Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Lastige eter

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

zhuyang
Zeer actief
Mijn ras(sen): De sharpei

Lastige eter

Ongelezen bericht door zhuyang »

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje over de chihuahua van mijn schoonouders en misschien dat jullie kunnen helpen,

Het is een teefje van 9 maanden oud.
Helemaal gezond(volgens de DA)gebit in orde enz,
Maar ze eet niet of nauwelijks.Alles hebben we al geprobeerd,qua voeding.
Speciale brokjes,nat en droog voer,Rodi,Smuldier noem maar op.
Als mn schoonouders bv kip koken voor dr,neemt ze een paar happen en de volgende voeding kijkt ze er weer niet naar.
Ze eet de ene keer wel,de andere keer niet.Dan halen we weer iets "nieuws"voor dr en dat eet ze 1 keer(of een paar happen ervan) en de volgende keer laat ze het weer staan.
Ze krijgt overdag verder op het moment niets aan bv beloning of koekjes.Ze heeft wel zo'n kluifbotje liggen maar daar kijkt ze nauwelijks naar.We hebben ook al geprobeerd om het neer te zetten en als ze dan na 10 minuten nog niet gaat eten om het weg te halen en dan laten wachten tot de volgende voeding.Helpt ook niet.
Ze weegt nu bijna 4 kg.Ze oogt en voelt niet mager ofzo en is gewoon een leuk ,vrolijk hondje.

Eigenlijk zijn alle tips welkom.

Alvast bedankt voor het meedenken,

Groetjes Tamara
Tamara

Afbeelding
Mara Roulette
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 1

Re: Lastige eter

Ongelezen bericht door Mara Roulette »

Allereerst. Medische redenen uitsluiten. Maar dat hadden jullie al gedaan volgens mij.

Mijn mening. 10 minuten is veel te lang. Neer zetten en kijkt ze er niet naar om direct weghalen. Pas weer terug zetten als haar andere voertijd is. Geen eten geven buiten de voertijden om. Een soort voer kiezen en daarbij blijven.

Achter voedsel weigering kan een rangorde probleem zitten. En dat los je alleen op door zelf de regie weer in handen te nemen. Dus eerst zelf eten. Dan hond eten. Als je geen eten hebt. Eet je een klein koekje of crackertje boven de bak van je hond voordat hond het krijgt. Als je de bak neer zet, hond loopt er naar toe en keert hoofd af van de bak en loopt weg. Direct bak weghalen. Pas weer aanbieden als de hond weer eten krijgt. Dus bv 's avonds. Ik weet niet of het voor alle honden geldt maar een BC kan gemiddeld 14 dagen zonder eten (wel water natuurlijk). Dus je kunt dit best even volhouden.

Ik weet dat dit heel hard kan klinken maar als het daadwerkelijk voedselweigering vanuit een rangorde probleem is ben ik bang dat er geen andere oplossing is. Je kunt dan heel lief gaan koken en allerlei lekkere maaltjes maken. Dit maakt het m.i. voor de hond alleen maar moeilijker. En vaak gaan ze steeds minder eten met alle gevolgen van dien. Je kunt dan beter streng zijn en nog een leven lang een leuke hond hebben dan dat je je hond dood kookt om het zo maar te zeggen.
Afbeelding

[url=http://www.TickerFactory.com/]
Afbeelding
[/url]
lianne05
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laika.

Ongelezen bericht door lianne05 »

He vervelend,
Inderdaad eerst medische reden uitsluiten!

