Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat is verstandig.
Moderator: moderatorteam
- mindra
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Tevurense herder en Duitse dog
Wat is verstandig.
Je leest zo veel verschillende meningen van het voeren van puppy brok.
Is het nou verstandig om puppyvoer te blijven geven of om over te stappen op gewoon voer.
En welk voer is dan geschikt voor de grote rassen.
Het gaat over een Duitse dog pup van 27 augustus.
Is het nou verstandig om puppyvoer te blijven geven of om over te stappen op gewoon voer.
En welk voer is dan geschikt voor de grote rassen.
Het gaat over een Duitse dog pup van 27 augustus.
-
S@ndr@
- Zeer actief
Re: Wat is verstandig.
je kunt versvlees geven maar ikzelf vond dat een kostbare zaak worden met ruim een kilo op een dag, en het viel bijna niet aan te slepen dus ik ben op de puppenbrokjes van carocroc.
en dan zo nu en dan een vers vlees dag
i
en dan zo nu en dan een vers vlees dag
i
-
S@ndr@
- Zeer actief
ja klopt hoor, en misschien kunnen ze een deal maken met de supermarkt dat ze het per doos kunnen afhalen, ik moest hier alle keren de schappen leeg trekken en naar 3 verschillende winkels 
ik bleef aan de gang
ik bleef aan de gang
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Luca krijgt sinds een poosje kvv. Hierop doet hij het heel goed en veel duurder dan brokken is het niet...
hij krijgt momenteel zo'n 800 gram smuldier. Zowel de vlees compleet (die halen we bij de jumbo) als de pens/vlees compleet (die halen we bij de AH)
Zijn brokken voer ik op door ze in zijn kong te doen
hij krijgt momenteel zo'n 800 gram smuldier. Zowel de vlees compleet (die halen we bij de jumbo) als de pens/vlees compleet (die halen we bij de AH)
Zijn brokken voer ik op door ze in zijn kong te doen
-
yvonne1961
- Actief
Of je brokken wil geven of kiest voor versvleesvoeding is een keuze.
Ik geef een combinatie van brokken (arden grange) met 2x per week een versvleesdag(Duck) Combineren kan prima en is is inderdaad goedkoper. Al zijn Arden Grange niet echt goedkope brokken.
Maar nu een antwoord op je brokkenvraag.
In principe zijn puppybrokken niet nodig, maar sommige volwassen brokken bevatten een te hoog calcium gehalte voor grote opgroeiende rassen. Dit zou rond de 1% moeten liggen maar beslist niet hoger dan 1,2%
Verder is de totale analyse van belang bij het uiteindelijke ca wat ze binnen zullen krijgen. Stel je hebt een brok met een keurig ca gehalte maar weinig vetten en eiwitten, dan zal de hond er toch zoveel van moeten eten dat hij toch weer veel ca binnen krijgt.
De eiwitfractie mag bij pups ook niet overdreven hoog zijn. Hoe hoog, zijn de meningen over verdeelt. De een zegt niet hoger dan 30% en de ander legt de grens bij 25 of 27%.
let op, eiwitfractie is iets anders dan het eiwitgehalte wat op de zak staat.
Dit kun je uitrekenen met behulp van de Weende analyse. (even googelen hierop)
Merken als Cavom en Farmfood zijn goed. Ze hebben wel een speciale puppybrok maar deze verschilt ook weinig van de volwasen brok.
Dus het verschilt nogal per merk brok of het puppyvoer goed is of niet.
In het verleden zijn er bij veel merken te hoge eiwitgehaltes gemaakt. Vanuit die tijd is de mening ontstaan dat puppybrokken slecht zijn. De meeste fabrikanten hebben echter hun puppybrokken aan de huidige eisen aangepast en voldoen wel.
Echter zo'n stelling blijft heel lang bij mensen hangen. Vandaar dat je nog vaak hoort dat je volwassen brokken moet geven.
Dit kan dus wel, zolang de eiwit/vet verhouding goed is (eiwitfractie berekenen) en het het ca gehalte niet overdreven hoog.
Ik heb geprobeerd een kort antwoord gegeven maar vrees dat ik uiteindelijk alleen maar meer vragen op roep
Ik geef een combinatie van brokken (arden grange) met 2x per week een versvleesdag(Duck) Combineren kan prima en is is inderdaad goedkoper. Al zijn Arden Grange niet echt goedkope brokken.
Maar nu een antwoord op je brokkenvraag.
In principe zijn puppybrokken niet nodig, maar sommige volwassen brokken bevatten een te hoog calcium gehalte voor grote opgroeiende rassen. Dit zou rond de 1% moeten liggen maar beslist niet hoger dan 1,2%
Verder is de totale analyse van belang bij het uiteindelijke ca wat ze binnen zullen krijgen. Stel je hebt een brok met een keurig ca gehalte maar weinig vetten en eiwitten, dan zal de hond er toch zoveel van moeten eten dat hij toch weer veel ca binnen krijgt.
De eiwitfractie mag bij pups ook niet overdreven hoog zijn. Hoe hoog, zijn de meningen over verdeelt. De een zegt niet hoger dan 30% en de ander legt de grens bij 25 of 27%.
let op, eiwitfractie is iets anders dan het eiwitgehalte wat op de zak staat.
Dit kun je uitrekenen met behulp van de Weende analyse. (even googelen hierop)
Merken als Cavom en Farmfood zijn goed. Ze hebben wel een speciale puppybrok maar deze verschilt ook weinig van de volwasen brok.
Dus het verschilt nogal per merk brok of het puppyvoer goed is of niet.
