Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Honden showen doe je ZO

Moderator: moderatorteam

Ellepel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriers, een huis vol...

Re: Honden showen doe je ZO

Ongelezen bericht door Ellepel »

Oh, ik kan me nog herinneren dat ik met zus en honden op een clubmatch zat.Het was er nogal krap qua ruimte en we zaten dus in rijen achter elkaar.Voor ons zaten mensen met een Grote Gevaarlijke Vechthond, meneer had een bouwvakkersspaarpot aan.Mijn zus had een propje papier, mikte en ja raak.Lukt je maar eens in je leven.Meneer heeft de rest van de dag niets anders gedaan dan opstaan, zeer overtuigend aan zijn kont krabben, broek heen en weer trekken...we hebben ons begild.

En tja, die mantelpakjes..ik zie mezelf er ook niet in lopen met die polderknolstalbenen, maar een nette donkere spijkerbroek, gestreken met een nette bloes en jasje voldoet toch ook...
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nanna schreef:Bij labradors zou dat uit de toon vallen en onpraktisch zijn. Daar vind ik een geklede broek met een nette bloes dan weer mooi. Die jagersoutfits vind ik ook ridicuul staan ;-)
Jagersoutfits zie je bij bepaalde rassen, echt niet bij alle groep 7 en 8 honden.
Retrievers doen het, en verder vooral Duitse staande, Cesky's, een enkele Drent...
Zeg maar de rassen die je op proeven ziet, en de rest niet ;)

Volgens mij willen die mensen zo iets aangeven over hun hond.
Niet dat het altijd zo geloofwaardig is :mrgreen:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Nanna schreef:
Sita schreef: Ik zie liever een nette spijkerbroek oid (niet zo laag dan dat als je bukt, je kan zien wat voor ondergoed je aanhebt), dan die afschuwelijke mantelpakjes. Of die jagersoutfits bij de jachthonden.
Het hangt ook wel van het ras af. Een dame in mantelpak die haar dwergpoedeltje showt kan er heel mooi uitzien als ze het hondje hooggehakt (zij, niet die hond!) voorbrengt.
Bij labradors zou dat uit de toon vallen en onpraktisch zijn. Daar vind ik een geklede broek met een nette bloes dan weer mooi. Die jagersoutfits vind ik ook ridicuul staan ;-)
Bij een poedel kan ik het nog wel waarderen. Maar bij de Winner heb ik mij echt verbaasd over de outfits bij de border collies en de aussies. En als het nou nog paste bij de kleur van de hond :19:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
alice van kempen
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Bull Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door alice van kempen »

als dat krukje het maar houd :N: :N:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Nanna schreef:Niet dat mantelpakjes in alle gevallen charmant staan hoor ;-)
Afbeelding
Deze foto is bij ons op school geregeld aangehaald omdat je er veel bij kent denken. Bij forensisch onderzoek is het namelijk erg belangrijk dat je beschrijft wat je ziet! Niet wat je denkt te zien :N:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Machie schreef:Deze foto is bij ons op school geregeld aangehaald omdat je er veel bij kent denken. Bij forensisch onderzoek is het namelijk erg belangrijk dat je beschrijft wat je ziet! Niet wat je denkt te zien :N:
Ik zou zeggen: vertel! :mrgreen:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Sita
Zeer actief

alice van kempen schreef:als dat krukje het maar houd :N: :N:
Dat was ook mijn eerste gedachte. Anders blijft er weinig over van dat hondje.

Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Nou, ik zie een vrouw met een dikke kont op een gammel stoeltje met ene klein hondje eronder..

Ik denk... En verkeerde beweging en daaaaaaaag hondje....
jeanette4207
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): welsh springer spaniel

Ongelezen bericht door jeanette4207 »

Oo wat geweldig die foto's, ik kom niet meer bij :smile: . Inderdaad is het lastig met die lage broeken, maar je zou inderdaad er iets langs over aan kunnen trekken, wel zo handig!! Want dit is echt geen gezicht! Een net pak of mantelpak kan best mooi zijn, maar die pakjes die ze vaak op de shows dragen vind ik zo tuttig en uit de tijd! Er zijn toch wel vlottere pakken te koop? Ik zie ook liever een nette spijkerbroek of zwarte broek. Maar ja beter een tuttig pakje dan dat je zo voor aap staat!!!
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik kom nooit op een show, maar had er altijd zúlke beelden bij.

Afbeelding

Die blote konten vind ik een enorme meevaller dus :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Sita schreef:Maar bij de Winner heb ik mij echt verbaasd over de outfits bij de border collies en de aussies. En als het nou nog paste bij de kleur van de hond :19:
Het moet juist afsteken bij de kleur van de hond. :wink:
Als je bijvoorbeeld een broek aanhebt die dezelfde kleur heeft als dat je hond heeft, dan valt de hond als het ware weg als je erachter staat. Ik heb dus nooit een beige/bruine broek aan (geloof ook niet dat ik die heb uberhaupt) maar een zwarte, heel donkerbruine, donkerblauwe of grijze.

Ik vind het bij de meeste herdershondenrassen ook een beter passend beeld om de exposant in een nette, vlotte broek te zien met platte schoenen of laarzen met een klein hakje, dan in een mantelpakje met strak rokje en flinke pumps eronder.
Sita
Zeer actief

LongFields schreef:
Sita schreef:Maar bij de Winner heb ik mij echt verbaasd over de outfits bij de border collies en de aussies. En als het nou nog paste bij de kleur van de hond :19:
Het moet juist afsteken bij de kleur van de hond. :wink:
Als je bijvoorbeeld een broek aanhebt die dezelfde kleur heeft als dat je hond heeft, dan valt de hond als het ware weg als je erachter staat. Ik heb dus nooit een beige/bruine broek aan (geloof ook niet dat ik die heb uberhaupt) maar een zwarte, heel donkerbruine, donkerblauwe of grijze.
Maar dat zijn vrij subtiele kleuren. Bedoelde meer de knalrode of paarse kleuren bij een merle hond :N: Het leidde mij veel te veel af van de hond en dat moet denk ik toch ook niet de bedoeling zijn. Een zwarte broek zou ik ook niet aantrekken met het showen van Taro.

Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Nanna schreef:
LongFields schreef: Ik vind het bij de meeste herdershondenrassen ook een beter passend beeld om de exposant in een nette, vlotte broek te zien met platte schoenen of laarzen met een klein hakje, dan in een mantelpakje met strak rokje en flinke pumps eronder.
Eensch. Met pumps kun je geeneens je herdershond voorbrengen :mrgreen: .
Bij duitse herders zie je weleens dat ze door handlers in al dan niet glimmend trainingspak worden voorgebracht (jawel, de campingsmoking) en dat vind ik disrespectvol, zowel naar de hond als naar de keurmeester. En als die handlers dan nog zo'n petje op hebben ook zakt MIJN broek af.
Nee, ik zou het niet eens willen proberen op pumps. :N:
Hoe veel Duitse Herders worden voorgebracht vind ik ook een aanfluiting inderdaad. Ik kan me nog goed herinneren dat ik daar met open mond naar heb staan kijken de eerste keer dat ik met Sjefke op een show was. En dan niet van bewondering! :mrgreen:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Nanna schreef:Bij duitse herders zie je weleens dat ze door handlers in al dan niet glimmend trainingspak worden voorgebracht (jawel, de campingsmoking) en dat vind ik disrespectvol, zowel naar de hond als naar de keurmeester. En als die handlers dan nog zo'n petje op hebben ook zakt MIJN broek af.
Ik vind dat een belediging voor de hond in kwestie :wink:
Maar goed,als kleding al zó erg de doorslag moet geven als je inderdaad weleens ziet dan is het met het fenomeen "hondenshow" wel heel erg droevig gesteld.
Kan me trouwens nog een mevrouw voor de geest halen die haar honden altijd in Dirndljurken showde en hoge ogen gooide.Maar liever een Dirndljurk dan zo'n string of een spaarpot :ok:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Kyra-
Zeer actief

Ongelezen bericht door Kyra- »

