Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Iantho

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Re: Iantho

Ongelezen bericht door Moon »

Aimee schreef:
Inge O schreef:
Aimee schreef:
Is het zo gek dat ik het vreemd vind dat je een pup een TT omdoet?
Omdat hij achter de katten jaagt? Ik heb het overigens alvorens te reageren gelezen :ok:
ja, en gelukkig heb jij met ben wel de ervaring dat dit soort problemen oplossen een fluitje van een cent is - of vergis ik me :denken: ?
Oke, dus jij vindt het de normaalste zaak van de wereld om een pup van 6 maanden
op deze manier zoiets te leren?
Smerige opmerking hoor Inge, ik vind dit toch wel een heel andere zaak, dan een hond die met 8 maanden al schapen doodbeet, en waar wij ons jarenlang de blubber mee hebben getraind, maar ach, klein verschilletje, dat zal het zijn :scratch:

Ik verbaas me er gewoon over hoeveel mensen voor zo'n jonge hond, een TT aansporen.
Ik zie het als een laatste redmiddel. Anders moet het hondje (wat op alle fronten goed zit daar) weg. Een TT kan dan een middel zijn waarmee je in een keer het probleem uit de wereld helpt. Dit is meer dan zomaar een beetje katten achterna hollen. Dus ja, het lijkt mij zeer zeker de moeite waard om te proberen.
Gr. Marijke
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Inge O schreef:
Aimee schreef:
Inge O schreef:
ja, en gelukkig heb jij met ben wel de ervaring dat dit soort problemen oplossen een fluitje van een cent is - of vergis ik me :denken: ?
Oke, dus jij vindt het de normaalste zaak van de wereld om een pup van 6 maanden
op deze manier zoiets te leren?
Smerige opmerking hoor Inge, ik vind dit toch wel een heel andere zaak, dan een hond die met 8 maanden al schapen doodbeet, en waar wij ons jarenlang de blubber mee hebben getraind, maar ach, klein verschilletje, dat zal het zijn :scratch:

Ik verbaas me er gewoon over hoeveel mensen voor zo'n jonge hond, een TT aansporen.
het is niet mijn gewoonte om wat jij noemt 'smerige opmerkingen' te maken, maar als je zo star en ongenuanceerd reageert als wat je hier doet durf ik je wel met de neus op de feiten te duwen, ja.
ben's startsituatie hoeft niet eens zoveel anders te zijn als die van iantho - weet jij veel wat en hoe zijn kattenervaring is verlopen de afgelopen maanden? maar zelfs al had hij die niet eens, dan nog kan hij plots in de situatie belanden als ben toen met die schapen en wie wordt daar beter van?

ik heb er toevallig het volste vertrouwen in dat, als ennath zegt dat iantho niet bereikbaar is als hij katten ziet, dat ook echt zo is (in tegenstelling tot wanneer de gemiddelde hondeneigenaar dit zegt, dan heb ik daar nogal eens heel erg veel twijfels bij) en ja, dan vind ik dat je beter het principe kan volgen van 'beter de korte pijn dan de lange pijn' - figuurlijk gesproken dan.
Ongenuanceerd, ik verbaas me er over hoe er door de leden gereageerd word, en ik zou gewoon niet
zo snel er naar grijpen. Ik bedoel ik had ook na een maand bij Ben een TT om kunnen doen, had kunnen werken, maar had ook een fiasco kunnen worden, we don't know. TS heeft deze hond nog geen maand, en dit word al geopperd, met de kans dat de hond voor eeuwig verneukt is, omdat je zo nodig zo snel een TT moest gebruiken, en dan ben je nog veel verder van huis, want wie wil er dan nog zo'n hond? Terwijl je ook gewoon andere trainingsmethoden kunt gebruiken, en indien die niet werken, accepteren dat een hond nou eenmaal niet altijd vrienden moet zijn met een kat, dat het eigenlijk verdomd logisch is dat ze ze aanvallen, en de hond plaatsen bij iemand zonder katten.
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Als ik voor de keus stond: TT of hond weg.... Dan koos ik toch echt voor de TT. De vraag is natuurlijk of er geen andere opties zijn. Maar ik heb geen ervaring met honden met zo'n hardnekkig probleem en ik weet niet hoeveel ervaring Ennath hiermee heeft. Daar kan ik dus niet over oordelen.
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Waarom zou Iantho een compleet verneukte hond worden van een keer onder deskundige begeleiding de TT gebruiken :denken: .
Jij kent het gebruik van de TT ? Hebt daar ervaring mee ?
Of is het meer een gevoelsmatige kwestie, dat kan natuurlijk.
Gr. Aniek

