Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Positieve training voor elke hond?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Positieve training voor elke hond?

Ongelezen bericht door Maeve »

Ook wel een beetje naar aanleiding van een ander topic :wink:

Vaak zie je eigenaren van Herders en Retrievers fanatiek trainen met koekjes, clicker en speeltjes. Maar bij andere rassen zie ik dat dan weer nauwelijks. Nouja, nooit eigenlijk. Mollosers bijvoorbeeld, of Terriers. Nou ken ik niet echt mensen die echt veel van dit soort honden weet, maar de gemiddelde hondenbaas die ik hier zo tegen kom met dat soort rassen hebben het er alleen maar over dat ze dominanter moeten zijn tegen de hond. En dat doen ze dan door te dreigen met riem slaan, schreeuwen en de hond op zn rug leggen.

Dan vraag ik me wel weer af: is het echt zo dat deze honden niet open staan voor clickertraining en beloningen? Zijn ze dan echt zo dat ze je uitlachen als je ze zo behandelt? Even voor de duidelijkheid: dit topic is niet naar aanleiding van mensen hier op het forum, maar gezien een aantal reacties in het topic van Bunker vroeg ik me dit af. Helemaal door wat ik dus om me heen zie aan opvoeding van bepaalde hondenrassen.
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel
Aantal honden: 2

Re: Positieve training voor elke hond?

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Ik doe beide.

Aanleren van iets nieuws doe ik veelal met clicker met als beloning voer of bal.
Daarna gebruik ik de clicker niet meer, shapen doe ik met de bal.

Als Suus TE stout doet, bv toch poep eten ondanks NEE DOORLOPEN of aan de haal gaan met het apport en ik heb de mogelijkheid te corrigeren, dan leg ik haar even "plat" (dus niet op de rug) en dan eis ik van haar dat ze even blijft liggen.
Werkt voor Suus goed moet ik zeggen, ze is dan voorlopig weer "bij de les".
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik heb dan terriërs maar ik train wel met voer- stem- en speelgoedbeloning.
Clickers vind ik ondingen.
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Het is dus òf klungelen met een clicker, òf de ander zijn hond moet wel zo goed luisteren omdat er anders wat zwaait? :hmmm: Beetje een tegenstelling.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

zie ik er naar uit dat ik mijn hond onder de grond schoffel en dat ik dominanter ga overkomen doen hem, al moet ik toegeven dat ik bij Van GIls meer met Belonen en straffen( stem) werk,
is voor DuCain negeren het ergste wat hem kan overkomen, en de klicker doet het perfect bij hem, en positieve beloningen, iedere kleine aanwijzing wordt meestal gewoon opgevolgd op het moment dat hij het snapt( hij houdt alleen niet van andere honden) verder is hij wat mij betreft perfect :ok:
dus hier werkt die stelling niet zo, tenminste tot nu toe niet, ik zeg nooit ;nooit :mann:
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

christo schreef:Het is dus òf klungelen met een clicker, òf de ander zijn hond moet wel zo goed luisteren omdat er anders wat zwaait? :hmmm: Beetje een tegenstelling.
Nee, daar zit genoeg tussen in natuurlijk. Waar het mij om ging is of deze honden op te voeden zijn op een positieve manier. Hoeft niet perse met een clicker maar eigenlijk gewoon met belonen van goed gedrag en voorkomen/negeren van fout gedrag. Want om mij heen zie ik dit alleen bij een aantal rassen gebeuren, voornamelijk Retrievers en herders zoals Aussies en Borders. Als ik hier in de buurt rondkijk naar de aanpak van de gemiddelde Rottweilerbaas bijvoorbeeld, zijn die er van overtuigd dat hun hond niet anders opgevoed kán worden dan met (zware) correcties. Dan vraag ik me altijd af of zo'n hond echt niet goed opgevoed kan worden als van het begin af aan een positieve aanpak word gebruikt.
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Ik denk dat het voor elke hond kan, zeker wat betreft training.

