Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
prednison en kaal worden
Moderator: moderatorteam
- ChantalBos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo, Barbet & Whippet
- Aantal honden: 5
prednison en kaal worden
Yenthe zit aan de prednison. Zonder kan ze absoluut niet.
Nou hoor je vaak als bijwerking veel drinken en plassen. Maar nou is mijn vraag of er ook iemand bekend is met de bijwerking: haarverlies.
Yenthe haar ondervacht is vrij gauw na het starten van de prednison eruit gevallen. Het komt ook niet terug. Maar nu wordt ook haar bovenvacht dunner en vreselijk pluizig.
Heeft iemand hier ervaring mee en wat is er aan gedaan? De optie stoppen met prednison is niet van toepassing tenzij er echt een hele goede vervanger voor is. Maar ik zou niet weten wat.
Om het verhaal compleet te maken krijgt ze de prednison omdat ze ibd heeft en een ernstige voedselallergie en -intolerantie heeft. Als eten krijgt ze alleen lam en geit te eten en dat gaat gelukkig goed. Krijgt ze geen prednison dan krijgt ze vreselijke buikkrampen en ligt ze te gillen van de pijn.
Nou hoor je vaak als bijwerking veel drinken en plassen. Maar nou is mijn vraag of er ook iemand bekend is met de bijwerking: haarverlies.
Yenthe haar ondervacht is vrij gauw na het starten van de prednison eruit gevallen. Het komt ook niet terug. Maar nu wordt ook haar bovenvacht dunner en vreselijk pluizig.
Heeft iemand hier ervaring mee en wat is er aan gedaan? De optie stoppen met prednison is niet van toepassing tenzij er echt een hele goede vervanger voor is. Maar ik zou niet weten wat.
Om het verhaal compleet te maken krijgt ze de prednison omdat ze ibd heeft en een ernstige voedselallergie en -intolerantie heeft. Als eten krijgt ze alleen lam en geit te eten en dat gaat gelukkig goed. Krijgt ze geen prednison dan krijgt ze vreselijke buikkrampen en ligt ze te gillen van de pijn.
Elke grote liefde eindigt met een groot verdriet.
- mercedes2803
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
- Aantal honden: 1
Re: prednison en kaal worden
Ja, ik ken de bijwerking
Rimpel krijgt prednison tegen jeukklachten (vlooienallergie en algeheel belabberde staat van de huid rondom zijn buik en oksels)
Rimpel is een Sharpei en die hebben geen ondervacht waardoor het dus nog sneller opvalt.
Rimpel heeft in zijn oksels vrijwel geen haar meer en op zijn kop en aan de zijkanten van zijn kop is het heel erg dun.
De huid is daar ook erg dun en ook donker.
De ene keer is het heeeeel donkerbruin, dan weer is het zwart en rond deze tijd van het jaar is het net een spikkelkonijn want hij heeft op zijn kop nu weer een stuk of 5 pikzwarte stippen.
Die trekken volgend jaar weer wat weg en dan wordt het haar er ook weer iets dikker.
Ook "zweet" hij op zijn kop, naast zijn oren, achter zijn oren en in zijn oksels.
Vooral als je hem er kriebelt of aait begint het meteen vochtig te worden.
Rimpel zit overigens maar een maand of 5 per jaar aan de prednison en ik stap heel laag in met een kwartje van 5 mg tabletten en verhoog naarmate de temperatuur omhoog gaat.
Op de max krijgt hij een volle tablet van 1 mg om de twee of drie dagen, maar dit is dit jaar maar 3 keer gebeurd.
Verder heeft hij dit jaar het minste prednison gehad van alle vier de jaren dat ik het nu geef in de zomer.
Ik ben er laag ingegaan en heb zelfs weken gehad waarin hij helemaal niets kreeg...
Hier gaat het gelukkig erg goed dus.
Rimpel krijgt prednison tegen jeukklachten (vlooienallergie en algeheel belabberde staat van de huid rondom zijn buik en oksels)
Rimpel is een Sharpei en die hebben geen ondervacht waardoor het dus nog sneller opvalt.
Rimpel heeft in zijn oksels vrijwel geen haar meer en op zijn kop en aan de zijkanten van zijn kop is het heel erg dun.
De huid is daar ook erg dun en ook donker.
