Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat is een stabiele hond

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

chrico
Zeer actief

Wat is een stabiele hond

Ongelezen bericht door chrico »

Ik merk dat de gedachte erg verschild over stabiel zijn en niet stabiel van een hond.
Om een topic niet te vervuilen of het idee te geven dat je iemand de grond in wil werken zou ik graag in het algemeen praten over wat is stabiel en wat niet.
Ben benieuwd
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Re: Wat is een stabiele hond

Ongelezen bericht door M@rleen »

Stabiel is voor mij dat je hond weet waar hij aan toe is, dat hij eenduidig reageert. Niet snel onder de indruk en snel hersteld zeg maar, als hij toch schrikt.

Boomer vind ik stabieler dan Benny.. Benny is heel snel bang van van alles en nog wat. Boomer is minder snel onder de indruk en als hij ns onder de indruk is, onderzoekt hij de zaak en beoordeelt het dan alsnog.
Zoals in een ander topic; niet reageren op een flippende hond, omdat het hem gewoon niet boeit.

Bij hem zijn dingen ook gewoon duidelijk. Bij Benny is het heel moeilijk, want de ene keer is iets niet eng, terwijl precies hetzelfde een andere keer doodeng is.. Dat vind ik niet stabiel.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Ik vind Saar een stabiele hond, en eigenlijk altijd al geweest. Onverstoorbaar, past zich naadloos aan de situatie aan. Lijkt te weten wanneer er een kind aan de andere kant van het lijntje loopt, lijkt te weten dat zij zonder lijn loopt (omdat er een gevonden hond aangelijnd is) en dat ze dan strak aan mijn knie moet volgen. Als vrouwtje ze buitengesloten heeft, gaat zij 'hulp' halen bij de rest van het gezelschap al kent ze die pas amper een paar uurtjes. Toen ze een pup was heeft ze een luchtballonnen-fobie ervaren, maar het is puur bij luchtballonnen gebleven.

Miep is niet stabiel. Die kun je al van slag krijgen door in je handen te klappen.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ik vindt een hond stabiel, wanneer een hond zich zelf goed kan herstellen wanneer hij schrikt oid. een hond, die uit zich zelf, steeds dezelfde houding en manieren aanhoudt.

wil dus niet zeggen, dat een stabiele hond een makkelijke hond is, maar wel een hond die goed te lezen is.

om iets verder te gaan, vindt ik wel, dat zo'n hond dan geen excessen moet hebben, ik bedoel , een hond kan heel consequent zijn in "verkeerd"gedrag, dus wat dat betreft wel stabiel, maar dat is niet helemaal wat ik dan stabiel noem.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Een stabiele hond vind ik een hond die niet snel van z'n stuk is, snel herstelt, z'n zaakjes weet te regelen zonder in extremen te vallen en voorspelbaar in gedrag is.

Om het over m'n eigen honden te hebben. Bram vind ik redelijk stabiel en Izzie (nog?) niet. Voor Bram gaat alleen het eerste niet op. Hij kan best onder de indruk zijn van dingen (denk aan tegen schrikdraad aan lopen). Izzie voldoet aan de laatste twee zaken niet. Ze kan erg druk en ongenuanceerd op dingen reageren en dat kan ook verschillende kanten opschieten.

Van Dale:
sta·biel bn, bw 1 standvastig; onveranderlijk
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Een hond die niet zo snel onder de indruk is van alles wat er om hem heen gebeurt. Die rustig doorloopt/blijft liggen, wat er ook gebeurt.
Die weet wat er van hem verwacht wordt, weet wat hij moet doen en laten voor z'n baas op een prettige manier. (niet omdat hij anders op z'n lazer krijgt bedoel ik)
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Als dat een definitie is ( de dingen die ik hier lees) dan is DuCain een uitermate stabiele hond in huis,
en buiten dus absoluut niet( eerder een ongeleid projectiel)
kan dat :denken: eigenlijk wel
Edit; een stabiele hond zou dus een hond zijn met zelfvertrouwen die zeker is van zichzelf en de situatie :idea:
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 28 dec 2009 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Bonnie F
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Stabiel betekent voor mij een hond die zelden schrikt, snel herstelt, geen rare angsten heeft. Die onder veel/alle omstandigheden luistert naar commando's. Belastbaar. Die zijn baas gebruikt voor het inschatten van nieuwe situaties. (baas doet normaal, dan hoef ik dus niets)

Mijn vorige hond was zo voor het grootste gedeelte, helaas was hij hond-agressief.

Z is niet zo, snel in de stress, snel bang.
Is dan slecht bereikbaar. Gelukkig geen echte paniek.
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
chrico
Zeer actief

Er staan dingen tussen zoals ik het ook zie. Het herstel na schrik zonder uithalen, het in 1 lijn gedrag vertonen ongeacht de leeftijd.
De mannen reageren voorspelbaar, die reageren in situaties eigenlijk overal hetzelfde op, zijn weinig onder de indruk en goed te lezen, ook al zijn zij beide anders.
Dyna daarintegen reageerd niet altijd voorspelbaar op situaties, zij is niet stabiel in mijn ogen. Zo kan je haar meenemen en reageerd zij goed terwijl ze de dag erna in dezelfde situatie totaal anders reageerd.

Voorbeeld is aanraken. De mannen willen aangeraakt worden als zij dat zelf opzoeken en zijn er niet van gediend om zomaar omarmd te worden bijv. Zoeken zij je op kan je ze doodknuffelen maar negeren ze je en je doet het toch dan staan zij mij aan te kijken van hoe durfen ze en gaan hoger op de poten staan maar reageren verder niet, blijven als koele kikkers staan tot ik ingrijp. Als je klaar bent met knuffen stuur je ze weg en ze gaan.
Dyna kan je doodknuffen maar raak haar niet plotseling aan want als zij schrikt kan zij happen. Ga je knuffen kan dat maar een bepaalde tijd, daarna gaat zij eisen en reageerd niet meer op wegsturen. Wegsturen kan bij haar verschillend gedrag tevoorschijn toveren op zo een moment, niet voorspelbaar.
Er zit geen lijn in haar gedrag. Bij haar is het aan ons om te voorkomen dat zij in situaties komt die zij niet aan kan. Na een minuut of 5 word zij weg gestuurd door ons, niet door degene die knuft met haar want dat werkt bij voorbaar al niet.

Een hond hoeft niet op alle fronten stabiel te zijn, kan in verschillende situaties best een keer minder stabiel reageren, afhankelijk van de situatie.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Stabiel staat bij mij voor in balans zijn. Een stabiele hond is dus in balans met zijn omgeving, voelt zich veilig in zijn omgeving en reageert niet op basis van angsten of agressie.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

chrico schreef:Een hond hoeft niet op alle fronten stabiel te zijn, kan in verschillende situaties best een keer minder stabiel reageren, afhankelijk van de situatie.
Dat denk ik ook. En ik heb ook het idee dat de meest saaie honden het meest stabiel worden genoemd door de meeste mensen. Terwijl een hond met wat meer pit ook stabiel kan zijn. Ook is stabiel een beetje een 'oordeel' geworden. Als je hond niet stabiel is, zou het niet goed zijn. Terwijl ik toch een heel leuke hond aan Izzie heb :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Zoek stok! schreef:
chrico schreef:Een hond hoeft niet op alle fronten stabiel te zijn, kan in verschillende situaties best een keer minder stabiel reageren, afhankelijk van de situatie.
Dat denk ik ook. En ik heb ook het idee dat de meest saaie honden het meest stabiel worden genoemd door de meeste mensen. Terwijl een hond met wat meer pit ook stabiel kan zijn. Ook is stabiel een beetje een 'oordeel' geworden. Als je hond niet stabiel is, zou het niet goed zijn. Terwijl ik toch een heel leuke hond aan Izzie heb :wink:
Dat heb ik met DuCain zeker ook , het is een wereld hond, voor ons in en om huis,
buiten is hij niet stabiel ( zoals het hier dan gedefinieerd wordt) maar is het nog steeds een kanjer, en een hele leuke hond voor degene die er toe doen, namelijk ons gezin :wink:
chrico
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Dat is ook heel jammer want er hoort geen oordeel aan vast te zitten. Het is een gegeven en als baas moet je er mee leren omgaan. Met de hond zelf is gewoon niets mis, is net zo een leuke hond als welke andere ook.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
chrico
Zeer actief

Eline* schreef:Stabiel staat bij mij voor in balans zijn. Een stabiele hond is dus in balans met zijn omgeving, voelt zich veilig in zijn omgeving en reageert niet op basis van angsten of agressie.
Vind het mooi omschreven, een stabiele hond is een hond die in balans is :ok:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Zoek stok! schreef: En ik heb ook het idee dat de meest saaie honden het meest stabiel worden genoemd door de meeste mensen.
Ja, mee eens, terwijl stabiel wat mij betreft dus niet staat voor rustig of aangepast. Een hond kan zeer krachtig en aktief zijn, met alle grapjes van dien, en toch in balans.
Kiki is een druk ding, altijd bezig en nooit kan iets normaal, maar ze is wel stabiel; in balans met haar omgeving en kan de situatie's op haar pad handelen, maar ze is niet rustig of voorspelbaar.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
plekkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder, kruising cocker en ruwhaar en een cairn

Ongelezen bericht door plekkie »

Een hond die altijd uitvalt of altijd angstig is is voor mij niet stabiel. Hij is wel voorspelbaar, maar dat is wat anders
Redelijk voorspelbaar zijn Lucas en Lynn wel ja :lol1: , maar echt stabiel.... Lynn het minst, Lucas iets meer als Lynn en Leah het stabielst (op het blaffend op andere honden afrennen na... :wink: )
Maar buiten dat is Leah eigenlijk altijd relaxed. Ze heeft een paar keer gevlogen: ze gaat de bench in op het vliegveld en wordt dan naar het vliegtuig gebracht zonder het baasje...ze ligt gewoon en that's that. Waar ik ook ben: bij andere mensen, op een overvolle markt, het vuurwerk vliegt je om de oren: Leah ligt af en slaapt.
Zoek stok! schreef:
Ook mee eens!
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Een stabiele hond is voor mij een hond die niet snel van zijn stuk is,snel herstelt,zich niet druk maakt om zaken en bij vreemde dingen kijkt met een blik van "waar maak je je toch druk om?" om vervolgens zijn weg in alle rust te vervolgen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
chrico
Zeer actief

Eline* schreef:
Zoek stok! schreef: En ik heb ook het idee dat de meest saaie honden het meest stabiel worden genoemd door de meeste mensen.
Ja, mee eens, terwijl stabiel wat mij betreft dus niet staat voor rustig of aangepast. Een hond kan zeer krachtig en aktief zijn, met alle grapjes van dien, en toch in balans.
Kiki is een druk ding, altijd bezig en nooit kan iets normaal, maar ze is wel stabiel; in balans met haar omgeving en kan de situatie's op haar pad handelen, maar ze is niet rustig of voorspelbaar.
Toch zal ze voorspelbaar zijn anders liet je haar bijv niet loslopen, nam je haar nergens mee naar toe enz enz :wink:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Ik vind een eerlijke hond een stabiele hond. Een hond die vanuit hondenogen gepast reageert op situaties en niet reageert vanuit angst. Voorspelbaar hoeft niet. (ik heb toch nog even om te reageren, mijn afspraak van 11.00 uur is er nog niet :wink: )
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

marian* schreef:Een stabiele hond is voor mij een hond die niet snel van zijn stuk is,snel herstelt,zich niet druk maakt om zaken en bij vreemde dingen kijkt met een blik van "waar maak je je toch druk om?" om vervolgens zijn weg in alle rust te vervolgen.
Voor mij ook. En dat staat voor mij beslist niet synoniem aan saaie hond :denken:
chrico
Zeer actief

Ri@ schreef:Ik vind een eerlijke hond een stabiele hond. Een hond die vanuit hondenogen gepast reageert op situaties en niet reageert vanuit angst. Voorspelbaar hoeft niet. (ik heb toch nog even om te reageren, mijn afspraak van 11.00 uur is er nog niet :wink: )
Vanuit de ogen van mijn honden hebben alle honden zich te onderwerpen, zoniet en blijft de ander praatjes houden dan helpen ze een handje. Heel eerlijk en oprecht zijn zij daarin :mrgreen: staat ook duidelijk in de rasbeschrijving.

