Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Trainings methoden/halsbanden,stroom enz..

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Gos
Zeer actief

Re: Trainings methoden/halsbanden,stroom enz..

Ongelezen bericht door Gos »

Ennath schreef:@ Budkes
Zonder de hele discussie over "wel of niet TT" weer aan te halen.
Het cruciale verschil zit er voor mij in dat jij met je hond dit werk doet.
Faalt één van tweeën in de proeven dan kunnen jullie je "vak" niet meer uitoefenen.
Voor mij en voor het merendeel van de andere hondensporters betekent falen dat we het examen over moeten doen of buiten de punten lopen op de wedstrijd.
Dat kan balen zijn: maar rechtvaardig het inzetten van dwangmiddelen niet.

En dat geldt wat mij betreft voor alle vormen van dwang in de sport.
Snap ik helemaal. Ik ben het verder helemaal met Aniek eens. En voor veel mensen die trainen in de KNPV geldt dan wel niet dat zij zelf er direct mee werken, maar wel dat je in principe een hond opleidt zodat hij hopelijk in dat werk terecht kan komen. De eerste doelstelling van de KNPV is nog steeds: "Daartoe geschikte honden af te richten als politiehonden, bewakingshonden, speurhonden en reddingshonden; eventueel ook voor andere diensten en taken. " Dat maakt het m.i. toch iets anders dan de meeste hondensporten.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Gos schreef:
Ennath schreef:@ Budkes
Zonder de hele discussie over "wel of niet TT" weer aan te halen.
Het cruciale verschil zit er voor mij in dat jij met je hond dit werk doet.
Faalt één van tweeën in de proeven dan kunnen jullie je "vak" niet meer uitoefenen.
Voor mij en voor het merendeel van de andere hondensporters betekent falen dat we het examen over moeten doen of buiten de punten lopen op de wedstrijd.
Dat kan balen zijn: maar rechtvaardig het inzetten van dwangmiddelen niet.

En dat geldt wat mij betreft voor alle vormen van dwang in de sport.
Snap ik helemaal. Ik ben het verder helemaal met Aniek eens. En voor veel mensen die trainen in de KNPV geldt dan wel niet dat zij zelf er direct mee werken, maar wel dat je in principe een hond opleidt zodat hij hopelijk in dat werk terecht kan komen. De eerste doelstelling van de KNPV is nog steeds: "Daartoe geschikte honden af te richten als politiehonden, bewakingshonden, speurhonden en reddingshonden; eventueel ook voor andere diensten en taken. " Dat maakt het m.i. toch iets anders dan de meeste hondensporten.

voor mij niet zolang de hond ook niet echt ingezet wordt. het is voor de meesten toch een sport geworden ipv onderdeel van hun werk
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

massam schreef: voor mij niet zolang de hond ook niet echt ingezet wordt. het is voor de meesten toch een sport geworden ipv onderdeel van hun werk
Ik snap wel dat je het zo ziet, en ik snap ook dat iemand die van te voren zeker weet dat de hond niet na certificering het werk in zal gaan, ervoor kiest om bijvoorbeeld minder eisen t.o.v. de perfectie van het terugroepen na te streven. Maar voor velen zie ik dat het toch anders ligt: ze zien het wel als sport (dat was trouwens "vroeger" ook al zo), maar daarna verkopen ook van die groep veel mensen alsnog hun hond na certificering. En in zo'n geval vind ik het dan niet eerlijk naar de hond toe dat hij dan alsnog op zulke dingen gecorrigeerd zal moeten worden.
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Het komt dus op neer op het doel waarvoor je de hond hebt
Moet de hond later in de praktijk gaan werken dan bepaald de afnemers de trainingsmethode( bv tijdens een oefendag voor de zoekhonden, na een geslaagde oefening de hond beloond met een kong. De hondengeledier van de kLPD die stond te kijken gaf meteen aan dat soort honden niet bruikbaar waren, meteen daarna beloond met een metalen pijpje en toe was de hond ineens wel geschikt voor hem :oohja: ) In de sport kun jezelf je methodes bepalen, waarbij je in de africhting steeds meer de tendens ziet dat TT algemeen gebruikt wordt en waar grote spelers het onder voorwaarden van het in acht nemen van de dierenwetgeving willen toestaan (VDH)
Jan
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

