Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kop in het zand

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

mwillow

Re: Kop in het zand

Ongelezen bericht door mwillow »

Struisvogelpolitiek. Helaas niet alleen bij de Berner Sennervereniging. Als er iets negatiefs wordt geschreven dat hun 'club' kan schaden, hoor je ze.....laat ze zich eens serieus met rasverbetering gaan bemoeien.
mwillow

Nanna schreef:
SandraH schreef:Struisvogelpolitiek. Helaas niet alleen bij de Berner Sennervereniging. Als er iets negatiefs wordt geschreven dat hun 'club' kan schaden, hoor je ze.....laat ze zich eens serieus met rasverbetering gaan bemoeien.
Ach, dat geldt toch voor alle geledingen in de kynologie. Bij hèn is niets fout, néé, het zijn de anderen! (wijzend met het vingertje)
En wat er dan allemaal niet bijgehaald wordt. In het buitenland is het veel erger, het zijn maar uitwassen, het is inmiddels helemaal onder contrôle of het is gewoon allemaal helemaal niet waar. :19:
Ik ken het....ben zelf een tijdje in conclaaf geweest met zo'n buitenlandse RV....maar hier in Nederland kunnen ze er ook wat van, hoor.....en de ellende speelt nog steeds en wordt bij voorkeur in een doofpot gestopt.
poembaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door poembaa »

Nou ja, op zích is het natuurlijk ook niet netjes van de DB dat ze de rasvereniging, welk ras ze met naam gaan noemen, niet even op de hoogte hebben gebracht.

Maar dat fok-wereldje blijft iets bijzonders. "preaching to the choir", ik weet het ... Zucht ... verkeerde plek, maar die rassen die niet eens normaal geboren kunnen worden. Of de "noodzaak" tot het terugfokken van rassen met de "oorspronkelijke" karaktereigenschappen zoals terughoudend en waaks (oftewel, in overbevolkt Nederland, potentieel gevaarlijk) ..... Jaja, ik stop alweer, verkeerde plek ...... :(
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx
http://www.sportingk9.nl

Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Het zit hem ook een beetje in de aanpak denk ik.
Als je iets wilt veranderen waarbij de hulp van derden cruciaal is, is het niet zo handig om steeds alleen maar te blijven herhalen dat ze waardeloze stukken vreten zijn.
Het kan wel zo zijn dat ze het niet goed doen, maar als je mensen hun eigenwaarde afneemt zonder dat weer op te bouwen hoef je niks van ze te verwachten.
En daarbij. Hoe 'erger' je het schetst, hoe minder mensen zichzelf herkennen als deel uitmakend van het probleem.
Die mensen gaan dan juist tegenwerken. En dat is wat er nu aan de hand is denk ik.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Jaap*
Zeer actief

Ik denk dat fokkers moeten worden aangezet om zich weer trots te voelen over het fokken van 'echte' honden.
Daar bereik je meer mee denk ik. En opgedrongen media aandacht voor de misstanden is daarbij noodzakelik denk ik.
Om een sfeer te creeeren waarvan een fokker absoluut geen deel wil uitmaken.
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Jaap* schreef:Het zit hem ook een beetje in de aanpak denk ik.
Als je iets wilt veranderen waarbij de hulp van derden cruciaal is, is het niet zo handig om steeds alleen maar te blijven herhalen dat ze waardeloze stukken vreten zijn.
Het kan wel zo zijn dat ze het niet goed doen, maar als je mensen hun eigenwaarde afneemt zonder dat weer op te bouwen hoef je niks van ze te verwachten.
En daarbij. Hoe 'erger' je het schetst, hoe minder mensen zichzelf herkennen als deel uitmakend van het probleem.
Die mensen gaan dan juist tegenwerken. En dat is wat er nu aan de hand is denk ik.
Die medewerking was er daarvoor ook al niet hoor, dan want dan hadden ze moeten toegeven dat er problemen zijn en dan mag misschien de eigen fokteef of dekreu niet meer ingegezet worden. Het gaat uiteindelijk altijd niet om het ras maar om de eigen belangetjes. :roll: Mensen eigen.
Jaap*
Zeer actief

