Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

q koorts

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

q koorts

Ongelezen bericht door Demi »

Kan een hond dat ook krijgen? Als ik google dan kom ik een aantal keren tegen dat het ook besmettelijk is voor honden. Weet iemand hier iets meer over misschien?
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
Neeltje

Re: q koorts

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik weet niet of het besmettelijk is voor honden, maar ik weet wel dat je echt in contact moet komen met geiten. Dit staat er op de site:

Besmetting door de Q-koorts bacterie

De bacterie kan maanden tot jaren overleven in de buitenlucht en soms over grote afstanden verspreid worden. Dieren en mensen kunnen besmet raken door het inademen van besmette stofdeeltjes. Vooral via urine, ontlasting, moederkoek, vruchtvliezen en het vruchtwater van besmette dieren kunnen bacteriën zich verspreiden. Schapen en geiten (kleine herkauwers) worden beschouwd als een belangrijke besmettingsbron voor de mens.

Ja dus, dieren dus ook. En wat ik weet van wat ze me van de zomer bij de AID vertelden is Q-koorts tig keer ergen dan de mexicaanse griep omdat het schijnbaar erg lang in je lichaam blijft zitten. Er waren een paar werknemers die het hebben opgelopen.
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Ik dacht dat je het ook via de lucht kon krijgen. Er was laatst een man op tv die was nooit bij geiten in de buurt geweest maar woonde een aantal km uit de buurt van een mega geitenstal.
Die had het dus via de lucht gekregen.

Ik weet niet of honden het kunnen krijgen, maar wij laten de kinderboerderij met die aaibare geitjes maar even links liggen.
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik denk dat je een hond ook ver weg moet houden van de mesthoop waar vaak ook de nageboorte op werd gegooid.
Neem aan dat het nu niet meer mag. :wink:

Hoorde laatst dat honden het besmettelijk verwerpen van koeien kunnen verspreiden door het eten van de nageboorte van besmette koeien?
Misschien werkt het bij Q koorts ook zo?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

ranetje schreef: Hoorde laatst dat honden het besmettelijk verwerpen van koeien kunnen verspreiden door het eten van de nageboorte van besmette koeien?
Misschien werkt het bij Q koorts ook zo?

Dat geldt voor abortus Bang volgens mij;honden kunnen dat ook verspreiden door besmette uitwerpselen te deponeren in een koeienwei(nadat ze dus ergens anders iets besmets hebben gegeten).
Ik weet niet of het bij Q-koorts ook zo gaat.Gelukkig heeft de kinderboerderij hier geen geiten volgens mij,dus kunnen wij hier opgelucht ademhalen lijkt mij.
Ik vind het wel heel erg triest dat er wéér duizenden dieren "geruimd" (wat een rotwoord!) gaan worden.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

ik hoop zo dat ze terug komen van het besluit om alle dieren te gaan ruimen, want hoe moet ik dan mijn verloskunde stage doen.(geiten stage)
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

bellabeest schreef:ik hoop zo dat ze terug komen van het besluit om alle dieren te gaan ruimen, want hoe moet ik dan mijn verloskunde stage doen.(geiten stage)
Als het minder of geen zieke mensen oplevert lijkt me dat toch wel de voorkeur hebben :wink:
En zelf Q koorts oplopen lijkt me geen feestje.

Er zijn ook nog niet besmette stallen dacht ik.
Die worden niet geruimd.
Dan ga je daar maar naar toe.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

bellabeest schreef:ik hoop zo dat ze terug komen van het besluit om alle dieren te gaan ruimen, want hoe moet ik dan mijn verloskunde stage doen.(geiten stage)
Ik woon midden in een gebied met besmette bedrijven en eerlijk gezegd zal jouw stage mee een w@#$% wezen :wink: Het is jammer voor je, maar beter een andere stageplek moeten zoeken dan met chronische Q-koorts leven, lijkt me zo.

@TS: ik dacht dat andere dieren het op dezelfde manier konden oplopen als wij maar kon er verder ook niet veel meer over vinden.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Gos schreef:
Ik woon midden in een gebied met besmette bedrijven en eerlijk gezegd zal jouw stage mee een w@#$% wezen :wink: Het is jammer voor je, maar beter een andere stageplek moeten zoeken dan met chronische Q-koorts leven, lijkt me zo.