In het verleden zijn er bij veel merken te hoge eiwitgehaltes gemaakt. Vanuit die tijd is de mening ontstaan dat puppybrokken slecht zijn. De meeste fabrikanten hebben echter hun puppybrokken aan de huidige eisen aangepast en voldoen wel.
Echter zo'n stelling blijft heel lang bij mensen hangen. Vandaar dat je nog vaak hoort dat je volwassen brokken moet geven.
Dit kan dus wel, zolang de eiwit/vet verhouding goed is (eiwitfractie berekenen) en het het ca gehalte niet overdreven hoog.
Ik heb geprobeerd een kort antwoord gegeven maar vrees dat ik uiteindelijk alleen maar meer vragen op roep
-
Fin
- Zeer actief
Ik bedoel dit niet als kritiek hoor - maar Aidan heeft als enige van mijn pups op dierenartsadvies ook op zo'n lage calciumgehalte puppybrok gestaan en had uiteindelijk toen we foto's maakten van zijn heupen een mooi rond gat in één van zijn bekken.yvonne1961 schreef:In principe zijn puppybrokken niet nodig, maar sommige volwassen brokken bevatten een te hoog calcium gehalte voor grote opgroeiende rassen. Dit zou rond de 1% moeten liggen maar beslist niet hoger dan 1,2%
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Je kan bij Herby toch een vriezertje vol bestellen? Is nog goed te betalen ook....S@ndr@ schreef:ja klopt hoor, en misschien kunnen ze een deal maken met de supermarkt dat ze het per doos kunnen afhalen, ik moest hier alle keren de schappen leeg trekken en naar 3 verschillende winkels
ik bleef aan de gang
- mindra
- geregistreerd lid
Bedankt voor de antwoorden.
Kvv ga ik hier niet voeren ze krijgen het eens in de zoveel tijd als lekkers er bij en meer niet.
Mijn andere hond eet de lam en rijst van de Lidl waar ik tevrede over ben hond ziet er gewoon super uit.
Maar met zo een opgroeiende pup ben ik gewoon heel erg voorzichtig met wat ik voer wil er graag nog erg lang van genieten.
En aangezien dit mijn eerste echte grote ras is vind ik het toch wel belangrijk van zulke adviezen met voer.
Van de fokker heb ik Lankester Petfood special bull power.
En als ik de site bergijp zit daar 1.1 aan calcium in wat dus nog wel acceptabel is.
Maar het liefst minder.
Maar ik zal dus even in de dierenwinkel kijken wat voor voer het beste aansluit bij de behoefte van de hond.
En het gaat mij niet om het merk of de prijs als het maar voldoende is aan voedingstoffen.
En dat kan een duurmerk zijn of net het goedkoopste.
Maar in ieder geval bedankt voor de antwoorden.
Kvv ga ik hier niet voeren ze krijgen het eens in de zoveel tijd als lekkers er bij en meer niet.
Mijn andere hond eet de lam en rijst van de Lidl waar ik tevrede over ben hond ziet er gewoon super uit.
Maar met zo een opgroeiende pup ben ik gewoon heel erg voorzichtig met wat ik voer wil er graag nog erg lang van genieten.
En aangezien dit mijn eerste echte grote ras is vind ik het toch wel belangrijk van zulke adviezen met voer.
Van de fokker heb ik Lankester Petfood special bull power.
En als ik de site bergijp zit daar 1.1 aan calcium in wat dus nog wel acceptabel is.
Maar het liefst minder.
Maar ik zal dus even in de dierenwinkel kijken wat voor voer het beste aansluit bij de behoefte van de hond.
En het gaat mij niet om het merk of de prijs als het maar voldoende is aan voedingstoffen.
En dat kan een duurmerk zijn of net het goedkoopste.
Maar in ieder geval bedankt voor de antwoorden.
-
Fin
- Zeer actief
vraag ik me ook af.Martijn schreef:Waarom vraag je het eigenlijk?
-
S@ndr@
- Zeer actief
volgens mij is dat veel duurder dan smuldier uit de super,Badu schreef:Je kan bij Herby toch een vriezertje vol bestellen? Is nog goed te betalen ook....S@ndr@ schreef:ja klopt hoor, en misschien kunnen ze een deal maken met de supermarkt dat ze het per doos kunnen afhalen, ik moest hier alle keren de schappen leeg trekken en naar 3 verschillende winkels
ik bleef aan de gang
ik heb wel gekeken bij Herby maar kan er geen soep van koken hoor.
staat nergens een beschrijving van wat er nu precies inzit.
- Pablo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua & Bull Terrier
Als je iets zoekt wat het beste aansluit bij de behoefte van de hond, dan voer je gewoon barf of kvv
Ik voer zelf AHV, word verkocht in pakjes van 500 gram en je betaald in de dierenwinkel hier zo ongeveer 1,60 per pakje.
(Sinds kort halen wij het rechtstreeks daar en dat scheelt ons maarliefst een euro per pakje
)
Pablo eet niet noemenswaardig veel, en Djanga zo rond de 2 a 3 pakjes per dag.
Met Djanga weet ik niet anders als dat ze dat eet, maar sinds Pablo het eet is hij er op alle fronten op vooruit gegaan.
Ik noem: Minder ontlasting, mooiere ontlasting, en zit beter in zijn vacht
Ik voer zelf AHV, word verkocht in pakjes van 500 gram en je betaald in de dierenwinkel hier zo ongeveer 1,60 per pakje.
(Sinds kort halen wij het rechtstreeks daar en dat scheelt ons maarliefst een euro per pakje
Pablo eet niet noemenswaardig veel, en Djanga zo rond de 2 a 3 pakjes per dag.
Met Djanga weet ik niet anders als dat ze dat eet, maar sinds Pablo het eet is hij er op alle fronten op vooruit gegaan.
Ik noem: Minder ontlasting, mooiere ontlasting, en zit beter in zijn vacht

