Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hier ook mensen ervaring met irritable bowel syndrome?????

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Quibus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Bulldogs
Aantal honden: 2

Hier ook mensen ervaring met irritable bowel syndrome?????

Ongelezen bericht door Quibus »

Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met irritable bowel syndrome?(bij de hond dan :W: )
En zo ja wat doen jullie er aan om het zoveel mogelijk te verkomen???
Groetjes Alie.

Afbeelding
Jakko
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Hier ook mensen ervaring met irritable bowel syndrome?????

Ongelezen bericht door Jakko »

Geen ervaring mee (moest het zelfs eerst even opzoeken ;)), maar heel kort door de bocht: stress beperken en voer veranderen?
http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=281.
Lijkt me wel iets wat aandacht vereist anders wordt het soms chronisch lees ik op http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=98.

Nogmaals geen ervaring en ik ben ook geen DA, maar misschien heb je er iets aan?

Yvonne
Quibus
Zeer actief

Ja klopt ik had het zelf ook al opgezocht op internet.....maar stress.....ik zou bij god niet weten wat voor stress onze hond zou hebben.
En volgens de dierenarts kun je met voer weinig doen want als het aan het voer zou liggen zou hij constant last hebben....dat is wat hij zegt....vandaar dat ik nieuwsgierig was naar ervaringen van de mensen hier.
Maar zo te zien is het niet iets wat heel vaak voor komdt.
Groetjes Alie.

Afbeelding
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Het komt vaker voor dan je denkt. Mijn hond heeft deze term opgelegd gekregen IBS toen hij net pupaf was. Als een dierenarts er niets meer mee kan, is dit een diagnose waar je alle ruime kanten mee uit kunt. Nu weet ik al een tijdje dat een hoop van zijn ellende door het vaccineren (met name de leptovaccinatie) kwam en foute voeding. IBS blijkt ook gerelateerd aan vaccinatiereacties, valt volgens experts ook onder vaccinosis. Naast de chronische diarree was hij overgevoelig op zijn endeldarm, heeft daar weinig stuwing en is erg gevoelig voor peri-anale fistel. De 'IBS' ellende is al een tijd passé, de overgevoeligheid op die endeldarm ook, maar daar zal ik altijd rekening mee moeten blijven houden en erop moeten anticiperen. En dat lukt al jaren vrij goed. Ikzelf zou de uitspraken van je dierenarts in de wind slaan en zelf het heft in handen nemen. Bekijk het hele plaatje van je hond. Aanpassen van voeding, neem je vaccinatiebeleid onder de loep en ondersteun daarin met fytotherapeutische middelen, bezoek een goede complementaire/holistische dierenarts met ervaring in auto-immune aandoeningen. Denk dat je dan een heel stuk verder gaat komen om je hond weer op de rit te krijgen.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Het beste wat je kunt doen is heel goed in de gaten houden wanneer hij er last van heeft en wat hij dan heeft gegeten. Stress kan het verergeren, maar is niet de veroorzaker van PDS (de ned. afkorting van IBS). Grote probleem van PDS is dat het niet altijd hetzelfde reageert. De ene keer zal hij het ene voer kunnen verdragen, en dan weer een ander. Het blijft schipperen.

Een hond kan stress hebben als hij niet in een stabiele omgeving zit waar zijn eigenaar goede leiding geeft aan de hond, zodat de hond weet waar hij aan toe is en niet zelf hoeft na te gaan denken over situaties. Met PDS (als het niet te ernstig is) kan goed worden geleefd (spreek ik uit eigen ervaring).
Quibus
Zeer actief

SandraH schreef:Het komt vaker voor dan je denkt. Mijn hond heeft deze term opgelegd gekregen IBS toen hij net pupaf was. Als een dierenarts er niets meer mee kan, is dit een diagnose waar je alle ruime kanten mee uit kunt. Nu weet ik al een tijdje dat een hoop van zijn ellende door het vaccineren (met name de leptovaccinatie) kwam en foute voeding. IBS blijkt ook gerelateerd aan vaccinatiereacties, valt volgens experts ook onder vaccinosis. Naast de chronische diarree was hij overgevoelig op zijn endeldarm, heeft daar weinig stuwing en is erg gevoelig voor peri-anale fistel. De 'IBS' ellende is al een tijd passé, de overgevoeligheid op die endeldarm ook, maar daar zal ik altijd rekening mee moeten blijven houden en erop moeten anticiperen. En dat lukt al jaren vrij goed. Ikzelf zou de uitspraken van je dierenarts in de wind slaan en zelf het heft in handen nemen. Bekijk het hele plaatje van je hond. Aanpassen van voeding, neem je vaccinatiebeleid onder de loep en ondersteun daarin met fytotherapeutische middelen, bezoek een goede complementaire/holistische dierenarts met ervaring in auto-immune aandoeningen. Denk dat je dan een heel stuk verder gaat komen om je hond weer op de rit te krijgen.

