Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe belangrijk?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
Aantal honden: 3

Re: Hoe belangrijk?

Ongelezen bericht door monky555 »

het belangrijkste voor mij is dat ze in de buurt blijven, iza bijvb dwaalt nog wel eens af
en bij haar vindt ik dat niet zo erg omdat ik weet dat ze terugkomt
ze kan ook heel goed luisteren, maar het is geen slaafse hond
als ze ietsie pietsie geen zin heeft komt ze wat later :mrgreen:
als iza eenmaal haar lange poten gaat gebruiken is ze al vrij vlug pleitos :mrgreen:
ook weet ik van haar dat ze geen gevaarlijke hond is, en dat ze eerder voor situatie's weg loopt :wink:

rio gaat niet verder al een meter of 10, het is net een plakbandje :mrgreen:
oke het is een pup dus hij maakt wel eens een foutje, maar ik heb nog geen hond gehad die zo ontzettend goed kan & wil luisteren :ok:

monky vertrouw ik en beetje :mrgreen: die is zo eigenwijs dat ik hem alleen op vertrouw dat hij blijft op het moment dat het moet,
dan blijft hij ook, voor de rest gaat hij niet ver bij mij weg stel je voor dat vrouwtje ineens weg is :19:

amy & sara hebben zo'n enorme jachtdrift, die gaan gewoon niet los
ik laat ze wel eens uitrazen maar dat kan zeker niet te vaak, want dan zijn ze pleitos :N:

nee mijn honden luisteren niet perfect en dat hoeft ook niet, ik heb er zelfs een bloedhekel aan :mrgreen:
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Een commando moet opgevolgd worden, hier is hier, zit is even zitten enzovoort.
Nou heb ik een ras wat er om bekend staat oostindisch doof te zijn :roll: , maar voor ridgebacks luisteren ze behoorlijk vind ik. :wink: , het is niet zo dat ze schijt aan me hebben.
In het bos is het wel moeilijker want als er een knijn oid aankomt dan schieten ze weg, de drive/passie is dan te groot.
En dan heb ik even het nakijken. :F:

Soms zijn ze echt een beetje baldadig en dan luisteren ze niet goed, ook geen probleem want dan gaan ze gewoon aan de lijn, weg vrijheid, en of ze dat door hebben.

Maar over het algemeen luisteren ze best wel goed.
Ik vind het wel prima zo. :wink: , hoef geen 100% luisterende hond, ik mag graag zien dat ze ook af en toe hun *ding* doen.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

Bij de Argentijnen kon ik daar juist altijd heel makkelijk mee omgaan, 100% luisteren was geen eis maar als het erop aankwam dan waren ze super gehoorzaam, echt streng ben ik nooit geweest en strijd hebben we en ze nooit gehad :19:

Daarom was het voor mij zo wennen om een andere hond te hebben dan een 100% Dogo, bij de Keizer moet ik dus wel veel consequenter en strenger zijn want die loopt letterlijk de kantjes er vanaf en heeft gewoon lak aan je, das wennen, dus ja als ik nu een commando geef wil ik ook dat het wordt opgevolgd en zo heel langzamerhand merk ik dat er vooruitgang in zit :smile1:
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

bij fritz vind ik het heel belangrijk omdat dat een etterbak kan zijn naar andere honden en vreemde mensen. die roep ik altijd bij me als ik ergens loop waar andere honden zijn of mensen. met kief en lijf ben ik wat makkelijker, zij doen geen vlieg kwaad. kiefer luistert op zich heel goed voor een bm als hij zin heeft :mrgreen: maar 100% altijd kan ik niet van hem verwachten. maar hij veroorzaakt nooit overlast, vliegt niet op andere mensen en honden af dus dat vind ik wel prima. lijf ook, alleen die wil nog wel eens gaan buurten. en dat is een basset dus 100% gehoorzaamheid kan ik ook echt wel vergeten, ben al heel blij dat ze zo goed luister zoals ze nu doet. ik kan ze alledrie rustig meenemen op visite trouwens, daar zijn ze heel makkelijk in.
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

