Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup en onderkoeling?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Pup en onderkoeling?

Ongelezen bericht door Moon »

Ik weet niet goed onder welke rubriek dit valt. Ik zie wel waar het naartoe verhuist :wink:
In een ander topic heb ik het er al over gehad maar toch maar even een apart topic openen.
Want ik vraag me af of een pup snel risico loopt op onderkoeling? Ik wil niet tuttig omgaan met Mirto, maar hij heeft geen ondervacht en moet het dus doen met een vacht van ong. een centimeter haar. Als hij mee naar buiten gaat om te wandelen houdt hij zichzelf wel warm door het lopen (áls hij loopt tenminste :roll: :mrgreen: ). Maar ik neem hem ook vaak mee in de doggyride (om Dante goed uit te kunnen laten). Dan ligt hij in een kattenmandje en over de doggyride zit een plastic regenhoes, die ook de wind tegenhoudt. Ik vraag me af of ik hem dan ook nog extra moet beschermen? Zou overigens niet goed weten hoe, want een dekentje ligt er zo naast als hij zich even omdraait en een jasje, tja hij groeit zo hard, dan kan ik denk ik iedere week een nieuwe kopen :denken: . Iemand ervaring hiermee? Loopt hij kans op onderkoeling, of overdrijf ik met mijn zorgen :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Re: Pup en onderkoeling?

Ongelezen bericht door pooh »

ik zou wel een lekkere dikke schapenvacht in de doggyride leggen, dat kan vast geen kwaad.
:pop:
Moon
Zeer actief

pooh schreef:ik zou wel een lekkere dikke schapenvacht in de doggyride leggen, dat kan vast geen kwaad.
In plaats van het mandje (hij ligt nu in zo'n 'vacht-mandje')?
Gr. Marijke
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

ik denk dat zo'n vachtmandje al aardig wat afkoeling voorkomt hoor. Als je je zorgen maakt, zou ik een dekentje of jasje meenemen. En zijn zijn oortjes koud, dan zou ik hem wel toedekken.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ik zit te denken aan een schapenvachtje en een lekkere warme kruik daaronder. Die blijft goed liggen en blijft vrij lang de warmte afgeven.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Moon schreef:
pooh schreef:ik zou wel een lekkere dikke schapenvacht in de doggyride leggen, dat kan vast geen kwaad.
In plaats van het mandje (hij ligt nu in zo'n 'vacht-mandje')?
Een vacht in de mand?
Ik denk dat een echte vacht de warmte beter vasthoudt.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Misschien denk ik te simpel maar hoe warmer je het nu voor hem gaat maken, hoe minder hij er aan went :wink: Als hij uit de wind ligt, van de grond af, ín een vacht mandje, is méér dan voldoende, lijkt mij. Toch :denken:
Laatst gewijzigd door Tamara. op 14 dec 2009 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Moon
Zeer actief

christo schreef:ik denk dat zo'n vachtmandje al aardig wat afkoeling voorkomt hoor. Als je je zorgen maakt, zou ik een dekentje of jasje meenemen. En zijn zijn oortjes koud, dan zou ik hem wel toedekken.
Dat dekentje ligt nog geen vijf minuten over hem heen :roll: . En een jasje vind ik nogal lastig; hij groeit zó hard :19:
Maar loopt een pup snel kans op onderkoeling, of is dat een overdreven zorg van mij :19:
Gr. Marijke
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Ik probeer met je mee te denken. Zelf heb ik dit nog nooit aan de hand gehad (niet het soort honden) en ik ben een beetje van het niet zeuren type.
Maar ik kan me voorstellen dat een pup zonder ondervacht en die dan ook nog eens stil zit het gauw koud krijgt. Ik zou eens kijken hoe een waterkruik bevalt in zo'n doggyride.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Moon
Zeer actief

Sita schreef:Ik zit te denken aan een schapenvachtje en een lekkere warme kruik daaronder. Die blijft goed liggen en blijft vrij lang de warmte afgeven.
Een kruik is misschien wel een idee!
Gr. Marijke
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Moon schreef:
christo schreef:ik denk dat zo'n vachtmandje al aardig wat afkoeling voorkomt hoor. Als je je zorgen maakt, zou ik een dekentje of jasje meenemen. En zijn zijn oortjes koud, dan zou ik hem wel toedekken.
Dat dekentje ligt nog geen vijf minuten over hem heen :roll: . En een jasje vind ik nogal lastig; hij groeit zó hard :19:
Maar loopt een pup snel kans op onderkoeling, of is dat een overdreven zorg van mij :19:
De reden dat de mammoet die in de ijstijd op de toendra's rondwandelde zoveel groter was dan de huidige olifant is omdat bij een groter dier er verhoudingsgewijs minder huidoppervlak en dus minder temperatuursverlies is. M.a.w., hoe kleiner, des te sneller ze afkoelen. Dus ik vind je bezorgdheid wel terecht hoor.