Nou sorry hoor maar een hond showen met hoge hakken aan of een kort rokje zie ik niet de meerwaarde van in. Je komt daar om je hond te showen en wil je weten wat de positieve en negatieve punten zijn van je hond. Met deze resultaten (over meerdere shows en KM) kan je eventueel verder met het fokken van jou ras en het verbeteren. Gewoon netjes gekleed met een nette broek of rok op lengte, een nette blouse en/of jasje in de juiste kleuren (Passend bij jou hond, zodat je hond niet wegvalt in de kleuren van jou kleding) vind ik 1000000% netter dan er als een hoer bij te lopen op een HONDENshow.
Zo kan ik ook misselijk worden van de exposanten die uren bezig zijn met haarlak. poeder, touperen van de vacht zodat het lijkt dat de honden meer bone hebben dan ze in werkelijkheid bezitten. De honden zo mega onnatuurlijk neerzetten, de hond moet ook geen teen verzetten anders klopt het plaatje niet meer.
Hoe vaak zie je nog exposanten die hun honden showen zonder alle goed bedoelde toevoegingen en de honden op een natuurlijke wijze voor brengen. Gewoon (eventueel) paar dagen van te voren wassen en borstelen en klaar. Je hond zelf laten staan en niet het ophangen zodat het lijkt dat ze meer front hebben enz.
Ik vind het zo een vertekend beeld van de hond en dat is jammer.

Ook de KM. neem 1 hond laat hem showen door een onbekend persoon en de hond komt nergens. Laat dezelfde hond showen door een meer bekende handler en de hond kan winnen. Waar zit het probleem dan?
Si vis pacem, para bellum
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

marian* schreef:
Nanna schreef:Bij duitse herders zie je weleens dat ze door handlers in al dan niet glimmend trainingspak worden voorgebracht (jawel, de campingsmoking) en dat vind ik disrespectvol, zowel naar de hond als naar de keurmeester. En als die handlers dan nog zo'n petje op hebben ook zakt MIJN broek af.
Maar goed,als kleding al zó erg de doorslag moet geven als je inderdaad weleens ziet dan is het met het fenomeen "hondenshow" wel heel erg droevig gesteld.
Kan me trouwens nog een mevrouw voor de geest halen die haar honden altijd in Dirndljurken showde en hoge ogen gooide.Maar liever een Dirndljurk dan zo'n string of een spaarpot :ok:
Er is natuurlijk een flink verschil tussen er gewoon netjes, verzorgd en representatief uitzien als degene die de ring in komt en je kleden als een modepop of callgirl in de hoop dat jíj gekeurd wordt en niet de hond. :wink:
Ik vind dat als je ergens in het openbaar verschijnt met je hond, zoals in de ring, je best wat aandacht mag besteden aan je kleding/voorkomen. Dat rechtvaardigt in mijn ogen nog niet jouw opmerking over hoe droevig het gesteld is met het fenomeen "hondenshow".

Die mevrouw bestaat nog steeds en zie ik ook nog regelmatig. Ik vind het altijd een beetje vreemd dat ze in zo'n jurk rondloopt, aangezien het ras wat ze showt niets met het land waar deze jurken vandaan komen te maken heeft (als ik tenminste dezelfde vrouw voor me heb als jij). :19:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Kyra- schreef: Hoe vaak zie je nog exposanten die hun honden showen zonder alle goed bedoelde toevoegingen en de honden op een natuurlijke wijze voor brengen. Gewoon (eventueel) paar dagen van te voren wassen en borstelen en klaar. Je hond zelf laten staan en niet het ophangen zodat het lijkt dat ze meer front hebben enz.
Zoiets, bedoel je?

Afbeelding
:mrgreen:

Ik denk dat dat heel erg ligt aan het ras en de rasgroep. Zelf ben ik ook niet zo'n fan van het met de showlijn zo strak mogelijk onder de kaak en strak recht omhoog "vasthouden" van je hond of het omhoog houden van de staart. Om over het bij het kruis pakken en de achterpoten op de goede plaats neerzetten maar niet te spreken.
Bij sommige rassen is dat gebruikelijk (ik ben er nog steeds niet achter waarom hoor...) maar bij mijn ras is het gelukkig in de standaard voorgeschreven dat de handler in de ring niet fysiek aan zijn hond mag komen en de hond in een vrije stand geshowd moet worden.
Borstelen is er al helemaal niet bij, hooguit een week van tevoren borstel ik voor het laatst nog wat onderwol uit de vacht maar meestal niet eens. Wassen, föhnen en touperen of met haarlak of talkpoeder behandelen is ook niet nodig god zij dank. :wink:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Nanna schreef:
LongFields schreef: Die mevrouw bestaat nog steeds en zie ik ook nog regelmatig. Ik vind het altijd een beetje vreemd dat ze in zo'n jurk rondloopt, aangezien het ras wat ze showt niets met het land waar deze jurken vandaan komen te maken heeft (als ik tenminste dezelfde vrouw voor me heb als jij). :19:
Ze fokt en showt engelse rassen ;-) Maar ja, wat kun je aantrekken dat typisch brits is...
Ja, dan hebben we het over dezelfde. :mrgreen:
Zij is ook zeer gewiekst in het voordringen met kar en dirndl-jurk en al, als er een flinke rij staat.

