Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

kan een hond stress overnemen?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

kan een hond stress overnemen?

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Ik vroeg me af, als de baas heel gestresst is door iets, en de hond moet op dat moment, of erna, overgeven, kan dat dan met elkaar te doen hebben?
Ik ken wel een hond die echt gaat trillen en bibberen als de baas overstuur is. Sneu is dat wel.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Re: kan een hond stress overnemen?

Ongelezen bericht door M@scha »

dat kan maar vind ik wel heel heftig. stress overnemen kan niet alleen, dat doen ze ook.
Afbeelding
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Tuurlijk kan dat ! Honden voelen zoiets nu eenmaal heel gauw aan !
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Het kan absoluut; als ik van slag ben, word Rhodi ook onrustig.
Is er sprake van een paniekaanval (gelukkig al jaren niet meer hoor), dan vliegt hij luid blaffend tegen de muren op van de stress.

Branco is gelukkig iets minder gevoelig voor stemming; die word hooguit onrustig, gaat snauwen tegen Rhodi en blijft achter je aan lopen.

Dus ja, ze nemen de stress van het baasje soms over.
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ja geloof het meteen. Hoeveel voorbeelden daar wel niet voor te geven zijn..
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ja hoor,een hond voelt zijn of haar baas heel goed aan en wordt dus ook onrustig.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Uiteraard. Hier voelen ze dat feilloos aan.
AnneMarie
Zeer actief

Sneu eigenlijk....maar kun je zien hoe een band zo'n hond heeft met zijn baasje...
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ze pikken feilloos de stemming op :ugh: soms is dat goed maar vaak ook niet
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Ik geloof ook dat honden de stemming waarin het baasje verkeerd feilloos op pikken.
Laatst nog, ik moest huilen om iets en daar reageerde ze op door heel stil in een hoekje te gaan liggen, mij voordurend aankijkend.
Ze kwam prompt bij mij op de bank liggen toen ik weer *normaal* deed, heel uitgelaten was ze toen.
Ik denk dat als je anders reageert dan je normaal doet, honden dat zeker opmerken.
Eigenlijk wel logisch..
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Honden zijn heel goed in het aanvoelen van een stemming. Kijk maar eens als jij je kwaad maakt omdat je hond niet komt... De lieverd zal het echt nog even langer laten duren...:lol1:
Wij mensen hebben heel veel onbewuste handelingen en ook emoties. Ik denk dat een hond dit eerder aanvoelt dan de baas zelf.
Jou topic lezende, zal ik meer op mijzelf letten.
Triplefox
Zeer actief
Mijn ras(sen): Fox Terrier
Kerry Blue Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Triplefox »

Reken maar dat een hond meer voelt dan wij denken...en zeker stress en andere heftige emoties, als mijn vriendin een drukke stressige periode heeft met werk.... nou dan zijn de rapen gaar!
Dan heeft ze (nog sterker dan normaal) een tweede schaduw, een flinke zak aardappelen die zich constant op schoot wil zitten, niet meer eet en zelfs zijn balletjes niet meer ziet liggen, Kerry's zijn nou eenmaal wat extreem wbt gedrag maar hij slaat werkelijk alles.
Zelf al is er niks aan de hand en ze leest een stukje op het net of in de krant wat "iets" met haar doet.... *plof* Kerry op schoot, tijdens het Wii'en verliezen...zij heeft er een supporter bij :lol1:
Hij is nu 3 en zijn gedrag is beter aan het worden, een stuk stabieler en rustiger, maar honden en iets aanvoelen... volgens mij beter als welk mens dan ook!
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

AnneMarie schreef:Ik vroeg me af, als de baas heel gestresst is door iets, en de hond moet op dat moment, of erna, overgeven, kan dat dan met elkaar te doen hebben?
Ik ken wel een hond die echt gaat trillen en bibberen als de baas overstuur is. Sneu is dat wel.
Ja, honden nemen 'dingen' van elkaar over (honden onderling dus), maar ook zeer zekers, als er geen andere hond in huis is, nemen ze 'dingen' over van de baas ;)
lianne05
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laika.