De ene keer is het heeeeel donkerbruin, dan weer is het zwart en rond deze tijd van het jaar is het net een spikkelkonijn want hij heeft op zijn kop nu weer een stuk of 5 pikzwarte stippen.
Die trekken volgend jaar weer wat weg en dan wordt het haar er ook weer iets dikker.
Ook "zweet" hij op zijn kop, naast zijn oren, achter zijn oren en in zijn oksels.
Vooral als je hem er kriebelt of aait begint het meteen vochtig te worden.
Rimpel zit overigens maar een maand of 5 per jaar aan de prednison en ik stap heel laag in met een kwartje van 5 mg tabletten en verhoog naarmate de temperatuur omhoog gaat.
Op de max krijgt hij een volle tablet van 1 mg om de twee of drie dagen, maar dit is dit jaar maar 3 keer gebeurd.
Verder heeft hij dit jaar het minste prednison gehad van alle vier de jaren dat ik het nu geef in de zomer.
Ik ben er laag ingegaan en heb zelfs weken gehad waarin hij helemaal niets kreeg...
Hier gaat het gelukkig erg goed dus.
- Madelief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Oei, dat klinkt eigenlijk als (het begin van) Cushing door de prednison...Als stoppen geen optie is, dan zou ik toch met de DA gaan overleggen...Misschien een ander (prednison)preparaat, met andere werking en dus mate van bijwerkingen??ChantalBos schreef:Yenthe zit aan de prednison. Zonder kan ze absoluut niet.
Wat heftig joh...
Hier had Bonha het ook...tijdens haar hoogste doses moderin (2,5 tablet om de dag, in ernstige periodes een dag of drie dagelijks). Ook haar spieren waren zo goed als verdwenen. Ik schrok me rot toen ik haar weer eens kort knipte en er haast geen haar meer onder zat en de huid her en der flinterdun was. Heb je het eindelijk "gewonnen" van de pijn, verlies je de hond aan de medicatie dacht ik toen.
Maar toen we zijn overgestapt op rauw (betere voedingsstoffen voor aanmaak van spieren en haren) en kon ik gelukkig ook de dosis langzaam enorm verlagen. Zij krijgt nu nog om de dag of om de twee dagen slechts 1 pil (4mg). Geen bijwerkingen en ze heeft weer prima vacht en bespiering. Maar in jullie geval is zo dalen misschien echt niet mogelijk. Maar overleg eens over de soort. Ze hebben allemaal een andere "sterkte".
groetjes Madelief en Yanthe

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
- ChantalBos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo, Barbet & Whippet
- Aantal honden: 5
Ik heb ook al aan cushing door prednison zitten denken. Ik zal van de week de da bellen om haar daar eens op te laten testen. Om de dag pred geven is ook geen optie, want zo'n 36 uur na laatste inname van prednison beginnen de klachten.Madelief schreef:Oei, dat klinkt eigenlijk als (het begin van) Cushing door de prednison...Als stoppen geen optie is, dan zou ik toch met de DA gaan overleggen...Misschien een ander (prednison)preparaat, met andere werking en dus mate van bijwerkingen??ChantalBos schreef:Yenthe zit aan de prednison. Zonder kan ze absoluut niet.
Wat heftig joh...
Hier had Bonha het ook...tijdens haar hoogste doses moderin (2,5 tablet om de dag, in ernstige periodes een dag of drie dagelijks). Ook haar spieren waren zo goed als verdwenen. Ik schrok me rot toen ik haar weer eens kort knipte en er haast geen haar meer onder zat en de huid her en der flinterdun was. Heb je het eindelijk "gewonnen" van de pijn, verlies je de hond aan de medicatie dacht ik toen.
Maar toen we zijn overgestapt op rauw (betere voedingsstoffen voor aanmaak van spieren en haren) en kon ik gelukkig ook de dosis langzaam enorm verlagen. Zij krijgt nu nog om de dag of om de twee dagen slechts 1 pil (4mg). Geen bijwerkingen en ze heeft weer prima vacht en bespiering. Maar in jullie geval is zo dalen misschien echt niet mogelijk. Maar overleg eens over de soort. Ze hebben allemaal een andere "sterkte".
En Yenthe zit gelukkig al van pup af aan op rauw vlees. Brokken verdraagt ze niet, als is het maar als beloning.