Afbeelding
Youp
Zeer actief

@ Aimee: Een hond van 6 maanden is juist nog om te buigen. Ik zou dit wel proberen voor ik hem weer zou laten verkassen. Wel onder zeer deskundige begeleiding uiteraard.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief

Budkes schreef:Waarom zou Iantho een compleet verneukte hond worden van een keer onder deskundige begeleiding de TT gebruiken :denken: .
Wil je daarmee zeggen dat als het allemaal maar deskundig wordt gebruikt, er geen risico's aan vastzitten?
Ik heb me zeer uitgebreid geïnformeerd over dit apparaat, en een deskundige hierover gesproken, en geen van allen beweren dat je altijd maar positief resultaat krijgt hoor ;) Dat is ook de reden dat we er nooit aan begonnen zijn, uit angst dat het verkeerd zou uitpakken.
Brindlecardi
Zeer actief

Youp schreef:@ Aimee: Een hond van 6 maanden is juist nog om te buigen. Ik zou dit wel proberen voor ik hem weer zou laten verkassen. Wel onder zeer deskundige begeleiding uiteraard.
Ja, en een hond van 6 manden die nog makkelijk om te buigen is, zou je ook op een andere manier kunnen leren om te gaan met katten in huis.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Ennath, woon jij in het plaatsje Zeeland, dan zit ik niet heel ver uit de richting (Lithoijen) en wil je wel helpen....roep maar....
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik moet zeggen dat ik het ook wel erg drastisch vind om een tt te gebruiken bij een puberhond die je net 2 weken in huis hebt.

Ik vraag me ook sterk af of het - zelfs als je al maandenlang alle andere methodes had geprobeerd - wel de oplossing gaat bieden die je zoekt. Want je neemt niet de oorzaak van het gedrag weg, je onderdrukt alleen vrij hardhandig de symptomen. Dat is bijvoorbeeld in het geval van die dober die fietsers molesteerde nog redelijk te verdedigen: die hond wordt niet de hele dag door geconfronteerd met fietsers in de verte.

Iantho wordt wel de rest van zijn leven dag in dag uit geconfronteerd met die katten, blijft spanning opbouwen maar zal er niet meer naar handelen uit angst voor het tt-effect. Maar als hij niet meer achter de katten aangaat, worden de katten wellicht minder voozichtig, gaan naar hem toelopen als hij (gestresst) naar ze ligt te kijken, zullen misschien uiteindelijk onbezorgd langs hem heen rennen...

Hoe lang gaat dat dan goed? Ik geloof namelijk niet dat je je hond op deze manier 100% betrouwbaar kan maken met katten.

Ik zou persoonlijk kiezen voor een positieve methode waarbij de hond uiteindelijk op een andere manier naar de katten gaat kijken. Dat kost waarschijnlijk maanden, misschien wel maanden waarin je hond met een muilkorf om moet lopen. En lukt dat niet, dan zou ik herplaatsen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Brindlecardi
Zeer actief

Inge O schreef:
Aimee schreef:
Ongenuanceerd, ik verbaas me er over hoe er door de leden gereageerd word, en ik zou gewoon niet
zo snel er naar grijpen. Ik bedoel ik had ook na een maand bij Ben een TT om kunnen doen, had kunnen werken, maar had ook een fiasco kunnen worden, we don't know. TS heeft deze hond nog geen maand, en dit word al geopperd, met de kans dat de hond voor eeuwig verneukt is, omdat je zo nodig zo snel een TT moest gebruiken, en dan ben je nog veel verder van huis, want wie wil er dan nog zo'n hond? Terwijl je ook gewoon andere trainingsmethoden kunt gebruiken, en indien die niet werken, accepteren dat een hond nou eenmaal niet altijd vrienden moet zijn met een kat, dat het eigenlijk verdomd logisch is dat ze ze aanvallen, en de hond plaatsen bij iemand zonder katten.
het verschil met ben is dat het hier in het geval van iantho om één zeer specifiek en afgelijnd probleem gaat, niet om een hond die in verschillende situaties niet te handlen valt.

