Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hier moet een einde aan komen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Ceseman
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Zwitserse Witte herders

Re: Hier moet een einde aan komen

Ongelezen bericht door Ceseman »

Inge O schreef:
Ennath schreef:
Inge O schreef:
:eek: :scratch: :19: ?? dus die boeren mogen gewoon hun deuren sluiten of zo :19: ?
Ja daar komt het op neer.
Maar er komen natuurlijk geen beelden van geruimde dieren op de TV op deze manier.
Wat ook scheelt: Er hoeft niet gecompenseerd te worden.
Dat scheelt toch altijd zo'n € 300,= per geit.

Als je ruimt kan je mijns inziens gewoon beter RUIMEN.
Ruimen, compenseren, uithuilen en opnieuw beginnen.
Dit scheelt afgemaakte dieren .... en levert veel meer onzichtbare leed op.

Ik blijf erbij: ruimen is de kortste pijn :19:
jamaar, hier wordt juist gezegd dat bedrijven die geruimd zijn 5 jaar fokverbod hebben :scratch: ?
Precies dan wordt je toch de mogelijkheid ontnomen om opnieuw te beginnen.
Het predicaat "Q-koorts-besmetting" gaat pas van je bedrijf als ook de nu achtergebleven dieren, die niet drachtig zijn en die je niet kan inzetten als melkgeit, van je bedrijf verdwenen zijn.
Want met die overgebleven dieren mag je dus 5 jaar niet meer fokken.

De veehouders zullen dus met de bank in de nek, een compleet nieuwe veestapel om moeten bouwen. Hoe gaan ze dat doen als ze geen inkomsten meer hebben?
De geruimde geiten worden vergoed, maar niet de schade die ze lijden doordat ze geen melk meer kunnen leveren.
Want dat valt onder bedrijfsrisico :denken:
Afbeelding
Ceseman
Zeer actief

Ennath schreef:
Inge O schreef: jamaar, hier wordt juist gezegd dat bedrijven die geruimd zijn 5 jaar fokverbod hebben :scratch: ?
Alleen de drachtige dieren worden geruimd.
De rest blijft gewoon in de stal staan :evil:
Tenminste: als het om gevaccineerde dieren gaat.
Als je niet (volledig) gevaccineerd hebt -bijvoorbeeld omdat er niet genoeg vaccin was- dan wordt alles geruimd.
Dat klopt niet wat je zegt.
De geiten die niet geruimd worden, blijven puur leven omdat ze niet drachtig zijn.
Bij die veehouder in Vinkel. Afgelopen zaterdag had een drachtige geit gelammerd, de geit werd afgemaakt en de lammeren blijven leven.

Zie het onderstaande mediabericht van het CVI

CVI: Q-koorts strategie LNV is beste methode
17 dec 2009 14:41

Het ruimen van alle drachtige dieren is op dit moment de beste methode om in 2010 het probleem voor de volksgezondheid te minimaliseren.

Dat zegt Fred van Zijderveld, hoofd bacteriologie van het CVI. "Het belang van de volksgezondheid staat voorop. Om het risico op de korte termijn te verminderen is ruimen de beste methode. Ook al is het helder dat hierbij onnodig niet-besmette geiten worden geruimd", aldus Van Zijderveld.

"Voor de langere termijn is de aanpak van LTO een zeer waardevolle strategie." In deze aanpak is vaccinatie de basis en worden besmette geiten versneld afgevoerd. Het ruimen van alle besmette dieren is volgens Van Zijderveld geen strategie vanwege ongeduld. "Door vaccinatie wordt in de meeste gevallen abortus voorkomen. Maar ook bij de gewone geboorte komen bacteriën vrij, zij het in mindere mate. Bij een vroeggeboorte door Q-koorts komen miljarden bacteriën vrij, bij een gewone geboorte gaat het om miljoenen. Hierdoor vormen ook gevaccineerde besmette dieren een risico voor de volksgezondheid."

Besmette dieren die niet dragend zijn scheiden ook bacterie uit. "Via mest, urine en melk scheiden deze dieren ook bacterie uit. Dit gaat echter om tientallen bacteriën. Dit vormt geen risico voor de volksgezondheid. Vandaar dat deze dieren niet geruimd hoeven worden", legt de bacterioloog uit.
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Ceseman schreef:
Ennath schreef:
Inge O schreef: jamaar, hier wordt juist gezegd dat bedrijven die geruimd zijn 5 jaar fokverbod hebben :scratch: ?
Alleen de drachtige dieren worden geruimd.
De rest blijft gewoon in de stal staan :evil:
Tenminste: als het om gevaccineerde dieren gaat.
Als je niet (volledig) gevaccineerd hebt -bijvoorbeeld omdat er niet genoeg vaccin was- dan wordt alles geruimd.
Dat klopt niet wat je zegt.
De geiten die niet geruimd worden, blijven puur leven omdat ze niet drachtig zijn.
Bij die veehouder in Vinkel. Afgelopen zaterdag had een drachtige geit gelammerd, de geit werd afgemaakt en de lammeren blijven leven.
Die geitenhouder in Vinkel was een volledig gevaccineerde geitenhouder.
Alle dieren op zijn erf waren al sedert vorig jaar gevaccineerd.
Hij mag de niet drachtige geiten die er NU staan houden zodat hij de melk (voor zover nog aanwezig) mag verkopen en het vlees ook.
Maar hij mag geen nieuwe dieren fokken en ook niet aanschaffen voordat alle nu aanwezige dieren weg zijn (en voorzover ik begrepen heb moet het bedrijf dan eerst een jaar leeg staan).
De bedrijven die niet volledig gevaccineerd zijn worden volledig geruimd.
Dus niet alleen de drachtige dieren.
Nu zullen er in Brabant niet veel bedrijven zijn waar niet geënt is.
Dus dat scheelt weer in de journaal beelden en compensatie :devil:
Erwina
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Erwina »

Alleen de drachtige geiten worden geruimd, maar de anderen mag je ook niet meer mee fokken. Dat komt er op neer dat ze nog even gebruikt zullen worden voor de melk en daarna ook lekker ritueel geslacht zullen worden. Dat weet Verburg ook dondersgoed, maar zo lijkt het net alsof er minder geruimd worden!

:cry: :cry: :cry:
Welkom Ollie!
Afbeelding

Goodbye my friend... Rex, *01-05-2001 / † 23-08-2012
Ennath
Zeer actief

Inge O schreef:ik kan het allemaal niet meer volgen hoor :ugh: , één ding is me wel goed duidelijk : voor de betrokken geitenhouders is dit een regelrechte ramp :19: .
Ja, en als jullie niet oppassen heb je hetzelfde circus volgend jaar. :ugh:
In België mag ook nog niet geënt worden omdat er geen goedkeuring op het vaccin zit.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

freskin schreef:Volgend jaar zal er wel weer varkenspest uitbreken, of denkt men dat mexicaanse griep toch van varkens afkomstig is.......kunnen ze weer lekker duizenden varkens ruimen! :jank: Of blauwtong blijkt ineens erg besmettelijk voor mensen te zijn... :idea:

En anders hebben we wel de vogelgriep. :roll:
Oh ja, als er weer wat boeren opgeruimd moeten worden, zullen ze dit met gretige handen aanpakken.

Ik heb overigens wel beelden van geruimde dieren gezien. zowel in de krant verscheidene als op tv. Het doet pijn. Ik vind het vreselijk. Vandaag in de Tubantia een boer die naar zijn geiten kijkt die morgen geruimd gaan worden. De niets vermoedende dieren lopen vitaal en gezond in een ruime stal. Het komt zo zinloos over. En die blik in die ogen van die boer. Die spreekt boekdelen. Ik vind het vreselijk.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Ennath
Zeer actief

Weinig bekent -want een kleine groep- maar vorig jaar is er hier in de buurt een boerderij geruimd. Konijnen. Werden geruimd in het kader van een konijnenziekte.
Het was natuurlijk maar één boer.
En de meeste mensen hadden toch al moeite dat daar slachtkonijntjes gefokt werden.
Maar voor die boer was het de derde keer.
Eerst varkenspest ...
Overgestapt op kalkoenen .... geruimd voor de vogelgriep.
Overgestapt op konijnen .... weer geruimd.

Hij heeft een baan gezocht.
Bedrijf staat te koop.
Ennath
Zeer actief

iones schreef: Ik heb overigens wel beelden van geruimde dieren gezien. zowel in de krant verscheidene als op tv.
Er zijn ook wel beelden te zien....
Omroep Brabant heeft opnames gemaakt in Vinkel, je ziet de geiten heel rustig een tranquilizer krijgen en als ze onderzeil zijn heel kalm een dodelijke injectie in de hals.
Rustig en met respect...
Hoe het zo meteen gaat als er geen camera's bij zijn en er onder tijdsdruk gewerkt moet worden is weer een volgende vraag.

Maar er zijn door het "in leven laat" beleid geen beelden van afgemaakte lammetjes ofzo.
Dat is makkelijker voor het publiek.

