Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
nierproblemen
Moderator: moderatorteam
- pammetje
- Zeer actief
nierproblemen
He mensen
ik zoek hulp want wat ik van de da heb wil ik eigenlijk niet
bob heeft niergruis, en drinkt heel veel.
Daarbij ook een blaasonsteking maar daar is de behandeling al voor bezig
Nu heb ik voeding speciaal voor honden met een nierafwijking, maar dit zijn brokken.
En ik wil eigenlijk helemaal niet terug op brokken
Maar heb de dierenarts beloofd nu dit 3 weken te proberen, dan weer zn plasje te brengen.
Dan drie weken vitamine C geven en gewoon zn vlees weer en weer zn plasje inleveren
en dan weer gewoon vlees en dan naar 3 weken zn plasje inleveren
en dan kijken hoe het gaat.
Maar als het dus zo is dat ie speciaal voer moet hebben, hebben jullie dan tips wat ik moet geven
Het ging volgens de da om de fostfor en mineralen
ik zoek hulp want wat ik van de da heb wil ik eigenlijk niet
bob heeft niergruis, en drinkt heel veel.
Daarbij ook een blaasonsteking maar daar is de behandeling al voor bezig
Nu heb ik voeding speciaal voor honden met een nierafwijking, maar dit zijn brokken.
En ik wil eigenlijk helemaal niet terug op brokken
Maar heb de dierenarts beloofd nu dit 3 weken te proberen, dan weer zn plasje te brengen.
Dan drie weken vitamine C geven en gewoon zn vlees weer en weer zn plasje inleveren
en dan weer gewoon vlees en dan naar 3 weken zn plasje inleveren
en dan kijken hoe het gaat.
Maar als het dus zo is dat ie speciaal voer moet hebben, hebben jullie dan tips wat ik moet geven
Het ging volgens de da om de fostfor en mineralen

ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
Re: nierproblemen
http://www.gezonddier.nl/winkel/groene- ... um-hondkat" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.homeovet.nl/webshop/dierhome ... meopathie/" onclick="window.open(this.href);return false;
ik zou KVV voeren en dan zoiets erbij, kijken wat het doet
http://www.homeovet.nl/webshop/dierhome ... meopathie/" onclick="window.open(this.href);return false;
ik zou KVV voeren en dan zoiets erbij, kijken wat het doet
- pammetje
- Zeer actief
dank je

ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
-
MoniqueDM
- Zeer actief
Bedoel je misschien fosfor en eiwitten?pammetje schreef: Het ging volgens de da om de fostfor en mineralen
Die moeten namelijk zo laag mogelijk zijn in een nierdieet.
Je mag wel eiwitten geven, maar dat moeten dan "hoogwaardige" eiwitten zijn. Eiwitten van mindere kwaliteit zijn moeilijker af te breken en dat verhoogd het ureum.
Hoogwaardige eiwitten zitten o.a. in kippenvlees en het eiwit van eieren. Minder kwalitatieve eiwitten zitten o.a. in rundvlees.
Bij verlies van nierfunktie zal ook het fosfaatgehalte oplopen.Het lichaam reageert hierop met een daling van het calciumgehalte in het bloed. Daarnaast is de zieke nier vaak niet in staat het vit D te activeren, waardoor er minder calcium uit het voedsel in de darm wordt opgenomen.Het lichaam zal proberen dit tekort aante vullen uit de bestaande voorraden , die zich vooral in de botten bevinden , een proces dat geregeld wordt door de bijschildklieren. Dit proces leidt langzaam tot verlies van botweefsel en het bot wordt breekbaar Om dit proces tegen te gaan is het belangrijk om het fosfaatgehalte in het bloed zo laag mogelijk te houden.
Hogere hoeveelheden fosfaat zit o.a. in kaas en orgaanvlees.
Persoonlijk zou ik even aankijken hoe het proces zich de komende drie weken op het nierdieet ontwikkelt en geen KVV toe gaan voegen.
De meeste KVV's bevatten namelijk nogal wat orgaanvlees, dus fosfaat.
Mocht je na die drie weken toch liever vers geven, dan kun je het beste kiezen voor Bandit Nierdieet of Carnibest Light.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)

