Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mee geweest op jacht, hoe stil te krijgen. Gaat goed, pag. 2

Moderator: moderatorteam

Hutch
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever en Friese Stabij
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Mee geweest op jacht, hoe stil te krijgen

Ongelezen bericht door Hutch »

Renee1966 schreef:Ik vind het raar hoor, het is toch een retriever
Dan hoor je niet al het wild weg te schreeuwen als hond zijnde :19:

Screaming Toller

The Scream - Many Tollers have a penetrating scream which they produce
to indicate excitement and eagerness. To the uninitiated, this can sound like
the dog is being fed into a wood chipper; it's high pitched, frantic and loud.
Not all Tollers scream, but many do. If you are unable to teach quiet manners,
or live in a neighborhood where dog noise will get you in trouble, or just don't
like dogs who make noise, this is not the breed for you. The scream is usually a
reaction to an exciting stimulus
(water, a toy, a ball) rather than a constant
behavior, but it can be annoying.

Bron

Het blauwe: Dat is toch ongewenst als je wilt gaan jagen met een hond.
Goed stukje heb je gevonden.
Ik heb bij Hutch ook het idee dat het echt uit pure enthousiasme is. En ergens heb ik wel goed hoop om het eruit te krijgen. Zat me nu net te bedenken dat hij als pup ook zo aan het gillen was bij water, na een 3x oefenen was hij compleet stil want hij had geleerd dat gillen betekende dat de pret over was. Hopenlijk is hij na een paar keer meegeweest te zijn zover dat hij stil is (of in ieder geval stiller)
Ik laat hier wel even weten wat hij bij de ganzen gaat doen.
ranetje schreef:Misschien is er voor Hutch nog wel wat te bereiken, omdat hij bij de gewone KNJV training niet gilt.
Het lijkt me in ieder geval de moeite waard om er met hem op te trainen

Ik ga gewoon lekker nog een paar keer hazen zoeken en dan zien we wel.
misschien eens kijken of ik gewoon als drijver mee kan op een jacht en dan Hutch alleen maar mee nemen en niets laten halen. Maar dan moet er wel een andere hond bijzijn
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Renee1966 schreef: Ohw dat bestaat ook nog :N: ik leer hier iedere dag wat bij :wink:
Waarom is dit zichtluid nodig bij de staande hond?
Jagen ze niet al het wild weg als ze gaan jodelen als ze wild zien?
Spoorluid zie ik de functie nog wel van in, omdat je dan als jager weet waar de hond aan het zoeken is (ik neem aan dat de jachthonden dan zonder lijn achter het wild aangaan en deze ergens klemzetten tot de jager komt?).
Zichtluid (en spoorluid) is niet per sé nodig bij een staande hond.
Daarvoor kan je eigenlijk beter een lopende hond hebben.
Mijn Teckels waren spoorluid.
Als je als jager zo'n hondje de dichte dekking in stuurt kan je horen als hij een vers spoor heeft gevonden (op oude sporen zijn ze niet luid) en als het gegil een toontje hoger wordt (zichtluid) weet de jager dat hij kan verwachten dat er wild uit de dekking komt.
De hond jaagt dan dus het wild uit een dekking voor de geweren.

In het jachtveld waar een staande hond komt kan hij inderdaad beter stil zijn denk ik :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief

Hutch schreef: Ik heb bij Hutch ook het idee dat het echt uit pure enthousiasme is. En ergens heb ik wel goed hoop om het eruit te krijgen. Zat me nu net te bedenken dat hij als pup ook zo aan het gillen was bij water, na een 3x oefenen was hij compleet stil want hij had geleerd dat gillen betekende dat de pret over was. Hopenlijk is hij na een paar keer meegeweest te zijn zover dat hij stil is (of in ieder geval stiller)
Ik laat hier wel even weten wat hij bij de ganzen gaat doen.
ranetje schreef:Misschien is er voor Hutch nog wel wat te bereiken, omdat hij bij de gewone KNJV training niet gilt.
Het lijkt me in ieder geval de moeite waard om er met hem op te trainen