In de les (G&G) heb ik nu o.a. een airdale terrier en een malamute lopen en ook die reageren prima op positieve training.
Trainingsgericht werken we hooguit met onthouden van beloning of een time-out als correctie.
Afbeelding
Joepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Joepie »

Bij ons werkt de clicker ook perfect.
Op de hondenclub doet hij het ook goed want hij is heel baasgericht.
En een Bullmastiff is heel gevoelig voor je stem dus slaan is echt uit den boze!!
Afbeelding
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Mijn terriërs nemen geregeld een loopje met me. Als ze even een konijn gaan zoeken omdat ze een spoor ruiken kan ik als een bezetene roepen, helpt geen zier. Snoepjes/kaas/klickers..... niks... je staat voor l*l.
Als ze uitgejaagd zijn (na een minuut of 20) komen ze schuldbewust aansluipen om vervolgens op hun rug te gaan liggen.... Wat moet je dan nog? Ze weten heel goed dat ze stout zijn. :devil:

Duzzz: ze gaan nooit feilloos luisteren en dat wat ze wel willen leren/doen, doen ze omdat ze een stukje schapenvet krijgen. Zo niet, dan kan je helemaal het 'heen en weer' krijgen.... Loedertjes zijn het :pffff:

De Peruaan luistert perfect! Heeft ook wel een jachtinstinct maar is toch meer gefixeerd op eten wat soms heel handig is!
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

Ik train op basis van relatie en als beloning krijgen ze koekjes, de bal of een stembeloning/ aai. Ik hou van open honden die iets doen wat ik vraag omdat ze dat graag willen niet omdat ze bang van me zijn.
Bovendien vind ik zowel molossers als staffords erg baasgericht wat voor mij juist maakt dat de positieve training juist goed werkt. Als ik blij ben zijn zij het nml. ook. Stemverheffing ervaren ze al als erg vervelend.
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik train Jamey met de clicker, corrigeer met stem en lichaamshouding, en heel soms als ze echt te ver gaat fysiek (en dan is een tikje met mn vinger al genoeg om haar op dr rug te laten rollen). En Jamey is toch echt een onvervalste terriër :pffff:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Maeve schreef:
christo schreef:Het is dus òf klungelen met een clicker, òf de ander zijn hond moet wel zo goed luisteren omdat er anders wat zwaait? :hmmm: Beetje een tegenstelling.
Nee, daar zit genoeg tussen in natuurlijk. Waar het mij om ging is of deze honden op te voeden zijn op een positieve manier. Hoeft niet perse met een clicker maar eigenlijk gewoon met belonen van goed gedrag en voorkomen/negeren van fout gedrag. Want om mij heen zie ik dit alleen bij een aantal rassen gebeuren, voornamelijk Retrievers en herders zoals Aussies en Borders. Als ik hier in de buurt rondkijk naar de aanpak van de gemiddelde Rottweilerbaas bijvoorbeeld, zijn die er van overtuigd dat hun hond niet anders opgevoed kán worden dan met (zware) correcties. Dan vraag ik me altijd af of zo'n hond echt niet goed opgevoed kan worden als van het begin af aan een positieve aanpak word gebruikt.
Een baas van een Rothweiler zoekt andere dingen in een hond dan de baas van een Aussie of een Border. Logisch ook dat hij voor een andere aanpak kiest.....
De baasjes, daar begint het hè? Rothweilers zijn stoer dus moeten een harde aanpak :Q:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Badu schreef:
Maeve schreef:
Een baas van een Rothweiler zoekt andere dingen in een hond dan de baas van een Aussie of een Border. Logisch ook dat hij voor een andere aanpak kiest.....
De baasjes, daar begint het hè? Rothweilers zijn stoer dus moeten een harde aanpak :Q:
Ja, dat is inderdaad het beeld wat ik krijg van de Rotteiler eigenaren die ik zo nu en dan tegen kom :ugh: Daarom vraag ik me af of die echt zo'n harde aanpak nodig hebben, of dat de baasjes dat nou zo stoer vinden.
Fin
Zeer actief