- Mary
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Waar woon je?
Ik heb hier nog 5 blikken (nierdieet) staan.
Je moet inderdaad op eiwitten en fosfor letten.
Als je zelf wil koken.....deze kreeg ik van de dierenarts:
(mijn hond wel ernstige nierfalen)
500gr gekookte rijst
3 sneetjes witbrood
1 hard gekookt ei
100 gr gekookt rundvlees
Alles door elkaar mengen en in kleine porties geven.
Je kunt het ook invriezen.
Soms is het moeilijk om precies te weten hoeveel eiwitten en fosfor in voeding zit.
Op http://www.dieetinzicht.nl" onclick="window.open(this.href);return false; staat meer info
Misschien heb je er iets aan
Groetjes
Mary
Ik heb hier nog 5 blikken (nierdieet) staan.
Je moet inderdaad op eiwitten en fosfor letten.
Als je zelf wil koken.....deze kreeg ik van de dierenarts:
(mijn hond wel ernstige nierfalen)
500gr gekookte rijst
3 sneetjes witbrood
1 hard gekookt ei
100 gr gekookt rundvlees
Alles door elkaar mengen en in kleine porties geven.
Je kunt het ook invriezen.
Soms is het moeilijk om precies te weten hoeveel eiwitten en fosfor in voeding zit.
Op http://www.dieetinzicht.nl" onclick="window.open(this.href);return false; staat meer info
Misschien heb je er iets aan
Groetjes
Mary

I.M. Matje/Mahatma 05-08-1999 / 28-08-2009
Mijn maatje en schurkie
- Erwina
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Geef je op dit moment KVV of stel je zelf samen?
In het laatste geval:
buiten dat is er een speciale variant voor honden met nierproblemen.
In het laatste geval:
Wanneer je KVV voert zou je voor Bandit kunnen kiezen. Dit is een biologische KVV en belast de organen minder enEen aantal dingen die je kan meenemen in het zelf samenstellen voor een hond met nierinsufficiëntie:
-een hoger vetgehalte , liefst o.v.v. rauw schapenvet of ghee (*)
Nierpatiënten hebben namelijk de neiging om hun eigen spiereiwitten af te breken, dus kunnen ze een goeie energiebron zoals vet zeer goed gebruiken. Tegelijk wordt het eiwitgehalte ook wat verlaagd hierdoor, maar tegenwoordig zijn de meningen dus verdeeld over het feit dat het eiwitgehalte noodzakelijk onmiddellijk verlaagd moet worden bij een nierpatiënt.
-extra gekookt eiwit toevoegen
Het wit van een ei is een zéér hoogwaardige proteïnebron én bevat geen fosfor (het verlagen van het fosforgehalte kan zeer belangrijk worden voor een nierpatiëntje). Waarom gekookt? Omdat je het "los" van het eigeel geeft, en eiwit bevat een stof die biotine (een B-vitamine) afbreekt. Bij een heel ei is dit geen probleem, omdat het biotine-gehalte in het eigeel voor compensatie zorgt, maar hier geef je dus extra eiwit, waardoor het beter is om avidine (de stof die biotine afbreekt) te inactiveren door koken.
-omega-3 vetzuren (visolie)
Zouden zéér goede effecten hebben bij nierpatiënten.
Vaak wordt de vraag gesteld of ipv visolie gewoon verse vette vis kan gegeven worden. Probleem met vis is dat het dacht ik meer zout maar ook fosfor bevat dan vlees, dus dat wil je wel vermijden voor een nierpatiëntje lijkt me... Persoonlijk zou ik dus toch eerder voor visolie gaan. Ook wat betreft de hoeveelheid omega-3vetzuren die je wil toevoegen, ben je handiger af met visolie, omdat die meer geconcentreerd is.
-Een minimaal gehalte aan orgaanvlees. Orgaanvlees is namelijk rijk aan fosfor. Een hond heeft natuurlijk wel wàt lever nodig, maar 5à10% lever/nieren en hart samen is meer dan genoeg voor een nierpatiëntje.
Pens mag je wel veel geven. Dit bevat weinig fosfor.
-Geef ook liever meer bot van gevogelte, dit bevat minder fosfor dan bvb. kalfsbot. En 10 à 15% bot is uiteraard genoeg.
-Als uit de fosforwaarden bij het bloedonderzoek blijkt dat dit toch nog nodig is, ondanks aanpassing van het dieet, is een fosforbinder (vb ipakitine) aangewezen.
-Een aantal kruiden, waaronder o.a. Guldenroede (Solidago), Lespedeza capitata, peterselie... zijn zeer goed voor de nieren.(Persoonlijk prefereer ik de kruiden boven de homeopatische versies)
Ulmus fulva (Slippery elm/olmenbast).. is dan weer uitstekend om de maagproblemen op te vangen die vaak gepaard gaan met een uremie t.g.v. nierinsufficiëntie.
(*)Over Ghee of geklaarde boter:
-een stukje uit het boek van Don Hamilton:
-En hier nog een nederlandse versie met plaatsjesBee pollen, royal jelly, and ghee (Indian-style clarified butter) help nourish the stored kidney energy according to ayurvedic principles. Use just a pinch of the bee products and about one fourth teaspoon daily of the ghee. The ghee also provides extra fat for calories (dit is de hoofdreden waarom ik het nuttig vind voor katten met nierfalen). If you purchase ghee, be sure it's fresh as it can go rancid on the shelf.
You can make ghee by taking unsalted butter and boiling it ver low to medium heat until the water portion evaporates and the milk solids settle out. This takes about ten to fifteen minutes. The butter will foam once after a few minutes, then the foam will subside. It will foam again late in the process, at which time the settled milk solids will turn a golden brown. Remove from heat immediately and allow to cool. Strain through a cheesecloth or a strainer into a jar, but don't get any of the milk solids into the jar. This will keep in the refrigerator for a few months, and it can be frozen for a long-term storage.
http://koken.met.aschwin.net/synergy/do ... 0169363%7D" onclick="window.open(this.href);return false;
(hier gieten ze het niet meer door een doek, dat is persoonlijke keuze denk ik. Door het nog eens door een doek te gieten verwijder je de allerlaatste onzuiverheden).
Bron: http://www.voernatuurlijk.nl/forum/post ... t&p=162248" onclick="window.open(this.href);return false;
Het bovenste stuk is geschreven door een dierenarts uit België.
buiten dat is er een speciale variant voor honden met nierproblemen.
Welkom Ollie!

