Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waar komen al die ontstekingen toch vandaan?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

lieveheersbeestje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel
Aantal honden: 1

Waar komen al die ontstekingen toch vandaan?

Ongelezen bericht door lieveheersbeestje83 »

Hoi allemaal,

Ik ben vandaag met Prana naar de dierenarts geweest. Haar oren en ogen waren opnieuw weer wat ontstoken en de vorige kuren waren pas net op (en hebben dus onvoldoende geholpen). Ze heeft nu 3 oog en 4 oor kuren gehad al. Sinds 3 dagen moest ze veel vaker plassen. Wel 13 keer op een dag, nou kan dat normaal zijn voor een pup van ruim 18 weken, maar ze zat op 5 a 6 op een dag vanaf haar 9de week en was ondanks de 13 keer nog steeds helemaal zindelijk (behalve bij hele enthousiaste begroetingen sinds een week of 4?, dan druppelde er wel eens wat) in de zin dat ze het iedere keer aangegeven heeft en ze dus al die plasjes dan wel buiten tijdens het wandelen dan wel op het balkon gedaan heeft (ze waren wel een stuk kleiner). Ook niest en hoest ze af en toe. Reden genoeg dus om te gaan vond ik, ook al maakt ze op het eerste gezicht geen zieke indruk op anderen: ik vond haar niet fit. Vanochtend wat urine opgevangen en een afspraak gemaakt. Ik weeg haar 1x per week en ze was deze week voor het eerst niet aangekomen, ondanks dat ze haar energique wel goed eet (haar brokken (Prins) nog steeds links laat liggen) en drinkt en ook wel levendig is.

Ze heeft inderdaad weer oorontsteking (beide oren), oogontsteking (beide ogen) maar nu ook blaasontsteking en een lichte anaalklier ontsteking, terwijl ze 2 weken terug bij de trimster helemaal oke waren. Terwijl ze ook op de dierenarts echt geen zieke indruk maakt. De dierenarts had geen idee waar dit vandaan kon komen en had ook zo geen tips om langs bij voorkeur natuurlijke weg haar afweer wat te versterken. Al die antibiotica kan toch nooit goed zijn in dit tempo? Ik heb daarom haar afpraak bij een holistische dierenarts (Den hoek) die toch al in de planning lag ivm met de entingen van volgend jaar, naar voren geschoven en kan gelukkig morgen al terecht (er was een uitvaller). Ik hoop dat zij ondersteuning kunnen bieden bij al deze ontstekingen en de antibitica zodat ze een keer helemaal overgaan en ze er in ieder geval een tijd lang geen last van heeft.

Kent iemand dit beeld, waar kan dit vandaan komen en hoe los je dit op?

Groetjes!!
Afbeelding
------Groetjes Prana-----
MoniqueDM
Zeer actief

Re: Waar komen al die ontstekingen toch vandaan?

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Bij steeds terugkerende oog- en oorontstekingen zou ik toch eens wat op kweek laten zetten.
Dan kan er precies worden gezien waardoor de ontstekingen worden veroorzaakt. Daardoor kan veel doelgerichter behandeld worden.
Misschien is ze nu steeds behandeld met een middel dat niet afdoende werkt tegen de veroorzaker van de ontstekingen.

Het is wel typisch dat ze zo gevoelig is voor ontstekingen en iedere keer een antibioticakuur doet ook geen goed aan de weerstand.
Is het niet eens mogelijk om bloedonderzoek te laten doen? Misschien is er iets mis met het immuunsysteem.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
lieveheersbeestje83
Zeer actief

MoniqueDM schreef:Bij steeds terugkerende oog- en oorontstekingen zou ik toch eens wat op kweek laten zetten.
Dan kan er precies worden gezien waardoor de ontstekingen worden veroorzaakt. Daardoor kan veel doelgerichter behandeld worden.
Misschien is ze nu steeds behandeld met een middel dat niet afdoende werkt tegen de veroorzaker van de ontstekingen.

Het is wel typisch dat ze zo gevoelig is voor ontstekingen en iedere keer een antibioticakuur doet ook geen goed aan de weerstand.
Is het niet eens mogelijk om bloedonderzoek te laten doen? Misschien is er iets mis met het immuunsysteem.
Nu je het zo schrijft denk ik daaar had ik vanmiddag aan moeten denken toen ik bij de dierenarts was :S:. Aan de andere kant, ik heb duidelijk gevraagd of ze wist waar het vandaan kwam en enig idee had en ze heeft helemaal niks in die richting voorgesteld. Nu klinkt het zo simpel :piew:. Waarom bedenkt zo'n dierenarts dat dan niet gewoon *zucht*.