Je hoeft toch niet specifiek iets aan wat "klederdracht" is in het land van herkomst van je hond. Gewoon iets neutraals in plaats van iets opvallends als een dirndl-jurk kan toch ook?
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

LongFields schreef:
marian* schreef:
Er is natuurlijk een flink verschil tussen er gewoon netjes, verzorgd en representatief uitzien als degene die de ring in komt en je kleden als een modepop of callgirl in de hoop dat jíj gekeurd wordt en niet de hond. :wink:
Ik vind dat als je ergens in het openbaar verschijnt met je hond, zoals in de ring, je best wat aandacht mag besteden aan je kleding/voorkomen. Dat rechtvaardigt in mijn ogen nog niet jouw opmerking over hoe droevig het gesteld is met het fenomeen "hondenshow".

Die mevrouw bestaat nog steeds en zie ik ook nog regelmatig. Ik vind het altijd een beetje vreemd dat ze in zo'n jurk rondloopt, aangezien het ras wat ze showt niets met het land waar deze jurken vandaan komen te maken heeft (als ik tenminste dezelfde vrouw voor me heb als jij). :19:
Ah, die vrouw ken ik ook, maar ja, dat is ook één keer zien, nooit weer vergeten :F: . En ook ik ben verbaasd...haar jurk heeft inderdaad niks met het ras vandoen. Behalve als je het wil zien als herderinnenjurkje natuurlijk ;-).

Gelukkig is het bij de franse herders helemaal niet nodig om waar dan ook aan de plukken en touperen, alhoewel ik wel eens van iemand hoorde die het toefje haar aan de staartpunt van de beauceron afknipte om de staart voller te laten ogen.
Maar zelf de briards wordt niet veel mee gedaan. Ja, uitkammen, maar dat is ook wel het minste.....voor de hond ook.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Kyra-
Zeer actief

Nanna schreef:
Kyra- schreef: Ook de KM. neem 1 hond laat hem showen door een onbekend persoon en de hond komt nergens. Laat dezelfde hond showen door een meer bekende handler en de hond kan winnen. Waar zit het probleem dan?
Ooit zei een bekend fokker (niet de fokker van Charles)tegen me: laat mij die Deerhound van je maar showen, dan wint ie wel ;-)
En ook een zeer bekend teckelfokker met 60 kampioenen op de naam zei dat hij vaak won omdát hij het was. Keurmeesters durven vaak geen keuzes te maken en gaan op zeker.
Kiezen dan de hond van een bekend fokker of de hond uit de kampioensklas. Terwijl dat soms overduidelijk de minderen zijn van honden van onbekende ringvulling. :19:
Een van de rede dat ik niet meer wilde showen.
Je zou eigenlijk een soort molen moeten hebben nt als bij de paarden de stapmolen. Daar de honden in vastmaken en laten showen. Kijken wat ze dan zeggen. KM worden onzeker van een meer bekende handler en denken dan, ik zal deze vooraan plaatsen want hij zal wel het beste zijn. Zien ze dan niet als dit gebeurd andere gaan denken ik shrijf mij niet meer in onder deze KM want de uitslag is al bekend voor de show.
Kyra-
Zeer actief

LongFields schreef:
Zoiets, bedoel je?