@TS: ik dacht dat andere dieren het op dezelfde manier konden oplopen als wij maar kon er verder ook niet veel meer over vinden.

idd, hier natuurlijk ook midden in het besmette gebied, maar liever geen stage dan chronische q-koorts....en weet wat het is, want heb een clubgenoot die het vorig jaar heeft gehad en mijn schoonmoeder dit jaar.....
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Ik zou een schapenstage gaan regelen...veel leuker. Heb je meer te doen, want die hebben vaker hulp nodig bij bevallen, en dan leer je sneller en meer :ok:
Of mag dat niet?
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Madelief schreef:
Ik zou een schapenstage gaan regelen...veel leuker. Heb je meer te doen, want die hebben vaker hulp nodig bij bevallen, en dan leer je sneller en meer :ok:
Of mag dat niet?
Ik hoorde net dat schapen ook "geruimd" :devil: gaan worden.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... ts_geruimd" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

Madelief schreef:
Of mag dat niet?
nee schapen stage mag pas in het laatste jaar.
tuurlijk heb ik ook liever geen stage dan q koorts maar als ze niet besmette bedrijven ook gaan ruimen. vond ik dat ook gewoon zonde van de dieren.
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

bellabeest schreef:
Madelief schreef:[

Of mag dat niet?
nee schapen stage mag pas in het laatste jaar.
tuurlijk heb ik ook liever geen stage dan q koorts maar als ze niet besmette bedrijven ook gaan ruimen. vond ik dat ook gewoon zonde van de dieren.
Aaaah, dan bouwen ze de mate van moeilijkheid op, goed geregeld van je opleiding :ok:. Ja, snap ik hoor, dat je het niet zo bedoelde. Het is echt verschrikkelijk, het ruimen van gezonde, maar eigenlijk zelfs ook van ongezonde dieren. Maar over je stage zou ik me voorlopig geen zorgen maken. Dat is overmacht. En je opleiding zal waarschijnlijk een vervangend iets gaan "aanbieden" of je geitenstage uitstellen, dan wel even niet verplicht stellen. Dat heb je met opleidingen die met dieren te maken hebben.

Bij ons is wel eens een jaar (niet mijn jaar gelukkig) "de duif" uit het pakket gevallen, omdat de duiven van de opleiding ziek waren en er ook nog in het land geen verplaatsingen mochten zijn ivm vogelgriep. Dan zit je. Dus die studenten kregen even alleen maar theorie. Gelukkig zorgt de opleiding dat er dan ook geen levende duif op het tentamen komt en dat later een moment komt waarop alsnog de duivenpractica ingehaald kunnen worden. Overmacht.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

Is het via de ontlasting overdraagbaar? Er lopen hier nl regelmatig schapen in de losloopgebieden. En Inge bedankt voor de link, ga het nu even lezen.
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
daan!
Zeer actief

Ongelezen bericht door daan! »

weer een hype.
Ik woon midden in het centrum van het q-koorts gebied.
Het is een nare overdraagbare ziekte , maar daar gaan we weer, eerst varkenspest, toen vogelgriep, en nu q-koorts.
Ik heb ook fijn 2 geitjes, waarvan 1......... 2,5 week geleden bevallen is van een lief en gezond bokje. Ons jantje...
Mijn geitjes worden geent, en ik neem het bokje toch maar niet mee naar school, hoewel dat wel de bedoeling was.
Allemaal goed handen wassen en klompen of laarzen aan naar en in de stal en in de wei.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

daan! schreef:weer een hype.
Het is een nare overdraagbare ziekte , maar daar gaan we weer, eerst varkenspest, toen vogelgriep, en nu q-koorts.
Ik heb ook fijn 2 geitjes, waarvan 1......... 2,5 week geleden bevallen is van een lief en gezond bokje. Ons jantje...
Mijn geitjes worden geent, en ik neem het bokje toch maar niet mee naar school, hoewel dat wel de bedoeling was.
Allemaal goed handen wassen en klompen of laarzen aan naar en in de stal en in de wei.
de q-koorts enting is gebleken niet (voldoende) werkzaam te zijn.....helaas.....
gelukkig hebben vrienden van ons dit jaar niets drachtig omdat ze niets hebben laten dekken....
daan!
Zeer actief

Ongelezen bericht door daan! »

crutz schreef:
daan! schreef:weer een hype.
de q-koorts enting is gebleken niet (voldoende) werkzaam te zijn.....helaas.....
gelukkig hebben vrienden van ons dit jaar niets drachtig omdat ze niets hebben laten dekken....

ja jij zit er ook middenin..........
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

daan! schreef: Allemaal goed handen wassen en klompen of laarzen aan naar en in de stal en in de wei.
Ik begrijp niet zo goed hoe handen wassen je gaat helpen tegen het inademen van de veroorzaker van de ziekte :denken:
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

bellabeest schreef:maar als ze niet besmette bedrijven ook gaan ruimen. vond ik dat ook gewoon zonde van de dieren.
Ja, wie niet? :(
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”