Had van te voren wel al een lijstje gemaakt wat ik vond dat haar "klachten" inmiddels allemaal waren (inclusief verloop) om niks te vergeten. En ook wel aan te geven dat het allemaal wel heel simpel lijkt maar het dat volgens mij niet is als het zoveel en zovaak ontstekingen zijn. Klinkt zo simpel, kweek en bloedonderzoek naar het immuunstelstel... waarom kom ik daar niet op en stelt een dierenarts dat niet zelf voor? Ik wacht morgen even af en zal daar het balletje ook even opgooien (het zijn ook regulier dierenartsen), en anders maar even bellen of ze dat willen doen of toch eerst deze kuur nog afwachten?

Groetjes!
Afbeelding
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Wat krijgt ze te eten?
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
lieveheersbeestje83
Zeer actief

Badu schreef:Wat krijgt ze te eten?
Energique pup (nr 2 geloof ik) met Prins brok (procare mini) (maar die laatste eet ze nauwelijks max 25 gram per dag als ik erg mijn best doe). Beloning rodiworst, gekookte kipfilet, vleeswaren kipfilet, rosbief en smeerkaas uit een tube (niet allemaal tegelijk natuurlijk). Af en toe een frolicje of zo'n beloningssnoepbotje met 2 kleuren en diverse kauwdingen.

Ik wil eigenlijk de overstap maken qua eten naar energique met farmfoodbrokken. Ik hoop dat ze die lekkerder vind, maar voor een voeroverstap heb ik haar weer liever eerst "fit".

Groetjes!
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Je zou inderdaad eens een kweekje kunnen laten maken bij de oorontstekingen zodat je gerichter kunt behandelen, maar oogontstekingen bij puppy's komt vaker voor :wink:
Het hangt ook een beetje samen met de interesses van de pup :mrgreen: en of de oogleden strak aansluiten of niet.

Een pup die permanent probeert te kijken in een mollengat heeft snel vuil tussen de oogleden en dat ontsteekt dan ook snel.
Wat bedoel je met kuurtjes?
Ze krijgt daar toch geen pilletjes voor hoop ik? :denken:

Ik heb mijn laatste pup een aantal weken op cranberry pilletjes gezet na blaasontsteking nummer zoveel en daarbij heb ik ook nog echinacea gegeven.
Dat scheelde een stuk :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Badu
Zeer actief
Contacteer:

lieveheersbeestje83 schreef:
Badu schreef:Wat krijgt ze te eten?
Energique pup (nr 2 geloof ik) met Prins brok (procare mini) (maar die laatste eet ze nauwelijks max 25 gram per dag als ik erg mijn best doe). Beloning rodiworst, gekookte kipfilet, vleeswaren kipfilet, rosbief en smeerkaas uit een tube (niet allemaal tegelijk natuurlijk). Af en toe een frolicje of zo'n beloningssnoepbotje met 2 kleuren en diverse kauwdingen.

Ik wil eigenlijk de overstap maken qua eten naar energique met farmfoodbrokken. Ik hoop dat ze die lekkerder vind, maar voor een voeroverstap heb ik haar weer liever eerst "fit".

Groetjes!
Het immuunsysteem kan heel goed met bepaalde voedingsstoffen worden versterkt. Op Barfplaats even rondkijken.
De anaalklier houdt zich veel beter als de ontlasting wat harder is zo nu en dan (bot voeren).
Blaasontsteking met vit C (Cranberry) te lijf. AB maakt meer kapot dan je kan vermoeden.
En het niet willen eten van brok herken ik heel goed. Rauw vlees vinden ze vele malen lekkerder (ze doen hier dagelijks een rondedansje als ze eten krijgen) en qua stofwisseling is het vele malen beter. Wel eerst heel goed verdiepen in de materie!
Afbeelding

Badu
Zeer actief
Contacteer:

En de ontsteking aan de oogjes kan heel goed met afgekoelde kamillethee worden bestreden. Niet altijd natuurlijk maar meestal wel.
Afbeelding

LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Wat vervelend dat Prana steeds ontstekingen krijgt, een probeem met haar immuunsysteem lijkt wel een logische verklaring ervoor. Ik zou het zelf ook verder uit willen laten zoeken denk ik, de hierboven gegeven tips zijn wel goede.
Heb je overigens de fokker van Prana al ingelicht? Ik zou zoiets wel willen weten als fokker. Misschien zijn er meer pups met (gelijksoortige) problemen in het nest en is er iets wat de fokker voor je kan doen in deze.
Aiko 09
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita inu

Ongelezen bericht door Aiko 09 »

Ik weet niet of het bij honden gebruikelijk is maar bij mensen adviseer ik altijd een probiotica kuur na de antibiotica te gebruiken. Ik weet dat probiotica wel gebruikt wordt bij honden maar ik weet hier te weinig vanaf om je over het hoe en wat te adviseren.

Antibiotica maken slechte maar ook de goede darmbacterien kapot, het is dan zaak je darmflora te herstellen om je weerstand goed te houden.

Maar misschien kan je holistisch dierenarts hier meer over vertellen.

