estelle schreef:Ja ik snap je.
Ik had mijn vraagtekens bij het reageren van de hond op Hilde's angsten. Die angsten zijn immers niet reeel maar de hond kan zich dat niet bedenken. Die voelt alleen de angst en raakt alert wat in mijn ogen dus gevaarlijke situates op kan leveren. Ik zou denken dat je dan eerder een hond bij zo iemand plaatst die dar niet op reageert maar stug doorloopt of stug door blijft spelen met Hilde en dan dus Hilde het signaal geeft 'hey vrouwtje, kom op spelen!' ipv een hond die gespannen naast haar gaat zitten.
Maar ik begrijp dan dus dat Basco niet reageert op haar angsten?
Klopt, maar weet je wat het moeilijke is: ik kan geen angsten omhoog halen en doen alsof. Dus toen ik de hond trainde, was het gewoon een zelfverzekerde lobbes die plezier in zijn werk had en vertrouwen had.
Toen ik die week bij Hilde was, om haar de eerste week te begeleiden met Diesel, kwam dit probleem ook niet naar voren. Ik was er tenslotte bij, dus zowel Hilde als Diesel voelde zich prima. (voor zover je in Hilde dr situatie van 'prima' kan spreken.) Ik ging dus ook vol vertrouwen weg. De band was super, en het werken ging ook erg goed.
Daarna begonnen langzaam aan dingetjes mis te gaan, en begon Diesel drukker te worden. (die 2e opnames van Hilde in het bos zijn ook niet na 1 week gemaakt, daar zat behoorlijk wat meer tijd tussen. De eerste week was dit helemaal niet zo)
Daarbij kwamen we er achter dat Hilde in het begin niet zag dat Diesel haar wilde helpen op de momenten dat ze in een stressvolle situatie kwam. Ze herkende zelf niet wanneer haar emoties ineens groter werden. Dus Hilde corrigeerde Diesel voor zijn gedrag, terwijl Diesel toen juist probeerde haar uit die situaties te halen. Toen hem dat herhaaldelijk niet lukte kwam de stress naar boven.
Hilde herkent nu aan Basco wanneer ze zelf in een stress-situatie beland is, en kan daar nu beter mee omgaan. Ze laat nu de hond zn werk doen, en kan vervolgens ontspannen en kan de hond belonen voor zn super goede gedrag.
Het is een leerproces geweest voor ons allemaal, en het blijft altijd afwachten hoe de hond uiteindelijk met de situatie om kan gaan. Honden hebben ook gevoel en emoties. Het is ontzettend belangrijk dat de hond ontspannen blijft en plezier blijft houden in zn werk. Zonder plezier in zn werk is dit niet te doen. Buiten het feit dat Basco een hulphond is, is het vooral een maatje, en steun en toeverlaat. Dat staat boven alles.