Afbeelding
JAAAAAAAAAA ik zie dit 100000 x liever dan alle andere goed bedoelde toevoegingen. Ziet er netjes uit gewoon zoals je bent. niet te overdreven en de hond staat natuurlijk en netjes ;)
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Nanna schreef: Ik kan er wel om lachen ;-)
En ach, als zij nou zo'n dirndljurk mooi vind. Aanstootgevend of disrespectvol vind ik het niet. Mooi ook niet, maar dat is een tweede.
Ik kan er ook wel om lachen, maar dat is misschien meer een beetje in mijn vuistje lachen omdat ik het gewoon geen gezicht vind. :N:
Ik vind het ook niet aanstootgevend of disrespectvol, dat staat hier ook nergens toch? Disrespectvol vind ik het wel als iemand vind dat hij of zij te goed is om achter "het klootjesvolk" in de rij te gaan staan om binnen te komen. En dan valt zo'n dirndljurk extra op. Bij een willekeurige andere exposant was ik het voorval al lang vergeten, bij haar niet. Daarbij reed ze met die rotkar ook nog eens tegen de poot van Sjefke aan zonder daar ook maar een verontschuldiging voor te mompelen. Over disrespectvol gesproken...
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:
Kyra- schreef: Hoe vaak zie je nog exposanten die hun honden showen zonder alle goed bedoelde toevoegingen en de honden op een natuurlijke wijze voor brengen. Gewoon (eventueel) paar dagen van te voren wassen en borstelen en klaar. Je hond zelf laten staan en niet het ophangen zodat het lijkt dat ze meer front hebben enz.
Zoiets, bedoel je?

Afbeelding

Zo zie ik het het liefst, een hondje met aandacht voor de baas, en die gewoon staat zoals ze staat. :ok:
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

LongFields schreef: Er is natuurlijk een flink verschil tussen er gewoon netjes, verzorgd en representatief uitzien als degene die de ring in komt en je kleden als een modepop of callgirl in de hoop dat jíj gekeurd wordt en niet de hond. :wink:

Natuurlijk is dat verschil er(het is ook wel een uiterste zoals ik het schreef);ik zou ook kiezen voor gewoon netjes gekleed,maar er zijn ook km's die vallen voor modepopjes en als die dan (soms echt onterecht) met de eer gaan strijken terwijl er betere rasvertegenwoordigers de ring uit gestuurd worden vind ik dat op zijn minst vreemd.
Het is toch de bedoeling dat de hond gekeurd wordt?
Maar ja,aan de andere kant is het ook zo dat als een onbekende een tophond showt die onbekende misschien wel een zg krijgt terwijl als een bekende dezelfde hond voorbrengt de hond al een U te pakken heeft zodra die de ring in stapt.
Afbeelding
Machie
Zeer actief

Nanna schreef:
Kyra- schreef: Ook de KM. neem 1 hond laat hem showen door een onbekend persoon en de hond komt nergens. Laat dezelfde hond showen door een meer bekende handler en de hond kan winnen. Waar zit het probleem dan?
Ooit zei een bekend fokker (niet de fokker van Charles)tegen me: laat mij die Deerhound van je maar showen, dan wint ie wel ;-)
En ook een zeer bekend teckelfokker met 60 kampioenen op de naam zei dat hij vaak won omdát hij het was. Keurmeesters durven vaak geen keuzes te maken en gaan op zeker.
Kiezen dan de hond van een bekend fokker of de hond uit de kampioensklas. Terwijl dat soms overduidelijk de minderen zijn van honden van onbekende ringvulling. :19:
helaas komt dat overal voor... In de paardenwereld niet anders.. Al hebben ze daar wel allemaal dezelfde kleding aan, namelijk wit :D Maar met een bepaald papier, of een bepaalde voorbrenger heb je meer kans op succes...
Kyra-
Zeer actief

Waarom denken handles toch dat wanneer een hond uit vacht is het showen geen zin heeft? Een goede KM kijkt toch naar andere dingen dan een goed gevulde vacht. Of komen dan de tekortkomingen beter naar voren??
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Kyra- schreef:Waarom denken handles toch dat wanneer een hond uit vacht is het showen geen zin heeft? Een goede KM kijkt toch naar andere dingen dan een goed gevulde vacht. Of komen dan de tekortkomingen beter naar voren??
Ik show mijn honden ook niet als ze net geplukt zijn. Na een maand of 2 (zie foto eerder door mij geplaatst van Tapas die 2 maanden geleden geplukt is) kun je de bovenvacht weer voelen en is het echte kale en pluizige weg.
Mijn ervaring is dat wanneer je met meer dan 1 hond in de ring staat en de andere hond is al verder in vacht, je hond wel van heel goede huize moet zijn om als winnaar de ring uit te komen.
De bovenvacht van mijn ras is een wezenlijk onderdeel van de hond en dient een bepaalde lengte te bereiken op lichaam en kop. Als je een pas geplukte hond in de ring hebt, kan verder alles wel kloppen maar is de vacht niet te beoordelen. Maar je kunt niet met zekerheid vaststellen dat de vacht wel lang genoeg en stug genoeg is, omdat die vacht niet (voldoende) aanwezig is. Dat heeft zijn invloed op de beoordelling en dat vind ik niet meer dan logisch.
marian*
Erelid
Contacteer:

Nanna schreef:Ja, de meer kleurrijken worden goed herinnerd ;-)
Ik kan me nog zó zuster Estella voor de geest halen. Een kleine non die in habijt door de tentoonstellingshallen zweefde met 5 Sint Bernards aan de riem :smile:

Ja,maar voor haar was dat habijt gewoon dagelijkse kledij.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

marian* schreef: Natuurlijk is dat verschil er(het is ook wel een uiterste zoals ik het schreef);ik zou ook kiezen voor gewoon netjes gekleed,maar er zijn ook km's die vallen voor modepopjes en als die dan (soms echt onterecht) met de eer gaan strijken terwijl er betere rasvertegenwoordigers de ring uit gestuurd worden vind ik dat op zijn minst vreemd.
Het is toch de bedoeling dat de hond gekeurd wordt?
Maar ja,aan de andere kant is het ook zo dat als een onbekende een tophond showt die onbekende misschien wel een zg krijgt terwijl als een bekende dezelfde hond voorbrengt de hond al een U te pakken heeft zodra die de ring in stapt.
Helaas heb je bij jurysporten altijd dit soort gevallen die kunnen gebeuren. Dat is zo bij shows, maar ook bij de dressuur in de paardenwereld, en bij jurysporten zoals schoonspringen, kunstschaatsen en dergelijke.
Als je daar uberhaupt niet tegen kunt, moet je je bij dat soort evenementen gewoon niet vertonen.
Ik vind het overigens ook geen goede zaak hoor, dat de persoon gekeurd wordt en niet de hond.

Toen ik begon met showen en niemand dus nog wist wie ik was en wie mijn hond was, deed mijn hond het ook al prima. Ook als er meer gevestigde gezichten bij me in de ring stonden. Ik heb zelf 1x meegemaakt dat ik zelf gekeurd werd en niet de hond waarmee ik stond (ik stond namelijk met de hond van vrienden van mij) maar verder gelukkig nog nooit.
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

Kyra- schreef:Waarom denken handles toch dat wanneer een hond uit vacht is het showen geen zin heeft? Een goede KM kijkt toch naar andere dingen dan een goed gevulde vacht. Of komen dan de tekortkomingen beter naar voren??
Nou...dat hangt ervan af. Zo is bij de beauceron een te korte vacht een fout, en een vacht die geen ondervacht heeft ook. Als je dus een hondje hebt dat net na de rui nog uit vacht is, dan heeft hij plotsklaps twéé fouten erbij. Ik heb dat met Yanthe meegemaakt die echt een hele goede dichte vacht heeft van een mooie volle lengte, met goede harde structuur en met veel onderwol.
Die had na de rui een doberman-vacht, zonder onderwol en het was ook nog eens zacht. Als je daarbij nog eens bedenkt dat haar toch al lichte brand tijdens het ruien fletser wordt......

Dat scheelt.
In die periode heeft ze haar enige twee ZG's gehaald met opmerkingen over haar slechte kwaliteit vacht, terwijl haar vacht normaal juist "geroemd" wordt. Inmiddels heb ik van franse beauceroneigenaren begrepen dat je echt niet met een hond uit vacht naar show moet, tenzij de hond er gewoon niet uitziet, maar wel nog de juiste structuur heeft en er nog onderwol in zit. Omdat er in Frankrijk ook veel honden zijn die áltijd een dobervacht hebben, en dat dus gewoon afgekeurd wordt. Ze kunnen niet altijd onderscheid maken tussen net geruid en permanente vacht.
Laatst gewijzigd door Madelief op 04 dec 2009 12:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Show”