Succes met je pupje!
Afbeelding
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

lieveheersbeestje83 schreef:Kent iemand dit beeld, waar kan dit vandaan komen en hoe los je dit op?

Groetjes!!
Ik herken dit beeld heel sterk bij mijn eigen hond. Jij was toch degene met de pup die zo heftig op de 3-maandenvaccinatie reageerde? Het is goed dat je naar Den Hoek gaat. Zij kunnen het immuunsysteem van je hond vast op de rit krijgen. :ok:
Sterkte.
lieveheersbeestje83
Zeer actief

Bedankt allemaal voor het meedenken.

De holistisch dierenarts was erg lief en grondig. Het probleem zit hem waarschijnlijk in de entingen. (Ze was ook wel extreem zwaar geent dat had helemaal niet gehoeven en ze snappen ook niet dat dit gebeurd is vooral niet bij de praktijk waar ik zit, die hadden beter moeten weten). Met de entingen is haar afweer om zeep gegaan. Toen kwamen er onstekingen en dus antibiotica, maar die antibiotica ondermijnde haar afweer nog meer. Ze heeft nauwelijks gezonde darmflora (over). Doordat ze wel al constant op de bach rescue zat was ze er niet heel ziek van, omdat dat ondersteunde, maar dat kon het niet opbouwen. Het zorgde er alleen voor dat de afbraak langzamer gaat (Haar ogen werden trouwens al consequent ook met kamillethee schoongemaakt, maar dat werkt bij haar op dit moment onvoldoende). Verder was het een heel gevoelig hondje, maar dat wist ik al. Het is voor mij ook een van haar kwaliteiten, maar bij dit soort dingen is het voor haar natuurlijk wel even heel vervelend.

Ze heeft nu inverse-enting homeopatische druppels om de negatieve effecten van de inentingen eerst aan te pakken. Daarnaast krijgt ze probiotica om haar darmflora te versterken en daarmee haar weerstand te verhogen. De brokken gaan er tijdelijk helemaal vanaf en ze gaat volledig op energique pup om sneller aan te sterken. Om niet meteen te veel tegelijk aan te pakken kijken we het eerst 4 weken aan waarbij we de antibiotica laten staan. Worden de ontstekingen snel erger dan moet ik even bellen en even langskomen (het is maar ruim 3 km voor mij) om te zien of we toch met de reguliere middelen het moeten indammen. Het nadeel van de nieuwe zalf en druppels is dat ze erg zwaar zijn (zit prednison in) en dat ze op de tabletten absoluut niet goed testte. Met een beetje geluk kan ze de ontstekingen zelf aan als we haar afweer versterken en anders kan ik alsnog de heftige middelen inzetten als dat nodig is. De dag voor kerst gaan we zo ie zo terug om te kijken hoe het gegaan is en welke stappen verder nodig zijn.

Ik ben in ieder geval blij dat ik de stap gezet heb en niet langer heb afgewacht. Op de een of andere manier heb ik bij deze aanpak een beter "gevoel" als zomaar de zware middelen geven zonder iets van de onderliggende oorzaak af te weten en/of aan te pakken.

De fokker houd ik ook op de hoogte. Er is 1 pup in het nest meer die ook wel erg onstekingsgevoelig blijkt, en ook die had zo'n heftige reactie op de inenting.

Groetjes en nogmaals bedankt! Ik houd ook het op kweek zetten en bloedonderzoek in gedachten mocht dit niet afdoende helpen.
Afbeelding
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Ik ben blij dat je naar Den Hoek bent gegaan. Je zal helaas de eerste en de laatste niet zijn waarvan een dier zulke heftige bijwerkingen van de vaccinaties heeft. Mocht je er meer over willen weten, kijk dan eens op mijn site en eventueel ons forum. Vaccinosis wordt helaas maar al te vaak niet onderkent door een regulier dierenarts. Hoop dat je hond gauw opknapt. Sterkte met haar.
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

fijn dat je in ieder geval goed geholpemn bent, ik hoop dat deze aanpak zijn vruchten gaat afwerpen en dat je hond snel van die onstekingen af is...
Afbeelding
lieveheersbeestje83
Zeer actief

Het is moeilijk te zeggen of het al wat doet, maar ze slikt in ieder geval de probiotica heel makkelijk. Het moet opgelost worden in warm water, kwartiertje staan en daarna bij voorkeur met een spuitje (Zonder naald) in de mond gegeven worden. Ik dacht dat het een hele klus zou worden, maar heb het eerst met gewoon water en de clicker gedaan om haar zoveel mogelijk zelf het spuitje in de mond te laten houden zodat ik echt alleen maar het spuitje langzaam leeg hoef te laten lopen in haar mond (en haar niet in de "houdgreep" of zo hoef te houden). Blijkbaar smaakt het helemaal niet vies, want ze doet het prima zo. Als het spuitje klaar is krijgt ze een heel klein beetje lekkers, omdat het zoveel mogelijk nuchter moet zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”