Ik heb haar vandaag ook een dekje op gedaan tijdens het wandelen. Moet zeggen dat ze dat wel erg prettig vond en heeft heerlijk lopen rennen. Zonder dekje loopt ze als een geslagen hond met kromme rug naast me te bibberen. Het is gewoon een zorgenkindje sinds het begin van dit jaar.
Elke grote liefde eindigt met een groot verdriet.
- Jacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): retrievers
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Odin wordt ook kaal, zijn onderbuik, liezen etc. zijn nu al heel dun. Maar hij zit ook al een jaar of 6 aan de prednison nu en hij wordt ouder, is bijna 9, zal ook meespelen misschien. Toevallig hadden we het er gisteravond nog over, dat zijn haar nu wel erg dun wordt overal op de buik, in de flanken en rond zijn piemel is hij al kaal.

Odin 2001-2013
Ivan 2001
- tervueren milo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 newfoundlander en 1 tervuerense herder
Casper van 7,5 jaar is aan de Dexoral 1 tablet van 0,5 mg per dag en hij gooit ook alle ondervacht er uit.
De desensibilisatie kuur heeft niks geholpen.
Dat heeft hij ook om zijn allergie enigsinds onder controle te houden en dat gaat wel goed.
Hij heeft geen kale plekken of zo,maar de ondervacht komt nog niet snel terug vind ik.
Ik heb er 4 grote emmers uitgehaald het zat gewoon los.
Ik dacht eerst dat het misschien van 2 keer narcose zou zijn binnen een half jaar maar nu ik dit hier zo lees denk ik dat het dus inderdaad met de Dexoral te maken heeft.
Ik heb een jas voor hem gekocht,hij heeft het gwoon koud nu.
De desensibilisatie kuur heeft niks geholpen.
Dat heeft hij ook om zijn allergie enigsinds onder controle te houden en dat gaat wel goed.
Hij heeft geen kale plekken of zo,maar de ondervacht komt nog niet snel terug vind ik.
Ik heb er 4 grote emmers uitgehaald het zat gewoon los.
Ik dacht eerst dat het misschien van 2 keer narcose zou zijn binnen een half jaar maar nu ik dit hier zo lees denk ik dat het dus inderdaad met de Dexoral te maken heeft.
Ik heb een jas voor hem gekocht,hij heeft het gwoon koud nu.
Casper 29-05-2002 - † 09-03-2012
-
Pets_Passion
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
- Contacteer:
Prednison kan inderdaad Cushing veroorzaken.
Soms kan stoppen of andere medicatie helpen maar dit zijn absoluut klachten die horen bij een te hoog Cortisol gehalte.
Tascha heeft de Ziekte van Cushing, en dit zijn de symptomen die bij deze ziekte horen.
Testen op Cushing terwijl je onlangs pred hebt gegeven kan niet, je test zeker positief omdat de testen het verschil tussen de kunstmatige cortisol en de natuurlijke cortisol niet goed van elkaar kunnen scheiden.
Dit zijn wel zaken die je met de DA moet bespreken, een te hoog Cortisol gehalte (in elk geval de natuurlijke versie ervan) betekend uiteindelijk de dood. Of pred dat ook kan weet ik niet, Tascha maakt van zichzelf al meer dan genoeg cortisol aan om dat niet nodig te hebben.
(zij krijgt cortisol-blokkers)
Sterkte en veel wijsheid.
Karen
Soms kan stoppen of andere medicatie helpen maar dit zijn absoluut klachten die horen bij een te hoog Cortisol gehalte.
Tascha heeft de Ziekte van Cushing, en dit zijn de symptomen die bij deze ziekte horen.
Testen op Cushing terwijl je onlangs pred hebt gegeven kan niet, je test zeker positief omdat de testen het verschil tussen de kunstmatige cortisol en de natuurlijke cortisol niet goed van elkaar kunnen scheiden.
Dit zijn wel zaken die je met de DA moet bespreken, een te hoog Cortisol gehalte (in elk geval de natuurlijke versie ervan) betekend uiteindelijk de dood. Of pred dat ook kan weet ik niet, Tascha maakt van zichzelf al meer dan genoeg cortisol aan om dat niet nodig te hebben.
(zij krijgt cortisol-blokkers)
Sterkte en veel wijsheid.
Karen

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn