Mijn persoonlijke ervaring is dat een herplaatser ongeveer een half jaartje nodig heeft om goed tot zijn recht te komen bij de nieuwe baas. De eerste paar maanden zie je vaak dat de hond echt alles wil doen om het je naar de zin te maken en kom je hooguit hun angsten tegen en daarna proberen ze een paar maanden uit waar de grenzen liggen en worden ze meer zichzelf, omdat de nieuwe plek en baas meer eigen wordt. Als baas heb je ook ongeveer tussen de 3 maanden en een half jaar nodig om goed te zien hoe de hond zich in het nieuwe huishouden ontwikkelt. In het begin gaat dat over grote dingen en de laatste 3 maanden vaak om kleine dingen waarbij je denkt: gut, reageert hij daar zo of zo op?
Ik ben niet tegen de herplaatsing van honden. Als het goed en eerlijk gebeurt is er niks mis mee. Liever herplaatsen naar een baasje waar de hond echt gewenst is dan doorsukkelen met elkaar.
En ja, ik geloof best dat er honden zijn die zich heel makkelijk aanpassen aan een nieuwe baas.
Yentie, mijn foxje, is hier gekomen toen ze 5 jaar was en leek ogenschijnlijk heel snel gewend. Toch bleken er in de eerste maanden allerhande situaties waar ze zich niet goed raad mee wist en waar wij ook moesten kijken hoe we daar mee om zouden gaan.
Heel simpel voorbeeld: laat haar los in de wijk en ze loopt linea recta terug naar huis, kijkt nergens naar, gaat naar huis. Tis net een elastiekje wat je loslaat nadat je 100 meter bij je deur vandaan gelopen bent. Ze moet dus aan de lijn.
Terwijl als we echt even weggaan met de auto dan heeft ze het vreselijk naar haar zin, maar dan jaagt ze als een bezetene,ze gaat achter elk spoor aan, dus ook aan de lijn.
Is allemaal niet erg, maar je moet er wel rekening mee houden.
En zo zijn er nog wel wat dingetjes.
Maar we hebben hiervoor ook een kruising jachthond/herder uit een asiel gehad en die was helemaal niet zo snel gewend, terwijl het voor ons onze eerste hond was, dus ook wennen. Rondom maand 5 hebben we hem bijna terug gebracht omdat we helemaal vierkant gestoord van hem werden.
Toen kwam het breekpunt dat we echt voor hem kozen en toen ging het goed.
En daar denk ik wel aan als ik zie dat honden herplaatst worden: oh mijn god, als ze maar niet in het circuit van constante herplaatsing terecht komen. Een hond die meerdere keren herplaatst wordt, wordt er meestal niet makkelijker van. En daar moet je goed rekening mee houden als je een nieuwe baas voor je hond zoekt. Eerlijkheid over hoe de hond is en echt goed zoeken naar echte hondenliefhebbers is heel belangrijk.
Want ookal denk je dat de honden hun nieuwe plekje makkelijk oppakken, dat is niet altijd zo.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby