Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Traplopen...

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador
Aantal honden: 1

Traplopen...

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

ik heb ooit iemand horen roepen dat trap lopen slecht is voor de gewrichten van honden..
en nu vraag ik mij af is dat zo???
voor we bij ons in de woonkamer zijn moeten we namelijk een trap op..
ze lopen dus dagelijks trap hier...
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Re: Traplopen...

Ongelezen bericht door samantha! »

Als het een normale trap is en je honden gewoon goed gezond zijn en er gewoon rustig op en af lopen zou ik me er geen zorgen over maken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Zich naar beneden "storten" in plaats van rustig de trap af is niet zo goed volgens mij.
Ik laat mijn honden rustig lopen.
Persoonlijk vind ik het niet nodig dat ze steeds maar weer voor de lol naar boven en naar beneden lopen.
Buitentrappen moeten ze ook wel eens nemen al is dat niet bij ons thuis.

Bij mijn teckels was ik wel wat voorzichtiger vanwege de lange rug en korte pootjes.
Wel naar boven laten lopen, maar naar beneden nam ik ze nogal eens onder de arm. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

Het trap OP lopen is niet zo heel erg slecht, het trap AF lopen, daarbij krijgen de schouder gewrichten wel steeds een oplawaai ;)
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Het is ook voornamelijk slecht voor grote rassen in de groei, volgens mij? En dan inderdaad; het naar beneden lopen.
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

bo hebben we vanaf 10 maanden zelf rustig de trap op en af laten lopen 1 keer per dag omdat hij niet meer te tillen was.
Hij is nu vier en nu mag hij van mij gewoon iedere trap lopen. Ik moet ook zeggen dat ik blij ben dat hij het kan want dat scheelt een hele hoop. Hij loopt dan ook ieder trap op en af, ook brandtrappen zijn geen probleem voor hem
Afbeelding
StormenRoxy
Zeer actief
Labrador

ze mogen alleen rustig lopen
trap af moeten ze volgen dus blijven ze achter ons..
wij delen de boerderij met een gezin
en wil niet dat ze de trap op en af beuken....
en alleen als wel lopen gaan 4x a 5 perdag ongveer

Afbeelding
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

Scooby schreef:Het is ook voornamelijk slecht voor grote rassen in de groei, volgens mij? En dan inderdaad; het naar beneden lopen.
Elk ras in de groei, die zou ik zo wie zo geen trappen laten lopen ;)

Maar dit is puur mijn idee hoor, als een hond niet perse trappen hoeft te lopen, dan zou ik het bij voorbaat mijden ;)

Woon hier zelf op 10 hoog in een flat, en heel sporadisch komt het wel eens voor dat we 1 verdieping lager moeten, omdat de lift het weer eens laat afweten, maar voor de rest lopen ze hier echt geen trappen. Alleen al voor het voldrongen feit, dat als we eens de trap moeten nemen, dat ze dat dan weer compleet 'gek' vindt, en prompt haar gekke labradoriaanse gekke 5 minuten krijgt in dat trappenhuis (echt, dat zou je eens moeten zien, alsof ze door de duivel op de hielen wordt gezeten!) :E:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Jeannettebo schreef:bo hebben we vanaf 10 maanden zelf rustig de trap op en af laten lopen 1 keer per dag omdat hij niet meer te tillen was.
Hij is nu vier en nu mag hij van mij gewoon iedere trap lopen. Ik moet ook zeggen dat ik blij ben dat hij het kan want dat scheelt een hele hoop. Hij loopt dan ook ieder trap op en af, ook brandtrappen zijn geen probleem voor hem
Toen Vera kwam woonde ik 1 hoog, dus zij heeft ook meteen trap leren lopen. Uiteraard de eerste maanden alleen heel soms voor het aanleren en verder droeg ik haar altijd.
Alleen nu neemt ze dus gewoon als een soort blind paard elke trap die ze ziet :roll: Komen we ergens op bezoek, gaat ze eerst even de huiskamer in, en dan rent ze gewoon naar boven "trap? da's toch geen opstakel :19: ".
Dus het is altijd even opletten hier omdat ze zo goed heeft leren traplopen :mrgreen:
Afbeelding
StormenRoxy
Zeer actief
Labrador

Moos schreef:
Jeannettebo schreef:bo hebben we vanaf 10 maanden zelf rustig de trap op en af laten lopen 1 keer per dag omdat hij niet meer te tillen was.
Toen Vera kwam woonde ik 1 hoog, dus zij heeft ook meteen trap leren lopen. Uiteraard de eerste maanden alleen heel soms voor het aanleren en verder droeg ik haar altijd.
Alleen nu neemt ze dus gewoon als een soort blind paard elke trap die ze ziet :roll: Komen we ergens op bezoek, gaat ze eerst even de huiskamer in, en dan rent ze gewoon naar boven "trap? da's toch geen opstakel :19: ".
Dus het is altijd even opletten hier omdat ze zo goed heeft leren traplopen :mrgreen:
jha hier ook ze kunnen allebei goed traplopen en als we ergens heen gaan en in de hal staat een trap gaan ze eerst de trap omhoog omdat ze denken dat het zo hoort.. hihi

Afbeelding
jeanine
Actief

Ongelezen bericht door jeanine »

ik ben via NML health eens bij een lezing geweest van stefan schukker, die doet veel in orthopedie en veel via de "natuurlijke"weg, en zit bij de berner sennehonden.
die zei dat de hond best trap mag lopen als het maar gecontroleerd is. gewoon rustig naar beneden lopen en naar boven dus. en alles met mate natuurlijk, wat bv vele malen schadelijker is is het de jonge hond veel met andere honden laten spelen en met de bal.
Afbeelding
StormenRoxy
Zeer actief
Labrador

jeanine schreef:ik ben via NML health eens bij een lezing geweest van stefan schukker, die doet veel in orthopedie en veel via de "natuurlijke"weg, en zit bij de berner sennehonden.
die zei dat de hond best trap mag lopen als het maar gecontroleerd is. gewoon rustig naar beneden lopen en naar boven dus. en alles met mate natuurlijk, wat bv vele malen schadelijker is is het de jonge hond veel met andere honden laten spelen en met de bal.
okay thx...

Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

Ongelezen bericht door Budkes »

Tsja, ik zie het probleem ook niet zo, zeker niet omhoog :U: .
Als ik kijk naar de KNPV honden, die lopen heel wat trappen, de praktijkhonden zo mogelijk nog meer, ik heb er nog nooit één getroffen met schouderproblemen. En daarvan springt het gros ook nogeens halverwege al naar beneden :N: .
Mijn zware rassen (Mastiff, Bullmstiff) heb ik altijd geleerd om áchter mij aan de trap af te lopen, dus heel beheerst.
De herders leer ik ook zoveel mogelijk om rustig de trap af te gaan, en omhoog. Maar soms zit er een wacko tussen :Q: en gaat het nog voor gek en onwijs. Daardoor echter nog nooit een blessure opgelopen.
Gr. Aniek

Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

heel stom misschien maar ik durf het dus niet aan met Van Gils, de trap op en ik mis zo heel wat, want ik zou hem lekker los kunnen laten op de dijk :oeps:
en datn zouden we weer via een klucht naar beneden kunnen
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

jeanine schreef:ik ben via NML health eens bij een lezing geweest van stefan schukker, die doet veel in orthopedie en veel via de "natuurlijke"weg, en zit bij de berner sennehonden.
Je bedoeld waarschijnlijk Steven Schukking :wink:
En hij vindt gecontroleerd traplopen inderdaad prima.
Zelf woon ik 1 hoog en Caja loopt dus ook dagelijks trap.
Afbeelding
jeanine
Actief

Ongelezen bericht door jeanine »

marye schreef:
ja schukking is ook goed :oohja: het is al even geleden.
hij kwam op mij over als een heel kundig man, hou hem zeker in mijn achterhoofd mocht ik hem eens nodig hebben
Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

jeanine schreef:
marye schreef:
ja schukking is ook goed :oohja: het is al even geleden.
hij kwam op mij over als een heel kundig man, hou hem zeker in mijn achterhoofd mocht ik hem eens nodig hebben

Hij was mijn vaste dierenarts en ik ben hem heel dankbaar voor wat hij allemaal voor Caja heeft gedaan :wink:
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Budkes schreef:Tsja, ik zie het probleem ook niet zo, zeker niet omhoog :U: .
Alleen moet je dan doorgaans ook weer naar beneden! ;-)
StormenRoxy
Zeer actief
Labrador

Als ik kijk naar de KNPV honden, die lopen heel wat trappen, de praktijkhonden zo mogelijk nog meer, ik heb er nog nooit één getroffen met schouderproblemen. En daarvan springt het gros ook nogeens halverwege al naar beneden :N: .
Mijn zware rassen (Mastiff, Bullmstiff) heb ik altijd geleerd om áchter mij aan de trap af te lopen, dus heel beheerst.
De herders leer ik ook zoveel mogelijk om rustig de trap af te gaan, en omhoog. Maar soms zit er een wacko tussen :Q: en gaat het nog voor gek en onwijs. Daardoor echter nog nooit een blessure opgelopen.
thx..
ze mogen ook echt alleen beheerst traplopen hier.. ik wil geen gestamp op de trap..
en roxy is nog te tillen maar storm.. :N:

Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Hier lopen ze allebei trap op, alleen Cleo gaat ook trap af. Eva loopt nooit de trap af thuis. Niet dat dat niet mag maar ze durft niet eens in de buurt van de trap te komen omdat wij haar als pup altijd getild hebben. Ineens wilde ze zelf de trap op, nou prima, ze was 6 maanden en er was toch geen tegenhouden meer aan. Af wil ze nu na 2 jaar nog steeds niet dus wij blijven maar tillen. Best vreemd om met een volwassen herdershond onder de arm de trap af te lopen. Ook handig want als er iemand voor de deur staat kan Eva er niet bij komen en dat is ook maar beter. Die staat dan uit haar plaatje te gaan boven aan de trap :smile:
Afbeelding
Balint
Actief
Mijn ras(sen): 2 Nova Scotia Duck Tolling Retrievers
Flanna en Kayah
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Balint »

Wij hebben Balint nooit trap leren lopen. Onze trap thuis staat naast de voordeur en is best glad. Als hij naar beneden valt, kan hij dwars door het raam bij de voordeur vallen. Boven heeft hij ook niks te zoeken, daarom hebben wij het hem niet geleerd. Maar soms kom je ergens en dan is het niet anders. Nu hij volwassen is mag hij dan die trap lopen, toen hij nog pup was droegen we hem . Maar dat is bij een toller ook nog wel te doen :D
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

Ongelezen bericht door Budkes »

Scooby schreef:
Alleen moet je dan doorgaans ook weer naar beneden! ;-)
Ja en dat doen we dus zo:
Budkes schreef:Mijn zware rassen (Mastiff, Bullmstiff) heb ik altijd geleerd om áchter mij aan de trap af te lopen, dus heel beheerst.
:wink:

Want ik hoef jou vast niet te vertellen dat de gemiddelde mastiff met een half jaar niet meer te tillen is. En als je zo'n beest, zoals ik toentertijd, de halve wereld oversleept kom je nog wel eens een onvermijdelijke trap tegen.
:lol1:
Gr. Aniek

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”