Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondenvoer

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Baily&Luna
Zeer actief

Hondenvoer

Ongelezen bericht door Baily&Luna »

Onze Baily (Labrador van 3 jaar) is de afgelopen maanden ineens van 31 kg naar 26,5 kg gegaan.
Terwijl zij dezelfde brokken en hoeveelheid krijgt als anders. Wel hebben we Luna er sinds de zomer bij een Border collie van nu 8 maanden.
we zijn met Baily bij de dierenarts geweest, deze heeft hem onderzocht, bloed geprikt en urine onderzocht.
alles was prima in orde, zijn conclusie was dus dat ze gewoon door de komst van Luna ineens meer energie nodig heeft. Maar volgens ons beweegt ze niet meer als daarvoor maargoed.
de Dierenarts zei dus dat we brokken moesten gaan kopen speciaal voor de sport/werkhond met een hoger energiegehalte.
Zojuist dus bij de dierenwinkel geweest en deze hebben ons het volgende merk aanbevolen:
Bento Kronen Perform (High energy needs)

Nu vroeg ik me af of er hier mensen zijn die ook dit soort voer voeren aan zijn/haar hond?
zoja welk merk voer jij? en waarom?
Ook wil ik natuurlijk het beste voer voor onze Luna Border Collie van 8 maanden.
welke Junior brok zijn jullie erg tevreden over? met alle goede benodigdheden voor een jonge hond?

Natuurlijk wel graag een beetje betaalbaar allemaal :wink:
Alvast bedankt voor de reactie's!
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!
Aantal honden: 1

Re: Hondenvoer

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Bento kronen voeren bij ons op de sport veel mensen en onze club word er ook door gesponserd.

Ik denk dat veel mensen hier op het forum je dadelijk barf aanraden!
Ik heb daar zelf geen verstand van dus kan ik je daar niet mee verder helpen.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Ik zou niet gaan klooien met ander voer voor Baily als je tevreden bent met het voer dat ze nu krijgt, gewoon wat meer voeren.
Ik geef mijn honden diepvries- en versvoer en voer gewoon wat meer of minder al naar gelang hun behoefte, dat geldt voor brokken net zo.
Tja, mbt brokken voor Luna kan ik je geen advies geven. Ik geloof zelf niet zo in puppy- ,adult- , seniorvoer :19: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Baily&Luna
Zeer actief

Liesbeth schreef:Ik zou niet gaan klooien met ander voer voor Baily als je tevreden bent met het voer dat ze nu krijgt, gewoon wat meer voeren.
Ik geef mijn honden diepvries- en versvoer en voer gewoon wat meer of minder al naar gelang hun behoefte, dat geldt voor brokken net zo.
Tja, mbt brokken voor Luna kan ik je geen advies geven. Ik geloof zelf niet zo in puppy- ,adult- , seniorvoer :19: .
Ja de dierenarts zei dat meer voeren geen optie is, aangezien zijn maag gewoon vol zit na de hoeveelheid wat ze hoort te krijgen, maar dat ze dus een brok nodig heeft met een hoger energiegehalte dus.
Hij zei dat de maag op een gegeven moment gewoon vol zit maar dat Baily dus nog een "honger" gevoel houdt, ze was ook steeds meer gefixeerd op eten de laatste tijd.
Ik voer Luna dus inderdaad sinds een maand gewoon brok voor volwassenen, maar de speciaalzaak zei dat ze nog junior moest hebben tot 1 jaar minstens...
vandaar mijn vraag naar welke junior brok jullie zeer tevreden over zijn.
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Nawosh »

Maar een goed gevulde maag gaat niet samen met een hongergevoel en als ze dus nog een hongergevoel heeft, kun je haar naar mijn idee ook gewoon meer geven en kijken of dat resultaat heeft.
Ik heb er ook sinds december een pup/puber bij en merk ook dat, ondanks dat ik niet meer loop met Nawosh, ze toch, doordat ze meer speelt door de dag heen, meer energie verbruikt en hongeriger is.
(maar zij krijgt niet meer omdat ze eigenlijk te dik geworden was :wink: )
Groetjes, Marjan
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Liesbeth schreef:Ik zou niet gaan klooien met ander voer voor Baily als je tevreden bent met het voer dat ze nu krijgt, gewoon wat meer voeren.
Hier sluit ik me bij aan. Ik zou in eerste instantie zo'n 20-30% meer gaan voeren van hetzelfde merk. Je weet nu haar gewicht. Over bijv. 4-6 weken weer even wegen wat dat gedaan heeft. Je zou altijd nog over kunnen stappen op wat anders.
Baily&Luna
Zeer actief

Renske schreef:
Hier sluit ik me bij aan. Ik zou in eerste instantie zo'n 20-30% meer gaan voeren van hetzelfde merk. Je weet nu haar gewicht. Over bijv. 4-6 weken weer even wegen wat dat gedaan heeft. Je zou altijd nog over kunnen stappen op wat anders.
Hadden we al gedaan van te voren... we hebben haar 3 weken een half bakje per week meer gegeven en ze kwam niets aan, ze viel alleen nog maar af.
Een dierenarts zegt zoiets niet voor de lol, als de maag vol zit maar ze krijgt teweinig "energie" bij dan kan een hond evengoed gefixeerd zijn op eten.

Heb helaas nog geen antwoord gehad op de vraag welk voer jullie tevreden over zijn?
heb nu dus bento kronen totdat ze weer op een netjes gewicht zit.
en daarna wil ik dus een goede opvolger voor mijn beide honden...
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Ik ben tevreden over Smuldier en Barf. Daar doen mijn honden het goed op. Worden ze te dik dan krijgen ze minder en vallen ze af dan krijgen ze meer, ik doe alles op het oog.
Afbeelding
Renske
Zeer actief

Baily&Luna schreef:
Hadden we al gedaan van te voren... we hebben haar 3 weken een half bakje per week meer gegeven en ze kwam niets aan, ze viel alleen nog maar af.
Dit is niet de 20-30% extra die ik noemde. Hoeveel extra heb jij gegeven, 5%?
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Ik ben erg tevreden over de combinatie van 's morgens kvv (smuldier en carnibest) en 's avonds Henne brokken.
Ik heb bij mijn eerste bearded collie (die erg mager was en slecht at) Royal Canin brokken gegeven voor actieve
honden maar daar kreeg ze allergische reacties op, haar vacht werd slecht en ze kreeg huidproblemen.
Groetjes, Marjan
Baily&Luna
Zeer actief

Renske schreef:
Baily&Luna schreef:
Dan kun jij dus niet tellen!
Als ik ze 's morgens 1 vol bakje brokken geef.
en 's avonds 1 vol bakje brokken geef.

dan is 2 bakjes vol dus 100 % voor Baily
1 bakje vol is dus 50%
en 1/2 bakje vol extra is dus 25 % en geen 5 % !!!!

Ps. ben jij een dierenarts? Ik vraag naar ervaringen van goede brokken....
De rest alvast bedankt voor de reactie's :D
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Uhm, je zegt dat je een half bakje per WEEK!! extra gaf, niet per dag ;)
Een half bakje per week is per dag dus nog geen 5% meer :)
Baily&Luna
Zeer actief

Machie schreef:Uhm, je zegt dat je een half bakje per WEEK!! extra gaf, niet per dag ;)

Oeps type foutje, maargoed lijkt me logisch dat het per dag moet zijn :wink:
Mit
Zeer actief

Baily&Luna schreef:
Renske schreef:
Baily&Luna schreef:
Dan kun jij dus niet tellen!
Als ik ze 's morgens 1 vol bakje brokken geef.
en 's avonds 1 vol bakje brokken geef.

dan is 2 bakjes vol dus 100 % voor Baily
1 bakje vol is dus 50%
en 1/2 bakje vol extra is dus 25 % en geen 5 % !!!!