Ik ga gewoon lekker nog een paar keer hazen zoeken en dan zien we wel.
misschien eens kijken of ik gewoon als drijver mee kan op een jacht en dan Hutch alleen maar mee nemen en niets laten halen. Maar dan moet er wel een andere hond bijzijn
Ik denk dat je best een goeie kans maakt om hem rustiger te krijgen :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik ook. Een béétje succes geeft al aan dat hij niet blind en doof is op zo'n moment :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

ranetje schreef:
Renee1966 schreef: Ohw dat bestaat ook nog :N: ik leer hier iedere dag wat bij :wink:
Waarom is dit zichtluid nodig bij de staande hond?
Jagen ze niet al het wild weg als ze gaan jodelen als ze wild zien?
Spoorluid zie ik de functie nog wel van in, omdat je dan als jager weet waar de hond aan het zoeken is (ik neem aan dat de jachthonden dan zonder lijn achter het wild aangaan en deze ergens klemzetten tot de jager komt?).
Zichtluid (en spoorluid) is niet per sé nodig bij een staande hond.
Daarvoor kan je eigenlijk beter een lopende hond hebben.
Mijn Teckels waren spoorluid.
Als je als jager zo'n hondje de dichte dekking in stuurt kan je horen als hij een vers spoor heeft gevonden (op oude sporen zijn ze niet luid) en als het gegil een toontje hoger wordt (zichtluid) weet de jager dat hij kan verwachten dat er wild uit de dekking komt.
De hond jaagt dan dus het wild uit een dekking voor de geweren.
Dat is handig zeg die combi van zicht en spoorluid met toonverschil en uiteraard dat de hond het wild naar de jager toe jaagt.
Leerzaam topic dit.

In het jachtveld waar een staande hond komt kan hij inderdaad beter stil zijn denk ik :wink:
@Hutch
Als ik het zo hoor, kun jij je hond nog wel leren om te zwijgen.
Maar op diverse filmpjes op youtube verbaasde het gejodel van de Tollers me wel, ik vraag me af of die nog wel stil te krijgen zijn.
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Maakt Hutch ook lawaai als hij het apport gaat halen? Of alleen als hij moet wachten totdat hij in actie mag komen.

Ik weet niet of je lid bent van de tollerlist? Daar staan interessante topics over het trainen van tollers die lawaai maken. Onder andere dat het gillen erger wordt als de hond niet weet wat er wordt verwacht of niet geconcentreerd is. Hoe meer de hond moet nadenken (bijv. bij een markeer), hoe minder hij gilt. Verder kwam ik nog de bumpersticker tegen die in 2001 voor de Canadese tollerspecialty is gemaakt: "It's a Toller Scream, You Wouldn't Understand" :smile:
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

under the red sky schreef:. Verder kwam ik nog de bumpersticker tegen die in 2001 voor de Canadese tollerspecialty is gemaakt: "It's a Toller Scream, You Wouldn't Understand" :smile:
Sorry. Begrijp het inderdaad niet. De reacties waren toch duidelijk. In het jachtveld niet gewenst gedrag van een hond . Zou deze smily persoonlijk niet geplaatst hebben.

Mvg Veenmug
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Hutch
Zeer actief
Contacteer:

under the red sky schreef:Maakt Hutch ook lawaai als hij het apport gaat halen? Of alleen als hij moet wachten totdat hij in actie mag komen.

Ik weet niet of je lid bent van de tollerlist? Daar staan interessante topics over het trainen van tollers die lawaai maken. Onder andere dat het gillen erger wordt als de hond niet weet wat er wordt verwacht of niet geconcentreerd is. Hoe meer de hond moet nadenken (bijv. bij een markeer), hoe minder hij gilt. Verder kwam ik nog de bumpersticker tegen die in 2001 voor de Canadese tollerspecialty is gemaakt: "It's a Toller Scream, You Wouldn't Understand" :smile:

Het gillen is echt alleen tijdens het wachten. Zodra ik de riem af wil doen om hem te laten gaan is hij stil en geconcentreerd. Nee ben niet meer lid van de tollerlist, werd me iets te veel om dat bij te houden. Heb je een link?
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Hutch schreef: Het gillen is echt alleen tijdens het wachten. Zodra ik de riem af wil doen om hem te laten gaan is hij stil en geconcentreerd. Nee ben niet meer lid van de tollerlist, werd me iets te veel om dat bij te houden. Heb je een link?
Ik volg ook niet alles, maar gebruik wel regelmatig het archief om wat op te zoeken.

http://apple.ease.lsoft.com/archives/toller-l.html" onclick="window.open(this.href);return false;
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
jalumi
Actief
Mijn ras(sen): Teckel en Hollandse Herder