zou dit laatste het geval zijn dan zou ik ook totaal geen heil zien in een tt, maar in dit geval dus wel.
Tsja, ik blijf het erg rigoureus vinden voor een hond die nog geen maand in huis is, leergierig is en nog zo jong is.
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Het gaat toch om het doorbreken van die enorme gefixeerdheid. De hond is nu niet bereikbaar, zoals ik het begrijp. Als je dat weet te doorbreken kun je van daaruit op een normale manier gaan trainen lijkt me.
Gr. Marijke
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Ik ga wel een beetje mee met Aimee, de hond is er nog maar net en is een werkhondje en ts heeft 11 katten, dat kan je toch niet zomaar even aan elkaar laten wennen, dat kost tijd.

Ik begrijp dat jullie Ennath kennen en daarom zo eensgezind zijn :wink:

Vind het nogal heftig en ik ben helemaal niet vies van een hond aanpakken als het nodig mocht zijn, maar vraag me af of een tt werkt maar ga ervan uit dat ts weet wat ze doet, maar vind het allemaal nogal snel om zoiets te gaan proberen.

En wat doe je dan met een tt, 1 keer of meerdere keren of een tt band om, of knal je er zo doorheen dat de hond de rest van zijn leven geen kat meer aankijkt.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Moon schreef:Het gaat toch om het doorbreken van die enorme gefixeerdheid. De hond is nu niet bereikbaar, zoals ik het begrijp. Als je dat weet te doorbreken kun je van daaruit op een normale manier gaan trainen lijkt me.
Oh, zo had ik het absoluut niet begrepen. Maar ik vind het geen kwestie van aandacht afleiden als je met een tt in de weer gaat. Een tt gebruiken is een loeihard NEE waar het katten betreft, en ik kan me niet voorstellen hoe je daarna nog duidelijk kan maken dat poezen gewoon gezellige huisgenoten zijn.

Verder vraag ik me ook af of het nou echt moordlust is. Van wat ik lees heeft de hond al wel een paar halen gehad, maar is al het kattenspul nog ongedeerd. Als het puur onbesuisd op katten afstormen is zonder meteen de intentie om er kattengehakt van te maken, zijn er toch legio prettiger manieren om dat om te buigen?

En is het echt een kattenkiller, dan is het een hopeloze zaak in een huis met 11 katten. Kan die hond niks aan doen, maar ga hem dan ook niet lopen pesten en gun hem een leuke baas zonder katten.
Hanneke2
Zeer actief

billy schreef:En wat doe je dan met een tt, 1 keer of meerdere keren of een tt band om, of knal je er zo doorheen dat de hond de rest van zijn leven geen kat meer aankijkt.
Tsja, dat is wellicht heel effectief als het alleen om katten buiten gaat. Maar ik zie echt voor me dat een van die 11 katten op een gegeven ogenblik denkt van 'Goh, die Iantho is een hele beleefde hond geworden, ik kruip eens lekker naast hem in zijn mand en ga lekker met mijn nagels in zijn blote buik kneden.'

Dat gaat niet goed hoor. Daar krijg je in mijn ogen dus juist dooie katten van.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Hanneke2 schreef:
Moon schreef:Het gaat toch om het doorbreken van die enorme gefixeerdheid. De hond is nu niet bereikbaar, zoals ik het begrijp. Als je dat weet te doorbreken kun je van daaruit op een normale manier gaan trainen lijkt me.
Oh, zo had ik het absoluut niet begrepen. Maar ik vind het geen kwestie van aandacht afleiden als je met een tt in de weer gaat. Een tt gebruiken is een loeihard NEE waar het katten betreft, en ik kan me niet voorstellen hoe je daarna nog duidelijk kan maken dat poezen gewoon gezellige huisgenoten zijn.