Maar dan? Ik kom jou tegen met jouw honden in een losloopgebied (want mijn honden zijn heel honds en duidelijk staat in de rasbeschrijving) en 1 ervan word duidelijk te verstaan gegeven nu onderwerpen zoniet zijn er twee opties, je rent weg of je bent dood. Vind je mijn honden dan nog zo stabiel of vind je het een stel onopgevoede rothonden die daar niet hadden moeten lopen of zelfs hadden mogen bestaan. Als ik dan nog eens zou zeggen ja maar dat is het ras en jouw hond had maar honds moeten reageren door zich te onderwerpen dus het is je eigen schuld :pffff: ga je dan nog uit van de door hondenogen gepast gedrag vertonen om stabiel te zijn.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
chrico
Zeer actief

Nanna schreef:
chrico schreef:Vanuit de ogen van mijn honden hebben alle honden zich te onderwerpen, zoniet en blijft de ander praatjes houden dan helpen ze een handje. Ik kom jou tegen met jouw honden in een losloopgebied en 1 ervan word duidelijk te verstaan gegeven nu onderwerpen zoniet zijn er twee opties, je rent weg of je bent dood.
Dan vraag ik me altijd af wat er gebeurd als twéé van dat soort honden elkaar tegenkomen ;-)
Dan is er altijd eentje dood, dus. Wat zal dat soort lekker lang voortbestaan ;-)
Een tegenstander doden omdat die zich niet onderwerpt vind ik totáál geen honds gedrag. Bijten, ok. Wegjagen, ok. Maar opzettelijk doden? Nee. Dat vind ik gestoord gedrag. Onstabiel, dus :mrgreen:
Een tegenstander doden uiteindelijk is normaal honds gedrag in bepaalde situaties. Dat wij dat niet wenselijk vinden is een ander verhaal :wink:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Nanna schreef:
chrico schreef: Een tegenstander doden uiteindelijk is normaal honds gedrag in bepaalde situaties. Dat wij dat niet wenselijk vinden is een ander verhaal :wink:
In bepaalde situaties misschien wel.
Maar niet als je elkaar op volkomen neutraal terrein (zeg: losloopgebied) tegenkomt. Dan vind ik het doden van een hond die geen zin heeft om toe te geven aan de grillen van jouw hond totaal overtrokken en buitenproportioneel.
ja maar wie is dan degene die niet toe geeft ?
je kunt een gevecht bijna nooit op 1 partij gooien, ook al is het 1 nul voor de ene.
chrico
Zeer actief

Nanna schreef:
chrico schreef: Een tegenstander doden uiteindelijk is normaal honds gedrag in bepaalde situaties. Dat wij dat niet wenselijk vinden is een ander verhaal :wink:
In bepaalde situaties misschien wel.
Maar niet als je elkaar op volkomen neutraal terrein (zeg: losloopgebied) tegenkomt. Dan vind ik het doden van een hond die geen zin heeft om toe te geven aan de grillen van jouw hond totaal overtrokken en buitenproportioneel.
Vanuit de ogen van mijn honden niet want de ander had er voor kunnen kiezen te vertrekken ipv de confrontatie aangaan.

