Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Telgang
Moderator: moderatorteam
- Patrol
- Zeer actief
Telgang
N.a.v. een ander topic over telgang ben ik eens goed gaan opletten en nu blijkt dat Spyker best vaak in telgang loopt, Chevy een enkele keer. Iemand een uitleg over het hoe en waarom van telgang en is dat bijv. erfelijk en is het bijv. een uitsluiting als je hond op een show in telgang loopt?

-
kleine2758
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Weimaraner, DuitserXMechel, Mechelse Herder
- Aantal honden: 3
Re: Telgang
Ysthar loopt ook vaak in telgang, ook op shows helaas.
Het diskwalificeerd hem niet.
Maar was wel samen met een gebroken staartpunt een reden voor
een 1e ZG ipv een 1e U. Ben naar de keurmeester gegaan en hij gaf aan
dat het door het telgangen en zijn staart kwam.
Tips die mij gegeven zijn om het te voorkomen op shows:
Heel snel starten, of vanuit zit starten.
Het snelle starten hielp bij mij en ben nu bezig hem op commando te
laten draven.
Succes!!!
Het diskwalificeerd hem niet.
Maar was wel samen met een gebroken staartpunt een reden voor
een 1e ZG ipv een 1e U. Ben naar de keurmeester gegaan en hij gaf aan
dat het door het telgangen en zijn staart kwam.
Tips die mij gegeven zijn om het te voorkomen op shows:
Heel snel starten, of vanuit zit starten.
Het snelle starten hielp bij mij en ben nu bezig hem op commando te
laten draven.
Succes!!!
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
In sukkeldrafjes lopen veel honden in telgang, op een show moeten ze meestal wat harder draven, toch?
Tomas loopt ook vaak in telgang, hij heeft nogal lange poten en in een sukkeldraf trapt hij anders tegen zijn eigen voeten aan.
Tomas loopt ook vaak in telgang, hij heeft nogal lange poten en in een sukkeldraf trapt hij anders tegen zijn eigen voeten aan.
- freskin
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
- Aantal honden: 2
Volgens mij is het niet diskwalificerend, maar het kan je wel lager plaatsen. Mijn honden doen het ook wel eens. Vooral als ze moe zijn. Het kost wat minder energie om in telgang te lopen, blijkbaar. Je ziet telgang vaak bij honden die kort zijn in lichaam. Bij de Bobtail is het juist gewenst. Je kan het beste wat sneller lopen in de ring. Dan gaan ze vaak over in draf.
groetjes, ingrid
TARAK
TARAK- Balint
- Actief
- Mijn ras(sen): 2 Nova Scotia Duck Tolling Retrievers
Flanna en Kayah - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Balint loopt ook nog wel eens in telgang. Op de show doet hij het eigenlijk niet meer, als ik maar het juiste tempo aan houd
Doet hij het wel, dan heb ik hem er ook vrij snel weer uit.
Sinds ik met hem ben gaan fietsen, is het enorm verbeterd
Doet hij het wel, dan heb ik hem er ook vrij snel weer uit.
Sinds ik met hem ben gaan fietsen, is het enorm verbeterd
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Het gangwerk van een hond wordt beoordeeld in draf, en niet in telgang.
Telgang diskwalificeert dus niet maar het maakt wel dat de draf niet beoordeeld kan worden.
En dat kost punten.
Telgang wordt meestal veroorzaakt door een bepaalde bouw.
Marie-Josée gaf het al aan: als een hond langzaam loopt kan hij, bij een bepaalde bouw, op zijn eigen poten trappen.
Je ziet het met name bij een vierkante bouw.
Rinne Roos doet het dus, en ik moet echt alles uit de kast trekken om haar netjes in draf te krijgen op een show. Maar zij is exact vierkant, dus het is heel logisch dat ze het doet, want als je rustig loopt trapt ze anders op haar eigen poten.
En dan kun je dus oplossingen verzinnen, zoals bv meer snelheid maken.
Maar telgangen helpt ook
Dat het bij bobtails gewenst is, is inmiddels achterhaald hoor. Die lopen gewoon keurig in draf
edit: typo
Telgang diskwalificeert dus niet maar het maakt wel dat de draf niet beoordeeld kan worden.
En dat kost punten.
Telgang wordt meestal veroorzaakt door een bepaalde bouw.
Marie-Josée gaf het al aan: als een hond langzaam loopt kan hij, bij een bepaalde bouw, op zijn eigen poten trappen.
Je ziet het met name bij een vierkante bouw.
Rinne Roos doet het dus, en ik moet echt alles uit de kast trekken om haar netjes in draf te krijgen op een show. Maar zij is exact vierkant, dus het is heel logisch dat ze het doet, want als je rustig loopt trapt ze anders op haar eigen poten.
En dan kun je dus oplossingen verzinnen, zoals bv meer snelheid maken.
Maar telgangen helpt ook
Dat het bij bobtails gewenst is, is inmiddels achterhaald hoor. Die lopen gewoon keurig in draf
edit: typo
Laatst gewijzigd door Marjoleine op 28 dec 2009 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
Bij Jamey zie ik een duidelijke overeenkomst tussen 'niet lekker lopen' en telgang. Ik heb dus een vermoeden dat zij het doet als ze last van dr rug heeft. Overigens ook voornamelijk in langzaam tempo, of als ze erg in de lijn hangt.