Verder vraag ik me ook af of het nou echt moordlust is. Van wat ik lees heeft de hond al wel een paar halen gehad, maar is al het kattenspul nog ongedeerd. Als het puur onbesuisd op katten afstormen is zonder meteen de intentie om er kattengehakt van te maken, zijn er toch legio prettiger manieren om dat om te buigen?

En is het echt een kattenkiller, dan is het een hopeloze zaak in een huis met 11 katten. Kan die hond niks aan doen, maar ga hem dan ook niet lopen pesten en gun hem een leuke baas zonder katten.
Het is vermoed ik geen kattenkiller.
Dan was hij denk ik allang weg geweest.
Ennath zal de hond ook zeker fysiek onder controle hebben gehouden :wink:

Volgens mij wordt er geprobeerd om de fixatie te doorbreken en de hond bereikbaar te krijgen.
Daarna volgt nog flinke training.

Ik zie hier een aantal mensen schrijven dat er vriendelijker manieren zijn.

Als het topic gelezen is (daar ga ik dan even van uit :wink: ) heeft er dan nog iemand een trainingsmogelijkheid die nog niet is genoemd.
En een manier om de fixatie te doorbreken?

Deze kruising is geen grapje.
Dat zeg ik er maar even bij :wink:
Kwaad zal er niet in zitten, maar dat hij heel heftig is verbaast me niks.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
billy
Erelid

Het is dus een heftig werkhondje, en die moet binnen no time zien samen te leven, of in elk geval trainbaar zijn met 11 katten.

Ik weet niet hoe ik het zou oplossen, ik ken de situatie en het hondje niet , maar ik verbaas me gewoon even over het gebruik van de tt in dit geval.
Als de tt werkt zou dat mooi zijn, misschien brengt het andere mensen wel op ideen :wink:
Baco luisterd ook nog steeds niet zoals ik wil, kan ook zeggen had ik maar geen kaukaas moeten nemen of ik kan zeggen we hebben de tijd man , ooit luister je :mrgreen:

Beetje kort door de bocht hoor maar ik verbaas me oprecht dat iedereen zo meegaat in de tt proberen.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

ranetje schreef:
Hanneke2 schreef:

Volgens mij wordt er geprobeerd om de fixatie te doorbreken en de hond bereikbaar te krijgen.

Als het topic gelezen is (daar ga ik dan even van uit :wink: ) heeft er dan nog iemand een trainingsmogelijkheid die nog niet is genoemd.

Er zijn wellicht nog wel trainingsmethoden niet genoemd, maar er zijn sowieso nul andere trainingsmethoden geprobeerd, en dat snap ik niet. Hond in de bench en katten los is een goeie voor als je er niet met je neus bovenop kan zitten. Clicker aanleren op een katvrije plek en belonen met biefstukrolletjes in zalm met slagroom, en dan gemuilkorfd binnen gaan clicken voor elke keer dat er een kat beweegt, hebben we dat geprobeerd? Nee, het moet NU opgelost en ten koste van de hond.

En 'Deze kruising is geen grapje' zal best, maar je haalt een hond weloverwogen in huis in *jouw* leefsituatie, en met 'geen grapjes'- honden moet je er in mijn ogen dan vanuit gaan dat je er een kluif werk aan gaat hebben.

Mensen hier op het forum hebben heel wat moeilijker honden BEWUST in huis gehaald, en die grepen ook niet na twee weken al naar de TT.
Hanneke2
Zeer actief

billy schreef:Het is dus een heftig werkhondje, en die moet binnen no time zien samen te leven, of in elk geval trainbaar zijn met 11 katten.

Ik weet niet hoe ik het zou oplossen, ik ken de situatie en het hondje niet , maar ik verbaas me gewoon even over het gebruik van de tt in dit geval.
Als de tt werkt zou dat mooi zijn, misschien brengt het andere mensen wel op ideen :wink:
Baco luisterd ook nog steeds niet zoals ik wil, kan ook zeggen had ik maar geen kaukaas moeten nemen of ik kan zeggen we hebben de tijd man , ooit luister je :mrgreen:

Beetje kort door de bocht hoor maar ik verbaas me oprecht dat iedereen zo meegaat in de tt proberen.
Ik ben het helemaal met je eens. Ik moest zo nodig podenco's, dus als ik te laat ben met aanlijnen sta ik soms een kwartier te vloeken en te blauwbekken op 1 plek en dan komen ze moe maar vrolijk weer terugracen. Ik had ook GR's uit een hele brave lijn kunnen nemen, maar ik wilde zelf eigenwijze stuiterende racemonsters.