100% gehoorzaamheid eis ik niet van beide honden. Het moeten geen robotjes worden. Een beetje eigen karakter vind ik wel leuk. Bij Sita ben ik wel makkelijker dan bij Taro. Sita brengt zich nooit echt in problemen en die houdt ons ook wel in de gaten. Taro kan helemaal op gaan in zijn eigen wereldje en die roep ik dan ook vaker bij mij tijdens een wandeling. Hij komt dan ook netjes na mij toe, nadat hij nog een plasje gedaan heeft. Ach ik maak mij daar niet zo druk om als hij maar komt. Komt hij niet na 2 x roepen, dan ga ik hem halen en dat is niet leuk. Dus dan gaat het weer een tijdje goed.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Sun hoef ik bijna nooit een comando te geven, die is altijd wel bij me. Juul in principe ook, alleen die wil er nog wel eens van tussen gaan als ze iets ziet of spoor ruikt. Als ik dat voor ben en haar naast laat lopen, gaat het prima. Ben ik te laat en is ze weg, dan is ze ook weg. Bono kan goed los maar is errrug zelfstandig, vooral het eerste half uur tijdens het lopen is hij erg druk met de omgeving. Hij loopt inmiddels redelijk mee maar echt een scherpe hond zal het nooit worden. Binnen luisteren ze allemaal prima, plaats, zit blablabla gaat heel gladjes. Doe het alleen bijna nooit, omdat ze gewoon heel rustig zijn in huis en meestal pak ik het in: "ga maar lekker slapen op plaatsie nu he?" :mrgreen: En dat doen ze dan ook. Belangrijker vind ik dat ik Bono zijn voernijd eruit heb gekregen en dat de karakters gewoon sociaal en stabiel zijn. Ik loop eigenlijk meestal zonder ze te hoeven roepen. Het hobbelt gewoon allemaal lekker mee. Ik bemoei me verder ook weinig met ze onderweg, ook niet als we andere honden tegenkomen.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Ik vind het ontzettend belangrijk. Met Rhodin moet dat ook wel, als ik de boel een beetje laat varen neemt hij meteen een loopje met me. Bij mijn vorige hond zat ik er niet als een havik bovenop (als dat een goed spreekwoord is... :denken: ), bij Rhodin wel en dat moet ook.
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik vind het fijn als honden luisteren, goed luisteren.
Daarom val ik ook op de Herdergroep (niet alle natuurlijk). :mrgreen:

Maar de hond zelf vind ik ook erg belangrijk, als je een stabiele hond hebt dan vind ik het al een stuk minder belangrijk. Instabielere honden die bijv. vervelend naar andere honden kunnen doen vind ik het alweer belangrijker.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

LéonieHonden schreef:Ik vind het fijn als honden luisteren, goed luisteren.
Daarom val ik ook op de Herdergroep (niet alle natuurlijk). :mrgreen:

Maar de hond zelf vind ik ook erg belangrijk, als je een stabiele hond hebt dan vind ik het al een stuk minder belangrijk. Instabielere honden die bijv. vervelend naar andere honden kunnen doen vind ik het alweer belangrijker.
Maar als die hond die vriendelijk is naar alles heel slecht luistert kan hij/zij toch ook weer veel minder los hoor, en beperkt dat de hond ook weer :wink:
Het is toch wel handig dat die oh zo vriendelijke hond ook gewoon komt als hij/zij een kat ziet in losloopgebieden die wat meer in de bebouwde kom liggen bijvoorbeeld. Of dat er geluisterd wordt als hij/zij net naar dat hondenvriendje wil rennen in de verte terwijl er een fietser aankomt, ofzo :mrgreen: :wink:

Je kan je meer permiteren bij een hond die van zichzelf opzich niet 'lastig' is naar andere honden/mensen, dat is zeker wel waar. Maar dan nog blijft luisteren als dat van belang is wel heel erg belangrijk. Saar laat ik bijvoorbeeld op bepaalde losloopstukken hier niet los omdat ik vind dat ze te erg in de wijk liggen waar ook (verderop hoor) auto's rijden. Ze blijft altijd in de buurt, luistert ook best heel leuk, maar is niet super betrouwbaar in het hierkomen als ze iets te vreten vindt, en ze zal dat net denken te vinden meer richting de weg ofzo :N:
Vera mag daar wel los van me, omdat zij veel beter contact met mij houdt ook in lastigere situaties. (en het is echt niet pal naast een weg hoor, maar als de hond 'm echt even peert rijden er uiteindelijk wel auto's). Zou Saar niet zo'n vreetschuur zijn zou ze bij wijze van spreken overal los mee kunnen lopen, maar ja :roll: :mrgreen:
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

ik vind het wel belangrijk maar ik ben ook heel eerlijk, ik heb een windhond en een windhond x.... dus realistisch gezien luisteren ze gewoon niet ten alle tijde... dus als baasje heb je dan de verantwoording omze alleen daar los telaten waar het geen kwaad kan als ze niet de 1ste keer meteen luisteren... binnen zijn het alle 3 engeltjes en doen weinig verkeerd als ik erbij ben en verder ben ik niet zo een type die d ehele dag mijn honden laat zitten en hierkomen etc....
Afbeelding
Paddle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Paddle »

Ik laat de boel meestal de boel. Zolang ze niet stout is mag ze haar ding doen.