Door vaccinaties????? dat meen je niet?
Heeft jou hond er last van als hij weer een vaccinatie heeft gehad?
Ik ben vanaf nu ook van plan om het in mijn agende bij te houden waneer hij er last van heeft...en of hij wat anders heeft gegeten als normaal enz enz.
Mag ik vragen wat voor voer jij geeft?
Wat ik dan zo raar vindt is ...als het aan het voer zou liggen moet hij dan niet constant last hebben?
Hij is ook niet altijd in de diaree maar de laatste keer lag hij als een zielig hoopje in zijn mand...niet willen eten en drinken en als hij liep dan liep ie met een bolle rug en zijn staartje tussen de poten....paar doffe oogjes in zijn koppie.
We zijn bij de DA geweest en daar heeft hij een spuit gehad......wat ik dus niet elke keer wil als hij last heeft want het was prednison....als iets troep is is dat het wel. :(
Ik moet idd even goed om me heen kijken naar iemand die met natuurlijke middelen werkt want om elke keeronze hond vol te spuiten met prednison daar ben ik absoluut geen voorstander van.
Dus alle info is welkom. :W:
Groetjes Alie.

Afbeelding
mwillow

Quibus schreef:Door vaccinaties????? dat meen je niet?
Heeft jou hond er last van als hij weer een vaccinatie heeft gehad?
Ja, dat meen ik wel. De hoeveelheid vervuiling uit die vaccinaties die een dier heeft te verwerken, belast nogal wat organen waaronder de lever en darmen. O.a. chronische darmproblemen kreeg hij altijd vlak na een vaccinatie en er zijn helaas periodes geweest waarin hij toch is gevaccineerd terwijl het beter was om het niet te doen. Iets wat ik nu nooit meer laat gebeuren. Maarja, een dierenarts weet het altijd beter, he.
Quibus schreef:Ik ben vanaf nu ook van plan om het in mijn agende bij te houden waneer hij er last van heeft...en of hij wat anders heeft gegeten als normaal enz enz.
Mag ik vragen wat voor voer jij geeft?
Wat ik dan zo raar vindt is ...als het aan het voer zou liggen moet hij dan niet constant last hebben?
Dat hoeft niet persè. Orgaanvervuiling heeft een opbouw nodig, waarna het met periodes alle ellende eruit kan gooien. Symptoombestrijding zijn dan meestal zware AB-kuren of pred-injecties, die indirect het spijsverteringsstelsel van je hond lam kunnen leggen. Daardoor ontstaat diezelfde vervuiling weer en als dat niet aangevuld wordt met goede bacteriën en enzymen ter ondersteuning (uit supplement en gezonde verse voeding), verval je telkens weer in diezelfde cyclus. Mijn honden krijgen NRF, rauwe zelf samengestelde voeding. De weerstand van een hond begint in de darmflora en is bepalend voor zijn verdere immuniteit. Gezonde verse voeding is een begin om dat aan te pakken. Maar ook het zoveel mogelijk weren van overbodige vaccinaties, medicijngebruik, chemische vlo- en teekbestrijding, chemische ontworming etc. Dit hele plaatje kan het immuunsysteem van een dier behoorlijk belasten, dus het is niet alleen de voeding die aangepast moet worden om in dit geval IBD aan te pakken.
Quibus schreef:Hij is ook niet altijd in de diaree maar de laatste keer lag hij als een zielig hoopje in zijn mand...niet willen eten en drinken en als hij liep dan liep ie met een bolle rug en zijn staartje tussen de poten....paar doffe oogjes in zijn koppie.
We zijn bij de DA geweest en daar heeft hij een spuit gehad......wat ik dus niet elke keer wil als hij last heeft want het was prednison....als iets troep is is dat het wel. :(
Het is de makkelijkste weg, maar zeker geen oplossing. Ik zou ervoor kiezen om niet zomaar AB en pred-middelen in mijn hond te laten stoppen, die werken voor dat moment maar als het uitgewerkt is een vernietigende uitwerking op het gestel van je hond hebben. Er zijn alternatieven die minder belastend zijn voor je hond en veelal je hond echt helpen.
Quibus schreef:Ik moet idd even goed om me heen kijken naar iemand die met natuurlijke middelen werkt want om elke keeronze hond vol te spuiten met prednison daar ben ik absoluut geen voorstander van.
Dus alle info is welkom. :W:
Kijk naar het hele plaatje...verse voeding, vermijdt zoveel als mogelijk middelen die het immuunsysteem om zeep helpen en ondersteuning door een bekwaam holistisch dierenarts. Zo heb ik het gedaan en mijn hond heeft al ruim 5 jaar geen zware AB-kuren en spuiten nodig gehad. Overigens heeft mijn hond allerminst stress gekend, dus dat kan meteen uit het plaatje IBS geschrapt worden. Sterkte met je beslissing. :wink:

A study carried out at Purdue University showed routinely vaccinated dogs developing autoantibodies to a wide range of biochemicals, as well as DNA.

Homoeopathic vets treat a large proportion of skin problems as 'vaccinosis' (a morbid reaction to vaccines). Irritable bowel syndrome, Crohn's disease, and other digestive disorders have also been linked to vaccines.

Bron: Canine Health Concern
Quibus
Zeer actief

Nog 1 vraag....wat bedoel je met AB kuren??
O ja en weet jij misschien goeie dierenartsen die op natuurlijke wijze werken????
verders wil ik zeggen...super bedankt voor je info.....ik zal kijken of we hier verder mee uit de voeten kunnen. :ok:
Groetjes Alie.

Afbeelding
mwillow

Quibus schreef:Nog 1 vraag....wat bedoel je met AB kuren??
AB kuren = Antibioticakuren....iets waar je hond net als bij de pred-injecties maar beter van verschoond kan blijven.
Quibus schreef:O ja en weet jij misschien goeie dierenartsen die op natuurlijke wijze werken????
Er zijn drie praktijken die goed staan aangeschreven voor wat betreft het opknappen van dieren met (auto)immune aandoeningen en vaccinatieschade, pro-rauw zijn en ook een reguliere dierenartsachtergrond hebben:

http://www.lvchiron.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.holistischedierenartsen.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.holistischdierenarts.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Quibus schreef:verders wil ik zeggen...super bedankt voor je info.....ik zal kijken of we hier verder mee uit de voeten kunnen. :ok:
Graag gedaan, hoor. Ik ben blij dat wij de tijden van zware bloeddiarree en algehele misère achter de rug hebben. Als ik anderen hiermee kan helpen, doe ik dat graag.
Neeltje

Maar wat kan antibiotica of prednison helpen bij Prikkelbaar Darm Syndroom? Want dat is juist het grote verschil tussen PDS en andere darmziektes zoals ziekte van Crohn e.d. dat er bij PDS geen ontstekingen zijn. Andere benaming is ook spastische darm. Als er ontstekingen zijn waardoor antibiotica of pred nodig hebt, is er geen sprake van Prikkelbaar Darm Syndroom, maar heb je met iets anders te maken.
mwillow

Neeltje schreef:Maar wat kan antibiotica of prednison helpen bij Prikkelbaar Darm Syndroom? Want dat is juist het grote verschil tussen PDS en andere darmziektes zoals ziekte van Crohn e.d. dat er bij PDS geen ontstekingen zijn. Andere benaming is ook spastische darm. Als er ontstekingen zijn waardoor antibiotica of pred nodig hebt, is er geen sprake van Prikkelbaar Darm Syndroom, maar heb je met iets anders te maken.
Ook bij IBS wordt regulier veelal AB voorgeschreven, puur om het feit dat ze daarmee aan symptoombestrijding denken te doen....de laatste stap was pred-injectie en daar heb ik vriendelijk voor bedankt. Weerstandsverhoging op die darm, kruiden, aanpassen voeding (rauw en geheel graanloos en tarwevrij). Daar heeft mijn hond baat bij. En hij heeft nog meer baat bij een baas die niet klakkeloos aanneemt wat een DA voorschrijft en vermeldt. Zelf blijven nadenken. Dus ja, je hebt gelijk dat AB en Prednison middelen bij IBS niet helpen en je hond alleen maar verder naar zijn grootje helpt. :ok:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Quibus schreef:En volgens de dierenarts kun je met voer weinig doen want als het aan het voer zou liggen zou hij constant last hebben....dat is wat hij zegt....vandaar dat ik nieuwsgierig was naar ervaringen van de mensen hier.
Denk eens logisch na.
Natuurlijk heeft voeding effect op darmen.

Ikzelf heb ook PDS en er zijn voedselsoorten die ik niet verdraag.
En waarom zou dat bij dieren anders zijn?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Neeltje

Marjoleine schreef:
Quibus schreef:En volgens de dierenarts kun je met voer weinig doen want als het aan het voer zou liggen zou hij constant last hebben....dat is wat hij zegt....vandaar dat ik nieuwsgierig was naar ervaringen van de mensen hier.
Denk eens logisch na.

En de ellende is dat dat iedere paar maanden weer verandert. De ene keer kun je dit eten en de andere keer dat.
Quibus
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Denk eens logisch na.

Oeps sorry wist niet dat je kwaad werd. :U: :denken:
Ik heb totaal geen ervaring met IBS ik ben tenslotte geen DA en ook die weten dus niet altijd wat het is lees ik hier wel....het feit dat er gelijk prednison ingespoten werd heeft mij aan het denken gezet....als ik ergens een hekel aan heb is het die troep wel.
Daarom vraag ik hier wat jullie ervaringen zijn om er achter te komen wat ik eventueel zou kunnen betekenen voor mijn hond.
Groetjes Alie.

Afbeelding
Neeltje

Lees maar eens hier: http://www.pdsb.nl/index1.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Daar staat het wel beschreven voor mensen, maar ik neem aan dat het voor dieren in principe hetzelfde is. Het is in principe niet levensbedrijgend, je kunt er goed mee leven, maar kan soms wel heel vervelend en pijnlijk zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”