En ik heb maar 2 katten, geen 11, maar ook daarbij zou ik niet zomaar een puber van zes maanden van welk ras dan ook neerzetten in de hoop dat het goed gaat. Sorry, Ennath, maar ik vind dat domweg naief. De meeste honden kunnen niet direct geweldig met katten, en als je een hond in een bestaand roedel (honden/katten/whatever) zet, is je eerste selectiecriterium hoe je roedel en die nieuwe met elkaar omgaan.
Brindlecardi
Zeer actief

ranetje schreef:
Hanneke2 schreef:

Je gaat mij niet vertellen dat je binnen twee weken alles wel geprobeerd hebt.

Een optie zou zijn om aandachtsoefeningen goed te gaan trainen, buiten en binnen, nog even proberen niet bloot te stellen aan de katten. Probeer duidelijk te maken wat wel en niet mag etc. Probeer iets van een band op te bouwen in ieder geval. Daarna in een ruimte met een kat laten, of je zet een gedeelte af, hond aan een 1meter lijn houden, probeer contact te maken, en beloon dit. Als de aandacht naar de kat gaat, corrigeren, en zelf weer de aandacht opeisen, en belonen. Ik denk dat deze hond even moet begrijpen dat katten niet zo boeiend zijn als dat ze lijken.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Aimee schreef:
Budkes schreef:Waarom zou Iantho een compleet verneukte hond worden van een keer onder deskundige begeleiding de TT gebruiken :denken: .
Wil je daarmee zeggen dat als het allemaal maar deskundig wordt gebruikt, er geen risico's aan vastzitten?
Ik heb me zeer uitgebreid geïnformeerd over dit apparaat, en een deskundige hierover gesproken, en geen van allen beweren dat je altijd maar positief resultaat krijgt hoor ;) Dat is ook de reden dat we er nooit aan begonnen zijn, uit angst dat het verkeerd zou uitpakken.
vandaar dat je er ook iemand bij moet hebben die weet wat hij moet doen als het anders uitpakt dan verwacht... waren ze je dat vergeten te vertellen?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Brindlecardi
Zeer actief

malinois schreef:
Aimee schreef:
vandaar dat je er ook iemand bij moet hebben die weet wat hij moet doen als het anders uitpakt dan verwacht... waren ze je dat vergeten te vertellen?
Oh ja maar natuurlijk, als er dan iets mis gaat dan lost een ander het dan wel ff voor je op ;) Schattig ding hoor, die tt.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Aimee schreef:
Oh ja maar natuurlijk, als er dan iets mis gaat dan lost een ander het dan wel ff voor je op ;) Schattig ding hoor, die tt.
je snapt het dus echt niet. :19: Nog een poging: als de hond een andere reactie vertoont moet iemand vooraf eigenlijk al weten wat de reactie hierop is...en ja als je zelf geen ervaring met een TT hebt weet je dit niet.

En ja een TT is niks mis mee als je hem goed gebruikt.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
billy
Erelid

Inge O schreef:
billy schreef:
Ik begrijp dat jullie Ennath kennen en daarom zo eensgezind zijn :wink:
dat speelt zeker mee en ik denk dat het dat bij adviezen hier op het forum zo goed als altijd doet :wink: . als je of iemand totaal niet kent of weet dat iemand een hond helemaal niet kan lezen en eigenlijk ook amper begrijpt dan zal je wel gek zijn om met tt-adviezen aan te komen.

in het geval van ennath ligt het juist andersom : ze heeft tonnen ervaring met honden en weet ze naar mijn gevoel ook aardig in te schatten - dat je zo iemand sneller krediet geeft ook met moeilijker trainingsmethodes vind ik niet zo raar :wink: .