Ze luistert meestal wel zonder dat ik daarop moet oefenen dus dat vind ik ok.
Meestal is uiteraard wel geen 100 procent, waar ik haar loslaat moet wel een veilige omgeving zijn (geen drukke wegen ofzo).

Als het écht belangrijk is doe ik eten mee, dan luistert ze als de meest gehoorzame herder.
Afbeelding
Edirfle
Actief

Ongelezen bericht door Edirfle »

jacq1970 schreef:ik vind het wel belangrijk maar ik ben ook heel eerlijk, ik heb een windhond en een windhond x.... dus realistisch gezien luisteren ze gewoon niet ten alle tijde... dus als baasje heb je dan de verantwoording omze alleen daar los telaten waar het geen kwaad kan als ze niet de 1ste keer meteen luisteren... binnen zijn het alle 3 engeltjes en doen weinig verkeerd als ik erbij ben en verder ben ik niet zo een type die d ehele dag mijn honden laat zitten en hierkomen etc....
Ik denk dat ook het belangrijkste is om ervoor te zorgen dat je honden niet in situaties komen waarin het lastig voor ze is om direct te komen / gevaarlijk voor ze kan zijn om niét direct te komen. Luisteren heeft alles te maken met de verantwoorde keuze die de baas maakt.
En wat je zegt....de hond eigenlijk alleen bij je roepen als het belangrijk is, of als je iets leuks voor 'm hebt. Roepen en vervolgens negeren maakt het "hier komen" volledig oninteressant.

Ik denk ook dat ik gehoorzame honden heb omdat ik alleen iets van ze vraag als ik zeker weet dat ze het op zullen volgen :smile:
Groetjes van Elf
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Thuis maakt het me weinig uit wat ze allemaal doen, als ik maar ook op de bank kan zitten. :mrgreen:
Maar buiten ben ik veel strenger. Als ze loslopen "eis" is gehoorzaamheid, allene lukt dat niet altijd....Biène had van de week duidelijk bananen in haar oren (en die luistert normaal echt goed :roll: )....nou ja, gelukkig ging het goed. :O:
Tijdens de training eis ik wel echt gehoorzaamheid bij oefeningen die ze beheerst, maar eigenlijk is dat nooit echt een probleem.
Maroucks gehoorzaamheid was wel aan het verslappen laatst, dus die heb ik een paar keer een trainingssessie gegeven ter herinnering...nu gaat het alweer een stuk beter.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Hier is hier en niet daar. Daar ben ik heel strikt in en dat doen ze ook. Verder ben ik erg makkelijk met de honden en mogen ze erg veel. Ik kan zo gauw niet iets bedenken wat ze nog meer 'moeten'.
Afbeelding
plekkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder, kruising cocker en ruwhaar en een cairn

Ongelezen bericht door plekkie »

Heel belangrijk! Ik moet erbij zeggen dat Lucas en Lynn minder snel een commando opvolgen dan Leah. Leah is echt supergehoorzaam.....behalve het luid blaffend op andere honden af willen rennen. Daar wil ik graag een deskundige bij inschakelen. Iemand een tip voor een echt goede in de omgeving van Arnhem?
Nu moet ik steeds enorm opletten en als er een andere hond aankomt naast en blijf zeggen en herhalen. En het gaat me er niet om dat het robotten worden hoor, maar iemand anders weet niet dat ze een sullige goedzak is en ziet een DH van 30 kilo luid blaffend en met haren omhoog op zijn hond afrennen... :N: Dat wil ik dus gewoon niet.
Lucas is een kruising Cocker en Ruwhaarteckel, ahum. Need I say more? Ik vind hem voor zijn "ras" erg goed luisteren, maar ja: dat nog even plassen voordat hij ook echt komt gaat er echt niet uit. Als hij het maar doet vind ik het goed. Overigens heeft hij wel perioden dat hij denkt: :pffff:
Dan zijn we snel klaar: aan de lijn meneer en de hele wandeling dus niet lekker rondsnuffelen :lekkerpuh:
Erg effectief. Nogmaals: het hoeven helemaal geen robotten te zijn, maar honden die gewoon niet luisteren vind ik hoogst irritant en voor mij als hondenbaasje soms ook ronduit eng.
Laatst nog komt een enorme zwarte hond op ons af stormen en van ver weg hoor ik de baasjes roepen, op zo'n paniektoon (van: Oh mijn God kom terug want je bent gevaarlijk). Maar nee, hond staat grommend en met zijn haren omhoog in een dominante houding bij mijn honden. En ik mijn honden laten zitten om in ieder geval niet te triggeren. En de baasjes roepen en roepen, kwamen de hond ook niet terughalen. Ik heb wel drie minuten met een hartslag van 100 gewacht. Niet aangenaam :O:
shanty