Maeve schreef:Als ik hier in de buurt rondkijk naar de aanpak van de gemiddelde Rottweilerbaas bijvoorbeeld, zijn die er van overtuigd dat hun hond niet anders opgevoed kán worden dan met (zware) correcties. Dan vraag ik me altijd af of zo'n hond echt niet goed opgevoed kan worden als van het begin af aan een positieve aanpak word gebruikt.
Dat heeft niets te maken met opvoeding/trainingsmethodes, maar met het idee dat dit potentieel gevaarlijke honden zijn die je 'eronder' moet zien te houden. Die houding kom ik eerlijk gezegd gelukkig minder vaak tegen nu, en als ik het tegenkom, is het van ex-dobereigenaren. :wink:

Christo doet alles voor de bal, daar kan ik beloningsgericht mee werken. Durga doet weinig voor de bal, maar wel voor kroeltjes en complimentjes. Aidan doet veel voor kroeltjes en complimentjes, maar op cruciale momenten zijn kun je met van alles lopen zwaaien van speeltjes tot koekjes tot halve worsten, een jogger is leuker en hij ziet en hoort je niet eens. Op zulke momenten moet ik toch wel corrigeren of dreigen met correcties. Dan is een donkerbruin 'dènk't-eròm' het meest effectief. Dat laatste heeft dan echter a/ niets met pijn te maken want ik corrigeer niet met pijn en b/ niets te maken met hem eronder houden. Hij gaat nl. op joggers af omdat het zo opwindend voor hem is, niet omdat hij omhoog in rang wil klimmen. :wink:
Laatst gewijzigd door Fin op 23 nov 2009 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Carmen
Zeer actief

Maeve schreef: Nee, daar zit genoeg tussen in natuurlijk. Waar het mij om ging is of deze honden op te voeden zijn op een positieve manier. Hoeft niet perse met een clicker maar eigenlijk gewoon met belonen van goed gedrag en voorkomen/negeren van fout gedrag. Want om mij heen zie ik dit alleen bij een aantal rassen gebeuren, voornamelijk Retrievers en herders zoals Aussies en Borders. Als ik hier in de buurt rondkijk naar de aanpak van de gemiddelde Rottweilerbaas bijvoorbeeld, zijn die er van overtuigd dat hun hond niet anders opgevoed kán worden dan met (zware) correcties. Dan vraag ik me altijd af of zo'n hond echt niet goed opgevoed kan worden als van het begin af aan een positieve aanpak word gebruikt.
De baasjes, daar begint het hè? Rothweilers zijn stoer dus moeten een harde aanpak :Q:[/quote]

Ja, dat is inderdaad het beeld wat ik krijg van de Rotteiler eigenaren die ik zo nu en dan tegen kom :ugh: Daarom vraag ik me af of die echt zo'n harde aanpak nodig hebben, of dat de baasjes dat nou zo stoer vinden.[/quote]

Nou je ziet aan mijn antwoord, je vroeg tenminste om molossers en terriërs dat het niet zo hoeft te zijn.
SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

In mijn agilitygroep zitten 3 labradors, 1 JR, 1 bouvier, 1 Cocker Spaniel, 1 Boeren Fox-x en 1 zo'n klein langharig mopshondje. En Cena.
Ik stond er van te kijken dat er zo weinig herders mee deden! Niet alle honden doen het even goed hoor, maar ze werken wel allemaal voor hun baas, met beloningen en zonder harde aanpak.

Al is 1 van de labrador-baasjes wel doorgeslagen (m.i.): Hij tilt zijn lab aan haar nekvel en kontvel van de grond als ze niet luistert en neemt haar zo het veld mee over. Ik ben verleden week daar toch wel tegen in gegaan, want dat gaat me echt te ver!

Ik leg Cena ook wel eens tegen de grond (niet eens op haar rug) als ze écht heel stout is. Maar zo aan haar vel optillen en meesleuren... Dat kan toch niet!?
RIP Cena :roos:
    Lysette
    Zeer actief
    Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Bij de basiscursus kregen we van alles en die reageerde er allemaal erg goed op. Het is alleen soms even zoeken naar de juiste motivatie.

Er is voor mij overigens wel een verschil tussen training en opvoeding.
    Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
    Carmen
    Zeer actief

SannePP schreef:In mijn agilitygroep zitten 3 labradors, 1 JR, 1 bouvier, 1 Cocker Spaniel, 1 Boeren Fox-x en 1 zo'n klein langharig mopshondje. En Cena.
    Ik stond er van te kijken dat er zo weinig herders mee deden! Niet alle honden doen het even goed hoor, maar ze werken wel allemaal voor hun baas, met beloningen en zonder harde aanpak.