De boer kan ondertussen niets anders met die lammeren doen dan ze naar de slacht sturen. :boos:
iones
Zeer actief

Er is nog wel een ding waar ik mee zit bij dat euthanaseren.

Het gebeurt toch wel eens ooit dat een dier alsnog bij komt. Stel je voor dat zo'n geit bij komt in die container... wat een hel!
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Ennath
Zeer actief

iones schreef:Er is nog wel een ding waar ik mee zit bij dat euthanaseren.

Het gebeurt toch wel eens ooit dat een dier alsnog bij komt. Stel je voor dat zo'n geit bij komt in die container... wat een hel!
Een schot is zekerder maar ziet er zo rot uit :evil:
iones
Zeer actief

maar het hoeft zeker niet minder humaan te zijn.
Ennath
Zeer actief

iones schreef:maar het hoeft zeker niet minder humaan te zijn.
Nee maar dáár heeft die keuze niet zoveel mee te maken.
Ceseman
Zeer actief

Ennath schreef:
iones schreef: Ik heb overigens wel beelden van geruimde dieren gezien. zowel in de krant verscheidene als op tv.
Er zijn ook wel beelden te zien....
Omroep Brabant heeft opnames gemaakt in Vinkel, je ziet de geiten heel rustig een tranquilizer krijgen en als ze onderzeil zijn heel kalm een dodelijke injectie in de hals.
Rustig en met respect...
Hoe het zo meteen gaat als er geen camera's bij zijn en er onder tijdsdruk gewerkt moet worden is weer een volgende vraag.

Maar er zijn door het "in leven laat" beleid geen beelden van afgemaakte lammetjes ofzo.
Dat is makkelijker voor het publiek.

De boer kan ondertussen niets anders met die lammeren doen dan ze naar de slacht sturen. :boos:
'k Heb die beelden ook gezien bij omroep Brabant en in het AGD-online zag ik diverse foto's.
Ik ben het helemaal met je eens, als de camera's weg zijn, gaat het dan ook nog zo humaan. Voor de publieke opinie is een injectie misschien humaan, maar is een schietmasker voor een dier niet humaner?
Die dieren voelen de stress, het feit dat er zoveel niet-eigen mensen in vreemde pakken rondlopen. De stress van het einde.

'k Las vandaag in de nieuwe Boerderij een heel artikel over het geitendrama.
Wat er bij de boeren voornamelijk speelt en bij heel veel mensen ook die affiniteit hebben met de sector, waarom Verburg in 1e instantie besloot om alleen de besmette dieren te ruimen, maar opeens op advies van deskundigen van het Centraal Veterinair Instituut, om maar alle drachtige geiten te ruimen.
Toen LNV naar buiten kwam met de mededeling dat alleen de besmette dieren geruimd zouden worden, lieten veel boeren de bokken gewoon bij de geiten om drachtig te laten worden.
Nog geen week later besloot LNV opeens anders.
Daar ga je dan als veehouder. Velen zullen denken, had ik maar niet de bok erbij gelaten.....
Afbeelding
Marian4
Actief
Mijn ras(sen): chow chowXcollie?

Ongelezen bericht door Marian4 »

Ik las net dat q koorts ook wordt overgebracht door ratten. Deze zijn natuurlijk nu gevlucht. Hopelijk naar hun soortgenoten in Den Haag.

Ik moest denken aan de hobbyboer die nog alleen een wilde vogel in zijn tuin had......
iones
Zeer actief

Marian4 schreef:Ik las net dat q koorts ook wordt overgebracht door ratten. Deze zijn natuurlijk nu gevlucht. Hopelijk naar hun soortgenoten in Den Haag.
:E:
Ceseman
Zeer actief

Vandaag in het Agrarisch Dagblad de visie van de hoogleraar Veterinaire Volksgezondheid Frans van Knapen.

Citaat:
" Hij zegt dat de Q-koorts-problemen uiteindelijk niet zullen verdwijnen door het ruimen van dieren. De Q-koortsbacterie zal daardoor niet uit Nederland verdwijnen. Het probleem is volgens hem niet de aanwezigheid van de bacterie, maar de blootstelling van de mens aan de bacterie. "Q-koorts is al jaren overal in Nederland, iedere dierenarts weet dat en houdt daar ook rekening mee. De bacterie gaat niet weg. Dat is een illusie."

