Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hyperaktieve hond

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

christiane
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collies
Aantal honden: 12
Contacteer:

hyperaktieve hond

Ongelezen bericht door christiane »

even een vraagje :
we hebben en hyperaktieve border collie
ze is nu 5 jaar en overaktief als ze aan het werk is
we trainen er 3 a 4 x per week mee en spelen 1 wedstrijd per weekend .
verder loopt ze veel buiten
af en toe ( regelmatig ) moeten we haar binnen in een bench zetten zodat ze tot rust kan komen
binnen gedraagt ze zich wat rustiger omdat er niet zoveel is waarover ze zich moet opjagen
fokken doen we omwille van haar hyperkinetisch gedrag niet met haar
nu zouden we haar ev willen laten stereliseren , zou dit haar ev wat rustiger kunnen maken ???
iemand ervaring mee ??
Afbeelding
christiane
Zeer actief
Contacteer:

Re: hyperaktieve hond

we hebben haar al behandeld met medicatie om haar wat rustiger te krijgen , gaande van gewone medicatie tot homeopatisch , bach bloesem, enz ..
we hebben al tal van produkten geprobeerd , zonder veel resultaat
ook letten we op haar voeding , daar hebben we ook al vanalles in uitgeprobeerd
maar nix helpt
volgens onze DA zit het gedrag gewoon in haar koppie en krijgen we het er met nix uit
Afbeelding
StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

heb je geen boer in de buurt waar ze schapen mag hoeden :D
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
Frederiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Frederiek »

christiane schreef: volgens onze DA zit het gedrag gewoon in haar koppie en krijgen we het er met nix uit
Dus waarschijnlijk ook niet met steriliseren :wink: ? Wat voor training doen jullie met haar?
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
christiane
Zeer actief
Contacteer:

wij doen in belgie gehoorzaamheid met haar
ze zit in het hoogste programma ( gp2 )
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Je schrijft ze loopt veel buiten, maar ga je op de dagen dat je niet traint ook flink met d'r wandelen?? Of naast de fiets?
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

ik zou niet nog meer gaan trainen, als je al wat meer wilt doen, splits het dan op. Onze labrador Ivan was altijd ook hyperactief, vloog haast bij de muren op om het zo maar te zeggen. We hebben zelfs wat afgebouwd met het trainen met hem en lopen. Zit ook in de aard van het beestje. Hij is nu 8 en een stuk rustiger.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Marouck heb ik op 4 jarige leeftijd laten steriliseren (of eigenlijk castreren). Ze is nu 7 jaar oud en nog net zo hyperactief als voorheen, heeft geen enkel verschil gemaakt.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja men zou zeggen het is een border collie. Maar in principe hoeft een border collie helemaal niet hyperactief te zijn. Hebben jullie haar vanaf pup?
Je zegt dat ze buiten loopt. Wat bedoel je daar mee? Wandel je er mee of loopt ze op een erf en moet ze zich daar zelf vermaken? Hoe vaak wandelen jullie met haar en hoe lang (per dag)? Hoe houden jullie haar bezig, want tja dat is wel wat je met een border moet doen natuurlijk. Daar zijn absoluut geen medicijnen voor nodig. Uit wat voor ouders komt ze? (show of werklijn?)
Is dit jullie eerste border collie en waarom hebben jullie voor dit ras gekozen?

Zo een heleboel vragen waar ik het eerst maar eens bij hou.. :D
Afbeelding
Magic
Zeer actief

Ongelezen bericht door Magic »

Ik ben ook benieuwd naar de antwoorden op de vragen van Gyanty hier boven.

En ik zou ook niet meer gaan trainen, wel iets anders. Gehoorzaamheid dat kent ze nu wel, borders willen steeds iets nieuws/iets anders leren he. Geef je d'r wel eens wat te doen waar ze flink bij moet nadenken?
Afbeelding
Iedere dag feest!
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Hier ook een hyperactieve hond.
Was in het begin veel erger, maar sinds ze volledig op nrv ( natuurlijk rauwe voeding ) staat is het een stuk minder.

Denk dat t ook met de stoffen in de brokken te maken kan hebben
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Frederiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Frederiek »

Als het echt fysieke energie is, kan ze ook dagelijks echt haar spieren goed gebruiken? Rennen en vliegen en doen in plaats van nadenken?
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
christiane
Zeer actief
Contacteer:

we hebben haar als pup
zelf gefokt en toen al de hevigste uit het nest
ze is onze 3 de border collie
we wandelen 1 u per dag , dan loopt ze los en maakt wel het dubbele van de kilometers dan de rest
we trainen 3 x intensief 1u met haar ( per week )dan nog is ze niet moe te krijgen
ze heeft ook een zeer sterk en beetje dominant karakter , is moeilijk te corrigeren , ze geeft er niet om als je haar eens flink op haar plaats zet , dan nog gaat ze door een vuur voor je
ze komt uit show- werklijn
is altijd zo'n hevig ding geweest
we noemen haar soms prettig gestoord
maar ze is zoooo lieffff
Afbeelding
christiane
Zeer actief
Contacteer:

bij haar zit rennen en balletjes gooien ook bij training gehoorzaamheid
zaterdag zie ik Geert De bolster op de beurs
even bij hem te rade gaan
Afbeelding
lianne05
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laika.