Maarre, koude oortjes krijgen komt niet eens in de buurt van onderkoeld raken hoor. Dus ik zou gewoon zijn oortjes checken, als die koud worden ben je er snel genoeg bij. En voor af en toe als noodoplossing kun je hem misschien ook in een Zeeman-kinderjasje steken van een paar euro? En als hij het echt koud heeft en je stopt hem dan in met een dekentje heb je kans dat hij er wel onder blijft liggen.

Een warme kruik kan trouwens ook goed werken, lijkt me ook een goed idee. :ok:
StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

voorkom je zo juist niet dat ie een wintervachtje krijgt..
sorry ik weet niet hoe dat met pups gaat eigenlijk..

zou een kruik in een doek wikkelen en erbij leggen zoals bij een baby..
en een extra deken.
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
Moon
Zeer actief

Tamara. schreef:Misschien denk ik te simpel maar hoe warmer je het nu voor hem gaat maken, hoe minder hij er aan went :wink: Als hij uit de wind ligt, van de grond af, ín een vacht mandje, is méér dan voldoende, lijkt mij. Toch :denken:
Zoals ik al zei, ik wil niet tuttig met hem doen :wink: . Maar wil natuurlijk ook niet dat hij onderkoeld raakt.
Soms is hij nog wat slaperig als ik hem meeneem. Dan wordt hij in het karretje gedumpt en zie ik dat blote buikje en dat in combinatie met de vrieskou :jank: :mrgreen:
Gr. Marijke
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

Moon schreef:
Sita schreef:Ik zit te denken aan een schapenvachtje en een lekkere warme kruik daaronder. Die blijft goed liggen en blijft vrij lang de warmte afgeven.

Dan zou ik eerder kiezen voor iets dat vissers ook vaak gebruiken om hun handen te warmen;een gewone kruik koelt snel af.
Afbeelding
Moon
Zeer actief

christo schreef:
Moon schreef:
De reden dat de mammoet die in de ijstijd op de toendra's rondwandelde zoveel groter was dan de huidige olifant is omdat bij een groter dier er verhoudingsgewijs minder huidoppervlak en dus minder temperatuursverlies is. M.a.w., hoe kleiner, des te sneller ze afkoelen. Dus ik vind je bezorgdheid wel terecht hoor.

Maarre, koude oortjes krijgen komt niet eens in de buurt van onderkoeld raken hoor. Dus ik zou gewoon zijn oortjes checken, als die koud worden ben je er snel genoeg bij. En voor af en toe als noodoplossing kun je hem misschien ook in een Zeeman-kinderjasje steken van een paar euro? En als hij het echt koud heeft en je stopt hem dan in met een dekentje heb je kans dat hij er wel onder blijft liggen.

Een warme kruik kan trouwens ook goed werken, lijkt me ook een goed idee. :ok:
Kinderkleertjes ook een goed idee; kan ik vragen aan mijn schoondochters :idea:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

StormenRoxy schreef:voorkom je zo juist niet dat ie een wintervachtje krijgt..
sorry ik weet niet hoe dat met pups gaat eigenlijk..

zou een kruik in een doek wikkelen en erbij leggen zoals bij een baby..
en een extra deken.
Een wintervacht zal hij niet snel krijgen denk ik, zo vaak is hij niet buiten :19:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

marian* schreef:
Moon schreef:

Dan zou ik eerder kiezen voor iets dat vissers ook vaak gebruiken om hun handen te warmen;een gewone kruik koelt snel af.
Wat gebruiken vissers dan :denken:
Gr. Marijke
Afbeelding
StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

dit gebruiken vissers vast niet..
maar gewoon zon ijzeren kruik die ze voor babys gebruiken..
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Moon schreef:
Een hondje zonder ondervacht dat niet druk aan het bewegen is terwijl het vrij koud is buiten zou ik zeker wat extra warmte geven. Hij zal niet meteen onderkoeld raken, maar als hij moegespeeld in de doggyride gaat heb je volgens mij wel kans dat hij gaat liggen bibberen en dat is niet lekker voor hem.

Als een eventuele jas toch alleen maar voor in het wagentje is en niet om echt mee te lopen, zou ik hem een goedkoop sweatshirtje of bodywarmertje ofzo van de Zeeman aantrekken. Kost vijf euri of iets in die richting, en wordt hij te klein koop je weer een nieuwe.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Fin
Zeer actief

Hanneke2 schreef:
Moon schreef:
Een hondje zonder ondervacht dat niet druk aan het bewegen is terwijl het vrij koud is buiten zou ik zeker wat extra warmte geven. Hij zal niet meteen onderkoeld raken, maar als hij moegespeeld in de doggyride gaat heb je volgens mij wel kans dat hij gaat liggen bibberen en dat is niet lekker voor hem.

