Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aan alle 4 de poten voetzooltjes kapot

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Aan alle 4 de poten voetzooltjes kapot

Ongelezen bericht door Tamara. »

Gisteravond liep Fien al een beetje mank door de sneeuw met een voorpootje maar kon zo snel niet iets ontdekken. Vanmorgen toen het goed licht was goed kunnen kijken. Zijn aan alle vier haar poten voetzooltjes kapot :(: Het zijn net schaafwonden, het eelt is er gewoon af en de zooltjes zijn vuurrood. Het bloed ook, dat is goed te zien in de sneeuw.
Ze heeft er last van, zeker door de sneeuw en eventuele pekel wat er ligt en likt er regelmatig aan.

Ritje dierenarts om iets te halen of zelf er iets op smeren? Ik zit nu in huis 1 en ga straks naar huis 2 waar al m'n spullen liggen en daar heb ik, dacht ik, honingzalf, wondzalf, teerzalf, dat soort smeerseltjes. Wat kan ik het beste doen?
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Aan alle 4 de poten voetzooltjes kapot

Ongelezen bericht door Madelief »

He getver....klinkt als pekel....dat brandt echt in.
Teerzalf lijkt me niks (je wilt er tenslotte niks uittrekken), maar honingzalf of wondzalf is vast heerlijk verzachtend. En als je nu weet dat je weer over het zout moet lopen kun je haar zooltjes eerst even dik insmeeren met vaseline ofzo. Ik heb de ervaring dat uitglijden (waar ik bang voor was) reuze meevalt (Bonha had er in ieder geval nul last van, en zó stabiel is die nu niet).

Calendula lijkt me ook erg prettig, maar ik denk dat je met honing-en wondzalf al heel wat kunt verzachten.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Tamara.
Zeer actief

Madelief schreef:He getver....klinkt als pekel....dat brandt echt in.
Die wondjes komen, denk jij, ook echt door de pekel? Ik kan namelijk ook niet iets anders verzinnen waardoor de zooltjes aan alle 4 haar poten kapot zijn.
Het lijkt me niet dat het door de kou en sneeuw alleen komt, of wel? :denken:
Madelief schreef: Teerzalf lijkt me niks (je wilt er tenslotte niks uittrekken), maar honingzalf of wondzalf is vast heerlijk verzachtend. En als je nu weet dat je weer over het zout moet lopen kun je haar zooltjes eerst even dik insmeeren met vaseline ofzo. Ik heb de ervaring dat uitglijden (waar ik bang voor was) reuze meevalt (Bonha had er in ieder geval nul last van, en zó stabiel is die nu niet).
Ik zat blindelings op te schrijven wat ik heb liggen aan smeersels dus dacht er niet eens bij na of het wel of niet kon. Teerzalf was niet de bedoeling in ieder geval :N: :mrgreen:
Vaseline ga ik voor de wandeling dan maar smeren, dat geeft toch iets van een beschermlaagje aan.
Madelief schreef: Calendula lijkt me ook erg prettig, maar ik denk dat je met honing-en wondzalf al heel wat kunt verzachten.
Calendula zalf heb ik ook liggen maar ik probeer het wel eerst met de honingzalf :wink:
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Ja ik denk echt dat het de pekel is. Hier dit jaar ook erg veel sneeuw en ijs en koude en geen enkel pootje heeft er last van. Maar er is hier dan ook helemaal nergens gepekeld.
Bij mijn moeder (in Drenthe) is wél veelvuldig gepekeld en ook haar dames hebben er erg last van. Eéntje wil gewoon niet lopen meer op gepekelde stukken, en dus werd het tuinwerk...

Haha, zo te lezen ben je in huis 2 van alle gemakken voorzien (welke is welke??) en komt het helemaal goed met de pootjes van Fien. Arm ding. Geef haar maar een knuf.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

balen is dat. Odin heeft het ook eens gehad. Moet gewoon genezen, je kan voor het lopen wat uierzalf erop doen :U: of zinkzalf en de rondjes kort houden
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
Lucia
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lucia »

Milo had laatst aan 1 poot een voetzooltje kapot, klein laagje eraf. Bijna 3 weken zoet mee geweest, steeds schoentje aan en zalf bij DA gekregen.