janinca2002 schreef:Het komt dus op neer op het doel waarvoor je de hond hebt
Moet de hond later in de praktijk gaan werken dan bepaald de afnemers de trainingsmethode( bv tijdens een oefendag voor de zoekhonden, na een geslaagde oefening de hond beloond met een kong. De hondengeledier van de kLPD die stond te kijken gaf meteen aan dat soort honden niet bruikbaar waren, meteen daarna beloond met een metalen pijpje en toe was de hond ineens wel geschikt voor hem :oohja: ) In de sport kun jezelf je methodes bepalen, waarbij je in de africhting steeds meer de tendens ziet dat TT algemeen gebruikt wordt en waar grote spelers het onder voorwaarden van het in acht nemen van de dierenwetgeving willen toestaan (VDH)
Nou vraag ik me toch iets af.
Ik weet dat in Duitsland in ieder geval voor de training en het praktijkgebruik van jachthonden een TT verboden is.
Vermoedelijk houdt niet iedereen zich daar aan, maar officiëel is het strafbaar.

Hoe ligt dat in Duitsland dan voor de africhting? :denken:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

Ik weet dat in Duitsland in ieder geval voor de training en het praktijkgebruik van jachthonden een TT verboden is.
Vermoedelijk houdt niet iedereen zich daar aan, maar officiëel is het strafbaar.

Hoe ligt dat in Duitsland dan voor de africhting? :denken:[/quote]

Je moet onderscheid maken in regelgeving van verenigingen en landelijke wetten. In Duitsland kan elke Bundesland zijn eigen wetgeving maken. Officieel is het volgens mij bij de grootste africhtingsclub de,SV, het gebruik niet is toegestaan. Echter de hoogste functionaris in het bestuur heeft al aangegeven dat zoals de africhtingsprogramma's er nu zijn de hond niet meer kan worden afgericht met alleen de zogenaamde positieve middelen. Een hond die voldoet aan de eisen van de rasstandaard volgens het werk is geen topper voor de africhting.
Jan
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ranetje schreef:
janinca2002 schreef:Het komt dus op neer op het doel waarvoor je de hond hebt

Hoe ligt dat in Duitsland dan voor de africhting? :denken:
In Oostenrijk zijn TT en prikker verboden en toch trainen ze er veel mee, ik kwam zeer regelmatig bij een Oostenrijkse hondensportvereniging en ik zag geen verschil met hier qua gebruik (dus aantallen).
Ben afgelopen zomer ook op de WK geweest in Oostenrijk en ja, als je de politie tegenkomt op straat moet je zorgen dat ie het niet ziet maar voor de rest geen haan die er naar kraait.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ranetje
Zeer actief

Juist :?
Eigenlijk vind ik dat wel jammer.

Ik was benieuwd hoe zij het dan zouden trainen :wink:

Ik ben gewoon geïnteresseerd in verschillende trainingstechnieken.
En als iets verboden is, moet je wat anders dacht ik :oeps:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Ella46
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ella46 »

janinca2002 schreef: Je moet onderscheid maken in regelgeving van verenigingen en landelijke wetten. In Duitsland kan elke Bundesland zijn eigen wetgeving maken. Officieel is het volgens mij bij de grootste africhtingsclub de,SV, het gebruik niet is toegestaan. Echter de hoogste functionaris in het bestuur heeft al aangegeven dat zoals de africhtingsprogramma's er nu zijn de hond niet meer kan worden afgericht met alleen de zogenaamde positieve middelen. Een hond die voldoet aan de eisen van de rasstandaard volgens het werk is geen topper voor de africhting.

Volgens de SV mag het inderdaad niet, maar dat zegt ook niks.

Ik ben op shows geweest waar de grootste sponsor Dogtra was en waar ook zat mensen met innotek shirts rondliepen :mrgreen:

er zijn clubs waar je ook absoluut niet aan moet komen met een TT, maar er zijn ook clubs die je hond het liefst al een omhangen omdat hij er duidelijk een nodig heeft zonder de hond gezien te hebben.