Nederland heeft al jarenlang tussen de vijftien en dertig geregistreerde gevallen van Q-koorts bij mensen. Dat er nu veel meer besmettingen worden gevonden te maken heeft alles te maken met de intensieve controle daarop. "Wie vroeger een griepje had, liet geen test doen op Q-koorts. Nu wordt iedereen daarop gecontroleerd, logisch dat er dan meer besmettingen gevonden worden."

http://www.boerderij.nl/1091887/Landbou ... t-dorp.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
M@rco
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rco »

Zo zie je maar dat een vegetarisch leven een hoop gedonder scheelt! Is nog steeds de beste beslissing in mijn leven geweest! Het is ook gelijk een oplossing voor het groeiend voedseltekort en voor een deel van de opwarming van de aarde.

Groet,
Marco
Marian4
Actief
Mijn ras(sen): chow chowXcollie?

Ongelezen bericht door Marian4 »

M@rco schreef:Zo zie je maar dat een vegetarisch leven een hoop gedonder scheelt! Is nog steeds de beste beslissing in mijn leven geweest! Het is ook gelijk een oplossing voor het groeiend voedseltekort en voor een deel van de opwarming van de aarde.

Groet,
Marco
:ok:
Ja precies, zo voel ik het ook.
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

M@rco schreef:Zo zie je maar dat een vegetarisch leven een hoop gedonder scheelt! Is nog steeds de beste beslissing in mijn leven geweest! Het is ook gelijk een oplossing voor het groeiend voedseltekort en voor een deel van de opwarming van de aarde.

Groet,
Marco
Bij de schoenenreus zijn de geitenwollen sokken in de aanbieding! :ok:
gizmo
Zeer actief

Ongelezen bericht door gizmo »

Ik heb beelden gezien van de eigenaar in Zevenhuizen (GR)
Wat in en in triest
En nu is het nog onzeker wat er met de rest gaat gebeuren ik zie ze allemaal nog wel afgespoten worden :jank:
Afbeelding
Felix
Zeer actief
Contacteer:

gizmo schreef:Ik heb beelden gezien van de eigenaar in Zevenhuizen (GR)
Wat in en in triest
En nu is het nog onzeker wat er met de rest gaat gebeuren ik zie ze allemaal nog wel afgespoten worden :jank:
Ja, dat afspuiten .. In en in triets om het te zien :(
Erwina
Zeer actief

Groet,
Marco
En niet zomaar een deel van de opwarming van de aarde. De veehouderij is de nummer 1 oorzaak voor de opwarming van de aarde ;)
Welkom Ollie!
Afbeelding

*Ellen*

Ongelezen bericht door *Ellen* »

Erwina schreef:

Groet,
Marco
En niet zomaar een deel van de opwarming van de aarde. De veehouderij is de nummer 1 oorzaak voor de opwarming van de aarde ;)
En daar geloof ik dus helemaal niks van.
Felix
Zeer actief
Contacteer:

Erwina schreef:

Groet,
Marco
Aaah, vandaar dat we hier nu last hebben van Hollands winter weer, nee duidelijk! :idea:
Job
Zeer actief

Ongelezen bericht door Job »

Groet,
Marco
Het gaat hier in de buurt om melkgeiten.....
heeft toch niks met vlees eten te maken lijkt me? :denken:
https://www.facebook.com/Hope-for-Spani ... 355896998/
Geen woorden maar daden, blaten kan iedereen.
Felix
Zeer actief
Contacteer:

Job schreef:

Groet,
Marco
Het gaat hier in de buurt om melkgeiten.....
heeft toch niks met vlees eten te maken lijkt me? :denken:
Je bent vegetarier of niet, dus dat mag allemaal de pret niet drukken in die kortzichtigheid! :ok:
Job
Zeer actief

Ongelezen bericht door Job »

:oohja: tuurlijk, sorry!
https://www.facebook.com/Hope-for-Spani ... 355896998/
Geen woorden maar daden, blaten kan iedereen.
Felix
Zeer actief
Contacteer:

Job schreef::oohja: tuurlijk, sorry!
Wel bij de les blijven hé !! :pffff:

En waar maken we ons nou druk over, de zon zal in de toekomst toch veranderen in een grote rode reus, en de aarde opslokken alsof het een donderslag bij heldere hemel is !! :cheer:
Felix
Zeer actief
Contacteer:

Denk eens mee .. We hebben raket technologie, en plastiek .. Dan moet dat ozon gat toch wel te dichten zijn lijkt me! :19:
Erwina
Zeer actief

Felix schreef:
Erwina schreef:

Groet,
Marco
Aaah, vandaar dat we hier nu last hebben van Hollands winter weer, nee duidelijk! :idea:
Opwarming van de aarde betekent ook de dat weersomstandigheden extremer worden.. :roll:
Welkom Ollie!
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”