Ongelezen bericht door lianne05 »

christiane schreef:we hebben haar als pup
zelf gefokt en toen al de hevigste uit het nest
ze is onze 3 de border collie
we wandelen 1 u per dag , dan loopt ze los en maakt wel het dubbele van de kilometers dan de rest
we trainen 3 x intensief 1u met haar ( per week )dan nog is ze niet moe te krijgen
ze heeft ook een zeer sterk en beetje dominant karakter , is moeilijk te corrigeren , ze geeft er niet om als je haar eens flink op haar plaats zet , dan nog gaat ze door een vuur voor je
ze komt uit show- werklijn
is altijd zo'n hevig ding geweest
we noemen haar soms prettig gestoord
maar ze is zoooo lieffff
Let op; bij steriliseren kan dit juist versterken!!!! "dominante" teven worden vaak juist nog "dominanter" na steriliseren (kan , hoeft natuurlijk niet)
Ik denk niet dat steriliseren tegen de hyperactiviteit helpt.

Ik zou het niet doen dus!
Groetjes Lianne
christiane
Zeer actief
Contacteer:

voorlopig dus al genoeg dingen om erover te denken van het toch niet te doen
thx om mee te helpen denken
Afbeelding
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Mss dat je eroverheen hebt gelezen, maar kijk ook s naar je voeding
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Carool
Actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders Ronin & Ran

Ongelezen bericht door Carool »

Doe je buiten het wandelen om nog andere dingen met haar op de dag en avond, buiten die training uurtjes om?

Groetjes Carool
"Alles van waarde is weerloos"
Lucebert 1924-1994

Foto's
Stamboom Ronin
Stamboom Ran
gyanty
Zeer actief

Kay heeft veel taken in huis en doet ongeveer een halve training hulphond. Zo laat ik hem vanalles ophalen in huis. De afstandsbediening of soms mijn telefoon, zijn riem moet hij naar me toe brengen al we gaan wandelen. Hij helpt mee boodschappen uitpakken (dingen die niet erg zijn als er tandje in staan, zoals een afwasborstel, afwasmiddelfles of doods met vaatwastabletten, of het pak muesli wat toch nog weer in een zak zit, zak met wcrollen, de boodschappentas moet hij dan meenemen naar de kast). Verder raapt hij mijn gevallen sleutel of anders dingen van de grond op. Proberen hem ook te leren om zijn eigen speeltjes 's avonds weer op te laten ruimen in een box. Verder kan hij inmiddels mijn sokken uittrekken en zijn we bezig hem proberen de lichtknopjes te laten bedienen. Betrek de hond in meer dingen. Van achter de bal aanrennen wordt een border niet echt niet moe evenals van een lange wandeling. Een border leert meestal ook sneller dan andere honden in een gehoorzaamheidsgroep. Daardoor vervelen ze zich al snel en worden ze dus in de regel ook niet echt moe van gehoorzaamheid.
Afbeelding
christiane
Zeer actief
Contacteer:

gyanty schreef:Kay heeft veel taken in huis en doet ongeveer een halve training hulphond. Zo laat ik hem vanalles ophalen in huis. De afstandsbediening of soms mijn telefoon, zijn riem moet hij naar me toe brengen al we gaan wandelen. Hij helpt mee boodschappen uitpakken (dingen die niet erg zijn als er tandje in staan, zoals een afwasborstel, afwasmiddelfles of doods met vaatwastabletten, of het pak muesli wat toch nog weer in een zak zit, zak met wcrollen, de boodschappentas moet hij dan meenemen naar de kast). Verder raapt hij mijn gevallen sleutel of anders dingen van de grond op. Proberen hem ook te leren om zijn eigen speeltjes 's avonds weer op te laten ruimen in een box. Verder kan hij inmiddels mijn sokken uittrekken en zijn we bezig hem proberen de lichtknopjes te laten bedienen. Betrek de hond in meer dingen. Van achter de bal aanrennen wordt een border niet echt niet moe evenals van een lange wandeling. Een border leert meestal ook sneller dan andere honden in een gehoorzaamheidsgroep. Daardoor vervelen ze zich al snel en worden ze dus in de regel ook niet echt moe van gehoorzaamheid.
dit ga ik alvast uitproberen
op voeding letten we ook al ja
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

Wat voer je eigenlijk (of heb ik dat even gemist?) (ook aan tussendoortjes e.d.?)