You'll be in my heart... Always...
-
estelle
woopy loopt ook altijd in telgang.
- Patrol
- Zeer actief
Dank allemaal voor de antwoorden. Ik zal er nu eens meer op letten. In ieder geval loopt Spyker niet heel vaak in telgang en als hij het doet, dan inderdaad bij een (te) laag tempo.
Bijzonder om te lezen dat sommige honden dus altijd in telgang lopen. Ik neem aan dat het niet rasgebonden is, zoals bij paarden?
Bijzonder om te lezen dat sommige honden dus altijd in telgang lopen. Ik neem aan dat het niet rasgebonden is, zoals bij paarden?

-
jacq1970
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Samara loopt bijna altijd in telgang, behalve als ik het tempo flink omhoog gooi dan loopt ze "normaal"... ze vind het denk erg fijn lopen.
Overigens deed mijn verzorgpaard het ook in stap en dat zat echt erg lekker.. als we flink hadden gewerkt en daarna lekker aan het uitstappen waren deed hij dat..
Overigens deed mijn verzorgpaard het ook in stap en dat zat echt erg lekker.. als we flink hadden gewerkt en daarna lekker aan het uitstappen waren deed hij dat..
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik weet niet wat de fysieke reden is voor een bepaalde gang bij paarden, maar bij honden is structurele telgang vrijwel altijd gebonden aan de bouw.Patrol schreef:Bijzonder om te lezen dat sommige honden dus altijd in telgang lopen. Ik neem aan dat het niet rasgebonden is, zoals bij paarden?
Het kan ook veroorzaakt worden door een blessure, of zoals wordt aangegeven, door een te laag tempo.
Ook bijvoorbeeld vermoeidheid (en daardoor laag tempo) of dingen als dracht kunnen een oorzaak zijn, maar dan is het geen structureel iets maar incidenteel.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Bij paarden is het ook lang niet altijd rasgebonden hoor. Je ziet telgang ook bij paarden die heel veel spanning hebben of die te kort gehouden worden in de stap.
Sjefke telgangt als ze moe is, dan is het eigenlijk standaard. Volgens mij is het ook een economischer gang dan de gewone stap of draf van een hond. Beetje lui dus denk ik.
Sjefke telgangt als ze moe is, dan is het eigenlijk standaard. Volgens mij is het ook een economischer gang dan de gewone stap of draf van een hond. Beetje lui dus denk ik.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
En Belgen zijn tegen vierkant aan, als ze het al niet zijnLongFields schreef:Bij paarden is het ook lang niet altijd rasgebonden hoor. Je ziet telgang ook bij paarden die heel veel spanning hebben of die te kort gehouden worden in de stap.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Nozem is iets gestrekt, Sjefke is inderdaad vierkant en Tapas is een beetje langwerpig, maar dan verticaal.Marjoleine schreef:En Belgen zijn tegen vierkant aan, als ze het al niet zijnLongFields schreef:Bij paarden is het ook lang niet altijd rasgebonden hoor. Je ziet telgang ook bij paarden die heel veel spanning hebben of die te kort gehouden worden in de stap.
- MirandaH
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairns!!!
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Hier wordt er bij 2 van de 3 dames regelmatig in telgang gelopen als ze aan de flex of aan de riem zitten. Ze zijn gewend om vooral los te lopen in hun eigen (snellere) tempo en aan riem of flex bepalen wij het tempo en dat ligt lager dan zij willen. Ik heb altijd het gevoel dat het een beetje een frustratieloopje is, zo van: ik wil harder maar door jou kan dat niet!

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
-
kiki78
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel
Bedan is ook een telganger als hij aan de riem loopt. Los zie ik hem vooral doen als hij langzaam loopt of als hij naast me komt lopen en bedelt om een balletje. Kan me goed voorstellen dat hij dan gaat telgangen, loopt hij dan gewoon dan tikt hij met zijn achterpoten tegen zijn voorpoten aan.

- Nawosh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
- Aantal honden: 2
Hier ook een telganger.
Als je de hond eerst laat zitten en van daaruit meteen laat draven, gaat het vaak wel goed.
Als je de hond eerst laat zitten en van daaruit meteen laat draven, gaat het vaak wel goed.
Groetjes, Marjan