Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vuurwerk/hond vraag

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
Aantal honden: 3

vuurwerk/hond vraag

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

Ivan is nu 6 maanden.
Rond een uur of kwart over 1 was ik thuis vandaag en moest Ivan zelfs uit zijn hok roepen waar hij volgens mij lag te slapen. Want normaal als Diego aan de deur staat staat hij er meteen bij. Maar ja normaal ben ik ook later pas thuis dus vandaar dat hij nog misschien sliep.
Toen ik thuis kwam hoorde ik ook geen piepen of blaffen terwijl ze 10 meter van onze tuin af stonden te knallen (hebben ze nog nooit gedaan afgelopen 7 jaar maar ja nu dus wel daarom ook blij dat ik op tijd weer thuis was).

Rond het eten (5 uur) merkten we dat Ivan Diego op zocht. Dus mijn vriend gaf aan te denken dat Ivan het een beetje eng vond. Besloten om hem alleen met Ivan naar buiten te laten gaan want ze moesten nog een keer uit. Bleef achter vriend staan, staart omlaag met punt van de staart in recht naar achter zeg maar.
Ik heb hem nog meteen even mee naar buiten genomen met diego erbij (die geen angst heeft dacht misschien word hij dan rustiger en ziet hij dat er niets is om bang te zijn).
liep niet achter mij ofzo. En bij harde knal wou hij soms iets harder lopen soms bleef hij dan staan.
Kwamen buurhond nog tegen was Ivan helemaal blij en kwispelen endoen en aan het eind van het rondje zelfs proberen om uit te zoeken qua rangorde (beagle is die andere hond).

Af en toe ging het staartje iets omhoog ook weer tijdens het lopen.

Heb ivan en diego ook rustig laten zitten en laten kijken. Ben nergens gelopen waar ik vlakbij of langs vuurwerk af moest.

Wat is het beste maar in de tuin laten plassen of toch nog alleen of toch samen vanavond nog een keer naar buiten als ze nog een plas moeten.

Net van die ronde terug waar ik ze samen bij had en ivan is boven waar de pc's staan op een kleedje gaan liggen en druk aan het knauwen gegaan. Diego ging eerst op bed liggen en nu ligt hij er een kleine meter langs maar Ivan kijkt nu niet naar hem om is druk aan het knauwen.

Weet niet zo goed wat nu te doen, vooral ook omdat met Ivan PH1 word getraind.
Daar het schot heeft hij tot nu toe helemaal geen schrik voor gehad, werd juist steeds feller (meer blaffen etc.) aan het paaltje. Schot was hey daar komt ie en zodra pakwerker in zicht was dan blaffen.

om 12 uur zet ik ze wel alle 2 voor de raam mocht ivan dat ook willen (diego wel) en blijf ik binnen bij de honden
Sonnie1983
Zeer actief

Re: vuurwerk/hond vraag

twijfel gewoon omdat ie nu meer op zijn gemak lijkt dat het dan beter is nog een keer naar buiten te gaan zodat hij zekerder word, zodat hij ziet dat vuurwerk niet eng is.
of toch gewoon lekker binnen alten en hij mag uiteraard gewoon in de tuin een plas doen als het moet.

hij is niet echt angstig zoals ik lees op internet (geen staart tussen de poten) maar zoals ik het lees op internet (staart recht om laag achter de achterpoten en laatste stuk steekt recht naar achter van hem af) is hij beetje onzeker/op zijn hoede wat het allemaal is.
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Dan zou ik hem niet mee naar buiten nemen. Wat als de één of andere onverlaat een strijker naar zijn kop gooit??
Zie dat er maar weer eens uit te trainen. Je kunt ook teveel willen ineens. Nu je gezien hebt dat nog niet weet wat ervan te maken is het juist van belang het zo makkelijk mogelijk te maken. Daarna heb je nog een heel jaar om te trainen...
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Sonnie1983
Zeer actief

Diego was een makkelijke met vuurwerk op zich, die nieuwsgierigheid neemt de overhand van zijn angst, die zet hij dan snel op zij die angst.

Ivan is niet helemaal op zijn gemakje dus nu buiten.

We blijven wel lekker binnen laat hem lekker heen doen. Krijgen ze nog om half 12/kwart voor 12 een lekker bot van me voor afleiding. en 12 uur zit Diego in ieder geval voor het raam te kijken.

en dan kijken heo hij zaterdag weer reageerd op het schot op de club.
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

Of als hij gek is op de bal, af en toe lekker wat met hem spelen!

Ik stond met kleine pup Yanthe in het begin vaak op bij onweer...zat ik daar (zelf bang, maar dat verbijtend) midden in de nacht te spelen en gek te doen en te dansen en te lachen :smile: . Het bleek welliswaar al snel niet nodig, ze is niet geluidsgevoelig. Maar zelfs zij zal als ze een strijker tegen haar lijf krijgt toch een nare associatie kunnen maken. En dat is ook niet gek, wel?