Goodbye my friend... Rex, *01-05-2001 / † 23-08-2012

Goodbye my friend... Rex, *01-05-2001 / † 23-08-2012
-
mwillow
Stanley staat al een tijdje op een nierontlastend dieet. Hij krijgt voornl. wild gevogelte, klein wild, spiervlees paard, kalkoen, geit, vuile pens, wekelijks vis en af en toe RMB's jong lam, geit en hert. Met name vuile pens heeft een 1:1 calcium/fosforverhouding en daar zou je de RMB's mee aan kunnen vullen. Het ontstoren van de organen met fytostoffen is en blijft het belangrijkste. Dat kun je in kuurvorm doen of als dagelijks onderhoud aan het dieet toevoegen. Teveel vetten is voor mijn hond absoluut niet goed. Hij kan er nl. niet tegen en zal dan overbelasting geven op o.a. zijn pancreas. Het enige wat hij extra aan vet krijgt, is wat aan de gevogeltekarkassen hangt en de RMB's plus spiervlees jong geit en lam, die daarnaast ook veel zink bevatten. Hij krijgt gem. 8% orgaan per week waaronder lamslever omdat dat behoorlijke hoeveelheden van o.a. zink en vit. B bevat. Het meeste orgaan zoals nier, hart etc. hangt in de karkassen dus dat geef ik sporadisch los bij. Een paar x per week krijgt hij verse kruidenmixen om mee te ontstoren (brandnetel blijft hiervan de basis, tijm, munt, heermoes etc.), aangevuld met kiemmixen (is zo'n 5% van de 10% overige per week, beiden bevatten naast hun geneeskrachtige kwaliteiten ook heel veel mineralen en vitamines zoals o.a. C), gekookte groentes, rauwe honing en 2 eieren per week. Een middenmoot tussen vet en ontstoring blijft het belangrijkste. Kijk naar je hond! Er zijn ook prima gemalen voedingen zoals Bandit en Carnibest Bio die nierdieet hebben. Ben persoonlijk van mening dat als je zelf samenstellen niet ziet zitten, dat je dan beter af bent met in elk geval deze KVV's dan een nierdieet brok. Je zou ook contact op kunnen nemen met dierenarts Tannetje Koning van Bandit Diervoeding of bv. met dierenarts Erwin van Gijtenbeek van Carnivoer.nl voor advies.
- pammetje
- Zeer actief
@MenM
ik woon in brabant (boxtel)
heel hartelijk bedankt voor jullie antwoorden
hier kan ik mee vooruit
ik woon in brabant (boxtel)
heel hartelijk bedankt voor jullie antwoorden
hier kan ik mee vooruit

ik geniet van het leven
ik geniet van de zon