Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Uitleg testuitslagen
Moderator: moderatorteam
- SannePP
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Uitleg testuitslagen
Ik heb vandaag de testuitslagen binnen gekregen van de onderzoeken die zijn gedaan met Ace, eind oktober. Ik snap er echter geen fluitje van.
Is er iemand die medisch onderlegd is en mij wil helpen met de uitslagen?
Is er iemand die medisch onderlegd is en mij wil helpen met de uitslagen?
RIP Cena
- SannePP
- Zeer actief
- Contacteer:
- Jacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): retrievers
- Contacteer:
Re: Uitleg testuitslagen
SannePP schreef:Dit is alvast 1 van de testuitslagen:
bedoel je dat je niet snapt hoe je het lezen moet. ?
De normaal waarden staan in de tweede kolom.
Bij HCT 46% staat normaalwaarde tussen de 37 en 55, zit er goed tussen dus is normaal.
Bedoel je dat?

Odin 2001-2013
Ivan 2001
- SannePP
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik snap niet wat al die eerste termen betekenen... Zijn GRANS was zeer laag... Maar wat is GRANS? 
RIP Cena
- Femmel
- Zeer actief
- Contacteer:
WBC = White bloodcells
Grans = (denk ik!) granulocyten. Bestaande uit basofielen, neutrofielen en eosinofielen. Dit zijn witte bloedcellen.
PLT = bloedplaatjes. Deze hebben een functie bij het stollen van het bloed.
Ik heb alleen even gekeken naar de afwijkende waarden. L/M, heb ik geen idee van.
Gezien het lage aantal witte bloedcellen welke zijn betrokken bij de afweer, zou ik zeggen dat er een probleem is met de weerstand?
Grans = (denk ik!) granulocyten. Bestaande uit basofielen, neutrofielen en eosinofielen. Dit zijn witte bloedcellen.
Ik heb alleen even gekeken naar de afwijkende waarden. L/M, heb ik geen idee van.
Gezien het lage aantal witte bloedcellen welke zijn betrokken bij de afweer, zou ik zeggen dat er een probleem is met de weerstand?
Groetjes,
Femke

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
Femke

- SannePP
- Zeer actief
- Contacteer:
Ow dank je wel!!!Femmel schreef:WBC = White bloodcells
hij had een darmvirus. Een lage weerstand is zeer aannemelijk denk ik.
RIP Cena
- Femmel
- Zeer actief
- Contacteer:
Het is eigenlijk heel onlogisch. Bij virus zou het aantal witte bloedcellen moeten stijgen. Om een infectie tegen te gaan maakt het lichaam juist meer witte bloedcellen aan en zouden deze dus verhoogd moeten zijn.
Er is dus waarschijnlijk een onderliggende reden waardoor zijn weerstand te laag is en hij een darmvirus heeft opgelopen.
Ik hoop dat het momenteel goed gaat met Ace, maar desalniettemin zou ik er op staan dat er op korte termijn nogmaals een bloedonderzoek wordt gedaan.
Is Ace een buitenlands hondje? Dan zou ik toch beducht zijn op ehrlichia.
Er is dus waarschijnlijk een onderliggende reden waardoor zijn weerstand te laag is en hij een darmvirus heeft opgelopen.
Ik hoop dat het momenteel goed gaat met Ace, maar desalniettemin zou ik er op staan dat er op korte termijn nogmaals een bloedonderzoek wordt gedaan.
Is Ace een buitenlands hondje? Dan zou ik toch beducht zijn op ehrlichia.
Groetjes,
Femke