Behalve haar meer betrekken in dingen blijft het ook wel belangrijk dat je haar af en toe rust geeft hoor. Dus af en toe even een halfuurtje in de mand is geen probleem. Kay heeft hier vaste momenten. Dat is na zijn eten (dan moet hij een halfuurtje op zijn plaats) en na een wandeling (ook minimaal een halfuurtje, zeker als het een lange intensieve wandeling is geweest). Hij weet dat nu dan ook en zoek meestal al zelf zijn plaats op. Een redelijk vast ritme helpt de hond zeker ook hoor!
Afbeelding
christiane
Zeer actief
Contacteer:

ze krijgt nu medium adult royal canin en 3 x per week duck
ze heeft al light voeding ook gekregen en light energie brokken
ze zit soms ook een vol uur in haar bench om haar tot rust te laten komen
ook na de voeding verplicht een uur in de bench
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Misschien inderdaad weer iets anders proberen zoals agility of schapenhoeden, of flyball! :ok:
Ook denk ik zoals Gyanty zegt dat trucjes thuis oefenen, ook al zijn het maar kleine dingen, al helpen. Heeft ze geestelijk toch weer wat uitdaging.
christiane
Zeer actief
Contacteer:

agility al es geprobeerd
maar ze spring dan gelijk een zot ( ongecontroleerd ) over alle toestellen
schapen vind ze niet zo leuk , wel in hun vacht gaan bijten , dat wel ja
ze krijgt nu binnen in huis verschillende opdrachten en ze lijkt het leuk te vinden ook nog
thx voor die tip
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

Haha het klinkt als een echte border collie. Voor zo ver ik border collie in de aanleerfase bij behendigheid heb gezien, zag ik allemaal zeer doldrieste dieren die zeer ongecontroleerd van alles en nog wat doen, alles is leuk en ze doen alles tegelijk. Dat is een kwestie van trainen met ervaren trainers. Het gedrag wat je bij de schapen beschrijft zie je ook meer bij borders hoor. Dat is ook een kwestie van trainen. Absoluut geen kwestie van desintresse van je hond, maar wel een grote passie. Ook hier is goed begeleiding van ervaren trainers van belang.
Maar er zijn nog veel leuke sporten hoor. Misschien is treibbal leuk voor hem of doggydance?
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Marouck werd ook alleen maar meer hyper toen ik behendigheid trainde. Ze rende als een kip zonder kop het parcours door, was nauwelijks onder controle te houden. Uiteindelijk deden we de parcours stapvoets :roll:
Wat bij haar wel gedeeltelijk hielp was speuren. Dat is heel intensief en daarvan werd ze ook echt moe.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Arline
Zeer actief

Ongelezen bericht door Arline »

Lekker ver wandelen en rennen is natuurlijk heerlijk voor een hond, maar hij krijgt een steeds betere conditie en zal daar op een gegeven moment niet echt moe van worden.
Probeer haar geestelijk moe te maken. Bijvoorbeeld door niet alleen maar 'gewoon' te wandelen, maar bijvoorbeeld balletjes te verstoppen en haar die laten zoeken. Zo kun je tijdens de wandeling ook bezig zijn met spelen of haar dingen te leren.
Mijn ervaring is ook dat een overactieve hond z'n energie erg goed kwijt kan met speuren. Misschien is dat wat voor jullie? Het is rustig om te doen qua opwindin, maar het is wel erg vermoeiend voor de hond.
Afbeelding
I think the reason we are born with two hands is so we can pet two dogs at once
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Inge schreef:Marouck werd ook alleen maar meer hyper toen ik behendigheid trainde. Ze rende als een kip zonder kop het parcours door, was nauwelijks onder controle te houden. Uiteindelijk deden we de parcours stapvoets :roll:
Wat bij haar wel gedeeltelijk hielp was speuren. Dat is heel intensief en daarvan werd ze ook echt moe.
Ik zit ook meer aan speuren of zoeken oid te denken. Meer denkwerk dan conditie. Daar worden ze geestelijk moe van.

Sita is na een uur behendigheid na een half uurtje weer helemaal klaar voor nieuwe actie. Als we haar laten zoeken naar de dummy in het bos en een klein spoortje lopen, dan zie ik haar de eerste paar uur niet meer.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Magic
Zeer actief

Ongelezen bericht door Magic »

Frisbee is voor borders ook vaak geweldig, daar moeten ze ook flink bij nadenken en het is qua beweging erg intensief.
Afbeelding
Iedere dag feest!
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Magic schreef:Frisbee is voor borders ook vaak geweldig, daar moeten ze ook flink bij nadenken en het is qua beweging erg intensief.
Is inderdaad ook een goede mogelijkheid. Maar als het een hele drukke hond is die echt voor alles gaat, dan zou ik met frisbee toch wel oppassen. Zeker in het begin als je eigen werptechniek nog niet zo goed is, kan je hond zo een blessure oplopen, als je ze niet terug kan roepen om een frisbee te laten gaan die een andere kant op gaat, dan je zelf zou willen :mrgreen:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”