Dan zou ik beginnen met 1 soort voer, dus niet van alles meer doorelkaar of de ene dag dit en de andere dag dat, niet meer extra lekker maken...
Gewoon het voer geven en zoals hiervoor ook al gezegd wordt, weghalen alleen zou ik je hond wel iets meer tijd gunnen om dr aan te beginnen, 10 minuten zoals je al doet is prima, hoelang heb je het volgehouden? Je moet het namelijk echt wel even volhouden een hond kan makkelijk een paar dagen zonder eten hoor, als ie maar genoeg drinkt.. Meer tips heb ik nu ff niet...
Groetjes Lianne
zhuyang
Zeer actief

Het hondje is van mn schoonouders.Ik denk dat ze dat weghalen niet lang genoeg volhuden.
Ze vinden dr al snel zielig zeg maar.
Ik zal ze deze tips iig doorgeven.
Bedankt zover :ok:

Groetjes Tamara
Tamara

Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Als het hondje ook niet mager is, dan krijgt het misschien al genoeg binnen en bieden ze teveel aan?
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik gok er ook op dat ze teveel krijgt dan en het zelf in evenwicht houdt door gewoon te weigeren .
net eten gewoon weghalen,morgen weer een dag :wink:
zhuyang
Zeer actief

Ze krijgt dus al een hele tijd niets tussendoor.Eerst kreeg ze plasbeloninkjes.Maar dat doen ze al heel lang niet meer.
Dus ik vraag me af of dat het kan zijn.
Maar hoelang zou een chihuahua pup zonder eten kunnen?

Ze is natuurlijk ook nog in de groei,vandaar dat ik dat vraag.

Groetjes Tamara
Tamara

Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

hoe vaak poept ze op een dag, is ze tierig, speelt en groeit ze goed, enz,
als alles goed is dan krijgt ze genoeg :19:
Job
Zeer actief

Ongelezen bericht door Job »

ze is met 9 maandne echt niet meer in de groei hoor
en ze is 4 kg en niet mager, lijkt me dat er helemaal geen probleem is. :U:
https://www.facebook.com/Hope-for-Spani ... 355896998/
Geen woorden maar daden, blaten kan iedereen.
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Ik denk dat ze genoeg binnen krijgt als ze niet te dun aanvoelt.

Mijn honden eten ook niet meer als ze constant hetzelfde voer krijgen. Ik wissel dus altijd af. Ik lust ook niet dagelijks hetzelfde :wink: Zo'n klein hondje heeft maar heel weinig nodig dus zeker niet te veel aanbieden en lekker afwisselen met allerlei soorten kvv. Is wat lastig omdat het meeste in plakken van 100 gram is maar runner en energique zijn er ook in 25 gr blokjes. Gewoon iedere maaltijd iets anders geven en weghalen als ze er niet binnen een minuut naar kijkt.
Zolang ze niet te mager is hoeven ze er geen groot probleem van te maken. Pas alleen op met iets anders aanbieden als ze niet eet, dat pas toen bij de volgende voeding.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Lijkt mij ook simpel, hoor.
Ze krijgt gewoon genoeg en dus heeft ze geen honger. :19:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
zhuyang
Zeer actief

kitty schreef:Ik denk dat ze genoeg binnen krijgt als ze niet te dun aanvoelt.

Mijn honden eten ook niet meer als ze constant hetzelfde voer krijgen. Ik wissel dus altijd af. Ik lust ook niet dagelijks hetzelfde :wink: Zo'n klein hondje heeft maar heel weinig nodig dus zeker niet te veel aanbieden en lekker afwisselen met allerlei soorten kvv. Is wat lastig omdat het meeste in plakken van 100 gram is maar runner en energique zijn er ook in 25 gr blokjes. Gewoon iedere maaltijd iets anders geven en weghalen als ze er niet binnen een minuut naar kijkt.
Zolang ze niet te mager is hoeven ze er geen groot probleem van te maken. Pas alleen op met iets anders aanbieden als ze niet eet, dat pas toen bij de volgende voeding.
Ze krijgt dus steeds iets anders,maar ze neemt 1 hapje en dan is ze er weer klaar mee.
Tamara

Afbeelding
josefientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griekse herder

Ongelezen bericht door josefientje »