Ongelezen bericht door shanty »

Ik eis geen 100% gehoorzaamheid maar rond de 90 % denk ik in procenten genomen.

Mazzel moet natuurlijk in de dogdance wel vrij gehoorzaam zijn dus met geklier en ge-etter als ik aan het trainen ben neem ik ook geen genoegen. Daar ben ik bijv heel streng in. Nou zit het niet in hem om echt te klieren maar toch ben ik daar wel streng in als hij klaar is mag hij alles doen wat hij wil tijdens het spelen.

Verder in het wandelen ben ik alleen heel streng als hij als een idioot op een andere hond af rent. Omdat ik daar in het begin zo op heb gehamerd zal hij het nu niet zo snel zonder toestemming doen.

Verder ben ik vrij makkelijk en zal hij me nooit bij de poot nemen omdat dat gewoon niet in hem zit.
plekkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder, kruising cocker en ruwhaar en een cairn

Ongelezen bericht door plekkie »

Verder in het wandelen ben ik alleen heel streng als hij als een idioot op een andere hond af rent. Omdat ik daar in het begin zo op heb gehamerd zal hij het nu niet zo snel zonder toestemming doen.
Hoe heb je dat aangepakt (zie eerdere reactie van mij)? En wat deed jouw hond, hetzelfde als Leah?
shanty

Ongelezen bericht door shanty »

Nah mazzel wilde gewoon spelen met die andere honden maar goed dat is niet voor elke hond weg gelegd.

Ik heb hem afgeleid met speelgoed snoepjes de hele truckendoos zeg maar en als hij bij mij bleef was hij de geweldigste hond ter wereld.
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Daan luisterd voor mij voldoende. Hij trekt heel erg zijn eigen plan en bij hier kan dat even duren. Tenzij er gevaar dreigt dan snapt hij hier meestal wel meteen en anders hoef ik maar 1 stap in zijn richting te zetten en hij snapt hier weer heel goed. De laatste tijd mag hij niet meer loslopen bij het laatste rondje aangezien er teveel te vreten ligt en meneer alles naar binnen schuift.
Bedan is een ander geval. Van hem eis ik meer gehoorzaamheid maar 100% halen we nog lang niet maar daar is hij ook puber voor. Bij Daan zijn er een aantal dingen die ik bij Bedan niet wil hebben. Bij Daan is het niet gelukt om dat eruit te krijgen en bij Bedan probeer ik nu te voorkomen dat het erin komt.
Ik heb me er bij neer gelegd dat Daan een eigenwijze terrier is.
Afbeelding
rakker2000
Zeer actief
Mijn ras(sen): x boerenfox
parson russell terrier
boerenfox

Ongelezen bericht door rakker2000 »