komt nog bij dat - wat hier wel al is gezegd, maar dan op een negatieve manier - het probleem inderdaad relatief snel moet opgelost raken, anders is ze haar iantho kwijt. ze leeft nu eenmaal samen met een partner die ook zijn eigen beperkingen heeft en die zijn vast niet van het soort dat hij zomaar eventjes een onbepaalde tijd plots 'anders' kan worden.

en natuurlijk is het zo dat iantho best ook elders gelukkig kan worden, maar je zal maar smoorverliefd zijn op een hond en die dan moeten herplaatsen, is dat iets waar je zomaar aan voorbij kan gaan?
Duidelijk Inge :ok:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Moeilijk hoor :(
Ik snap de situatie en ik zie aan beide zijden punten waar ik het mee eens ben. Ik zou eigenlijk Iantho eens moeten zien om er echt een oordeel over te kunnen hebben.
Ik vind het nogal ingrijpend voor een hond die net 'thuis' is, maar dat zal voor Ennath niet anders zijn.
Als het een hond is die Anke Bogaerts zou typeren als 'actiehond', en dus niet snel van de kook raakt door een trainingsfoutje zou dat voor mij heel wat uitmaken. Als het een vrij gevoelige hond zou betreffen zou ik waarschijnlijk erg twijfelen.
Ik ben ook wel benieuwd naar het eventuele tt scenario. Of het een kwestie wordt van band omhangen en een opdonder geven op het juiste moment of dat er ook nog een bepaalde voorbereidingsperiode aan vast zit. Cold turkey of een bepaald beleid zeg maar. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Youp
Zeer actief

Zo te lezen kan Ennath prima inschatten of Iantho geestelijk bestand is tegen een tt correctie. Diesel zou ik er echt geestelijk geweld mee aandoen. Zahra is een ander verhaal.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Voor zover ik heb begrepen zal Ennath zeer binnenkort een tijdje met Iantho op een andere plek zijn
Ennath schreef:Ik moet nog één week werken en dan kan ik twee weken naar het Boshuis (moet wel een paar keer naar kantoor maar niet naar huis).
Dat geeft me de gelegenheid om met Iantho extra aan de band en vertrouwen te werken.
Dan wil ik vroeg in januari met iemand het "katprobleem" aanpakken.
Naar ik hoop: net zo afdoende als het jagen bij Mickey (van Budkes).
Wie weet zullen de resultaten zo zijn dat ze het redt met deze boef zonder band.
Maar als de band begin januari nodig zal blijken te zijn zou ik het Ennath wel toevertrouwen.
Niks "zomaar" en ook niet "nu al meteen".

edit: woord vergeten.
Laatst gewijzigd door ranetje op 12 dec 2009 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Rest van het topic toch ook maar even gelezen :oeps:
ranetje schreef:Maar als de band begin januari nodig zal blijken te zijn zou ik het Ennath wel toevertrouwen.
Ik ook wel :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:Moeilijk hoor :(
Ik snap de situatie en ik zie aan beide zijden punten waar ik het mee eens ben. Ik zou eigenlijk Iantho eens moeten zien om er echt een oordeel over te kunnen hebben.
Ik vind het nogal ingrijpend voor een hond die net 'thuis' is, maar dat zal voor Ennath niet anders zijn.
Als het een hond is die Anke Bogaerts zou typeren als 'actiehond', en dus niet snel van de kook raakt door een trainingsfoutje zou dat voor mij heel wat uitmaken. Als het een vrij gevoelige hond zou betreffen zou ik waarschijnlijk erg twijfelen.
Ik ben ook wel benieuwd naar het eventuele tt scenario. Of het een kwestie wordt van band omhangen en een opdonder geven op het juiste moment of dat er ook nog een bepaalde voorbereidingsperiode aan vast zit. Cold turkey of een bepaald beleid zeg maar. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Dit is wat Ennath zelf in gedachten had.
Maar dat geldt dus pas, zo nodig, in januari.
Ennath schreef: Ik heb ooit geholpen (in lokaas rol) met een Dobermanteef die het nodig vond om fietsers van de fiets af te trekken.
En dan niet met fietsers die ze tegen kwam op straat, maar fietsers die ze ver weg in polder langs zag komen.
Met andere woorden: je kon haar rustig op de fiets passeren, maar je moest geen 500 meter verderop door een zijstraat rijden.
Op het moment dat ze wegspoot leek de teef in een trance te zijn.
Die teef werd de gelegenheid gegeven om op een fietser af te stormen en als ze onderweg was kreeg ze een -harde- correctie met de TT.
Geen commando.
Geen reactie van de baas.
Op het moment dat ze verdwaasd stopte ..... roepen en belonen voor het komen.
Maw de baas zei niets van haar "probleempunt", de baas was ook niet betrokken bij wat er gebeurde.
De baas beloonde gewoon voor het commando dat ze kreeg na het "gebeuren".
Ze werd dus met kracht uit haar aanvalstrance geschokt.
Mensen deden dat niet: ze kwam "de hand van God" tegen.