Nanna schreef:Kun je voorzichtig aankomen met dat het allemaal wel meevalt maar als we nou es......en voorts verandert er NIKS.
Ik BLIJF erbij dat het kwaad in de hondenshows zit en dat dáár de veranderingen moeten plaatsvinden. Gewoon van bovenaf opgelegd.
En dat dán pas de fokkers meeveranderen.
Ik ben het met je eens dat er veel kwaad in de showcultuur zit, en dat mag van mij dan ook per vandaag eindigen. Maar een cultuursomslag bereik je niet met dwang denk ik.
En tussen 'voorzichtig aankomen' en het dag in dag uit afkraken van fokkers zit nog een hele wereld.
Jaap*
Zeer actief

christo schreef:Het gaat uiteindelijk altijd niet om het ras maar om de eigen belangetjes. :roll: Mensen eigen.
Juist daarom moet je zorgen dat het belang veranderd. De mensen verander je toch niet.
mwillow

christo schreef:
Jaap* schreef:Het zit hem ook een beetje in de aanpak denk ik.
Die medewerking was er daarvoor ook al niet hoor, dan want dan hadden ze moeten toegeven dat er problemen zijn en dan mag misschien de eigen fokteef of dekreu niet meer ingegezet worden. Het gaat uiteindelijk altijd niet om het ras maar om de eigen belangetjes. :roll: Mensen eigen.
Ben het geheel met je eens. En als 'ze' wel de mogelijkheden in bezit hebben om een overzichtelijk systeem in te richten, is men te beroerd om er gebruik van te maken....of zal er dan meer shit naar boven komen waar menig fokker niet op zit te wachten? :roll:
truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

Maar is dat wel zo eigenlijk ? dat 50 procent van de berners of heup problemen of tumoren hebben. De Berners zijn dus 100 procent zieke honden? Wie heeft dat onderzocht? Vindt dat nogal een uitspraak hoor van de DB. Vindt het niet vreemd dat de rasvereniging geen reactie geeft, als het op deze manier wordt gepresenteerd.

De keurmeester heeft hierin imo zeker wel een schone taak, maar om nu te zeggen dat alle fokkers alleen bordje nr. 1 in gedachte hebben als maatstaf voor hun fok product, nee sorry,zo zie ik het helemaal niet hoor.
Hierin verschillen we echt van mening. Maar idd, die fokkers die dat wel zo zien.....die helpen hun ras naar de galamiezen ja.
Afbeelding

So Sweet :I:
mwillow

De DB baseert zich op de spraakmakende docu Pedigree Dogs Exposed en op Nederlandse gegevens. Blijkbaar hebben ze toch een stukje huiswerk gedaan, voor ze met deze uitspraken naar buiten treden. http://www.dierenbescherming.nl/nieuws/2352" onclick="window.open(this.href);return false;
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

SandraH schreef:De DB baseert zich op de spraakmakende docu Pedigree Dogs Exposed en op Nederlandse gegevens. Blijkbaar hebben ze toch een stukje huiswerk gedaan, voor ze met deze uitspraken naar buiten treden. http://www.dierenbescherming.nl/nieuws/2352" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, maar ze slaan meteen helemaal door. Hoe denken ze dit ooit aan banden te kunnen gaan leggen als de mentaliteit van de fokkers niet verandert? Iets verbieden heeft nog nooit geholpen, daar profiteert alleen de handel en broodfok van.
mwillow