Dus houdt hem er dit keer ver van, laat dat wat hij hoort zo normaal tot positief mogelijk zijn en dan zie je later weer verder...
Ik heb net nog bij een paar erg harde knallen stukjes kip naar de honden gespuugd, haha. Mijn ándere hond is namelijk wel bang, maar laat zich gaarne afleiden met lekkers :ok:
Afbeelding
Sonnie1983
Zeer actief

met de bal spelen is een goede.
mocht hij dus om 12 uur weer banger worden (ligt nu sinds wandeling te knabbelen op een bot en nu slapen) dan kan ik hem afleider door te spelen en dan te belonen.

hij moest net wel een plas dat heb ik in de tuin gedaan, hij ging een meter van de achterdeur plassen en weer aan de deur staan om binnen te mogen. normaal loopt hij dan naar achter in de tuin. maar hij keek maar 2 sec naar buiten toen ik de deur open deed en toen ik vooruit plasje doen zei ging hij toch (zo staan kijken doet hij ook als het buiten regent en vaak genoeg draait ie zich dan om en als pup wou hij dan binnen plassen nu geven we een zacht duwtje of een vooruit plasje doen)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

je moet het niet opzoeken. Hier zijn ze niet bang maar ik ben net met ze uit geweest en in principe gaan ze nu niet meer... misschien dat ik tegen half 12 de mannen nog even laat plassen maar dat is dan echt eerste boompje en weer naar huis.
Ze zijn niet bang en dat wil ik graag zo houden, waarom onnodig met vuurwerk in contact brengen... :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Sonnie1983
Zeer actief

dat is ook zo maar dacht misschien is het goed voor Ivan om hier in de wijk te lopen (niet in de straten waar ze afsteken maar de straten waar geen vuurwerk afgestoken word) zodat ie leerde dat het niet eng was.
maar hij mag lekker in de tuin een plas doen en ze liggen nu hier heerlijk tegen elkaar aan te slapen :)
Sonnie1983
Zeer actief

Rolluik open, gordijn aan de kant en daar stonden ze samen voor het raam. Vriendje was in de buurt die konden ze zien dus ik snel na dat ze al 10 min stonden te kijken de buren ook een gelukkig nieuwjaar gaan wensen.
Toen ik binnen kwam helaas een plasje van Ivan binnen. Maar dat is onze eigen schuld, hij heeft de halve avond liggen slapen en toen we half 12/kwart voor 12 beneden waren gaf hij nog niet aan een plas te moeten en wij ook niet meer bij stil gestaan. Dus eigen schuld dikke bult. Gewoon opgeruimd niks aan de hand.
Ben verder nog met de honden binnen gaan kijken. Beetje hijgend liepen ze af en toe rond. Lekker oor gegeven en ze liggen nu weer achter me half te slapen.
Ivan zag er stukken meer op zijn gemak uit dan daarvoor. Wel beetje spanning (bekkie open)
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

Fijn joh. En nu kun je dit jaar rustig aan eens kijken hoe het met zijn gevoeligheid zit. Waarschijnlijk komt het wel goed als hij normaal schotvast is. Hij is nog heel erg jong en zal komend jaar een stuk zelfzekerder worden.
Afbeelding
Sonnie1983
Zeer actief

Ivan is een hondje dat nog niet zo snel met ontwikkelen gaat (dingen leren enzo) vergelijk hem maar met een diesel auto. Die moet op gang komen.
Maar bij een aantal andere nakomelingen van de zelfde vader is dit ook bekend dat als ze een jaar zijn gaat het ineens heel hard. Ivan is net een half jaartje oud maar dat komt wel allemaal goed. Zijn ook dingetjes die hij snel leert (afliggen, wachten tot zijn voerbak staat etc). en sommige dingen ksoten meer moeite.
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Fijn dat het toch nog zo goed is gegaan!
Julia reageerde hier als pup/jonge hond ook heel onzeker.
Staart heel laag, beetje bibberend lopen buiten, trekken aan de lijn.
We hebben het elke keer leuk gemaakt door blij te gaan staan springen bij knallen en koekjes te geven etc.
Voordeel was ook bij ons dat de oudere hond (Romeo) dus helemaal niet bang is en zelfs giga schotvast.
Als er op een paar meter van hem een enorme knal te horen is staat hij nog steeds gewoon te kijken naar de plek waar het vandaan kwam.
Hij beweegt niet eens een oor, geen schrik, helemaal niets.

Inmiddels is Julia helemaal niet bang meer, ze schrikt alleen nog soms een beetje, maar dat vind ik niet gek, ik schrik zelf ook!
Zoals gisteren overdag, een vrij harde knal voor ons, ze wilden perse kijken (de honden).
Dus ik zei tegen die jongens dat ze gewoon verder mochten gaan, want ze waren gestopt omdat ze mij zagen met de honden.
Toen dus die harde knal, Julia zette een paar stappen achteruit, Romeo bleef staan.
En toen ik heel blij ging praten kwispelde dat staartje weer en vond ze het tijd om verder te wandelen, schrik weer weg.

Ik denk wel dat het heel erg scheelt als er een volwassen hond in huis is die niet angstig is voor vuurwerk.
:zweep:
Sonnie1983
Zeer actief

Diego is bijna 2 (in maart) en die heeft er geen schrik van. Weet neit wat hij doet als er een een meter van hem vandaan knalt. Maar vorig jaar diego om 12 uur naar buiten genomen en stond virendje op een meter afstand te knallen en toen werd diego helemaal gek (al het vuurwerk tegelijk) want die middag in de achtertuin ook diego een meter of 2 meter er vanaf en vond ie het prima stond ie te kijken).
Beiden geven in ieder geval niks om het schot op de club.

Ivan vond het net heerlijk om weer rond te sjezen. In zijn eentje maar ook samen. Merkte dat hij Diego ook begint uit te dagen. Voor het eerst dat ik zag dat hij schijnbewegingen maakt en dan ineens aan rent met Diego achter hem aan. Daarvoor was het ivan achter diego aan sjezen.

en sloten springen, en alleen rond sjezen etc.
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Ik denk dat Romeo vrij uitzonderlijk is hoor.
Ik heb hem elk jaar (behalve vannacht) meegenomen naar buiten om middernacht.
Hij vindt het gewoon leuk, en ook als er overal om hem heen enorm veel geknald wordt vertrekt hij geen spier.
Je zou bijna denken dat hij doof is, maar dat is echt niet zo.
Vannacht stond hij blaffend voor het raam te protesteren en wilde graag naar buiten.
:zweep:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”