Als een eventuele jas toch alleen maar voor in het wagentje is en niet om echt mee te lopen, zou ik hem een goedkoop sweatshirtje of bodywarmertje ofzo van de Zeeman aantrekken. Kost vijf euri of iets in die richting, en wordt hij te klein koop je weer een nieuwe.
zo'n trappelzak. :mrgreen: Mèt capuchon.
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

christo schreef:
Oh ja, ik kijk nu al uit naar de foto's! :smile:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Job
Zeer actief

Ongelezen bericht door Job »

in een trappelzak zou ik nooit doen als ik geen toezicht had,
een bodywarmer is wel een goed idee.
https://www.facebook.com/Hope-for-Spani ... 355896998/
Geen woorden maar daden, blaten kan iedereen.
Moon
Zeer actief

christo schreef:
Hanneke2 schreef:

Haha, zal ie blij van worden :Q: :mrgreen:
Gr. Marijke
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

marian* schreef: Dan zou ik eerder kiezen voor iets dat vissers ook vaak gebruiken om hun handen te warmen;een gewone kruik koelt snel af.
Eigenlijk bedoel ik van die pakkingen waar je even in moet knijpen zodat de kristallen erin veranderen en warm worden.Kun je volgens mij bij Kruidvat enz kopen.
Ik vind dat soort dingen onderweg veiliger dan een kruik of zo en het geeft langer warmte af.
http://www.medipreventiecentrum.nl/inde ... dpack.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Job
Zeer actief

Ongelezen bericht door Job »

marian* schreef:
marian* schreef: Dan zou ik eerder kiezen voor iets dat vissers ook vaak gebruiken om hun handen te warmen;een gewone kruik koelt snel af.
Eigenlijk bedoel ik van die pakkingen waar je even in moet knijpen zodat de kristallen erin veranderen en warm worden.Kun je volgens mij bij Kruidvat enz kopen.
Ik vind dat soort dingen onderweg veiliger dan een kruik of zo en het geeft langer warmte af.
http://www.medipreventiecentrum.nl/inde ... dpack.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar hoe giftig is dat?
Pups bijten in alles hé!
https://www.facebook.com/Hope-for-Spani ... 355896998/
Geen woorden maar daden, blaten kan iedereen.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Maarehhhh hoe reageerd de hond zelf, geeft hij aan dat hij het te koud heeft. Ik kan mij namelijk niet voorstelen dat als de wind er niet bijkan, hij op een deken of een mandje ligt, het nog zo koud krijgt dat hij onderkoelt raakt. Het is geen 15 graden onder nul toch :mrgreen:
Misschien denk ik wel te simpel hoor maar ik denk dat kruiken en dat soort dingen de hond geen toegevoegde waarde geeft maar alleen maar maakt dat hij gevoeliger word.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Een snugglesafe. Dat is een soort kruik maar dan anders :mrgreen: Het is een platte schijf en die kun je opwarmen in de magnetron. Blijft uren en uren warm. En er zit een fleece hoesje omheen. Als je die in het bontmandje legt dan is het een soort kruik. Maar dan veiliger. Je kunt hem o.a. kopen bij http://www.bunnybin.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en dan naar het winkeltje. Ik heb er een paar voor de konijnen. Ideaal na een operatie of als ze ziek zijn of zoals laatst voor kleine moederloze konijntjes. Voor pups met blote buikjes in de kou lijken ze me ook heel geschikt.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

chrico schreef:Maarehhhh hoe reageerd de hond zelf, geeft hij aan dat hij het te koud heeft. Ik kan mij namelijk niet voorstelen dat als de wind er niet bijkan, hij op een deken of een mandje ligt, het nog zo koud krijgt dat hij onderkoelt raakt. Het is geen 15 graden onder nul toch :mrgreen:
Misschien denk ik wel te simpel hoor maar ik denk dat kruiken en dat soort dingen de hond geen toegevoegde waarde geeft maar alleen maar maakt dat hij gevoeliger word.
Dat denk ik dus ook. Ze zijn niet van suikerwater. Wat deden ze dan 30 jaar geleden met die puppies? Gewoon mee naar buiten en inderdaad als het te ver is voor te lopen, gewoon beschermd in een mandje en klaar is kees. Die wintervacht wordt echt wel opgebouwd. Ik heb bij Tirsa nog nooit gemerkt dat ze het koud heeft. Hoeveel graden het buiten ook vriest. Ik zou eerder bang zijn voor natte kou als je er van alles in gaat leggen. Zeker als de lucht vochtig is.
bydevries
Zeer actief

Ongelezen bericht door bydevries »

Ik doe Marlotta met een paar fleecedekens in de kar. Met de eerste stop ik alle gaten
dicht tegen de tocht :mrgreen: dan een bontdekentje en nog een fleece voor over haar
heen. Ik had gisteren afgesproken met een vriendin om te gaan lopen maar tegen de
tijd dat we in het bos waren was ze moe gespeeld en heeft alleen maar liggen slapen.
Ze lag verder niet te bibberen en als ik mijn hand onder het dekentje deed was het
lekker warm.

Maar ja die gekke Bracco's bibberen heel vaak. Vita ligt altijd te bibberen als ze moe is
vlak voor het slapen gaan. De kou kan het niet zijn want dan ligt ze gewoon in de kamer
van 21 graden :U: :mrgreen:
Afbeelding
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

en uhm een badjas (voor kinderen)?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”