ze wil wel dat luisteren, maar ze krijgen bij mij ook weer vrijheid
zoals ik op vakantie ben met de tent weten dat ze los zijn, maar dan moeten
ze wel in of bij de tent zijn, dus niet erachter of zo.
maar loop ik naast de weg, dan moeten ze luisteren, dan is het meteen zitten
bv. als ik ze in het bos loop of bij ons in het park, en ik roep ze, wi lbest 2 keer
roepen, maar dan moeten ze er zijn, zo niet dan haal ik ze op en gaan ze
meteen aan de riem. maar soms ben ik er ook weer te vrij in :N: dan mogen ze
weer net te veel, al zeg ik het zelf
ik weet ik heb terriers, zijn eigenwijs, maar wil wel dat ze luisteren als het moet.
Zolang mensen denken dat honden geen gevoel hebben,
moeten honden het gevoel hebben, dat mensen niet kunnen denken.
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Het hoeven geen robotjes te zijn, bij het wandelen mogen ze rondstuiven zoveel ze willen en zal ik ook geen oefeningen doen met ze. Het enige dat ze wel moeten doen is hierkomen als ik het vraag. Tja gaan ze klieren hebben ze pech en draai ik om of blijf zelf stug staan. komen ze dan uiteindelijk toch zonder dat ik iets zeg, blijf ik zwijgen en gaat de dader aan de lijn, de rest die braaf waren en wel luisterden mogen lekker los blijven.
Bij de flyball is zirka een echte stuiterbal, maar enthousiasme ga ik echt niet afstraffen. Op wedstrijdenden zal ik wel zorgen dat ze voldoende rust of anderen geen last hebben van haar door ze in de auto te zetten of afgeschermd in een tent in een bench. Dit doe ik al op frisbeewedstrijden en merk dat de hond zo wel zen energie spaart.

Verder weet ze het verschil goed tussen vrije tijd en gg tijd, het heeft een tijdje geduurd en momenteel is ze er rustiger geworden en met meer aandacht. Er wordt niet gespeeld met andere honden en ze mag niet aangehaald worden door anderen ook al kent ze hen.
Dat is een moment dat ze eens naar mij moet luisteren. Achteraf van het veld af mag ze weer rondstuiteren en uitrazen.

Tja en thuis mogen ze overal liggen, vaak voor het raam op de vensterbank en op de bank. Elks heeft echt zen favo plek. Zo heb ik een tafel die gebruikt wordt om de was op te vouwen en der staat een plooibak met een deken in waar er altijd eentje inligt. Maar als ik zeg eraf doen ze he ook wel, ze weten anders dat er een paar dagen verbod op volgt.
Ceseman
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Zwitserse Witte herders

Ongelezen bericht door Ceseman »

100% Gehoorzaamheid hoeft van mij niet altijd, maar ik vind het wel belangrijk dat ze buiten goed luisteren.
Beide honden hebben een totaal verschillend karakter en dat vind ik hartstikke leuk, maar als ze loslopen vind ik het wel erg prettig dat ze luisteren als ik zeg 'wacht' bij het naderen van een onoverzichtelijke kruising, enz.
Luca kan nog wel eens een draakje zijn en dan is gehoorzaamheid toch wel een vereiste.
En aangezien ze soms wel eens een steekje laat vallen (heb je met draakjes :cheer: ) ben ikzelf altijd erg allert op wat erom me heen gebeurd.
Afbeelding
Lin-C
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Russische Toy Terriër

Ongelezen bericht door Lin-C »

Ik vind het ook erg belangrijk dat hij komt als ik hem roep, nou moet ik daar erg op letten als hij losloopt en andere honden ziet aankomen, het is al een aantal keer gebeurd dat daar dan op af rent en mij lekker laat roepen. Om dit te voorkomen ben ik weer van voor af aan begonnen (het is iets van de laatste maanden) en snoepjes meegenomen, nu komt hij wel als ik hem roep en er een andere hond in beeld is.

Als ik hem verder een commando geef wil ik ook dat hij deze opvolgt. Ik zit ook regelmatig thuis op de grond met een bakje beloningssnoepjes om het één en ander te oefenen.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Waarom wordt een hond die goed luistert vergeleken met een robot? :denken:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Ik geef mijn honden het liefst zoveel mogelijk vrije uitloop en dat kan voor mijn gevoel alleen als ze onmiddellijk komen wanneer ik ze roep en als ze niet jagen. Ik vind gehoorzaamheid dus essentieel wil ik echt volledig lol van een hond kunnen hebben. Ik wil ze zoveel mogelijk meenemen; dat vind ik gezellig, is praktisch en ik denk dat het voor de honden leuk is veel mee te maken. Maar ook daarin geldt dat ze zich moeten kunnen schikken in en gehoorzamen aan wat ik ze, al naar gelang de wisselende situaties, opdraag. Gehoorzaamheid is voor mij en mijn honden een ticket naar vrijheid en naar een boeiend leven waarin ze veel meemaken.
K@ren
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door K@ren »

Bij ons moeten ze doen wat er gezegd wordt, maar wel binnen het redelijke. Redelijk is als ik weet dat ze het commando beheersen onder de betreffende omstandigheden. Kijk, als Kuno met een andere hond speelt, roep ik pas als hij weer even aandacht voor de wereld om hem heen heeft. Ik eis echt niet dat hij zich losmaakt uit heel intensief spel. Als ik te vroeg roep en hij komt niet, dan is dat mijn fout. Als ik Kenya roep en ze ziet net een konijn lopen dan win ik het waarschijnlijk niet. Jammer dan. Maar als ik wachten zeg, zonder dat er een grote prikkel is, verwacht ik wel dat madam gaat stilstaan en niet alleen wat langzamer gaat lopen. En als ik Kuno roep dan verwacht ik niet dat hij nog even gaat piesen of nog even gaat snuffelen, maar dat hij in een keer komt.

Wat ik heel mooi vind is dat soms automatismen ontstaan. Kuno is nu zo ver dat hij vlak voor een punt waar ik altijd aanlijn, of waar hij altijd even moet wachten, naar mij omkijkt. Dan zeg ik: goed zo man, even wachten he? Dat zal Kenya nou nooit doen, die loopt door tot je iets zegt :pffff:
Groetjes,
Karen

Afbeelding
Myrthe *22-03-00 +30-11-07
Kenya *06-10-03 +20-10-19
Kuno *03-05-08
spongebob
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): snowstorm de 2 staffords , cooper de boomer,

Ongelezen bericht door spongebob »

ik vind het ontzettend belangrijk,
alleen zijn de honden soms oost indisch :denken: vooral in het bijzijn van een balletje of stok, dus we proberen het iedere dag weer opnieuw en opnieuw en de ene dag gaat het prima en en de andere dag gaat het minder prima.
Alleen als ik ze allebei apart mee neem dan heb ik een hond met 100% oog voor mij en luisteren ze als de beste , maar samen...... :U: maken we er vaak een potje van
Afbeelding
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

ik zie goed luisteren als een leerproces.... het is iets waar we doorlopend hard aan werken :zweep:
het ene moment luisteren ze erg goed soms minder als ze door driften gestuurd worden, maar we gaan steeds vooruit met af en toe een klein stapje terug :wink:

of ik ooit de 100 % gehoorzaamheid bereik? ik ben bang van niet....een hond heeft namelijk een eigen wil en ik ben best democratische ingesteld :mrgreen:
Afbeelding
K@ren
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door K@ren »

Inge O schreef:
K@ren schreef:Ik eis echt niet dat hij zich losmaakt uit heel intensief spel. Als ik te vroeg roep en hij komt niet, dan is dat mijn fout.
ik vind dat toch wat vreemd geformuleerd - als het nu zou gaan over training van het hierkomen heb je gelijk, maar dat het 'je eigen schuld' is dat je hond niet komt als je hem roept op een moment dat het hem niet uitkomt vind ik wel een beetje de wereld op zijn kop, eerlijk gezegd.
Dat snap ik niet helemaal? Maar ik doe een poging.
Tijdens intensief spel hoort hij me niet eens (denk ik :mrgreen:). Dus vind ik het niet slim om dan te roepen. Doe ik dat wel, dan denk ik: niet zo handig Karen. Want als hij me wel hoort en hij komt niet dan negeert hij me op dat moment. Maar hij kijkt tussendoor regelmatig even waar ik ben. Als ik hem dan roep komt hij wel. Ik ga dus voor succes.
Ik vind het eerlijk gezegd heel knap van hem dat hij zo goed komt, ook al is hij aan het spelen. Dat hij niet 100% komt, namelijk die halve/kwart minuut als hij net helemaal opgaat in het spel, dat accepteer ik. Beter kan hij (nog) niet. Misschien kan je het zien als een soort training van het hierkomen met zoveel afleiding? Hij is nog jong :wink:
Groetjes,
Karen

Afbeelding
Myrthe *22-03-00 +30-11-07
Kenya *06-10-03 +20-10-19
Kuno *03-05-08
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

100% gehoorzaamheid is een utopie. Het bestaat simpelweg niet.
Om die reden vind ik het verwachten van 100% ook nooit zo slim :ugh:
Voor 100% moet je d'r écht eentje op batterijen hebben.

Ik vind maar een paar dingen écht belangrijk: hierkomen, wachten en nee.
De rest speelt zich af op een ander niveau voor mij, het 'werken' is toch een wat grijs gebied waarin de hond grotendeels naar eigen inzicht handelt om tot het vereiste resultaat te komen :ok:
Een stukje proactief eigen initiatief ten behoeve van het belang voor de kumpanie zakmaarzegge :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”