Al is 1 van de labrador-baasjes wel doorgeslagen (m.i.): Hij tilt zijn lab aan haar nekvel en kontvel van de grond als ze niet luistert en neemt haar zo het veld mee over. Ik ben verleden week daar toch wel tegen in gegaan, want dat gaat me echt te ver!

Ik leg Cena ook wel eens tegen de grond (niet eens op haar rug) als ze écht heel stout is. Maar zo aan haar vel optillen en meesleuren... Dat kan toch niet!?
    Ik snap niet dat die hondenschool dit toelaat. De instructrice zou hier iets van moeten zeggen
    Laatst gewijzigd door Carmen op 23 nov 2009 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
    Fin
    Zeer actief

Carmen schreef:Ik snap niet dat die nonnenschool dit toelaat. De instructrice zou hier iets van moeten zeggen
    Katholiek opgevoed? :F:
    SannePP
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
    Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

Carmen schreef:
    SannePP schreef:In mijn agilitygroep zitten 3 labradors, 1 JR, 1 bouvier, 1 Cocker Spaniel, 1 Boeren Fox-x en 1 zo'n klein langharig mopshondje. En Cena.

Ik snap niet dat die nonnenschool dit toelaat. De instructrice zou hier iets van moeten zeggen
    Nonnenschool??? :denken:

De instructrice zou er zeker iets van moeten zeggen, maar dat doet ze niet :(
    RIP Cena :roos:
      Carmen
      Zeer actief

SannePP schreef:
      Carmen schreef:

Ik snap niet dat die nonnenschool dit toelaat. De instructrice zou hier iets van moeten zeggen
      Nonnenschool??? :denken:

De instructrice zou er zeker iets van moeten zeggen, maar dat doet ze niet :(
      Ik weet ff niet wat er gebeurt met mijn toetsenbord :denken: :mrgreen:
      Arline
      Zeer actief

Ongelezen bericht door Arline »

Ik heb 2 herders (weet niet in welke categorie ik dan val) maar ik train (vooral aanleren) positief als ze klein zijn spelenderwijs. Belonen doe ik met voer, maar vooral met balletje en stem. Wel ben ik erg streng voor mijn honden, maar dit zonder 'extra middelen' en ik ben ook niet van het slaan en sleuren. Wel vind ik dat zomaar alles negeren niet werkt en ik best wel een erg boos mag worden.
      Afbeelding
      I think the reason we are born with two hands is so we can pet two dogs at once
      M@scha
      Zeer actief
      Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ja, alle honden kunnen zoals dat dan heet positief trainen al is het nooit 100% positief.

