met 5,5 maanden naar 1 maaltijd per dag. Dus ik zou gewoon 3 keer per dag blijven voeren, tussendoortjes krijgt hij vast al genoeg als je aan het trainen bent.Car schreef:Bedankt voor alle tips! In het begin wil ik een dag in de week vlees geven, met jullie tips ga ik aan de slaG!

- marye
- Zeer actief
- Contacteer:
Caja is met 3 maanden naar 3x per dag gegaan, met 6 maanden na 2x per dag en ongeveer met 9 maanden naar 1x per dag.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Dierenmishandelaar nog wel
Ik heb Fien in één keer overgezet op KVV (wij hebben haar niet zelf gefokt, ze at brok bij de fokker).
Ze krijgt nu drie keer per dag en ze is 3,5 maand.
Als hier de pups weggaan krijgen ze vier maal daags, maar met drie maanden adviseer ik over te zetten op drie maal daags, zeker als ze vers voeren.
Ik heb Fien in één keer overgezet op KVV (wij hebben haar niet zelf gefokt, ze at brok bij de fokker).
Ze krijgt nu drie keer per dag en ze is 3,5 maand.
Als hier de pups weggaan krijgen ze vier maal daags, maar met drie maanden adviseer ik over te zetten op drie maal daags, zeker als ze vers voeren.
- marye
- Zeer actief
- Contacteer:
Caja hebt ik destijds inderdaad ook in 1x overgezet op kvv. Ook zij at toen bij de fokker voornamelijk brok.