Feit is wel, als ik lid ben van clubje X en ga trainen bij jou bij clubje Y, daar zie dat iemand met TT traint ik jouw clubje kan aanschijten bij de club...
Afbeelding
"Andy" Ground Zero Fifth Av. BH AD TT
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ella46 schreef:
janinca2002 schreef: Je moet onderscheid maken in regelgeving van verenigingen en landelijke wetten. In Duitsland kan elke Bundesland zijn eigen wetgeving maken. Officieel is het volgens mij bij de grootste africhtingsclub de,SV, het gebruik niet is toegestaan. Echter de hoogste functionaris in het bestuur heeft al aangegeven dat zoals de africhtingsprogramma's er nu zijn de hond niet meer kan worden afgericht met alleen de zogenaamde positieve middelen. Een hond die voldoet aan de eisen van de rasstandaard volgens het werk is geen topper voor de africhting.

Ik ben op shows geweest waar de grootste sponsor Dogtra was en waar ook zat mensen met innotek shirts rondliepen :mrgreen:

er zijn clubs waar je ook absoluut niet aan moet komen met een TT, maar er zijn ook clubs die je hond het liefst al een omhangen omdat hij er duidelijk een nodig heeft zonder de hond gezien te hebben.

Feit is wel, als ik lid ben van clubje X en ga trainen bij jou bij clubje Y, daar zie dat iemand met TT traint ik jouw clubje kan aanschijten bij de club...
Wat ik begreep in Oostenrijk iig moeten ze het zelf zien, dus met eigen ogen. Ze komen met een zo'n dusdanig herkenbare auto (kanariegeel met enorm logo) dat je dat van veraf al kunt herkennen. Dus tijd genoeg hebt om alles even weg te werken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

maar goed, dat is toch binnen de VDH net zo?
Het is toch binnen de VDH ook verboden om met een prikker (of was het alleen de TT?) te trainen?
Maar we gebruiken het wel bijna allemaal, ook de keurmeesters.
Beetje struisvogelpolitiek.
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef:maar goed, dat is toch binnen de VDH net zo?
Het is toch binnen de VDH ook verboden om met een prikker (of was het alleen de TT?) te trainen?
Bij blijven Estelle er ligt een voorstel voor ALV om de verboden middelen lijst af te schaffen!
Jan
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Toevallig loopt er een discussie op dh forum. Daar staan ook de regels, een prikker EN tt zijn beide verboden. Toch moet ik de eerste club nog tegen komen waar ze geen prikker gebruiken of tt :hmmm:
Perry en Noah

Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

janinca2002 schreef:
Bij blijven Estelle er ligt een voorstel voor ALV om de verboden middelen lijst af te schaffen!
Is toch best lastig als je niet ergens actief traint.
Nu ben ik weer op de hoogte. :ok:
Nou ja, ze kunnen die lijst idd beter afschaffen want er wordt toch niet op gecontroleert en de heren gebruiken het zelf maar wat graag.
Ella46
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ella46 »

malinois schreef:
Ella46 schreef:

Wat ik begreep in Oostenrijk iig moeten ze het zelf zien, dus met eigen ogen. Ze komen met een zo'n dusdanig herkenbare auto (kanariegeel met enorm logo) dat je dat van veraf al kunt herkennen. Dus tijd genoeg hebt om alles even weg te werken.
Ik heb ze nog nooit gezien, maar het zal idd wel niet te missen zijn.