Ps. ben jij een dierenarts? Ik vraag naar ervaringen van goede brokken....
De rest alvast bedankt voor de reactie's :D
Zo dan.. :roll: :roll:
Afbeelding
lianne05
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laika.

Ongelezen bericht door lianne05 »

Allereerst is mijn mening dat dierenartsen en de dierenspeciaalzaak niet zo heel veel verstand hebben van voer (natuurlijk zijn er uitzonderingen) of eigenlijk er geen bal vanaf weten en maar aannemen wat de voederfabrikanten zeggen.
Het beste is zelf eens goed verdiepen in de brok, bijvoorbeeld welke ingredienten zitten erin, vet % etc.

Ikzelf heb een hond die moelijk aankomt en ook nog een erg lastige eter is, ik heb al van alles uitgeporbeerd, zoals canex, fokker, smuldier, cavom, bifood etc. mijn vorige voer was Biofood en daar kwam ik achter dat het weinig vet% heeft (had ik dus niet goed gelezen) ik ben nu over op Dog lovers Gold een voer wat niet heel erg bekend is (nog bedankt job) redelijk lastig te verkrijgen maar het werkt supergoed!!! Voordeel van deze brok is dat er geen granen inzitten, dat zijn namelijk goedkope vulstoffen voor de brok die de hond helemaal niet nodig heeft, deze zitten in bijna alle brokken.
er zijn geen varianten sport, junior en senior etc. ik ben ook van mening dat een hond dat niet nodig heeft, is in de natuur ook niet zo...
Je kan ook eens kijken naar de geperste varianten brok zoals cavom of farmfood, is vaak een wat vettere brok waar veel honden wat van aankomen.

Vraag eens wat analyses op bij verschillende voeders, soms staat het zelfs op de site, zo kan je het wat vergelijken...de eerste ingredienten die erop staan daar zitten het meeste van in het voer...als ze dus beginnen met granen, dan zit daar dus het meest van in de brok.

Overigens is de hoeveelheid op de zak alleen een richtlijn, het is dus niet zo dat een hond van 30kg ook idd bijv. 400gr per dag moet krijgen, de één kan het met minder af en de ander niet...

Wat voor voer geef je nu aan je honden???
Laatst gewijzigd door lianne05 op 07 jan 2010 13:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Lianne
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Baily&Luna schreef:Ps. ben jij een dierenarts? Ik vraag naar ervaringen van goede brokken....
Wat een flauwekul reactie op iets waar Renske volkomen gelijk in heeft...

Al mijn honden hebben weinig goede brokkenervaringen gekend. Ze krijgen hier echt hondenvoer NRF, waar ze goed op floreren.
Mit
Zeer actief

Als je dan toch persé brok wilt blijven voeren dan zou ik iets van vers ernaast geven. Lamspens, schapenvet, KVV.
En dierenartsen hebben helaas vaak de neiging om aan brokken te blijven hangen en altijd vrij duur voer te adviseren. Vaak ook nog te koop in de praktijk zelf (gek he?).
Hier komt er geen brok meer in. Anders moet je eens kijken naar Farmfood oid?
Afbeelding
Baily&Luna
Zeer actief

lianne05 schreef:Allereerst is mijn mening dat dierenartsen en de dierenspeciaalzaak niet zo heel veel verstand hebben van voer (natuurlijk zijn er uitzonderingen) of eigenlijk er geen bal vanaf weten en maar aannemen wat de voederfabrikanten zeggen.
Het beste is zelf eens goed verdiepen in de brok, bijvoorbeeld welke ingredienten zitten erin, vet % etc.