Ook nu door de pekel is hij snel mank dus ik ga zo min mogelijk straten oversteken etc. en met de auto naar de bos voor een langer rondje ipv erheen te lopen.

Ik zou, vooral als het om ál haar pootjes gaat, ook schoentjes overwegen, maar je moet nog wel een paar dagen voordat je die zou kunnen halen.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Nozem heeft soms kale plek op haar voorpoot, op de pols. Volgens mij likt ze daar aan nadat ze een bot gekluifd heeft of zo.
Die plek is dus alleen maar kaal, en niet kapot. Van de week is het 2x opengegaan tijdens een wandeling in de verse sneeuw, dus niet door de pekel in haar geval. Het lijkt wel alsof het bij haar van de kou of de sneeuw komt.
Ik smeer daar calendula zalf op en dat helpt en verzacht goed, heb ik het idee.
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

Arme Fien. :ugh:

Pekel is rotspul...Maxi heeft er ook altijd zo'n last van. Calendula verzacht naar mijn idee ook , dat smeer ik ook bij Maxi dan.
Het wordt trouwens ook hoog tijd voor de zomer. :pffff:
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Arm meisje :( En nog eens alle vier haar pootjes ook, ik hoop dat het snel over is.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel

Ongelezen bericht door Tulp »

Inspuiten met spul voor honden die ook racen. Ik moet even opzoeken wat het ook alweer was.
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Vergeet niet dat de gesmolten en weer opgevroren sneeuw ook vreselijk scherpe randen kan hebben. Daarom kunnen de voetzooltjes zijn opengehaald, om daarna door de pekel lopend extra kapot zijn gegaan.

Schoentjes lijken me idd een goed idee, maar ja, die heb je niet 1 2 3

Als je handig bent kun je misschien zelf wat maken, maar ik zou eerlijk niet weten hoe ;-(

Suzanne
Tamara.
Zeer actief

Madelief schreef:Ja ik denk echt dat het de pekel is. Hier dit jaar ook erg veel sneeuw en ijs en koude en geen enkel pootje heeft er last van. Maar er is hier dan ook helemaal nergens gepekeld.
Bij mijn moeder (in Drenthe) is wél veelvuldig gepekeld en ook haar dames hebben er erg last van. Eéntje wil gewoon niet lopen meer op gepekelde stukken, en dus werd het tuinwerk...

Haha, zo te lezen ben je in huis 2 van alle gemakken voorzien (welke is welke??) en komt het helemaal goed met de pootjes van Fien. Arm ding. Geef haar maar een knuf.
Huis 2 is in Drenthe, daar staat onderhand meer dan in huis 1 :mrgreen:
Knuffels zijn overgebracht, vond ze helemaal niet erg :pffff:
Tamara.
Zeer actief

Nanna schreef:Als je met uitlaten steeds verplicht door de pekel moet zou ik schoentjes overwegen.
schoentjes
Nu ik het weet, houd ik er rekening mee waar ik ga lopen.
De dooi is ook ingezet dus voor nu is de nood niet zo hoog. Als het er naar uitzag dat het nog weken dit weer zou aanhouden had ik er wel serieus over nagedacht :wink:
Tamara.
Zeer actief

Jacky schreef:balen is dat. Odin heeft het ook eens gehad. Moet gewoon genezen, je kan voor het lopen wat uierzalf erop doen :U: of zinkzalf en de rondjes kort houden
:N: :N: Dat gaan dan een hoop zoek- en denkspelletjes worden :mrgreen:
Tamara.
Zeer actief

Tulp schreef:Inspuiten met spul voor honden die ook racen. Ik moet even opzoeken wat het ook alweer was.
Ben wel benieuwd, ja :ok:
Tamara.
Zeer actief

Suzanne123 schreef:Vergeet niet dat de gesmolten en weer opgevroren sneeuw ook vreselijk scherpe randen kan hebben. Daarom kunnen de voetzooltjes zijn opengehaald, om daarna door de pekel lopend extra kapot zijn gegaan.

