Maeve schreef:
Ja klopt, die heb je er altijd tussen lopen. Maar ik kreeg al bijna de indruk dat als je bijvoorbeeld een Mastiff of iets in die richting aanschaft, je meteen een prikband of slipketting er bij moest kopen omdat het anders niks word

En je weet wel hoe een Mastiff eruit ziet ?? Ik kan me er namelijk niets bij voorstellen wat je zegt. Juist bij de Molossers zie ik bijna nooit prikbanden ,schreeuwende en slaande bazen etc. etc.
Veel worden er daarentegen ook niet getraind, doch alleenr opgevoed en daar is zeker bij een Mastiff nagenoeg niets voor nodig. Die zijn bijna perfect van zichzelf en daar sla je trouwens echt niets in hoor.
Ik heb wél met Molossers getraind, sommige tot op redelijk hoog niveau zelfs G&G II. Boxer, Mastiff én Bullmastiff. Daar kwam geen geweld aan te pas

. Maar het zijn dan ook supermakkelijke honden. Daarnaast zit ik ook nog in de Terriers

. Jack Russells om precies te zijn, aan beide heren was geweldadig optreden niet besteed, daar werd het echt niet beter van.
Ik snap de link die je legt tussen Molossers=moeilijke honden niet. Het is in mijn optiek de meest relaxte rasgroep die er is. En voor wat dat betreft, uitzonderingen daargelaten, ook de meest relaxte bazen"groep" die er is.
Maar, en dat is de andere kant, ik weet zeker dat een aantal honden niet enkel positief te trainen zijn, dat ze daar te "moeilijk" voor zijn. Alleen is dat naar mijn idee niet rasgebonden.