Ikzelf heb een hond die moelijk aankomt en ook nog een erg lastige eter is, ik heb al van alles uitgeporbeerd, zoals canex, fokker, smuldier, cavom, bifood etc. mijn vorige voer was Biofood en daar kwam ik achter dat het weinig vet% heeft (had ik dus niet goed gelezen) ik ben nu over op Dog lovers Gold een voer wat niet heel erg bekend is (nog bedankt job) redelijk lastig te verkrijgen maar het werkt supergoed!!! Voordeel van deze brok is dat er geen granen inzitten, dat zijn namelijk goedkope vulstoffen voor de brok die de hond helemaal niet nodig heeft, deze zitten in bijna alle brokken.
er zijn geen varianten sport, junior en senior etc. ik ben ook van mening dat een hond dat niet nodig heeft, is in de natuur ook niet zo...
Je kan ook eens kijken naar de geperste varianten brok zoals cavom of farmfood, is vaak een wat vettere brok waar veel honden wat van aankomen.

Vraag eens wat analyses op bij verschillende voeders, soms staat het zelfs op de site, zo kan je het wat vergelijken...de eerste ingredienten die erop staan daar zitten het meeste van in het voer...als ze dus beginnen met granen, dan zit daar dus het meest van in de brok.

Wat voor voer geef je nu aan je honden???
Baily krijgt nu dus sinds kort Bento Kronen.
Hiervoor kreeg ze altijd Smolke,
Onze Luna kreeg eerst Pedigree Junior, maar daar doet ze het nu dus niet meer zo goed op.
Ben dus opzoek naar een goede variant....
Baily&Luna
Zeer actief

Jinx schreef:Als je dan toch persé brok wilt blijven voeren dan zou ik iets van vers ernaast geven. Lamspens, schapenvet, KVV.
En dierenartsen hebben helaas vaak de neiging om aan brokken te blijven hangen en altijd vrij duur voer te adviseren. Vaak ook nog te koop in de praktijk zelf (gek he?).
Ja dat is inderdaad ook een goede tip.
De huidige brok van Baily blijven geven en wat extra vers vlees om haar wat bij op gewicht te laten komen.
Ik zal vanavond eens goed gaan kijken met mijn partner :lol1:
Renske
Zeer actief

Baily&Luna schreef:
Machie schreef:Uhm, je zegt dat je een half bakje per WEEK!! extra gaf, niet per dag ;)

Oeps type foutje, maargoed lijkt me logisch dat het per dag moet zijn :wink:
Logisch is het niet, je wilt niet weten wat we hier tegen komen op dit forum. Gek he, mijn reactie :wink:.
lianne05
Zeer actief

Ow dus je geeft al bento kronen? Waarom geef je dan je andere hond dat ook niet??? Pedigree is geen goed voer... :jank:
Zoals ik al zei vind ik het persoonlijk niet nodig om de verschillende voeren te geven zoals junior etc.
Ik zou zeggen lees je in, in de wereld van de brok, dan zie je een hele hoop verschillen en zie je ook waarom pedigree niet het beste voer is...
Groetjes Lianne
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Hij zei dat de maag op een gegeven moment gewoon vol zit maar dat Baily dus nog een "honger" gevoel houdt, ze was ook steeds meer gefixeerd op eten de laatste tijd.
Dit geeft al heel aardig aan dat een dierenarts gemiddeld niet veel van voer snapt.
En in dit geval blijkbaar ook niet van hoe een hond werkt.

Als je maag vol is, geeft die maag een signaal dat er geen hongergevoel meer hoeft te zijn.
En als Baily een hongergevoel houdt, zit de maag dus niet vol. Hoe moeilijk kan het zijn? :19:

Ik zou, aangezien meer geven blijkbaar niet helpt, een ander soort voer proberen.
Ik geef zelf geen brok maar vers en dat geeft een betere verzadiging dan brokken.
Van vers wordt ook alles verteerd, van brok niet. Daarvan gaan de ballaststoffen die erin zitten er gewoon aan de achterkant weer uit.