Ongelezen bericht door lianne05 »

Felix schreef:
AnneMarie schreef:Ik vroeg me af, als de baas heel gestresst is door iets, en de hond moet op dat moment, of erna, overgeven, kan dat dan met elkaar te doen hebben?
Ja, honden nemen 'dingen' van elkaar over (honden onderling dus), maar ook zeer zekers, als er geen andere hond in huis is, nemen ze 'dingen' over van de baas ;)
= Gedragsynchronisatie! stemming overnemen van de hogere in rang...
ja ik denk zeker dat honden je stemming kunnen aanvoelen, maar denk wel dat de ene hond er gevoeliger voor is dan de ander, de hond van mn ouders heeft het erg sterk, maar mn eigen hond veel minder...
Groetjes Lianne
Felix
Zeer actief
Contacteer:

lianne05 schreef:
Felix schreef:
= Gedragsynchronisatie! stemming overnemen van de hogere in rang...
ja ik denk zeker dat honden je stemming kunnen aanvoelen, maar denk wel dat de ene hond er gevoeliger voor is dan de ander, de hond van mn ouders heeft het erg sterk, maar mn eigen hond veel minder...
Het verschilt ook wel per ras ;)
AnneMarie
Zeer actief

Duidelijk...ik was eens heel erg gestresst en toen heeft mijn hondje overgegeven, ik heb erg met hem te doen dan. Doordat hij er last van heeft, ga ik meer relativeren. Dat vind ik nl heel erg. En waar gaat het vaak nu om....
Zo helpt een hond je het leven door!

Better than a shrink.

Ze mogen mijn zorgverzekeringspremie wel omlaag doen en de hondenbelasting afschaffen!!!!!!
Frederiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Frederiek »

wendy71 schreef:Ik geloof ook dat honden de stemming waarin het baasje verkeerd feilloos op pikken.
Laatst nog, ik moest huilen om iets en daar reageerde ze op door heel stil in een hoekje te gaan liggen, mij voordurend aankijkend.
Ze kwam prompt bij mij op de bank liggen toen ik weer *normaal* deed, heel uitgelaten was ze toen.
Ik denk dat als je anders reageert dan je normaal doet, honden dat zeker opmerken.
Eigenlijk wel logisch..
Jij kon tenminste in alle rust en vrede huilen. Ik moest net huilen om iets en Hades wilde alleen maar op schoot, op schoot, op schoot (auw auw auw :blauwoog: ) en m'n hele hoofd aflebberen :mrgreen: . Nu alles weer rustig is is hij pas weer rustig. Maar hij voelt wel overduidelijk aan dat er iets is ja.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Frederiek schreef:
wendy71 schreef:Ik geloof ook dat honden de stemming waarin het baasje verkeerd feilloos op pikken.
Eigenlijk wel logisch..
Jij kon tenminste in alle rust en vrede huilen. Ik moest net huilen om iets en Hades wilde alleen maar op schoot, op schoot, op schoot (auw auw auw :blauwoog: ) en m'n hele hoofd aflebberen :mrgreen: . Nu alles weer rustig is is hij pas weer rustig. Maar hij voelt wel overduidelijk aan dat er iets is ja.
Ja, ze willen dat je weer normaal doet eigenlijk. :mrgreen:
Afbeelding
Triplefox
Zeer actief
Mijn ras(sen): Fox Terrier
Kerry Blue Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Triplefox »

In het "normaal" doen kan ik me wel vinden, zou je als je dit doortrekt niet kunnen zien als dat je de "roedel" met het/je afwijkende gedrag in gevaar brengt???
Kijk naar een gillende pup in een groep honden...
AnneMarie
Zeer actief

Ik denk wel dat dit zo is, zijn veiligheid, voedsel etc komt in gevaar!

Al is het wel leuk om te denken dat een hond je troost, ik denk dat ie zichzelf wil redden/onveilig voelt :wink:
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

AnneMarie schreef:Ik denk wel dat dit zo is, zijn veiligheid, voedsel etc komt in gevaar!

Al is het wel leuk om te denken dat een hond je troost, ik denk dat ie zichzelf wil redden/onveilig voelt :wink:
Ik denk, dat dit ook zo is. De leider van de roedel reageert niet "normaal" De hond raakt hierdoor onzeker.
Het kan dus ook zo zijn, dat jij ergens bang voor bent, de hond dit aanvoelt. Je hond gaat waken, of wordt er ook bang voor. Zeker als die angst ook nog eens bevestigd wordt door de baas.
(Theorie hoor, geen idee of het ook zo is. Ik zit aan vuurwerk te denken. Veel mensen die een hekel hebben aan vuurwerk hebben ook honden die er een hekel aan hebben is mijn ervaring.)
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

AnneMarie schreef:Ik denk wel dat dit zo is, zijn veiligheid, voedsel etc komt in gevaar!

Zo zie ik het ook.
:wink:
Afbeelding
Ri@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.

Ongelezen bericht door Ri@nne »

Ik denk zeker dat dat kan..