Neeltje schreef:
SandraH schreef:De DB baseert zich op de spraakmakende docu Pedigree Dogs Exposed en op Nederlandse gegevens. Blijkbaar hebben ze toch een stukje huiswerk gedaan, voor ze met deze uitspraken naar buiten treden. http://www.dierenbescherming.nl/nieuws/2352" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, maar ze slaan meteen helemaal door. Hoe denken ze dit ooit aan banden te kunnen gaan leggen als de mentaliteit van de fokkers niet verandert? Iets verbieden heeft nog nooit geholpen, daar profiteert alleen de handel en broodfok van.
Tja...wat is doorslaan? Ik heb niet veel op met de DB en naar mijn mening zou juist de broodfokhandel een halt moeten worden toegeroepen. Als ze het dan hebben over het terugdringen van de rashondenpopulatie zou het prettig zijn die categorie eerst te doen stoppen. Maar ontkennen dat het bij de RV's allemaal zo koek en ei is, lijkt me beslist geen optie. Dus wat mij betreft, vind ik het prima dat dergelijke uitspraken worden gedaan. Misschien zijn die uitspraken mede gebaseerd op de ervaringen van rashondenfokkers en pupkopers...dat weet je niet. Misschien dat het clubje mentaliteitsloze fokkers dat menig bestuur runt, dan eens serieus gaan nadenken hoe het beter kan?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

RV kunnen geen stamboeken openbreken hoor. Daar is toch echt de FCI voor nodig.
De RvB kan ook een heleboel betekenen in deze maar dat zie ik in de komende jaren nog niet gebeuren. Er moet eerst nog heel veel meer kapot gefokt worden.
Ipv stamboeken open te gooien wordt er alleen maar meer verboden.
Kijk maar eens naar de regels mbt variëteitskruisingen die begin dit jaar in zijn gegaan.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ik snap trouwens niet waarom het zolang moet duren en zo moeilijk moet zijn om gezondheidstesten als voorwaarden voor een kampioenschap te vragen.
In sommige landen is dat al lang zo bij bepaalde rassen.
Als een engelse bulldog nu alleen nog kampioen kan worden als zijn luchtwegen bv getest zijn ?
En een Berner ED en HD getest ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Het ironische is natuurlijk wel dat de problemen bij de Berners pas goed begonnen zijn nadat ze excessief gingen selecteren tegen heupproblemen.
Er was toen onvoldoende kennis (weten we nu) van selectie en de gevolgen ervan.
En om de HD tegen te gaan werden complete lijnen eruit gegooid, internationaal.
Het gevolg was een (tijdelijke) daling van de heupproblemen en daarna een enorme stijging van allerlei andere problemen, omdat er letterlijk zo weinig honden over waren dat inteelt de enige overgebleven mogelijkheid was.
Ik heb geen exacte getallen maar ik meen dat meer dan de helft van de populatie eruit gegooid is.

Overselectie, heet dat.
Niet dat iemand daar wat van geleerd heeft want het gebeurt nog steeds en nu nog erger dan toen, want nu is het aantoonbaar met reden, dankzij de DNA-testen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Het ironische is natuurlijk wel dat de problemen bij de Berners pas goed begonnen zijn nadat ze excessief gingen selecteren tegen heupproblemen.
Er was toen onvoldoende kennis (weten we nu) van selectie en de gevolgen ervan.
En om de HD tegen te gaan werden complete lijnen eruit gegooid, internationaal.
Het gevolg was een (tijdelijke) daling van de heupproblemen en daarna een enorme stijging van allerlei andere problemen, omdat er letterlijk zo weinig honden over waren dat inteelt de enige overgebleven mogelijkheid was.
Ik heb geen exacte getallen maar ik meen dat meer dan de helft van de populatie eruit gegooid is.

Overselectie, heet dat.
Niet dat iemand daar wat van geleerd heeft want het gebeurt nog steeds en nu nog erger dan toen, want nu is het aantoonbaar met reden, dankzij de DNA-testen.
Ja, da's helemaal dom. Nu worden er door de meeste tv's nog de dragers weggegooid ook...
En daar helpen de rv en de RvB graag aan mee. Want die maken ook uit waar je mee mag fokken.
Het zou mooi zijn als rv's en de RvB eens echt bezig gingen met genenspreiding. Gewoon eens doortastend te werk gaan. Doe eens gek, sta af en toe eens toe dat er een verwant ras doorheen gegooid wordt. Gooi alle variëteitenkruisingen weer open en stel limieten aan dekkingen van reuen. Daarnaast aanmoedigen dat meer honden uit een nest ingezet worden ipv de kampioen in het nest. Weg met die verplichte showkwalificaties of alleen geldig met gezondheidsuitslagen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”