-
Fin
- Zeer actief
Je zou er een lijstje omheen zetten.Pablo schreef:knip- mooiere ontlasting - knip
- Pablo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua & Bull Terrier
christo schreef:Je zou er een lijstje omheen zetten.Pablo schreef:knip- mooiere ontlasting - knip
Nou, vergeleken met de ontlasting die hij had toen ie nog op brok zat, ja

- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is nou net niet de bedoelingS@ndr@ schreef:volgens mij is dat veel duurder dan smuldier uit de super,Badu schreef:Je kan bij Herby toch een vriezertje vol bestellen? Is nog goed te betalen ook....S@ndr@ schreef:ja klopt hoor, en misschien kunnen ze een deal maken met de supermarkt dat ze het per doos kunnen afhalen, ik moest hier alle keren de schappen leeg trekken en naar 3 verschillende winkels
ik bleef aan de gang
ik heb wel gekeken bij Herby maar kan er geen soep van koken hoor.
staat nergens een beschrijving van wat er nu precies inzit.
En smuldier uit de super.... ze vinden het veel te amusant om een boutje van het één of ander te slopen...
- mindra
- geregistreerd lid
Dus als ik geen kvv voer mag ik hier dus geen vragen stellen.
Volgens mij ging de grootste vraag over het voeren van puppybrok of volwassenbrok en wat daar nou voor verschil in zit.
yvonne1961 heel erg bedankt voor je duidelijke antwoord.
En ik zal een in de dierenwinkel vragen naar voer met een laag calcium gehalte maar voldoende vetten en eiwitten.
Volgens mij ging de grootste vraag over het voeren van puppybrok of volwassenbrok en wat daar nou voor verschil in zit.
En ik zal een in de dierenwinkel vragen naar voer met een laag calcium gehalte maar voldoende vetten en eiwitten.
-
Fin
- Zeer actief
Het commentaar komt er meer op neer dat je niet openstaat voor de antwoorden die je hier krijgt. Mensen delen hier hun ervaringen en doen moeite voor je. De waardering daarvoor is nul, kennelijk.mindra schreef:Dus als ik geen kvv voer mag ik hier dus geen vragen stellen.![]()
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Je moet met grote rassen erg oppassen.mindra schreef:En ik zal een in de dierenwinkel vragen naar voer met een laag calcium gehalte maar voldoende vetten en eiwitten.
Zoek eens op Internet op Hazewinkel, voer, ED, HD. Als je dat uitbreidt met calcium, fosfor, krijg je nog meer.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
Martijn schreef:S@ndr@ schreef:ja klopt hoor, en misschien kunnen ze een deal maken met de supermarkt dat ze het per doos kunnen afhalen, ik moest hier alle keren de schappen leeg trekken en naar 3 verschillende winkels![]()
Je moet ook gewoon zeggen dat het schap leeg is en ze het aan moeten vullen.
Dan de rest van de boodschappen, terug en de nieuwe voorraad ook pakken.
hahaha of gewoon lief doen tegen de meneer van de diepvriesafdeling zodat hij doosjes speciaal voor jou besteld!