Ongelezen bericht door jalumi »

Ik denk dat het heel lastig wordt. Je ziet het ook bij andere rassen, en als het er eenmaal inzit krijg je er lastig uit. Tsja tenzij je misschien rigoreus te werk gaat, maar dat is niet leuk en bovendien helpt dat ook 9 van de 10 keer niet. (bij elke piep een knal voor z'n kop geven) Als het niet al te erg is zou ik het maar laten, en als het zo erg is als in de filmpjes :80: aan de jachtheer vragen of hij het erg vind en het ook maar laten gaan. Het is gewoon de spanning. Mijn jacht lab heeft voor aanvang van de eerste drift ook een klein beetje maar dat is over zodra we in het veld staan, gelukkig.
Hutch
Zeer actief
Contacteer:

Nou vandaag weer mee geweest op jacht. Deze keer op de ganzen.
Hutch had meteen al door wat er ging gebeuren toen we naar de auto liepen daar.
Begonnen bij de ganzen, Hutch en ik bleven bij de auto wegens ruimtegebrek in het hutje.
Daar wel even een 15min. moeten wachten voor er geschoten mocht worden en de eerste ganzen binnen schot kwamen.
2 ganzen op een (ik gok) 150 meter in het weiland ernaast. 1ste was aangeschoten, maar na een apport kwam die keurig binnen. Toen op 2de gestuurd, kwam ook netjes binnen. Wel 1x nergelegd halverwege, achteraf woog hij ook ruim 3kilo dus niet zo gek voor de eerste keer.
Verder geen ganzen meer gehad, dus nog even wat eenden gaan zoeken. Uiteindelijk nog 1 eend binnengebracht.

Maar het belangrijkste, het gillen: Bij de eerste gil die hij gaf heb ik hem even goed op zijn kop gegeven. En het werkte gelukkig. Daarna alleen nog zachtjes zitten piepen af en toe en kon hem toen met een waarschuwing stil krijgen. Ging nog een haas op, maar sprong niet in, dus ook dat ging goed
Ik vond hem trouwens een stuk rustiger en geconcentreerder vandaag dan de vorige 2 keer. Dus misschien toch gewenning?
Maeve
Zeer actief
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Mee geweest op jacht, hoe stil te krijgen. Zie pag. 2

Ongelezen bericht door Maeve »

Dat klinkt al heel goed hoor! Ik geloof zeker dat gewenning er mee te maken heeft. Nilo gilt en piept ook meer als we in een situatie komen die hij niet kent. Bijvoorbeeld een ander trainingsterein. Als we daar dan een paar keer zijn geweest is het normaal en dan is hij stil :19:
ranetje
Zeer actief

Dit klinkt heel gunstig :ok:
Ik hoop van harte dat hij het heeft begrepen.
Jouw actie om meteen in te grijpen heeft het misschien (hopelijk) ook duidelijk gemaakt.

Ik wens je nog veel genoegelijke uren met mooi hondenwerk :D
Hij is waardevol als ik je verslagje lees :ok:
Afbeelding
Hutch
Zeer actief
Contacteer:

Kreeg vandaag nog 2 foto's binnen van gisteren.
De eerste met de gans is helaas niet van goede kwaliteit, maar wilde hem toch even laten zien :ok:

Afbeelding

Afbeelding
Balint
Actief
Mijn ras(sen): 2 Nova Scotia Duck Tolling Retrievers
Flanna en Kayah
Contacteer:

Ongelezen bericht door Balint »

Mooi dat Hutch weer mee geweest is. Ook Balint kan zo enorm gillen. Volgens mij is het inderdaad een stukje enthousiasme, want zodra hij mag werken is het over. Balint heeft het vooral tijdens het wachten. Geduld is ook niet zijn sterkste punt. Als hij dit tijdens de training doet, loop ik weg en mag hij het niet halen.
Ik heb wel het idee dat dat bij hem werkt.
ranetje
Zeer actief

Dat waren flinke ganzen om binnen te brengen!
Alleen al voor het idee toch leuk zo'n foto :ok:
Afbeelding
jalumi
Actief
Mijn ras(sen): Teckel en Hollandse Herder

Ongelezen bericht door jalumi »

