Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

speuren

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Jill09
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Mechelse Herder

speuren

Ongelezen bericht door Jill09 »

hallo ben begonnen met mijn pup 3 weken geleden met spoortjes uitleggen in mijn tuin,bekend terrein dus weinig afleiding,doe om de dag een spoor uitleggen voor haar.
nu loop ze het spoor van 10 meter al erg aardig en blijft mooi op het spoor lopen en vindt alle voertjes en op het laatst zijn speeltje.
nu wil ik niet teveel haast erachter zetten maar zou ik al een langer spoor kunnnen uitleggen voor hem met bijvoorbeeld een hoek erin en op een weiland ipv van mijn eigen tuin?

hoe doen jullie het opbouwen met een pup kwa speuren?

de sporen die ik train zijn voor het ipo programma waar ze binnenkort mee gaat beginnen.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Re: speuren

Ongelezen bericht door maart »

Jill09 schreef:hallo ben begonnen met mijn pup 3 weken geleden met spoortjes uitleggen in mijn tuin,bekend terrein dus weinig afleiding,doe om de dag een spoor uitleggen voor haar.
nu loop ze het spoor van 10 meter al erg aardig en blijft mooi op het spoor lopen en vindt alle voertjes en op het laatst zijn speeltje.
nu wil ik niet teveel haast erachter zetten maar zou ik al een langer spoor kunnnen uitleggen voor hem met bijvoorbeeld een hoek erin en op een weiland ipv van mijn eigen tuin?

hoe doen jullie het opbouwen met een pup kwa speuren?

de sporen die ik train zijn voor het ipo programma waar ze binnenkort mee gaat beginnen.
Daar is net veel afleiding, overal eigen geur, jouw geur,... hoe kan je deftig op jouw eigen geur leren speuren.

Ik ga direct op weilanden, akkers,...
eenmaal hij het principe goed snapt, kun je de lengte gaan veranderen, langer speuren etc, eens een bocht erin. Hoek doe ik nog niet meteen, ze moeten eerst weten en begrijpen wàt ze nou exact moeten zoeken. (geen snoepjes, maar de geur volgen)
Dianavdberkt
Zeer actief

Re: speuren

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

Berry heeft vanaf 9 weken gezocht in een vierkantje met voer om te leren wat nu eigenlijk zoeken is en te leren geuren te selecteren. Hij is nu 4 maand oud en hij start sinds 1 mnd in een heel klein driehoekje met wat voer met daarachter stap stap stap een strek. Aan het eind van het spoor is dan weer een heel klein vierkantje met daar weer een nieuwe paal en kan hij selecteren waar de volgende strek begint. Dit op precies dezelfde manier. Binnenkort mag hij de de verharde weg uitproberen en wat akkerland. Dit principe wordt uigebouwd in lengte zodat hij de concentratie vasthouden leert en het uithoudings vermogen ontwikkeld wat zo broodnodig is. Dit blijf ik doen tot hij een maand of 7 is en dan wordt het voer afgebouwd.
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”