Het ging/gaat helemaal niet goed met mij al een paar weken.
Bonnie kon op een gegeven moment bijna niet meer lopen, wilde niet wandelen, wilde niet eten, wilde niks, lag alleen maar in haar mandje.
We zijn naar de DA geweest.
Nou kent zij mij al langer dan vandaag en de vraag was: Is er misschien iets met jou aan de hand? Zorg jij eerst maar eens dat het met jou wat beter gaat, en kom dan maar weer eens terug als Bonnie niet beter is.

Nu gaat het al een paar weken langzaam wat beter met me, en zie daar, Bonnie eet weer, speelt weer, wil weer wandelen....

Nou is Bonnie een verschrikkelijk gevoelig hondje, altijd al geweest, maar ik denk zeker weten dat ze het wel over nemen...
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

ik denk dat ze reageren op jouw gedrag.. dus als jij je anders gedraagt dan voelen ze zich niet veilig, vertrouwd en daar kunnen ze dan op reageren.
Afbeelding
Ri@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.

Ongelezen bericht door Ri@nne »

jacq1970 schreef:ik denk dat ze reageren op jouw gedrag.. dus als jij je anders gedraagt dan voelen ze zich niet veilig, vertrouwd en daar kunnen ze dan op reageren.
Dat denk ik ook, dat bedoelde ik ook met overnemen, ze reageert op hoe ik me voel :)
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
gizmo
Zeer actief

Ongelezen bericht door gizmo »

Buurmeid heeft last van epilepsie en de hond voelt de aanval aankomen
Gizmo is van de leg als ik moet huilen
Komt altijd op schoot zitten en traantjes weg likken
Afbeelding
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door monky555 »

ik ben vaak gestressed en monky reageerd daar heel erg op de ene keer erger als de andere keer, als het echt erg is krijgt monky de slkkeritus (lijkt of dat hij dan een maagkanteling krijgt) we hebben het laten onderzoeken foto's, bloed, medicijnen en niks werkt en hij gaat er ook niet dood aan, wel vindt ik het ontzetend zielig
gelukkig voel ik me ook beter de laaste tijd en dan heeft hij dus nergens last van :ok:

ook merk ik spanning in mijn roedeltje en zijn dus bitcherig naar elkaar,en zijn ze nog aanhankelijker naar mij (dat veroorzaakt de spanning)
maar goed stress hoort bij mij, en dat is er niet zomaar ff uit getraind :mrgreen:
dus we moeten er maar mee leren leven :wink:
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
Felix
Zeer actief
Contacteer:

Er wordt zelfs beweerd, dat de hond de erge ziekte: "kanker" kan ruiken c.q. aanvoelen ...

Dus toch wel slimmige honden die vier voeters van ons! :cheer:
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

nyckle schreef:

Ik denk, dat dit ook zo is. De leider van de roedel reageert niet "normaal" De hond raakt hierdoor onzeker.
Het kan dus ook zo zijn, dat jij ergens bang voor bent, de hond dit aanvoelt. Je hond gaat waken, of wordt er ook bang voor. Zeker als die angst ook nog eens bevestigd wordt door de baas.
(Theorie hoor, geen idee of het ook zo is. Ik zit aan vuurwerk te denken. Veel mensen die een hekel hebben aan vuurwerk hebben ook honden die er een hekel aan hebben is mijn ervaring.)
Denk het ook ja. :ok:
Felix schreef:Er wordt zelfs beweerd, dat de hond de erge ziekte: "kanker" kan ruiken c.q. aanvoelen ...

Dus toch wel slimmige honden die vier voeters van ons! :cheer:
Ja hoorde ik! Er is een Schnauzer die ook bepaald kanker kan opsporen bij mensen zag ik ooit op Animal Planet.
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Volgens mij wel, al is het ook deels dat hij het niet begrijpt en vind dat ik 'normaal' moet doen..

Als ik een rotbui heb, heeft Boomer die ook..
Doe ik weer 'gewoon', is het bij hem over.

Alleen, toen ik 1x ontzettend gespannen was, begon hij te braken... :ugh: Terwijl hij dus niets gegeten had wat anders was dan normaal en er geen aanwijzing voor was.
Daarna was ik weer rustig, voor zover mogelijk en hij heeft nergens meer last van gehad, terwijl hij normaal gesproken last blijft houden na zoiets.

Als ik verdrietig ben, gaat hij heel druk spelen.
Ben ik ziek en lig ik in mn bed, ligt hij in mn knieholtes, terwijl hij normaal altijd tegen Gio aanligt. Ik schijn m te schoppen in mn slaap... :blauwoog:

Benny heeft/doet dit overigens niet. Die gaat zo ontzettend zn eigen gang binnen de door mij gestelde grenzen, die weet alleen dat ik besta als hij eten of aandacht wil. Net een kat :pffff:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”