Hutch schreef:Nou vandaag weer mee geweest op jacht. Deze keer op de ganzen.
Hutch had meteen al door wat er ging gebeuren toen we naar de auto liepen daar.
Begonnen bij de ganzen, Hutch en ik bleven bij de auto wegens ruimtegebrek in het hutje.
Daar wel even een 15min. moeten wachten voor er geschoten mocht worden en de eerste ganzen binnen schot kwamen.
2 ganzen op een (ik gok) 150 meter in het weiland ernaast. 1ste was aangeschoten, maar na een apport kwam die keurig binnen. Toen op 2de gestuurd, kwam ook netjes binnen. Wel 1x nergelegd halverwege, achteraf woog hij ook ruim 3kilo dus niet zo gek voor de eerste keer.
Verder geen ganzen meer gehad, dus nog even wat eenden gaan zoeken. Uiteindelijk nog 1 eend binnengebracht.
Toppie :ok:
Hutch schreef:Maar het belangrijkste, het gillen: Bij de eerste gil die hij gaf heb ik hem even goed op zijn kop gegeven. En het werkte gelukkig. Daarna alleen nog zachtjes zitten piepen af en toe en kon hem toen met een waarschuwing stil krijgen.
Nou dat is helemaal mooi, hopelijk blijft het zo.
Hutch schreef: Ging nog een haas op, maar sprong niet in, dus ook dat ging goed
Wacht maar op het eerste zieke haas dat de hond moet apporteren, dag hazen reinheid. Ik heb liever dat de hond de wereld uit loopt achter een ziek haas en dat ie het binnenbrengt, dan dat ie hazen rein is.
Hutch schreef: Ik vond hem trouwens een stuk rustiger en geconcentreerder vandaag dan de vorige 2 keer. Dus misschien toch gewenning?
Inderdaad gewenning denk ik, hij zal al wel gaan begrijpen wat er gaat gebeuren en wat er van hem verwacht wordt.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Wat goed van Hutch. Ik denk zeker dat gewenning er mee te maken heeft. De eerste keren zijn voor ons en de hond toch wel heel spannend en die spanning moet er toch uit. En nu hopen dat hij het echt begrepen heeft :ok:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Wat een knappe kerel zeg! Als ik het zo lees gaat het vast helemaal goed komen. Ik denk ook dat gewenning een grote rol speelt,...tenminste dat hoop ik.... Ik heb namelijk dan wel geen gillende toller, maar wel een piepende Luka tijdens onze eerste les apporteersport :N:

Stiekem moest ik trouwens wel lachen hoor om die filmpjes, ik vind het gewoon zo aandoenlijk, die tollertjes die zó graag willen :I:
Afbeelding
Hutch
Zeer actief
Contacteer:

Even een update over hoe het nu met hutch gaat bij hazen.
Gisteren tijdens het wandelen waren er 2 hazen in het veld bezig, aangezien ik mijn camera ook mee had even de tijd genomen om te zitten op een bankje en te wachten tot ze terug zouden komen (waren natuurlijk al weg toen ze mij hoorde). Hutch los naast me. En wat deed hij toen ze langskwamen, hij was zo goed als stil (heel zachtjes piepen) en bleef gewoon op zijn plek zitten! :ok:
Hij zat wel vol spanning ze te volgen, maar was zo blij met hem :wink: Ooit wordt het nog wel wat

Voor de foto's http://www.hondenforum.nl/plaza/fotohoe ... 82484.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ranetje
Zeer actief

Re: Mee geweest op jacht, hoe stil te krijgen. Gaat goed, pag. 2

Dat klinkt in ieder geval als een stuk rustiger :wink:
Er waren nu natuurlijk geen jagers in de buurt en er was geen "jachtspanning".
Maar als hij hier rustig bij kan blijven ben je toch weer een stukje verder denk ik. :ok:
Afbeelding
Hutch
Zeer actief
Contacteer:

Re: Mee geweest op jacht, hoe stil te krijgen. Gaat goed, pag. 2

ranetje schreef:Dat klinkt in ieder geval als een stuk rustiger :wink:
Er waren nu natuurlijk geen jagers in de buurt en er was geen "jachtspanning".
Maar als hij hier rustig bij kan blijven ben je toch weer een stukje verder denk ik. :ok:
Ja, hoe hij is op een jacht is natuurlijk niet echt te vergelijken met deze omgeving, maar ben hier al erg blij mee :ok:
We gaan gewoon vrolijk verder met trainen en langzaam aan weer de spanning op gaan bouwen
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”