Femke

- SannePP
- Zeer actief
- Contacteer:
Oke, dan klinkt het inderdaad heel onlogisch. Hij krijgt aankomende week weer een bloedonderzoek, ook omdat de kyste in zijn nek maar niet weg gaat...
RIP Cena
- CKS
- Zeer actief
Nope, heel logisch juist. Zowel Parvo als Distemper vallen de linfociten aan, in beide gevallen zie je dus een verlaagd aantal witte bloedlichaampjesFemmel schreef:Het is eigenlijk heel onlogisch. Bij virus zou het aantal witte bloedcellen moeten stijgen. Om een infectie tegen te gaan maakt het lichaam juist meer witte bloedcellen aan en zouden deze dus verhoogd moeten zijn.
Kees
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Nu voor de NederlandersCasey schreef:Nope, heel logisch juist. Zowel Parvo als Distemper vallen de linfociten aan, in beide gevallen zie je dus een verlaagd aantal witte bloedlichaampjesFemmel schreef:Het is eigenlijk heel onlogisch. Bij virus zou het aantal witte bloedcellen moeten stijgen. Om een infectie tegen te gaan maakt het lichaam juist meer witte bloedcellen aan en zouden deze dus verhoogd moeten zijn.![]()
Kees
Als een hond een hoog aantal leukocyten (= witte bloedcellen ) heeft dan heeft hij een acute bacteriële infectie bv. Bij te laag aantal leukocyten kan je denken aan virusinfecties of ontstekingen anders dan een bacteriële.
Dat past prima bij een virale darmontsteking dus.
Lymfocyten echter moet je anders interpreteren. Laag aantal lymfocyten wijst juist wel op een bacteriële infectie of bv op hevige stress gedurende een periode (net naar NL gehaald en vaak ziek?). Maar er staat zover ik begrijp niks over lymfocyten in die uitslagen. Dus die zijn niet speciaal gemeten en moet je zeker niet gelijk stellen aan witte bloedcellen in het algemeen.
Bij een hond met een virusinfectie verwacht je juist een hoge waarden aan lymfocyten maar een lage waarde aan leukocyten past daar juist prima bij en die staan hier ook in die tabel.
- CKS
- Zeer actief
Oeps is het al zó erg? Ik ga geloof ik even een LOI-cursus "Medisch Jargon voor Spaanstaligen" volgen, haha.MARC_S schreef: Nu voor de Nederlanders,
Dit klopt in grote lijnen maar het ligt weer ietsjes ingewikkelder.lymfocyten zijn een bepaald soort witte bloedcellen.
Als een hond een hoog aantal leukocyten (= witte bloedcellen ) heeft dan heeft hij een acute bacteriële infectie bv. Bij te laag aantal leukocyten kan je denken aan virusinfecties of ontstekingen anders dan een bacteriële.
Dat past prima bij een virale darmontsteking dus.![]()
Lymfocyten echter moet je anders interpreteren. Laag aantal lymfocyten wijst juist wel op een bacteriële infectie of bv op hevige stress gedurende een periode (net naar NL gehaald en vaak ziek?). Maar er staat zover ik begrijp niks over lymfocyten in die uitslagen. Dus die zijn niet speciaal gemeten en moet je zeker niet gelijk stellen aan witte bloedcellen in het algemeen.
Bij een hond met een virusinfectie verwacht je juist een hoge waarden aan lymfocyten maar een lage waarde aan leukocyten past daar juist prima bij en die staan hier ook in die tabel.
De leukocyten worden hier opgedeeld in Granulocyten (Grans) en niet-granulocyten (L/M, oftewel, lymfocyten en monocyten). Granulocyten bestaan uit neutrofilen, basofilen en eosinofilen (vergeef me als ik dit weer fout schrijf
Parvovirus valt zowel de lymfocyten als de neutrofilen aan. Je verwacht dus neutropenia (laag aantal neutrofilen) als lymfopenia (laag aantal lymfocyten). Hier is dat niet zo duidelijk omdat de neutrofilen, basofilen en de eosinofilen samen geteld worden, en de lymfocyten en de monocyten ook. Maar an sich is deze uitslag deze niet tegenstrijdig met een infectie met bijvoorbeeld parvovirus.
dat gezegd hebbende- labuitslagen kun je nooit interpreteren zonder de anamnese erbij. Zoals Marc al aanhaalt: stress heeft invloed op het aantal lymfocyten, om te weten of het een virusinfectie is, moeten we ook weten of het een pup is, het ras doet ook nog te zake, heeft de hond alle vaccinaties gehad.... en ga zo maar door. Dus staar je niet blind op labuitslagen, maar vraag aan je DA of zhij het netjes voor je uitlegt. Zhij heeft neem ik aan wel de achterliggende informatie
Groetjes,
Kees
- Femmel
- Zeer actief
- Contacteer:
Dankjewel voor deze uitleg! Heb ik weer een heleboel bijgeleerd! 
Groetjes,
Femke

Femke

- SannePP
- Zeer actief
- Contacteer:
En ik ook!
Een klein stukje over de hond:
inderdaad veel stress gehad: nog maar net in NL, van gastgezin naar adoptiegezin, en dan ziek. Hij was toen een pup van 14 weken ongeveer en had net zijn 2e entingen gehad. Daarmee schreef de DA dat parvo onwaarschijnlijk leek.
Op dit moment is de hond eindelijk echt opgeknapt. Hij is weer speels, ondeugend en levendig.
Die verdomde verlatingsangst en de stress die er voor hem bij komt kijken, zijn zijn enige minpuntje!
Een klein stukje over de hond:
inderdaad veel stress gehad: nog maar net in NL, van gastgezin naar adoptiegezin, en dan ziek. Hij was toen een pup van 14 weken ongeveer en had net zijn 2e entingen gehad. Daarmee schreef de DA dat parvo onwaarschijnlijk leek.
Op dit moment is de hond eindelijk echt opgeknapt. Hij is weer speels, ondeugend en levendig.
Die verdomde verlatingsangst en de stress die er voor hem bij komt kijken, zijn zijn enige minpuntje!
RIP Cena
- Reny
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
- Aantal honden: 2
Cees, bedankt voor de uitleg
Door het zo uit te leggen kan ik in ieder geval volgen wat er staat, niet vragen om het morgen te reproduceren want dat gaat echt nog niet lukken
Door het zo uit te leggen kan ik in ieder geval volgen wat er staat, niet vragen om het morgen te reproduceren want dat gaat echt nog niet lukken
En de groeten van de mannen