Als je dat niet wilt is een sportvoer geen verkeerde optie.
Wat voer je nu?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Mit
Zeer actief

Baily&Luna schreef:
Jinx schreef:Als je dan toch persé brok wilt blijven voeren dan zou ik iets van vers ernaast geven. Lamspens, schapenvet, KVV.
De huidige brok van Baily blijven geven en wat extra vers vlees om haar wat bij op gewicht te laten komen.
En als ze het er goed op doet dan kan je overwegen steeds vaker vers te geven bijvoorbeeld. Je kan best maaltijden vervangen door vers.
Oh en stap van de Pedigree af want dat is gewoon rommel :wink:
Afbeelding
Baily&Luna
Zeer actief

SandraH schreef:
Baily&Luna schreef:Ps. ben jij een dierenarts? Ik vraag naar ervaringen van goede brokken....
Wat een flauwekul reactie op iets waar Renske volkomen gelijk in heeft...

Al mijn honden hebben weinig goede brokkenervaringen gekend. Ze krijgen hier echt hondenvoer NRF, waar ze goed op floreren.
Waarom een flauwekul reactie?
Wordt waarschijnlijk weer eens verkeerd gelezen ofzo want het is gewoon een vraag...
Onze dierenarts heeft namelijk altijd wel gelijk hoor :wink:
Mit
Zeer actief

Baily&Luna schreef: Onze dierenarts heeft namelijk altijd wel gelijk hoor :wink:
Doe mij er zo eentje.
Afbeelding
Baily&Luna
Zeer actief

Jinx schreef:
Baily&Luna schreef:
En als ze het er goed op doet dan kan je overwegen steeds vaker vers te geven bijvoorbeeld. Je kan best maaltijden vervangen door vers.
Oh en stap van de Pedigree af want dat is gewoon rommel :wink:
Nooit geweten dat Pedigree niet goed is, maar merk het nu wel aan onze Luna, haha!
Denk dat het voor beide dan inderdaad Bento Kronen of Smolke wordt met zo nu en dan wat vaker vers vlees.
Mit
Zeer actief

Smolke is volgens mij ook niet echt om over naar huis te schrijven. Bento is dan misschien wel wat maar ik ken het niet. Ik zou ook zeker een brok als Cavom proberen of Farmfood. Cavom hoor ik goede verhalen over sowieso.
Smuldier is gemalen vers vlees. Dit kan je krijgen bij de C1000 in de diepvries. Je kan gerust een maaltijd vervangen voor een pakje Smuldier.
Onze Dogo staat volledig hierop en krijgt af en toe wat echt vers. Mijn Chin krijgt sinds kort enkel vers, dus alleen maar kippennekken, karkasjes, kuikens, strotten, pens etc. Hierbij wat groenten/yoghurt/eitje en ze doet het erg prima op. Ze poept ook een stuk beter :mann:
Afbeelding
lianne05
Zeer actief

smolke heeft een laag vetpercentage, ik zou iets zoeken waarbij dat wat hoger ligt...

Let erop als je smuldier vervangt voor de brok dat je wel de COMPLETE versie neemt!
Groetjes Lianne
Baily&Luna
Zeer actief

Jinx schreef:Smolke is volgens mij ook niet echt om over naar huis te schrijven. Bento is dan misschien wel wat maar ik ken het niet. Ik zou ook zeker een brok als Cavom proberen of Farmfood. Cavom hoor ik goede verhalen over sowieso.
Smuldier is gemalen vers vlees. Dit kan je krijgen bij de C1000 in de diepvries. Je kan gerust een maaltijd vervangen voor een pakje Smuldier.
Onze Dogo staat volledig hierop en krijgt af en toe wat echt vers. Mijn Chin krijgt sinds kort enkel vers, dus alleen maar kippennekken, karkasjes, kuikens, strotten, pens etc. Hierbij wat groenten/yoghurt/eitje en ze doet het erg prima op. Ze poept ook een stuk beter :mann:
Thnx :ok: Ga ik zeker proberen en Smuldier neem ik bij de volgende boodschappen ook maar eens mee.
Moet nu gaan werken :wink: bedankt voor de goede adviezen en tips :D
Mit
Zeer actief

lianne05 schreef:

Let erop als je smuldier vervangt voor de brok dat je wel de COMPLETE versie neemt!
Ja sorry, inderdaad de compleet versie pakken :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”