Hoewel ik gehoord heb dat bij mij in de buurt twee clubs een waarschuwing hadden gehad.
Afbeelding
"Andy" Ground Zero Fifth Av. BH AD TT
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Ik weet ook niet of ik de TT zou gebruiken voor de "sport" .Ik zou in eerste instantie proberen om de hond zonder keuringsklaar te krijgen. Maar weet wel dat dan voor een groot gedeelte zal liggen aan het type hond of dat zou gaan lukken of niet. Zou het sowieso niet gebruiken voor welke discipline dan ook als er geen pakwerker aan te pas komt.
Ik vermoed dat het me bij een type hond als Cento wel zou lukken, ook PHI met 436.5 ptn. Maar ik vermoed met een type als Mikey dan weer niet, maar die zou ik dan privé ook niet willen hebben. Daar komt dan ook nog eens bij dat ik, als ik ooit een hond binnen de KNPV af zou gaan richten, deze nooit zou kunnen en willen verkopen, dus voor mijn part bracht ik hem naar de keuring op zijn 7e :D .
Gr. Aniek

Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

hier dragen ze een slipketting, ook omdat het verplicht. (en Fax heeft ook geen halsband).
Die staat wel nooit op strop, ik zou er niet mee kunnen werken en begrijp de corrigerende functie ook niet zo goed (en geen zin om me erin te verdiepen).

Bij het speuren gaat standaard een prikband aan. Wordt nooit gebruikt om er een ruk aan te geven, maar komt soms wel op spanning staan.
Moest ik met Ds op een drukke makt ofzo gaan wandelen, doe ik haar een prikband aan. Maar dat doe ik praktisch nooit meer.

Op training dragen ze een TT. Fax sinds een week of 2-3 ook, heb hem prima (erg netjes zelfs) kunnen VZH klaarzetten zonder correctie middelen, maar nu hij volwassen begint te worden, denk ik dat binnenkort een correctie nodig zal zijn. De tt vind ik een prima correctie middel, (correct, duidelijk, kortstondig, niet te hard/niet te zacht) daarmee dat hij hem nu al draagt.
gizmo
Zeer actief

Ongelezen bericht door gizmo »

malinois schreef:slipketting gebruik ik alleen voor de 'moet' (= verplicht op wedstrijden), dus niet als slippende correctie.
Ik gebruik wel indien nodig een prikker of teletact, maar het omhebben er van wil nog niet zeggen dat ie gebruikt wordt.
Maar als je hem dat toch niet gebruikt waarom heeft jouw hond deze band toch om
Afbeelding
gizmo
Zeer actief

Ongelezen bericht door gizmo »

malinois schreef:
Zeeuwse labjes schreef:
Ten eerste een vraag: hoezo is een slipketting verplicht op de wedstrijden? Welke wedstrijden zijn dat dan en waarom stellen ze dat daar verplicht? (is niet bedoeld als kritiek, maar als oprechte vraag)
IPO wedstrijden en examens.

De hond dient tijdens het gehele evenement een halsketting dragen welke niet op strop mag staan. De
halsketting mag bovendien niet rond de hals van de hond spannen. Andere halsbanden dan een
halsketting zijn niet toegelaten.

http://www.hondensport.com/CWH/Formulie ... glement%20(Nederlands" onclick="window.open(this.href);return false;)%202009.pdf

Heel simpel, een leren halsband kun je spijkers in slaan en dus de hond een verkapte prikker omdoen...
Ten tweede vind ik de opmerking 'omhebben wol niet zeggen dat 'ie gebruikt wordt' een beetje raar. Om effect te sorteren zal een teletac toch minstens 1 keer gebruikt moeten zijn zou je zeggen. Anders weet de hond niet wat het omhebben van de TT band betekent en zal dus in zijn gedrag niks anders doen dan anders. Idem voor de prikband.
Of heb je hem puur voor de preventie om voor het geval het ooit nodig zou zijn? En ik welke gevallen is dat dan?
Natuurlijk heb ik ze weleens gebruikt, waarom ze ze wel altijd om hebben om vervolgens weken, maanden of zelfs jaren niet gebruikt te worden? Omdat ik als ik ze wel nodig heb direct kan ingrijpen en niet eerst een band om moet gaan wurmen.
Dit geldt voornamelijk voor het trainen.

Een hond heeft er buiten altijd een om omdat ie geen andere honden moet, hij zal er uit zichzelf nooit naar toe gaan... maar andere honden luisteren altijd niet zo goed... mocht ik het dan echt verkeerd zien gaan kan ik hem corrigeren op het laatste moment... en niet eerst een tiental meters te moeten lopen om vervolgens echt te laat te zijn. Heb hem overigens al jaren niet meer hiervoor te hoeven gebruiken en dat wil ik ook graag zo houden.