Schoentjes lijken me idd een goed idee, maar ja, die heb je niet 1 2 3

Als je handig bent kun je misschien zelf wat maken, maar ik zou eerlijk niet weten hoe ;-(

Suzanne
Ik denk inderdaad dat het een combinatie is van alle bovenstaande factoren, ja :wink: Omdat ik in eerste instantie dacht dat het om maar 1 pootje ging, had ik al iets gemaakt van een sokje e.d. Dat lag binnen 1 minuut in stukjes versnipperd door de kamer :roll: Dat moest, moest, móest kapot :boos: Daarna heb ik er geen werk meer van gemaakt omdat het alle vier haar poten betrof en m'n sokken er anders heel hard doorheen gingen :roll:
Tamara.
Zeer actief

Inge O schreef: arm fientje, eventjes niet meer aan 100/u kunnen rondscheuren, wordt lastig de komende dagen :tongue: .
De komende dagen bind ik haar gewoon vast aan haar mand, kan het goed genezen en is ze maandag hopelijk up and running want dan komt er een vriendinnetje logeren van Fien. Dan moet ze, als het even kan, natuurlijk wel kunnen racen :cheer:
Ceseman
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Zwitserse Witte herders

Ongelezen bericht door Ceseman »

Je kan op de zooltjes groene leem smeren. Van de week had Luca er ook last van, ze heeft niet op pekel gelopen, maar de sneeuw was erg scherp op bepaalde stukken.
Afbeelding
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

Nanna schreef:Als je met uitlaten steeds verplicht door de pekel moet zou ik schoentjes overwegen.
schoentjes
Mijn idee! :ok:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Zou ze dit donderdag ook al gehad hebben? Weet je nog dat ik bloed in de sneeuw zag?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Tamara.
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Zou ze dit donderdag ook al gehad hebben? Weet je nog dat ik bloed in de sneeuw zag?
Toen ik haar pootjes zag moest ik meteen daar aan denken, ja. Dat bloed zal inderdaad van Fien zijn geweest :wink: . Het moet haast wel dat ze dat donderdag ook al had en dat het door het racen door de sneeuw niet beter op is geworden :N:

Hier is de sneeuw zo goed als helemaal weg en de afgelopen paar dagen het rustig aan gedaan v.w.b. racen door het bos. Ze zit er in ieder geval zelf niet meer aan en het ziet er al rustiger uit :wink:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik heb er nog een aantal keer aan gedacht, waar dat bloed toch van kon zijn. Dat moet dit wel geweest zijn.

Gelukkig gaat het al beter!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Tulp
Zeer actief

Tamara. schreef:
Tulp schreef:Inspuiten met spul voor honden die ook racen. Ik moet even opzoeken wat het ook alweer was.
Ben wel benieuwd, ja :ok:
canisport
* * *
Tulp
Zeer actief

* * *
Patrol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Patrol »

Ach wat vervelend. Ik zou er niet mee naar de da gaan. Spyker heeft ook zijn zooltjes goed stuk gehad toen hij net bij ons kwam, want hij had geen eelt en wij hebben een oprit van rode lavasteentjes en die zijn redelijk scherp. Ik heb ze schoongemaakt met biotex en daarna Nestosyl opgesmeerd!

Sterkte!
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief

Tulp schreef:En toen vond ik dit nog:

http://www.devrolijkeviervoeters.org/we ... heden9.htm
Bedankt!!
Zeeuwse labjes
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retrievers

Ongelezen bericht door Zeeuwse labjes »

Toen wij een keer in Zwitserland op vakantie waren sleten de honden hun voetzooltjes ook sneller af. Ze waren die harde ondergrond in de bergen niet gewend (hebben we hier in Zeeland niet :wink: ). Ik kreeg toen de tip van een Zwitser om bij de apotheek kamferolie te halen en dat elke avond op de voetzooltjes te deppen. Het eelt op de voetzooltjes herstelt zich daar sneller mee en de voetjes worden wat harder.
Het heeft toen inderdaad heel goed gewerkt, alleen het stinkt wel (vonden de honden zelf ook).
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”