Iantho is ook in "trance" als hij katten ziet -daarom merkt hij niet wat ik doe- een TT gebruiken moet mijns inziens dus op dezelfde manier gebeuren.
Niet corrigeren op een niet opgevolgd commando .... maar de "hand van God" op het moment dat hij op de katten focust. :ugh:
Ik hik er nog een beetje -erg- tegen aan (en ook tegen de kosten van een goede TT) :(:
Ik ben ook erg benieuwd wat het uiteindelijke scenario zal zijn.
Ik hoop dat Ennath daarover t.z.t. wat kan uitleggen :ok:
Ook al is het niet iets wat je "zomaar" even na zou kunnen doen.
Ik niet in ieder geval, want ik heb totaal geen eigen ervaring met een tt :wink:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Hanneke2 schreef:
Mensen hier op het forum hebben heel wat moeilijker honden BEWUST in huis gehaald, en die grepen ook niet na twee weken al naar de TT.
nou 3 weken dan. fritz is ook een heftige hond en hij sprong over de omheining in om mijn paarden dwars door het draad te jagen. daar moest dus snel een oplossing voor komen. daarvoor heb ik hem 1 of 2 keer gebruikt en het was over. daarna gaan trainen om hem wel goed met de paarden om te laten gaan en dat ging prima. hij kan er gewoon bij in de wei, hij weet dat hij ze niet op mag jagen. hij is de paarden ook niet eng gaan vinden en gaat vrolijk mee met buitenritten (met tt ivm jagen op ander wild). hij is op 8 maanden geschat toen hij kwam had alleen maar in een schuur gezeten vermoedelijk. kende en kon helemaal niet, zelfs een halsband en lijn was heel vreemd voor hem. ik promoot hiermee de tt niet en ik zal hem nooit aanraden maar het kan een heel goed hulpmiddel zijn.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Hutsje schreef:
Hanneke2 schreef:
nou 3 weken dan. fritz is ook een heftige hond en hij sprong over de omheining in om mijn paarden dwars door het draad te jagen. daar moest dus snel een oplossing voor komen. daarvoor heb ik hem 1 of 2 keer gebruikt en het was over. daarna gaan trainen om hem wel goed met de paarden om te laten gaan en dat ging prima. hij kan er gewoon bij in de wei, hij weet dat hij ze niet op mag jagen. hij is de paarden ook niet eng gaan vinden en gaat vrolijk mee met buitenritten (met tt ivm jagen op ander wild). hij is op 8 maanden geschat toen hij kwam had alleen maar in een schuur gezeten vermoedelijk. kende en kon helemaal niet, zelfs een halsband en lijn was heel vreemd voor hem. ik promoot hiermee de tt niet en ik zal hem nooit aanraden maar het kan een heel goed hulpmiddel zijn.
waarbij het wel handig is om iemand die er vaker mee gewerkt heeft er bij te hebben (naast iemand die de hond goed kent om te zien wanneer hij tekent), want het belangrijkste is (zoals jij ook zelf ervaren hebt) dat je timing goed is en dat is in het begin van de fixatie al en niet op het moment van inzetten van de aanval,
als je dat goed doet hoef je ook echt niet op hoge standen te werken....
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”