Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kale plekken teckeltje

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

arutten
nieuw lid
Mijn ras(sen): Dwergteckel

Kale plekken teckeltje

Ongelezen bericht door arutten »

Goedemiddag allemaal,

Dit berichtje plaats ik naar aanleiding van een aantal kale plekken op o.a. de buik van mijn teckeltje.
Zij is anderhalf jaar jong en dit probleem is ongeveer vorig jaar rond deze tijd ontstaan.
Haar buikje begon wat kaler te worden en ik ben destijds met haar hiervoor naar de dierenarts geweest.
Deze heeft getest of het aan de voeding (Royal Canin) kon liggen, maar dit was niet het geval.
Omdat het niet ernstig leek en het niet verder toe nam, heb ik het hier bij gelaten.
Maar momenteel begint ze nog kaler te worden.
Niet alleen haar buikje, maar eigenlijk alles aan de onderkant wordt kaal of is al kaal.
Denk hierbij aan de binnenkant van haar dijen, onder haar snuit, op haar borst, onder de voorpoten en haar buik is nóg kaler geworden.
Ik weet me hier geen raad mee, ze vertoont geen andere symptomen en heeft ook geen rode plekken of bultjes of wat dan ook.
Heb me suf gegoogled om iets te vinden, maar tevergeefs.
Heeft iemand hier enig idee wat dit kan zijn?

Alvast bedankt voor de reacties.
Mandje
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Crain terrier

Re: Kale plekken teckeltje

Ongelezen bericht door Mandje »

Hoi,

Ik denk dat je hondje toch ergens allergisch voor is. Misschien ligt het wel aan iets anders dan het eten(dierenartsen hebben helaas niet atlijd gelijk) maar Royal Canin wordt door veel dierenartsen aanbevolen en is ook een van de beste merken. honden kunnen voor veel dingen allergisch zijn, misschien dat de dierenarts je kan vertellen waar het nog meer aan zou kunnen liggen.

Veel sterkte :ok:
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Je kunt ook zelf gaan testen of het toch aan de voeding ligt, want dierenartsen zitten er nogal eens naast als het daarom gaat.
Misschien eens kvv proberen, en dan één zonder graan erin.
En je kunt haar kale plekken insmeren met mink balm, is in veel dierenwinkels te krijgen.
Dit zorgt voor een soepele huid, voorkomt jeuk, en bevordert de haargroei.
Ik heb er zeer goede ervaringen mee met verschillende dieren.

Wat voor testen heeft de da gedaan om te kijken of het aan de voeding kan liggen?
:zweep:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Nanna schreef:Als het een korthaar teckeltje is: daar komt dat vaker bij voor. Kale borst, kale billen, kale buik, kale oren. En vaak ook nog een kale staart ook.
Het is een lelijk gezicht maar niets om je ongerust over te maken. Ze kunnen er 18 mee worden ;-)
Is er iets te doen om de beharing te verbeteren Nanna?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

Theelepeltje lijnzaadolie door het eten hielp mijn tekkeltje van haar kale oortjes af.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
arutten
nieuw lid

Bedankt voor jullie snelle reacties allemaal.
Ik ga eens aan de slag met de voeding en de olie voor betere haargroei.
En dan hopen dat het enigszins helpt.
Vind het zo sneu voor haar, ze is al zo'n kou schijter en vooral nu met dit weer :(
Nogmaals bedankt!
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Ik denk wel dat het verstandig is om haar met deze kou ook een jasje aan te trekken.
Heel veel succes ermee.
:zweep:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

van de Groene Os hebben ze ook vachtkruiden, misschien ook iets om te gaan proberen in de toekomst :wink:
in ieder geval succes ermee :ok:
arutten
nieuw lid

Voor de mensen die misschien wel dezelfde vraag hebben, plaats ik nog even een berichtje.
Ik ben namelijk gisteren, toch voor de zekerheid, even bij de dierenarts geweest.
Hij moest het wel opzoeken, maar kwam inderdaad uit bij een huidaandoening die vaker voorkomt bij black & tan kortharige rassen zoals o.a. dobermans, whippets, chihuahua's en teckels.
Deze aandoening is niet gevaarlijk en er is ook (nog) geen behandeling voor.
Om de aandoening aan te tonen zouden ze een stukje huid moeten uitsnijden en onderzoeken.
Aangezien er toch geen behandeling voor is, laat ik het liever niet op deze manier onderzoeken.

Wat het ook nog kan zijn is een schildklieraandoening.
Hierbij zijn nog een aantal andere symptomen te zien, zoals warmteplekken opzoeken en zich erg rustig houden.
Een schildklieraandoening is aan te tonen via bloedonderzoek.

Omdat het eigenlijk weinig kwaad kan dat een hond wat kale plekken vertoont zonder verdere ernstige symptomen, raadt de dierenarts mij aan om een teelepeltje met bijv. lijnzaadolie over de brokjes te doen.
Dit kan de haargroei wat stimuleren.

Al met al toch een hele geruststelling.
En voor deze winterse dagen toch maar een dikke trui / jas kopen voor mijn teckelientje :D
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”