Voordat dit een heel discussiepunt word :mrgreen: ik gaf dit voorbeeld nav Ria die vond dat een eerlijke hond stabiel is en ik vond dat dat er weinig mee te maken had want vanuit de ogen van mijn hond is dat gepast gedrag, lees de rasbeschrijving maar :mrgreen: Dat het niet geaccepteerd word en maakt dat mijn honden instabiel zijn door de ogen van een andere hondenbaas is niet meer dan logisch maar dan ben je er weer, wat is een stabiele hond dan :mrgreen:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Frederiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Frederiek »

Eline* schreef:Stabiel staat bij mij voor in balans zijn. Een stabiele hond is dus in balans met zijn omgeving, voelt zich veilig in zijn omgeving en reageert niet op basis van angsten of agressie.
Dat vind ik wel een goede ja :ok: . Hades is helemaal geen duffe hond, maar hij schrikt bijna nergens van (als pupje vorig jaar stond hij bijvoorbeeld heel geïnteresseerd te kijken naar mensen die 30 meter verderop aan het carbid-schieten waren) en als hij al schrikt herstelt hij heel snel en loopt geen trauma op o.i.d.. Hij zoekt geen mot, is niet angstig onderdanig, niet overdreven dominant en reageert bij iedereen even vriendelijk. Hij is wel heel voorspelbaar, in die zin dat ik vrijwel altijd kan voorspellen hoe hij zal reageren als er iets gebeurt. Plotseling aanraken, een hard geluid, per ongeluk op z'n staart staan, eten geven, andere honden, nieuwe omgeving, nieuwe mensen, dat soort dingen.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik zou ook zeggen, een stabiele hond is een hond die goed in zijn vel zit (tevreden is met zichzelf :mrgreen: ) en niet overmatig reageert met angst of agressie. Een hond kan ook wel weer heel stabiel zijn in het angstig of agressief zijn, maar dat vind ik dan eigenlijk weer geen stabiele hond :denken:
Saar is niet heel stabiel, kan soms te snel van haar stuk gebracht zijn. Vera is wel behoorlijk stabiel. Die kan best weleens onder de indruk zijn van bijvoorbeeld een hele dominante grote hond, maar ze regelt dat altijd zelf zonder dat er problemen ontstaan, en is met een fractie van een seconde ook weer hersteld en huppelt dan vrolijk verder. Saar kan dat minder goed, die kan dat soort dingen niet goed probleemloos regelen, en herstelt ook trager.
Moos was een super stabiel hondje vond ik altijd. Die was eigenlijk gewoon niet van zijn stuk te brengen.
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Nanna schreef:
yamie schreef:
ja maar wie is dan degene die niet toe geeft ?
je kunt een gevecht bijna nooit op 1 partij gooien, ook al is het 1 nul voor de ene.
Waar twee kijven kunnen best twee schuld hebben ;-)
En er zullen best fikse verwondingen uit zo'n gevecht kunnen ontstaan. Ik zeg alleen dat ik een hond die DOORGAAT tot de ander dood is, niet vind sporen. Laat staan dat ik zo'n debiel stabiel vind :19:
Ik snap best dat er situaties zijn waar dat wel kan gebeuren en het zelfs te rechtvaardigen is, maar gewoon op neutraal terrein en zonder verdere reeële aanleiding vind ik het te zot om over te praten.
Nanna, er zullen maar weinig stabiele honden doorgaan tot de dood erop volgt als de andere hond niets doet. Dat jij op zo een moment de wisselwerking tussen de honden niet ziet ook al ligt er 1 onderop maakt de ander geen debiel.
Dan heb ik het niet over situaties van groot versus klein.
Een aantal hier hebben gezien dat Nikan strond aan de knikker kreeg met een teckel. Teckel had praatjes en vond dat Nikan zich moest onderwerpen. De teckel kwam er vrij snel achter dat er iets niet klopte en hield zich stil terwijl Nikan hem in zijn bek had en hem op commando uitspuuwde. Hij had hem net zo makkelijk dood kunnen bijten, puur door het grote verschil.
Als de teckel door had gevochten denk ik dat wij een aardig probleem hadden gehad.
Deze hond heeft er niet van geleerd en bleef de keren erna als wij elkaar ontmoette (niek altijd vast en teckel los) proberen of hij deze keer dan echt toch niet Niek kon laten zien dat hij meer praatjes had.
Op zo een moment is het aan mij. Ik laat het Niek niet op zijn honds oplossen, hoe eerlijk dat ook zou zijn. Vanaf dat moment had ik 10 paar ogen die die twee in de gaten hielden en de ogen van iedereen die mee waren voor als mijn 10 paar iets miste. En geloof me, echt ontspannen is het niet
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
chrico
Zeer actief

Nanna schreef:
chrico schreef:lees de rasbeschrijving maar :mrgreen:
Ik heb met jouw rasbeschrijving geen ene reet te maken ;-)
Als mijn Whippet al jouw kippen/konijnen opvreet sta ik ook niet met de rasbeschrijving te zwaaien ;-)
Ehm volgens mij lees je niet goed want ik verschuil mij juist niet achter raseigenschappen :wink: Juist omdat ik vind dat het een hond niet stabieler maakt of wat ook.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

chrico schreef:
Ri@ schreef:Ik vind een eerlijke hond een stabiele hond. Een hond die vanuit hondenogen gepast reageert op situaties en niet reageert vanuit angst. Voorspelbaar hoeft niet. (ik heb toch nog even om te reageren, mijn afspraak van 11.00 uur is er nog niet :wink: )
Vanuit de ogen van mijn honden hebben alle honden zich te onderwerpen, zoniet en blijft de ander praatjes houden dan helpen ze een handje. Heel eerlijk en oprecht zijn zij daarin :mrgreen: staat ook duidelijk in de rasbeschrijving.

Maar dan? Ik kom jou tegen met jouw honden in een losloopgebied (want mijn honden zijn heel honds en duidelijk staat in de rasbeschrijving) en 1 ervan word duidelijk te verstaan gegeven nu onderwerpen zoniet zijn er twee opties, je rent weg of je bent dood. Vind je mijn honden dan nog zo stabiel of vind je het een stel onopgevoede rothonden die daar niet hadden moeten lopen of zelfs hadden mogen bestaan. Als ik dan nog eens zou zeggen ja maar dat is het ras en jouw hond had maar honds moeten reageren door zich te onderwerpen dus het is je eigen schuld :pffff: ga je dan nog uit van de door hondenogen gepast gedrag vertonen om stabiel te zijn.
Ik heb ook aangegeven dat ik een eerlijke hond een stabiele hond vind. En ik heb het over gepast reageren in verhouding tot de situatie. Nou vind ik jouw voorbeeld dat jouw honden de mijne willen vermoorden als ze zich niet onderwerpen niet direct iets wat ik eerlijk en gepast wil noemen. :mrgreen:
Ik denk dat een stabiele hond zich niet zo nodig zo hoeft te profileren dat iedereen maar onderworpen hoeft te worden. En ik denk dat mijn honden de taal prima spreken en zich zonodig wel onderwerpen of zonodig tegengas geven

Edit; ik vind jouw honden dan geen onopgevoedde honden. Het is hun natuur blijkbaar dus dan neem ik zo'n hond niks kwalijk. Wel zou ik blij zijn als ik ze niet loslopend tegenkom :mrgreen: Er loopt waar ik altijd met de honden loop een Akita reu die echt los rond loopt te patseren in eht bos alsof het alleen van hem is. Baasje in geen velden of wegen te bekennen. Die heeft totaal geen vat op hem. Dat vind ik wel een onopgevoedde hond. Hij bepaald de route en baas loopt er achter aan.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Marion. schreef:
marian* schreef:Een stabiele hond is voor mij een hond die niet snel van zijn stuk is,snel herstelt,zich niet druk maakt om zaken en bij vreemde dingen kijkt met een blik van "waar maak je je toch druk om?" om vervolgens zijn weg in alle rust te vervolgen.
Voor mij ook. En dat staat voor mij beslist niet synoniem aan saaie hond :denken:
Voor mij ook niet;ik bedoel het in de zin zoals Inge O zegt.Relaxed dus.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”