Een Chihuahua heeft maar heel weinig eten nodig hoor. Inderdaad maar een paar hapjes per maaltijd. Ik vind mezelf altijd een enorme vrek als ik mijn chi voer, maar als ik hem meer geef dan die paar hapjes, zie je hem dik worden ( terwijl hij hier gewoon met de grote honden meeloopt en dus kilometers maakt) Is het niet gewoon zo dat jullie hondje goed eet, maar het in jullie ogen te weinig is? Als dat zo is moet je daar juist blij om zin, Chihuahua's kunnen best gemakkelijk te dik worden, en zij regelt dat zelfs dus heel goed. 4 kilo is trouwens al best zwaar voor een pup van 9 maanden. Mijn volwassen reutje weegt er 3!
Afbeelding
Job
Zeer actief

ja Guus weegt ook maar 3 kg hoor,
krijgt 1 x per dag 60 gram rauw vlees en 1 x 20 gram brokjes.
Zit genoeg vet op.
Kortom er is geen probleem volgens mij.
josefientje
Zeer actief

Ja, hahaha en vind jij dat ook niet een ieniemieniemuizebeetje? Het lìjkt gewoon zo weinig, maar voor zo'n minihondje is het dus genoeg!
Afbeelding
Job
Zeer actief

ja het lijkt niks, zeker naast wat de andere eten,
maar meneer wordt echt vet als ie meer krijgt
en Guus is ook een zeer actieve hond
die net zo hard mee rent met de groten.
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

4 kilo is trouwens al best zwaar voor een pup van 9 maanden. Mijn volwassen reutje weegt er 3!
Dat is precies wat ik ook dacht. Een Chihuahuateefje van 9 maanden die 4 kg weegt lijkt mij absoluut niet te licht. Tenzij het een Chi-kruising is dan zou het, afhankelijk van de kruising, een ander verhaal zijn. :19:
Kun je de ribben voelen en de ruggengraat?
zhuyang
Zeer actief

Shima schreef:
4 kilo is trouwens al best zwaar voor een pup van 9 maanden. Mijn volwassen reutje weegt er 3!
Dat is precies wat ik ook dacht. Een Chihuahuateefje van 9 maanden die 4 kg weegt lijkt mij absoluut niet te licht. Tenzij het een Chi-kruising is dan zou het, afhankelijk van de kruising, een ander verhaal zijn. :19:
Kun je de ribben voelen en de ruggengraat?
Je kunt de ribben wel voelen maar ze is niet vel over been.
Als ze gewoon recht staat zie je de ruggengraat niet.
Tamara

Afbeelding
josefientje
Zeer actief

(ben Spiky aan het bestuderen)

Ik kan niet de ribben en ruggegraat zien maar wel voelen en dat ziet er wel goed uit volgens mij (en ook vlg de DA) dus dan is het goed. Ik zou me gewoon geen zorgen maken over het eten van je Chi, gewoon één of twee soorten voer houden en haar zelf laten uitmaken of ze het eet of niet. Als ze een enigst hondje is zou ik het gewoon laten staan (als je brok voert), dan eet ze wel als het haar uitkomt. Zijn er meerdere hondjes dan kan dat natuurlijk niet.
Is het een echte Chi of is het een kruising?
Afbeelding
zhuyang
Zeer actief

josefientje schreef:(ben Spiky aan het bestuderen)

Ik kan niet de ribben en ruggegraat zien maar wel voelen en dat ziet er wel goed uit volgens mij (en ook vlg de DA) dus dan is het goed. Ik zou me gewoon geen zorgen maken over het eten van je Chi, gewoon één of twee soorten voer houden en haar zelf laten uitmaken of ze het eet of niet. Als ze een enigst hondje is zou ik het gewoon laten staan (als je brok voert), dan eet ze wel als het haar uitkomt. Zijn er meerdere hondjes dan kan dat natuurlijk niet.
Is het een echte Chi of is het een kruising?
Ze is dus van mn schoonouders.Ze komt bij een particulier vandaan en als je heel eerlijk aan me vraagt of het een kruising is :U: Ik weet niet heel veel van chihuahua maten enzo,maar ik vind r wat lang .Van schouder naar kont gezien zeg maar.Dus ik heb zo mn twijfels.Ze heeft geen stamboom.
Ze heeft iets weg van een vosje,maar dan met heel kort haar.
Ik ben mn pc al afgeweest voor een foto maar de enige die ik heb is of alleen de kop,of staand op dr achterpoten.
Tamara

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”