Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Barf bij pup

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

stefanie
Zeer actief

Barf bij pup

Ongelezen bericht door stefanie »

Fenna is inmiddels 14 weken en BARFt lekker mee met de anderen.
Ze krijgt 10 % van haar lichaamsgewicht aan gram te eten. Dat was tot vandaag dus 1 kilo :80: .
Maar ze groeit echter veel te snel. Vanmorgen gewogen en ze is in 1 week 2 kilo aangekomen. Daarvoor was ze in 2 1/2 week 3 kilo aangekomen. Ze is nu 12 kilo.
Ze heeft een klein vetlaagje op haar ribben en dat moet er dus wel af maar verder groeit ze eigenlijk alleen maar in de hoogte.
De DA-assistente schrok wel een beetje hoe snel ze groeide en waarschuwde me voor haar gewrichten.
Ik ga dus minder eten geven. Tot hoe oud geven jullie je pup die 10% te eten? Dus hoe oud is de pup als je de 'volwassenhoeveelheid' gaat geven?
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Barf bij pup

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Hoe zwaar moet ze worden dan?

Hier groeien ze ook die periode best snel. Pakweg een dikke kilo per week, en volwassen gewicht is 18-22 kilo voor een teef.
Dat wordt vanzelf minder, die groei.

Ik voer zelf erg op het oog en per kilo tussen de 40-70 gram.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Luca krijgt kvv maar goreit ook zo vreselijk snel. Tussen de 1.3 en 2 kilo per week. Er zit geen vet op zijn ribben en hij krijgt 800 gram per dag excl. beloningen ed.
Luca zal denk ik zo rond de 30 kilo gaan wegen uiteindelijk.

Hier vond de da ook dat hij te snel groeide. Maarja, wat moet ik dan? Mijn hond uithongeren zodat hij niet zo snel groeit?
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Wat is het voor ras? Gemiddeld beginnen pups zoals labradors en rottweilers tussen 5-6% en komen per week 1 kilo aan. Kleine hondenrassen zitten tussen de 6-10%. Elke 2 weken wordt het menu aangepast aan het dan geldende gewicht en kun je de % bijstellen. Meestal is dat naar beneden en niet naar boven. Op gem. een jaar kan dan 2,5-3% gevoerd worden en ook dat is niet standaard, aangezien elke hond als individu anders is. Ook hierbij geldt voeren op het oog en naar behoefte. Als je een speklaag op je hond ziet, zou je kunnen minderen in percentages. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het maar weinig meemaak dat kleine hondenrassen beginnen met 10%. Voor een teef vind ik dit behoorlijk. Of dat de oorzaak is van haar snel toenemende gewicht, is een mogelijkheid.
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

Bij mij krijgen pups al vrij snel net zo veel eten als de volwassen honden - maar dan ietsje aangepast wat samenstelling betreft. Ze hebben hier veel bewegingsvrijheid en zijn echt vel over been, als ik de normale richtlijnen volg.

Om een te snelle groei te verhinderen, wordt aangeraden om de pup ongeveer 70-75% van de hoeveelheid eten te geven die hij als volwassen hond mag hebben - en dan vooral te voeren voor een gezonde, normale bottengroei, zodat de botten zonder problemen zijn gewicht kunnen dragen wanneer de groeispurt begint en de rest van het lichaam begint uit te groeien. Meestal is dat na de gebitswisseling. :wink:

Vriendelijke groet en succes!
Ignit Bekken
stefanie
Zeer actief

Fenna is een Mechelse Herder. Ze zal dus zo ongeveer tussen de 20 en 25 kilo gaan wegen waarschijnlijk.

Als ik het zo lees heb ik dus veel te veel gegeven. :ugh:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

ignit schreef:Om een te snelle groei te verhinderen, wordt aangeraden om de pup ongeveer 70-75% van de hoeveelheid eten te geven die hij als volwassen hond mag hebben - en dan vooral te voeren voor een gezonde, normale bottengroei, zodat de botten zonder problemen zijn gewicht kunnen dragen wanneer de groeispurt begint en de rest van het lichaam begint uit te groeien. Meestal is dat na de gebitswisseling. :wink:
:denken:

Mijn pups hebben altijd een groei die geleidelijk aan afneemt en na de gebitswisseling zijn ze hier op 3/4 van hun definitieve gewicht.
Dan zal ik het vast wel al die tijd fout doen, maar ik vind eigenlijk dat ik het best goed doe ;)

Mijn ervaring is dat ze in het begin erg snel groeien en dat dat geleidelijk aan afneemt. :19:

Afbeelding

maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

stefanie schreef:Fenna is een Mechelse Herder. Ze zal dus zo ongeveer tussen de 20 en 25 kilo gaan wegen waarschijnlijk.

hier at Fax ook echt wel hopen hoor, bepaalde tijd van zijn groei. dan heeft hij een tijdje terug wat minder gaan eten, nu (vr)eet hij weer kilo's per week.

Als Fenna trouwens een mechel is zoals de mijne, kom ze er niet met 25 kilo :mrgreen:
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

Marjoleine, ik bekritiseer niemand! :roos: :roos:

Ik gaf alleen door wat aangeraden wordt - en het is nog wetenschappelijk onderbouwd ook, maar er mag niet naar verwezen worden... :19:

Ik heb trouwens ook Mechelse Herders, Maart - de oudste is 12, de jongste 6.

Vriendelijke groet,
Ignit Bekken.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

ignit schreef:Marjoleine, ik bekritiseer niemand! :roos: :roos:

Ik gaf alleen door wat aangeraden wordt - en het is nog wetenschappelijk onderbouwd ook, maar er mag niet naar verwezen worden... :19:
Van wie niet?
Je mag volgens mij altijd naar wetenschappelijke zaken verwijzen.

Hoe dan ook: ik ga mijn pups toch niet uithongeren?
En toevallig is Willemijn onder het röntgenaparaat geweest vanwege een knieblessure en weten we daarom dat haar gewrichten en groeischijven er op bijna 5 maand perfect uitzagen.
Toen woog ze toch al 14 kg, te snel dus voor de conclusies van dit onderzoek.

Vandaar dat ik zei dat ik vind dat het wel goed gaat hier ;)

Afbeelding

Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Een kilo :N:

Nee hoor, dat hebben ze hier nooit gekregen. Miep als 8-weken oude pupje ook niet. Ze kreeg wel meer als 2-jarige Saar, maar die staat al sinds haar 6e maand op rantsoen.

Miep is keurig ongeveer een kilo per week gegroeid, en is prachtig groot geworden (nooit slungelig, maar ook nooit te dik). Sinds ze volwassen is is ze bij tijd en wijle te dik, maar zij is erg goed op gewicht te krijgen door het reguleren van voer.
Ze krijgen hier zoiets van 400 gram vers per dag, gemiddeld.
stefanie
Zeer actief

maart schreef:
stefanie schreef:Fenna is een Mechelse Herder. Ze zal dus zo ongeveer tussen de 20 en 25 kilo gaan wegen waarschijnlijk.

hier at Fax ook echt wel hopen hoor, bepaalde tijd van zijn groei. dan heeft hij een tijdje terug wat minder gaan eten, nu (vr)eet hij weer kilo's per week.

Als Fenna trouwens een mechel is zoals de mijne, kom ze er niet met 25 kilo :mrgreen:
Ben erg benieuwd hoe ze gaat worden. :D Haar moeder is niet supergroot, gewoon gemiddeld maatje.

Maar ik ga dus maar eens drastisch minderen met haar voer. :ugh:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”