- Magic
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Inderdaad, want KVV is zaligmakend en het antwoord op alles. Een soort nieuwe 42mindra schreef:Dus als ik geen kvv voer mag ik hier dus geen vragen stellen.![]()

Iedere dag feest!
- fleurie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder
- Aantal honden: 3
Die indruk krijg ik ook weleens, versvoer is heilig op dit forummindra schreef:Dus als ik geen kvv voer mag ik hier dus geen vragen stellen.![]()

- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Neuh... vraag = 'wat is verstandig?'mindra schreef:Dus als ik geen kvv voer mag ik hier dus geen vragen stellen.![]()
- Magic
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Nee, vraag = 'Is het nou verstandig om puppyvoer te blijven geven of om over te stappen op gewoon voer.'Badu schreef:Neuh... vraag = 'wat is verstandig?'mindra schreef:Dus als ik geen kvv voer mag ik hier dus geen vragen stellen.![]()

Iedere dag feest!
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Voor adviezen over voedingsstoffen is het verstandig sites op te zoeken die daar over gaan.
Barfplaats is zo'n site. Daar kan je uitgebreid antwoord krijgen op al je stofwisselingsvragen. Ook kan je daar vragen wat verstandig is m.b.t. een pup van een groot ras. Het gaat daar helaas niet over brokken... maar vragen staat vrij...
Barfplaats is zo'n site. Daar kan je uitgebreid antwoord krijgen op al je stofwisselingsvragen. Ook kan je daar vragen wat verstandig is m.b.t. een pup van een groot ras. Het gaat daar helaas niet over brokken... maar vragen staat vrij...
- fleurie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder
- Aantal honden: 3
Ik heb mijn honden als pup altijd vrij snel op volwassen brok gezet, met goede ervaringen.
Op advies van dierenarts en duitse herder fokker destijds.
Op advies van dierenarts en duitse herder fokker destijds.

- mindra
- geregistreerd lid
Marjoleine schreef:Je moet met grote rassen erg oppassen.mindra schreef:En ik zal een in de dierenwinkel vragen naar voer met een laag calcium gehalte maar voldoende vetten en eiwitten.
Zoek eens op Internet op Hazewinkel, voer, ED, HD. Als je dat uitbreidt met calcium, fosfor, krijg je nog meer.
Daarom dus ook de vraag wat het verstandigst was buiten kvv om.
Maar ik zal een gaan zoeken dank je wel.
- mindra
- geregistreerd lid
Magic schreef:Inderdaad, want KVV is zaligmakend en het antwoord op alles. Een soort nieuwe 42mindra schreef:Dus als ik geen kvv voer mag ik hier dus geen vragen stellen.![]()
Ach zo heeft alles wel een tijdje de hype van iets.
Met paarden is het nu voornammelijk bitloos rijden.
- mindra
- geregistreerd lid
Badu schreef:Voor adviezen over voedingsstoffen is het verstandig sites op te zoeken die daar over gaan.
Ik heb die site's inderdaad al regelmatig bezocht dank je.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Mijn antwoord is dan ook niet direct gerelateerd aan kvvmindra schreef:Daarom dus ook de vraag wat het verstandigst was buiten kvv om.Marjoleine schreef:Je moet met grote rassen erg oppassen.mindra schreef:En ik zal een in de dierenwinkel vragen naar voer met een laag calcium gehalte maar voldoende vetten en eiwitten.
Maar ik zal een gaan zoeken dank je wel.
Maar er is wel degelijk recent onderzoek gedaan. Recent is dus ook recenter dan 2002.
- mindra
- geregistreerd lid
Ik had hem inderdaad begrepen
En zal zo eens gaan zoeken via google.
Dank je wel.
En zal zo eens gaan zoeken via google.
Dank je wel.
- Liesbeth
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Martijn schreef:Ik vind het een beetje liga's met elkaar vergelijken en je dan afvragen van wel merk je gezond gaat worden. Nou, dat lukt dus niet met alleen liga's.
Ook niet met volkorenliga's met de juiste vitaminen en minderalen er in.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018