en ja dan zullen sommige prijzen niet gehaald worden maar is dat belangrijker dan de manier waarop je traqint? dat de hond lol heeft in wat ie doet ipv ontwijken van een correctie?
      Afbeelding
      chrico
      Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Dyna slaat door voor beloningen :ugh: heb een koekje bij je en je heb een hond kwijlend naast je die niet plast of poept, niets snuffeld, gewoon alleen maar naast je lopend en kijkend wanneer je nu eindelijk dat ding uit je zak haalt. Een bal heeft zij geen interesse is en verder kan haar weinig boeien. Een correctie krijgt zij door stem wat al heel veel indruk maakt.
      Qua trainen heeft het geen nut een beloning bij je te hebben want zij legt de link niet. Ze wil alleen maar eten.
      Ik verwacht ook van haar weinig. Hier is hier en niet luisteren HIER. Verder hoeft zij eigenlijk weinig te luisteren omdat ik weinig van haar verwacht.
      Kito leert graag en is goed te motiveren met een beloning. De klicker vind hij helemaal geweldig, correcties plakt hij aan zijn kont. Zal hem allemaal een worst zijn, hij lacht je nog net niet uit vanaf een afstand. Negeren is ook geen probleem, meneer de eenling :mrgreen: Hij gaat rustig de strijd aan met je als hij vind dat hij meer mag dan geoorloofd. Die pak ik wel eens bij kop en kont en schuif hem opzij als hij het te bont maakt samen met een stemcorrectie. Hij weet echt wel dat hij iets doet wat niet mag en komt dan ook slijmen waarop ik hem negeer voor een paar minuten. Hij gaat dan gewoon zijn eigen dingen doen.
      Nikan is nergens voor te verleiden. Heel even kan je zijn aandacht houden en dan heeft hij het heel druk met andere dingen. Ik maak weinig contact met hem buiten behalve als het moet en dan denk ik nog net niet pleasssssssssse luister voor een keer. Daarintegen aangelijnd is het de heiligheid zelfe mits je niet teveel van hem eist. Als hij iets doet wat niet mag roep ik hee bolle en hij kijkt je aan van deed ik iets dan???. Los en dan roepen werkt niet, je ziet hem er echt maling aan hebben maar als hij dan terugkomt zie je hem aankomen van goed he, ik ben er nu toch. Daarom mag hij alleen maar op bepaalde plaatsen los. Heel fout misschien maar nu doe ik fluiten zodra hij weer in zicht is en beloon hem. Klickeren heeft weinig effect. Toch met de gehoorzaamheid let hij wel op al is het heel kort en weet ook wat er verwacht word. Zou je hem te hard corrigeren is hij van slag en bereik je hem niet meer.
      Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
      Dyna, Lulu, Kito, Nikan
      malinois
      Zeer actief
      Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
      Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ik train met beloning en correctie... nog steeds krijgen ze de bal na een goed uitgevoerde oefening of na een totaal programma gelopen te hebben. Zelfs na wedstrijden, direct als ze het veld afkomen.
      Maar indien nodig dus ook een correctie. En dat is per hond en oefening afhankelijk.
      Afbeelding
      In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
      chrico
      Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

massam schreef:ja, alle honden kunnen zoals dat dan heet positief trainen al is het nooit 100% positief.
      Als het 100 % positief zou zijn dan zijn correcties met stem of gedrag ook niet toegestaan.
      Ik denk dat het afhankelijk van de hond zijn karakter is wat wel of niet werkt. Dyna vliegt weg als je je stem verheft terwijl Kito je aankijkt van pardon, had je het tegen mij??
      Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
      Dyna, Lulu, Kito, Nikan
      Maeve
      Zeer actief
      Contacteer:

Tja tuurlijk, corrigeren doe ik ook wel. Maar de manier waarop verschilt nogal per ras merk ik. Ik corrigeer Nilo met mijn stem, en zelfs daarmee moet ik heel voorzichtig. Heel af en toe als hij het heel bont maakt gebruik ik ook mijn lichaamstaal: over hem heen hangen en aankijken. Maar dat is dus echt alleen in extreme gevallen. Maar de Mechelaar baasjes die ik ken slaan hun honden met riemen en hebben ze aan de slipketting loop sinds ze pups waren want dat moet kennelijk. En daar zet ik dan mijn vraagtekens bij, maar ik heb geen ervaring met dat soort rassen dus ik heb geen idee hoe dat nou zit. Maar gezien de reacties hier is dat best mogelijk, "moeiljke" rassen positief opvoeden :ok:
      _Leonie
      Zeer actief
      Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik ben voor positieve training maar als een hond een keer echt express dwars zit ofzo durf ik ook wel correcties te geven met mijn stem of een duw, ligt uiteraard ook aan de hond in hoeverre je dit doet. Ook lichaamstaal gebruik ik vaak. Slaan en trappen enzo ben ik geen voorstander van, prikbanden enzo net zo min.
      S@ndr@
      Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

je doet meer kwaad dan goed als je druk legt op een molosser of, te /zwaar/onnodig corrigeert is mijn ervaring, hoe dat bij terriers zit, geen idee :wink:
      Mit
      Zeer actief
      Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Wij trainen gewoon met stem en koekjes hoor. Enige keer dat we fysiek iets doen (in ons geval het handvat aan de halsband pakken en achteruit lopen of abrupt omdraaien) is als hij uit zn stekker gaat en hij is even niet af te leiden. Dan moeten we hem even uit zijn opgefoktheid trekken als het ware.
      Afbeelding
      Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”