Verder heb ik een jagende hond die heel soms in bepaalde gebieden een TT om heeft. Op het moment dat ze gaat is ze niet meer 'op aarde' dan kun je roepen en doen wat je wil... dan hoort en ziet ze niks anders meer... geef je haar een tikje, ook al is dat heel laag, en je roept haar direct, komt ze weer 'op aarde' en is weer bereikbaar....
Dus dit is alleen als ze al weg is, als ik het konijn of wat dan ook eerder zie, dan gaat ze niet.
Gizmo hoort ook wel eens geritsel in de bosjes en blijken fazanten te zijn
Hij gaat er wel naar toe maar zijn van te voren al gevlogen en komt dat braaf weer terug
Ik vind dit geen reden om hem stroom te geven
Afbeelding
maart
Zeer actief

gizmo schreef:
malinois schreef:slipketting gebruik ik alleen voor de 'moet' (= verplicht op wedstrijden), dus niet als slippende correctie.
Ik gebruik wel indien nodig een prikker of teletact, maar het omhebben er van wil nog niet zeggen dat ie gebruikt wordt.

ff tussen de haakjes lezen en dan zelf je vraag beantwoorden :ok:
ranetje
Zeer actief

maart schreef:
gizmo schreef:

ff tussen de haakjes lezen en dan zelf je vraag beantwoorden :ok:
Ik denk dat het eerder om deze opmerking ging? :wink:
Afbeelding
maart
Zeer actief

dan blijft het antwoord toch hetzelfde?

hetgeen dat tussen de haakjes staat in de post van Malinois. het omhebben van een slipketting is verplicht op wedstrijd, dus gaat die ook gewoon om tijdens training. Honden weten van niet beter.
ranetje
Zeer actief

maart schreef:dan blijft het antwoord toch hetzelfde?

hetgeen dat tussen de haakjes staat in de post van Malinois. het omhebben van een slipketting is verplicht op wedstrijd, dus gaat die ook gewoon om tijdens training. Honden weten van niet beter.
Ik dacht dat op wedstrijden geen TT was toegestaan?
En een prikker?
Geen idee hoor, dus ik vraag maar :wink:

Ik las dat die TT en prikker lang niet altijd werden gebruikt ("het omhebben wil nog niet zeggen dat ie gebruikt wordt").
En dat de vraag van Gizmo daarover ging :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

gizmo schreef:
omdat als het moet hij gebruikt kan worden en hij niet eerst een band omgeknoopt moet krijgen. De band hoort bij de standaart uitrusting, gaat dus al thuis om en gaat ook thuis pas weer af. Wordt niet gekoppeld aan het trainen op zich.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

gizmo schreef:
Gizmo hoort ook wel eens geritsel in de bosjes en blijken fazanten te zijn
Hij gaat er wel naar toe maar zijn van te voren al gevlogen en komt dat braaf weer terug
Ik vind dit geen reden om hem stroom te geven
jij niet en dat is prima, ik wil geen jagende en als je niet uitkijkt dode hond dus krijgt ze er eentje om indien nodig.
ze ziet en hoort niks meer op dat moment en is niet meer bereikbaar.
Afbeelding
maart
Zeer actief

ranetje schreef:
maart schreef:dan blijft het antwoord toch hetzelfde?

Ik dacht dat op wedstrijden geen TT was toegestaan?
En een prikker?
Geen idee hoor, dus ik vraag maar :wink:

Ik las dat die TT en prikker lang niet altijd werden gebruikt ("het omhebben wil nog niet zeggen dat ie gebruikt wordt").
En dat de vraag van Gizmo daarover ging :wink:

ow ja :oohja:
ik las het anders, (enkel over slipketting). Als het over tt/prik ging, geldt dat idd niet, die mogen uiteraard niet op wedstrijd.

Mijn excuses voor het foute interpreteren :oeps:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”